مقالات

برای زنان درحلبچه : این حقارت را نباید قبول کرد سعید یگانه

درروزهای گذشته اتفاقات زیادی در کردستان عراق رخ داده است. یکی از این رخدادها که توجه زیادی وآنهم به درست به خود جلب کرد پخش خبروفیلم محجبه کردن دختران آنهم دریک همایش رسمی، اسلامی در شهر حلبچه در کردستان عراق بود. این به نظرم یکی از وقایع تلخ وسیاه روزهای اخیر در روند اوضاع منطقه بود و به درست مورد نفرت هر انسان آزاده و مدافع حقوق زن قرار گرفت. با اینکه روزها ازاین واقعه می گذرد و عکس و فیلم این مناسک مذهبی از مدیای اجتماعی حذف شده است، اما تبعات وعواقب زیانبارآن برای جامعه زنان بخصوص و بشریت آزادیخواه و سکولارقابل چشم پوشی نیست ونباید به سادگی از کنارآن گذشت. درعین حال به نظرم این واقعه تلخ را به عنوان هشداری جدی به جامعه آزادیخواه و برابری طلب کردستان مورد نظر قرار داد وعلیه آن دست به افشاگری و بی آبرویی حاکمان اقلیم را برملا کرد. واقعه حلبچه تعرضی آشکاربه حقوق زنان و گستاخی ویک دهن کجی ارتجاع مذهبی به دستاوردهای تاکنونی در زمینه سکولاریم حقوق زنان است. چنین نمایش مضحکی تا کنون درهیچ کجای کردستان سابقه نداشته و مرتجعین تا کنون به خود اجازه نداده اند این چنین آشکار زنان را تحقیر کنند و برده به حساب بیآورند. شاید خیلی‌ها این مناسک مذهبی و ارتجاعی و ضد زن را به بافت اجتماعی و اعتقادات مذهبی مردم حلبجه یا منطقه نسبت دهند. این جواب مسئله نیست.وهستند خیلی‌ها برای توجیه این عقبگرد و عملکرد احزاب خودی دست به دامن این بهانه‌ها می شوند ،اما محجبه کردن ۱۳۵۷زن جوان وعموما زیرسن، آن هم در یک همایش رسمی و کارکرده، نه کار مردم حلبچه است و نه تمایل درونی زنان بخت بر گشته این شهر.
هر کسی که درجه ای آشنایی با مسائل کردستان عراق داشته باشد و سیاست ورفتاراحزاب حاکم در اقلیم کردستان را زیر نظر داشته باشد ،عوامل اصلی پشت پرده برگزاری این مناسگهای مذهبی احزاب اسلامی و اسلام سیاسی در منطقه و بطورروشن جمهوری اسلامی است که اولین قربانیان آن زنان بخت برگشته حلبچه است که ابزاراهداف کثیف سیاسی آنان قرارگرفته اند. دراین منطقه احزاب ناسیونالیست حاکمند و بخواهی، نخواهی بند نافشان به اسلام وارتجاع وصل است وهوای همدیگررا داشته ودارند.واقعه حلبچه و محجبه کردن زنان را باید به عنوان برگه سیاه دیگری به پرونده احزاب حاکم دراقلیم کردستان وهمکاری وهمجهتی این احزاب با احزاب مرتجع اسلامی اضافه کرد که ازسیه روزی زنان چشم می پوشند و به ارتجاع اسلامی خوشخدمتی می کنند.
رفتار و سیاست احزاب حاکم تنها به این واقعه تلخ در حلبچه در ضدیت با آزادیخواهی وزیر پا گذاشتن حقوق وآزادی زن محدود نیست. صد مترآنطرفتروبعد ازآن ، کنگره ”کومه لی اسلامی“ در شهر سلمانیه برگزارمی شود و دهها تریبون رسانه ای دراختیار آنان قرار می گیرد تا حقارت و خرافات و فرهنگ اسلامی و ضد زن را در جامعه رواج بدهند. کمی به عقب تر ، سرویس دادن به طریقت قادری کسنزانی وباد دادن صوفی گری درمناطق تحت کنترل اتحادیه میهنی تا جایی که شیخ نهرو محمد کسنزانی اعلام کرد که شهر سلیمانیه تبدیل به پایتخت تصوف شده است. شیخ نهرو،طی ماههای گذشته بابرخی رهبران اتحادیه میهنی از جمله ”بافل طالبانی“ رئیس مشترک این حزب دیدار و گفتگو کرده است و از حمایت گرم آنان بر خوردارشده است. وکیست که نداند در سالهای گذشته قتل زنان به دلایل ناموسی، گوش و دماغ بریدن زنان توسط مرتجعین و مردسالاران گوشه ای بسیار تلخ اززندگی زنان در جامعه کردستان تحت حاکمیت احزاب ناسیونالیست است. در سالهای گذشته متاسفانه در کردستان عراق علارغم تلاش آزادیخواهان مدافع حقوق زن و احزاب چپ و کمونیست، ارتجاع و مذهب امکان ابرازوجود سیاسی پیدا کرده وبه یکی از چلنجهای جدی ما بین جبهه آزادیخواهی و ارتجاع و مذهب سیاسی از طرف دیگیردرجامعه کردستان تبدیل شده است. این در شرایطی است که اسلامی سیاسی، حجاب و پوشش اسلامی و همه موجودیت جمهوری اسلامی از جانب مردم درسراسرایران مورد تعرض قرار گرفته و مبارزه علیه حجاب و پوشش اسلامی یکی از میدانهای اصلی نبرد زنان علیه جمهوری اسلامی در طول سالهای گذشته تا کنون بوده وهست. درهرحال رویداد حلبچه، نقطه تاریکی برتارک سیاسی وسیمای فرهنگی جامعه کردستان هست و احزاب حاکم در اقلیم کردستان شریک در عقبگردی است که بخصوص به جامعه زنان تحمیل شده است.

مراسم محجبه زنان در حلبچه از طرف ”یه‌کگرتوی ئیسلامی کردستان“ اتحاد اسلامی کردستان بر گزار شده است که در پارلمان اقلیم نیز نماینده دارند.علاوه بر این ،برگزاری این مراسم در روز ۲۲ بهمن سالروزبه قدرت رسیدن حکومت نگبت اسلامی ایران اتفاق افتاده ونشان دهنده این واقعیت است که جمهوری اسلامی پشت این مناسکهای مذهبی قرار دارد وبرای پیش برد اهداف کثیف خود در منطقه و پروبال دادن به اسلام و خرافات و حمایت از جریانات اسلامی سنگ تمام گذاشته و هزینه فراوانی به آن اختصاص داده است. احزاب ناسیونالیست به دلیل رابطه حسنه با جمهوری اسلامی ،شهرهای کردستان به محل جولان عوامل اطلاعاتی و فرهنگی جمهوری اسلامی تبدیل شده است. جمهوری اسلامی که طی ۴۰ سال گذشته با همه ابزارهای سرکوب و اختناق فرهنگی و سرمایه گذاری برروی خرافه و صنعت مذهب نتوانست ایران را اسلامیزه بکند ، پروبال خود را در کردستان عراق گسترش داده است. رژیم اسلامی سرمایه گذاری وسیعی در منطفه برای گسترش شیعه گری و به این منظور ”هلال شیعه یا هلال زرین“ پروژه اسلامی کردن منطقه را مطابق نقشه پبیش برده است. ملیش وابسته به خود را سازمان داده است ، مسجد و حسینیه ساخته و مردم را فریب داده اند. حلبچه و زنان این شهریکی از قربانیان پروژه های کثیف جمهوری اسلامی و احزاب اسلامی است. این پروژه‌ها وزیر پا نهادن حقوق زنان و دامن زدن به فضای اسلامی، بدون رضایت و همکاری احزاب ناسیونالیست پیش نرفته است. خوشخدمتی احزاب ناسیونالیست در اقلیم کردستان به جمهوری اسلامی چیز پوشیده ای نیست. محجبه کردن زنان در حلبچه در یک نمایش مضحک اسلامی یک عقبگرد وحشتناک به جامعه کردستان است و باید علیه آن و بر پا کنندگان آن افشاگری کرد.زنده باد مردم آزادیخواه که نسبت به تحقیروبردگی زنان و در این مورد ”زنان حلبچه“ بی‌تفاوت نیستند. مردان و زنانی که می خواهند به قوانین و رسوم و فرهنگ نفرت انگیزو پوسیده اسلامی و زن ستیزی پایان دهند و نمی خواهند با آن کنار بیایند.
گرفتاری مردم در کردستان عراق از دست احزاب حاکم تنها به این مسائل محدود نیست. اکثریت مردم به دلیل فقرو بیکاری و شرایط بد معیشتی به احزاب حاکم معترض و از آنان بیزارند.
درماه‌های گذشته در اعتراضهای خیابانی به شرایط بد اقتصادی جندین نفرازمعترضین توسط نیروهای امنیتی اقلیم کشته و شمارزیادی دستگیر و زندانی و تعدادی در دادگاههای غیرعادلانه محاکمه شده اند.درهرحال سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی در ایران به دست مردم، بطورواقعی دست اسلام سیاسی و خرابکاری آنان را در منطقه کوتاه خواهد کرد ومردم کردستان عراق نیزهمگام با مردم رنجدیده ایران نفس راحتی خواهند کشید.