اطلاعیه ها

یک تراژدی انسانی دیگر در کانال مانش غرق شدن دەها پناهجو در اثر غرق شدن قایق در دریای مانش

دیروز چهارشنبە ٢٤ نوامبر در اثر غرق شدن قایق پناهجویان کە از کالە بە سمت بریتانیا در حرکت بودە در همان اوایل مسیر خود در سواحل کالە غرق شدە است کە از ٣٣ سرنشین قایق متاسفانە ٣١ نفر از آنان غرق شدەاند و تنها ٢ تن از آنان نجات یافتەاند.

این تراژدی در حالی اتفاق افتادە است کە در چند ماە گذشتە طی توافقی بریتانیا ٥٤ میلیون پوند را بمنظور تشدید گشتهای دریایی بە فرانسە پرداخت کردە است و علیرغم آن موج روی آوری پناهجویان بە بریتانیا نە تنها کم نشدە بلکە رو بە ازدیاد است. فشارهای موجود دست قاچاقچیان را برای سو استفادە بیشتر و رعایت نکردن آن حداقل استاندارد استفادە از قایقهای بادی و اطمینان از سلامت جان پناهجویان و همچنین نقل و انتقال تعداد معینی کە جان آنان را بە خطر نیاندازد، باز کردە است.

جنگ دولتها از ترکیە تا یونان و سایر کشورهای اروپایی با پناهجویان بە وسعت کل اروپای شرقی و غربی از مرزهای بلاروس و لیتوانی و لهستان تا همە کشورهای اسکاندیناوی وجود دارد کە متاسفانە از دریای اژە و مدیترانە تا جنگلهای مرز بلاروس و لهستان تا دریای مانش، روزانە از فراریان حکومتهای دیکتاتور و وحشی، جنگ و ناامنی، تبعیض و بیعدالتی، بحران اقتصادی و فقر و تغییرات اقلیمی و غیرە قربانی می گیرد.

شرایط پناهندگی با توجە بە دژهای مستحکم و دیوارهای بتونی و سیمهای خاردار مرتفع و پلیسی و سگهای درندە از یکسو و از سوی دیگر وضع قوانین سختگیرانە در پارلمانها و هیئت حاکمە کشورها، شرایط دهشتناکی را برای پناهجویان بە وجود آوردە است کە در قریب بە یک قرن گذشتە کم نظیر بودە و غیر قابل تحمل.

لذا ضمن تسلیت بە بستگان قربانیان اخیر، سیاست دولتهای اروپایی و بویژە بریتانیا کە بانی سختگیری و شرایط ناامن برای پناهجویان شدە است، را محکوم و خواهان تلاش جدی سازمانهای مدافع پناهندگی و اتحادیەهای کارگری هستیم تا دولتها را تحت فشار قرار بدهند و بە این شرایط غیر انسانی پایان بدهند.

سازمان سراسری پناهندگان ایرانی – بی مرز
پنجشنبە ٢٥ نوامبر