مقالات

ستون اخبار و دیگر حرکتهای اجتماعی تهیە تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی سراسری بازنشستگان
در روز سه شنبه هفتم دی ماه طی فراخوانی از پیش اعلام شده، جمع‌هایی از بازنشستگان و بازنشستگان فرهنگی در شهرهای قزوین، اردبیل، شیراز، استان مازندران، قم، اصفهان، اهواز و بندرعباس مقابل صندوق‌های بازنشستگی خدمات کشوری، در سنندج مقابل شرکت تعاونی فراگیر پیشکسوتان، در تهران در مقابل مجلس، دست به تجمع زدند. همچنین در شهرهای زنجان، چهارمحال بختیاری (شهرکرد)، قروه کردستان، بازنشستگان و شاغلین لردگان، همدان، ایلام، کرمانشاه تجمعات اعتراضی برپا کردند.در همین روز فرهنگیان بازنشسته لاهیجانی مقابل اداره آموزش و پرورش دست به تجمع اعتراضی زدند.

اجتماع بازنشستگان تامین اجتماعی
روز چهارشنبه ۸ دی‌ماه بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به حقوق‌های پایین و اجرایی نشدن همسان‌سازی حقوق مجددا مقابل مجلس گرد‌هم آمدند. بازنشستگان نسبت به وضعیت نامناسب معیشتی خود اعتراض دارند و خواستار افزایش حقوق و مستمری‌ها و اجرای کامل همسان‌سازی هستند. خط فقر به گفته خود رسانه‌های دولتی ۱۲ میلیون تومان عنوان شده است. اما این بخش فرودست جامعه با حقوق‌های زیر یک‌ سوم خط فقر در بدترین وضعیت معیشتی به‌سر می‌برند.

یکشنبه های اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران
روز یکشنبه پنجم دیماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اهواز و اصفهان مقابل ساختمان این صندوق تجمع کردند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اهواز نیز دست به راهپیمایی و تجمع اعتراضی زدند ودر همین روز بازنشستگان معدن البرز شرقی (دامغان) نیز همزمان با دیگر بازنشستگان فولاد و معدن در شهرهای مختلف، تجمع اعتراضی برگزار کردند. بازنشستگان تأمین اجتماعی خواهان افزایش و همسان سازی کامل حقوق‌ها هستند.

قطعنامه پایانی تجمع سراسری بازنشستگان ایران
بازنشستگان گرامی کشوری ولشگری وتامین اجتماعی
ما امروز اینجا جمع شدیم که به سیاست‌های دولت ومجلس درباره بازنشستگان و بی‌توجهی به پیشکسوتان اعتراض کنیم و اعلام کنیم:

۱. زندگی بازنشستگان شریف و عزیز با مخاطرات جدی روبرو است حقوق آنان نصف خط فقر است از بیمه‌کارآمد محرومند و قانون همسان‌سازی بازنشستگان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا نمی‌شود. ما خواهان اجرای کامل قانون همسان‌سازی از اول مهر ۱۴۰۰ هستیم و بیش از این نمی‌توانیم این وضعیت ظالمانه را تحمل کنیم.
۲. لایحه رتبه بندی فرهنگیان شاغل طبق قانون باید به بازنشستگان تسری یابد.
۳. ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری باید برای بازنشستگان اجرایی شود و هرگونه تبعیض در پرداخت ها وبی عدالتی ها یکبار برای همیشه رفع گردد.
۴. ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ برای افزایش فوق العاده همانند شاغلان اجرایی شود .
۵. ما از افزایش حقوق تمام اقشار اجتماعی و کارگران و زحمتکشان به بالای خط فقر حمایت می‌کنیم و زندگی شرافتمندانه را حق همگانی می‌دانیم و با تحلیل‌های غیرکارشناسی که افزایش حقوق بازنشستگان و معلمان را تورم‌زا می‌داند، مخالفیم.
۶. شورای بازنشستکان باشگاه کشوری ضمن تشکر از حمایت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، خواهان استعفای هیات مدیره کانونهای بازنشستگان که هیچ حمایتی از حقوق قانونی بازنشستگان نمی کنند، می باشد تا بازنشستگان از میان خود افرادی غیر وابسته و غیر فرصت طلب را انتحاب نمایند.
۷. ما خواهان بیمه کامل و کارآمد برای بازنشستگان و خروج از دست رانت خواران هستیم، بیمه آتیه سازان محلی برای رانت خواری عده ای شده است.
۸. ما خواهان اجرای بند ۹ قانون اساسی برای رفع تبعیض و پرداخت عادلانه حقوق ها براي همه حقوق بگیران دولتی وغیر دولتی به ویژه بازنشستگان و رفاه و آسایش برای همه ایرانیان قبل از کشورهای بیگانه هستیم.
۹. ما بازنشستگان خواستار آزادی بدون قید و شرط معلمان و کارگران فعال صنفی هستیم.

در پایان اعلام می کنیم: بدون جانبداری از جناح ها پیگر مطالبات برحق همه بازنشستگان و فرهنگیان هستیم و اتحاد بین شاعل و بازنشسته را رمز موفقیت می دانیم. در صورت عدم تحقق خواسته ها و عدم تصویب لایحه همسان‌سازی و عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری حق اعتراض را طبق اصل ۲۷ قانون اساسی برای خود محفوظ می داریم و خواهان پیوستن همه بازنشستگان به اعتراضات واقعی هستیم و از فرصت طلبان که بنام مذاکره حرکاتی انجام می دهند برائت می جوییم .

شورای باشگاه کشوری بازنشستگان
۷ دی ۱۴۰۰

عدم‌ پرداخت حقوق و مطالبات کارگران چاه های ژرف سیستان
کارگران شاغل در پروژه چاههای ژرف سیستان نسبت به عدم‌ پرداخت حقوق و مطالبات شان اعتراض دارند. پیمانکار پروژه در حال جمع آوری کارگاه بوده و این نیروها نگرانند در صورت خروج پیمانکار از منطقه دیگر امکان وصول مطالبات و حقوق شان وجود نداشته باشد. کارگران بارها از حبیب الله دهمرده، نماینده مجلس رژیم درخواست رسیدگی به مشکلات و معضلات خود را داشته اند و هیچگونه پاسخی دریافت نکرده اند.

ممانعت حراست مخابرات خوی از ورود کارگران
بیش از ۴۰ نفر از کارگران مخابرات شهرستان خوی که به دلیل تضییع حق و حقوق خود به اداره کار شکایت کرده بودند و پیرو احکام صادره از مرجع حل اختلاف کار، کارفرما (شرکت مخابرات/ پیمانکار) را نسبت به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت مخابرات طبق آرای قطعی الصدور به پرداخت ۱۵۰ الی ۸۵۰ میلیون ریالی از بابت مابه‌التفاوت عدم اجرای این طرح در حق کارگران مکلف نموده بودند. پس از آن صبح روز ۵ دی ماه ۱۴۰۰، توسط حراست مخابرات خوی از ورود این کارگران به داخل اداره جلوگیری بعمل آمد. کارفرما (شرکت مخابرات/پیمانکار) کارگران را تحت فشار قرارداده تا اعلام رضایت ثبتی نموده و اظهار ندامت و پشیمانی کنند! و اعلام کرده در غیر این صورت اخراج خواهند شد.

تجمع مجدد کارگران پارچه سبلان
کارگران سبلان پارچه صبح روز دوشنبه ششم دیماه و برای سومین روز متوالی در سالن تولید این شرکت تجمع اعتراضی برگزار کردند. دور جدید تجمع کارگران این شرکت از روز شنبه شروع شد و به سومین روز متوالی خود رسید. روند اخراج کارگران این کارخانه سرعت پیدا کرده و به گفته برخی کارگران به ۱۸۰ نفر هم رسیده است. پس از آنکه سال گذشته شرکت از تصرف بانک خارج شد، شرکت سبلان پارچه در اختیار سرمایه داری به نام حجازی نیا قرار گرفت. اما در یک سال گذشته هم تولید پسرفت داشته و هم تعداد کارگران اخراجی روز به روز بیشتر می‌شود. قرارداد‌های یک ماهه، تعویق دستمزدها، تغییر کاربری بخشی از کارخانه به مکان تفریحی و … از جمله مسائلی است که این روز‌ها در سبلان پارچه جریان دارد.

کارگران سد شفارود رضوانشهر مجدداً تجمع کردند
حدود ۷۰ نفر از کارگران سد شفارود در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقشان صبح روز سه‌شنبه ۷ دیماه در محوطه کارگاه سد شفارود تجمع کردند. این کارگران حدود ۷ ماه است که حقوق نگرفته اند، علاوه بر آن حدود ۴ ماه هم حق بیمه این کارگران پرداخت نشده است .ساخت سد شفارود از شهریور متوقف شده و حدود ۹۰۰ کارگر بیکار شده اند.

تجمع کارگزاران مخابرات روستایی مقابل مجلس
روز سه شنبه هفتم دیماه جمعی از کارگزاران مخابرات روستایی کشور مقابل مجلس با خواسته‌های: اجرای آیین نامه استخدامی شرکت مخابرات و رفع تبعیض و برقراری عدالت مزدی تجمع کردند. آنها می‌گویند: چرا کارکنان رسمی مخابرات شهری حدود بیست میلیون تومان حقوق می‌گیرند و ما که در دورافتاده‌ترین روستاها کار نگهداری دکل‌های مخابراتی و خدمت ‌رسانی به مشترکان را انجام می‌دهیم، فقط پنج میلیون تومان دریافتی داریم؟ چند صد نفر از کارگزارانِ مخابرات روستایی از استان‌های مختلف کشور در این روز و برای شرکت در این تجمع به تهران سفر کرده‌اند.

تجمع کارگران پیمانکاری تهران جنوب جلوی فرمانداری ماهشهر
دوشنبه ۶ دی۱۴۰۰، کارگران اخراج شده شرکت پیمانکاری تهران جنوب شاغل در پروژه بندر مجیدیه دست به تجمع اعتراضی زدند. آنها روبروی فرمانداری ماهشهر گردهم آمده و خواهان رسیدگی و برگشت به کار شدند. این کارگران بارها در اعتراض به اخراج خود دست به تجمع زده‌اند. ولی تاکنون پاسخی از مدیران پیمانکاری تهران جنوب و مقامات فرمانداری دریافت نکرده‌اند. شرکت تهران جنوب در یک اقدام یک‌جانبه بدون هیچ اطلاع قبلی، اقدام به اخراج این کارگران کرده بود.

اجتماع کارکنان شرکتی‌ مراکز خدمات جامع سلامت قم
روز یکشنبه ۵ دی جمعی از نیروهای شرکتی مراکز خدمات جامع سلامت استان قم که به صورت شرکتی مشغول کارند، در پیگیری وضعیت شغلی و استخدامی خود ابتدا مقابل ساختمان دانشگاه علوم پزشکی تجمع کردند و سپس اجتماع خود را به مقابل ساختمان استانداری قم انتقال دادند. یکی از کارکنان گفت: اعتراض نیروهای شرکتی پایگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت استان قم که در واقع از همه مزایای قانونی کار بی‌بهره‌اند، برای مشخص شدن وضعیت شغلی آن‌ها برپا شد. این کارکنان خواستار حذف مراکز خصوصی بهداشت و عقد قرارداد مستقیم همانند همکاران ایثارگر خود هستند.

اعتراض کارگران شهرداری آبادان از پرداخت حقوق
به دلیل آنچه که کاهش درآمد شهرداری آبادان عنوان می‌شود، کارگران این مجموعه دست‌کم دو ماه معوقات مزدی و چندین ماه معوقات بیمه‌ای طلبکارند. به گفته کارگران؛ هم اکنون در مجموعه شهرداری آبادان نزدیک به دو هزار کارگر به صورت قراردادی مشغول کارند که نگران تامین نیازهای خانواده‌های خود هستند. یکی از کارگران افزود: مسئولان شهری همواره اذعان دارند که این واحد خدمات شهری چندین سال است در دریافت عوارض و بدهی‌های خود از ادارات بخش خصوصی و نهادهای دولتی دچار مشکل است.

حادثه خونین برای کارگران نفت
تصادف زنجیره ای بین خاور، رانا، پژو، پراید و کامیون واژگون شده در جاده قدیم اهواز – خرمشهر ١٠ کشته و و ١۵ مصدوم بر جا گذاشت. یکی از خودروها که سرویس ایاب و ذهاب کارگران یک شرکت بوده است متاسفانه کشته های زیادی به همراه داشته است. اسامی کارگران عزیزی که در روز شنبه چهارم دی ماه و در حادثه دلخراش خودروی اسقاطی کارفرمایان در جاده اهواز-خرمشهر کشته شدند عبارتند از: ‏۱- مالك بالدى ۲- عماد بالدى ۳- جنگى بالدى ۴- محمد بالدى ۵- سعيد بالدى ۶- فاخر بالدى ۷- حليم بالدی ۸- عبدالرضا بالدى ۹- نزار بالدی ۱۰- حاتم بغلانی. ما ضمن ابراز تاسف عمیق از این اتفاق تلخ بە بازماندگان جانباختگان تسلیت میگوییم و خود را در اندە بزرگ آنان شریک میدانیم.

دیدار جمعی با رسول بداقی و خانواده او
روز جمعه سوم دی ماه جمعی از فرهنگیان شاغل و بازنشسته به همراه وکلا، فعالان کارگری، فعالان حقوق کودکان، زنان، دانشجویان، بازنشستگان تامین اجتماعی، زندانیان سیاسی سابق و … با رسول بداقی و خانواده وی دیدار نمودند. در این دیدار نماینده اعضای انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه و اعضای سندیکای رانندگان اتوبوسرانی، کانون صنفی معلمان ، وکلا ، زنان، بازنشستگان و تعدادی از حضار بر همبستگی اقشار اجتماعی تا تحقق مطالبات تاکید نمودند.

انتقال معصومه عسکری به زندان کچوئی البرز
چهارشنبه اول دی ماه، معصومه عسکری، فرهنگی بازنشسته ساکن تهران و زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین بدون اعلام قبلی به زندان کچویی در استان البرز منتقل شد. معصومه عسکری، در تاریخ بیست و نهم بهمن ماه ١٣٩٧، توسط شعبه بیست و هشت دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی وقت، محمد مقیسه از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور»، به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدیدنظر عینا تائید شد.

هیراد پیربداقی به بند عمومی زندان اوین منتقل شد
هیراد پیربداقی، مدافع حقوق کارگری روز جمعه ۳ دیماه، به بند عمومی زندان اوین منتقل و هم اکنون در قرنطینه زندان اوین به سر میبرد. آقای پیربداقی در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه همراه با ضرب و شتم بازداشت و روز جمعه ۳ دیماه از بازداشتگاه وزارت اطلاعات به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هیراد پیربداقی، چهارشنبه ۸ دی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

انتقال لیلا حسین‌زاده به زندان عادل‌آباد شیراز
لیلا حسین‌زاده، دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران که در شیراز توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، به بند قرنطینه زنان زندان عادل‌آباد منتقل شده است. وی طی تماس تلفنی که ابتدای هفته جاری با خانواده خود داشت، اعلام کرد؛ چهارشنبه هفته گذشته به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده و حین بازجویی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. وی مبتلا به بیماری صعب‌العلاج است و بنا به گواهی پزشکی قانونی، زندان، بیماری خطرناک وی را تشدید می‌کند.

نامه‌ی سرگشاده اسماعیل گرامی بازنشسته
من اسماعیل_گرامی کارگر بازنشسته کارخانه ی کارتن سازی که خواهان افزایش حقوق خود ودیگر بازنشستگان طبق قانون بوده و در تجمعات قانونی بازنشستگان شرکت کرده ام، با قوانین جمهوری اسلامی ایران مجرم شناخته شده و محکوم به ۴ سال حبس شده و هم اکنون مدت ۹ ماه است که در “زندان تهران بزرگ ” بسر می برم.

در کجای دنیا یک فرد بازنشسته با ۶۶ سال سن و بیماری های صرع، پروستات، کمردرد و دندان دردهای پی درپی فقط به خاطر اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود و شرکت در تجمعات مجرم شناخته شده و به حبس محکوم می گردد؟ حکومت جمهوری اسلامی ایران درحالی با یک بازنشسته چنین برخوردی می کند که ادعای رعایت حقوق بشرش گوش جهانیان را کر کرده است. “زندان تهران بزرگ” که در آن محبوس هستم نمونه ای از زندان های ایران است که آب آشامیدنی ندارد و زندانی باید خود خریداری نماید. حتی از نظر مواد غذایی دارای کیفیت بسیار پایین است! که در مواردی زندانی خود مجبور به خرید مواد و طبخ آن است. در “زندان تهران بزرگ” حتی آب گرم مناسب برای استحمام وجود ندارد.

من اسماعیل گرامی صدایی از بازنشستگان بودم و از تمامی بازنشستگان، همکاران، دوستان، و آشنایان انتظار دارم صدای من باشند و این نامه را به هر زبانی که برایشان مقدور است ترجمه کرده و آن را برای سندیکاها و اتحادیه های کارگری کشورهای مختلف و همچنین سازمان حقوق بشر ارسال نمایند تا جهانیان بدانند که ادعای رعایت حقوق بشر حکومت جمهوری اسلامی ایران دروغی بیش نیست.

اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته- زندان تهران بزرگ- ۱۴۰۰/۱۰/۶ برابر ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت یک شهروند در سنندج
کژال نصری شهروند بازداشتی اهل سنندج، علیرغم گذشت بیش از دو هفته از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بی‌خبری به سر می‌برد. کژال نصری ۲۶ ساله روز ۲۱ آذر امسال توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت و تا این لحظه از سرنوشت و محل نگهداری وی اطلاع دقیقی در دست نیست. پیگیری و تلاش‌های خانواده نصری در این مدت بی‌نتیجه بوده و تاکنون این خانواده موفق به تماس و ملاقات با فرزندشان نشده‌اند.

ژیلا کرم زاده مکوندی جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد
ژیلا کرم زاده مکوندی، فعال مدنی، روز چهارشنبه ۸ دی ماه جهت تحمل دوران محکومیت ۵ ساله خود راهی زندان اوین شد. خانم کرم زاده مکوندی پیشتر طی ابلاغیه ای جهت تحمل دوران محکومیت خود به واحد اجرای احکام دادسرای (شهید مقدس) احضار شده بود.

خودکشی یکی از کارگران پیمانکاری پارس جنوبی
کارگران پارس جنوبی از خودکشی یک کارگر پیمانکاری در منزل خبر دادند؛ به گفته‌ی این کارگران، فرد متوفی فارغ التحصیل دانشگاه‌های برتر و دارای مدرک کارشناسی ارشد بوده اما حدود شش میلیون تومان حقوق می‌گرفته است. کارگران می‌گویند سطح حقوق‌ها بسیار پایین است و همچنین تفاوت و تبعیض زیادی میان حقوق‌ رسمی‌ها و پیمانکاری‌ها در پارس جنوبی وجود دارد. منابع خبری، هویت فرد متوفی را «حاجیان» عنوان می‌کنند. متاسفانە سالانە شاهد موارد متعدد خودکشی کارگران در محیط کار بە دلایل مختلف هستیم کە اساسا ناشی از شدت کار و فشارهای اقتصادی است.

جانباختن یک سوختبر بر اثر شلیک نیروهای رژیم
محمود براهویی اهل سفیدابه شهرستان زاهدان که مشغول سوختبری بود، چند روز پیش توسط ماموران نظامی در محور سفیدابه به نهبندان مورد هدف تیراندازی قرار گرفته بود دیروز در بیمارستان بیرجند جان خود را از دست داد. خودروی این شهروند بلوچستانی خالی از بار بوده و نیروهای رژیم بدون هشدار قبلی به سمت او تیراندازی کرده اند. به دلیل بیکاری و نبود شغل مناسب و تبعیض‌های اعمال شده رژیم بر مردم بلوچستان، این شهروندان به ناچار شغل سوختبری را انتخاب می‌کنند و سالانه صد‌ها شهروند بلوچستانی به دلیل تیراندازی نیروهای رژیم و سوانح رانندگی کشته و مجروح می‌شوند.

اسیدپاشی به سه زن در شهریار
صبح روز سه‌شنبه ۷ دی ماه تعدادی از زنان برای ورزش صبحگاهی به پارک مریم شهرک اندیشه شهریار رفته بودند که مردی ناشناس که ماسک به صورت داشت و پشت بوته های پارک پنهان شده بود از پشت به خانم ها اسید می پاشد و سپس متواری می شود.⁠ خوشبختانه به دلیل لباس های ضخیمی که تن خانم ها بوده است آسیب جدی به آنها وارد نشده و شاهدان حاضر در صحنه گفته‌اند یکی از آنها به دلیل سوختگی بیشتر توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده است⁠

***