مقالات

رئیسی قهرمان خلع ید نیست جاوید حکیمی

ستاد انتخاباتی رئیس قاتل ها کمپین خود را با گزافه گویی و دروغ پردازی آغاز کرده است. چنین ادعا می شود که خلع ید در راستای مبارزه با فساد و بدست رییسی انجام گرفته است؛ همان دست های آغشته به خون هزاران معترض و مدافع کارگر. ظاهرا آن همه جانفشانی های کارگران، آن همه اعتصاب های کوچک و بزرگ زیر آفتاب داغ، گرسنگی کشیدن، گرمازدگی، کرونا گرفتن، صدها پرونده قضایی، دهها اخراجی، زندانی و شکنجه و تا پای اعدام رفتن، خودسوزی و خودکشی، گلوله باران منزل مسکونی و هزار و یک مصیبت دیگر هیچ بوده است و چرخش قلم جناب رییسی پای یک برگه کاغذ همه چیز! کار را که کرد آنکه تمام کرد. تبلیغات چی های اسلامی با کمال وقاحت خلع ید را در کارنامه رییسی گنجانده اند تا خون آشام بودنش را تحت الشعاع قرار دهند و تطهیرش کنند. می خواهند در آستانه انتخابات کسی را حامی و دوستدار کارگر نشان دهند که ننگ صدور حکم شلاق بر گرده کارگر در پرونده اش دارد. خیر، عالیجناب قاتل، بدن های دفن شده در گورستان خاوران و تن های شلاق خورده کارگران شهادت می دهند شما شیاد هستید. خلع ید کار شما نبود. شما به حکم جایگاهی که در آن قرار دارید نه می توانید و نه می خواهید قدمی ولو کوچک برای احقاق حق کارگران بردارید. رسالت شما سرکوب معترضان، شکنجه کارگران و اعدام کمونیست هاست. الحق و الانصاف کارتان را تاکنون خوب انجام داده اید و همواره مورد تایید شورای نگهبان سرمایه بوده اید. یحتمل برنده انتخابات هم خواهید شد همانا چون از میان همپالکی هایتان، رذل ترینشان هستید.

اما این فقط ستاد تبلیغ دروغ و خدعه و نیرنگ نیست که رئیسی را قهرمان خلع ید جا می زند. عوامل اسدبیگی و با کمال تاسف برخی “ناظران آگاه چپ” نیز در این مدعا سهیم هستند. تمسخرکنندگان “خلع ید یک کلام والسلام” امروز با لبخندی ملیح اخبار هفت تپه را دنبال می کنند و دیدی گفتم شان را می گویند. پرواضح است شواهد برای اثبات صحت هر ادعای واهی را می توان با دنبال کردن اخبار و حرکت در سطح واقعیت به خلایق نشان داد و تاییدیه گرفت. بالاخره پرونده خلع ید با حکم قوه قضاییه به سرانجام رسید. از چند روز نخست جشن و پایکوبی که بگذریم، کارگران تاکنون روز خوش به چشم ندیده اند. حقوق پرداخت نشده، از تشکل مستقل کارگری اثری نیست، هفت تپه هم دارد می میرد. آری اینها همگی واقعیت دارند لیکن برای رسیدن به حقیقت کفایت نمی کنند.

جدال طبقاتی در زمین واقعی پیچیده تر از ان است که بشود با اتکا به چند اصول انتزاعی و تکرار طوطی وار چند شعار پرولتری ادعای جریان شناسی کرد و خطوط مختلف را از یکدیگر تمیز داد. هفت تپه جایی است که وزارت اطلاعات، نمایندگان تشکل مستقل کارگران را چشم بسته به سیاه چالهای مخوف می برد و همزمان عامل اطلاعات در کارخانه از ضرورت ایجاد تشکل مستقل کارگری سخن می گوید. هفت تپه جایی است که مالک کارخانه به قصد اعمال فشار به دادگاه و آزاد کردن دارایی ها، با عدم پرداخت حقوق، خودش اعتصاب راه می اندازد و آنگاه یگان ویژه را برای ضرب و شتم و پرونده سازی برای اعتصاب کنندگان، به جز عوامل خودش فرامی خواند. هفت تپه جایی است که قوای سرکوبگر با شلیک هوایی، اعتصاب کنندگان را عامدانه به سمت بیرون از کارخانه و شورش خیابانی جلوه دادنِ اعتراض هدایت می کنند. این وضعیت بغرنج ضرورت هشیاری کارگران به ویژه رهبران و سخنگویان آنها را دو چندان می کند. بدون تردید هر جا ظلمی روا شود اعتراض و اعتصاب حق مسلم کارگران است ولو محرک کنندکان اولیه آن عوامل زالو باشند. کسی اگر این پیچیدگی ها را نبیند بسیار محتمل است موضعی مخالف اعتصاب بگیرد یا در دام زالو و اغراض او بیافتد. “ناظران آگاه چپ” متاسفانه مدت هاست در این خصوص، مواضع اسف انگیزی گرفته اند. ما را با اینها کاری نیست. روی سخن ما با رفقای کارگر است.

دوستان کارگر؛
مذاکره با هیچ مقام مسئولی از صدر تا ذیل برای پیگیری مطالبات اشکالی ندارد لیکن ملاقات در ستاد انتخاباتی در این مقطع حساس خطایی فاحش است. حضور هر شخصیت موجه کارگری در ستاد انتخاباتی، یعنی خرج کردن از اعتبار کارگر برای صاحب ستاد و مشروعیت بخشیدن به کل انتخابات. این عمل با هیچ هدف و انگیزه ای پذیرفتنی نیست. می دانیم در این ملاقات، شما نه از زوایه منافع شخصی و حتی تقاضای بازگشت به کار خود، بلکه فقط و فقط از خواسته های کارگران دفاع کرده اید و از نجات هفت تپه سخن گفته اید. این تفاوت شماست با رضا رخشان ها و دیگر عوامل زالو که با کمترین پاداش و دریافتی به هم طبقه ای هایشان پشت کرده اند. با علم به این و به رغم اینها می گوییم و تاکید می کنیم‌ رفتن به ستاد انتحاباتی رییس قاتل ها با هر انگیزه و هدفی اشتباه محض است و کاری است نابخردانه. حتی اگر این تصمیم حاصل مشورت و خرد جمعی بوده باشد چیزی از نادرستی آن نمی کاهد و مسئولیت آن در درجه اول متوجه شماست.

رفقای کارگر؛
عوامل زالو مترصد فرصتی هستند تا خلع ید را اقدامی خطا، اسدبیگی را حامی کارگران و علت مشکلات هفت تپه را کارشکنی نمایندگانی معرفی کنند که برای خلع ید جنگیدند. زالو خلع شده اما شکست نخورده است. او بازی کثیف گذشته را در تحریک کارگران برای اعتصاب و ناامن نشان دادن فضای هفت تپه شروع کرده است‌. کاهش حقابه و عدم پرداخت حقوق کارگران بخشی از همین سناریوی کثیف است. عوامل زالو اکنون کاسه داغ تر از آش شده و تا مرتبه “لیدر اعتراضات” البته در هماهنگی کامل با زالو عروج کرده اند. یک هدف آنها ترور و تخریب شخصیت نمایندگان واقعی و کانالیزه کردن خشم کارگران به سمت شماست. می خواهند هر طور شده از خلع ید کنندگان انتقام بگیرند. بی گمان اعتراض و اعتصاب حق کارگران است و نمایندگان واقعی کارگران بار دیگر با حفظ اتحاد و همبستگی، هم پیگیر مطالبات کارگران خواهند بود و هم سناریوی کثیف زالوصفتان را عقیم می کنند. الغرض باید مراقب و هشیار باشیم و از خطاهای خود بیاموزیم. هفت تپه نمی میرد.

٣ ژوئن ٢٠٢١