مقالات

جنگ “مقدس”! نادر شریفی

“جنگ عادلانه برای روح انسان بهتر از صلح در بالاترین رفاه است.” تئودور روزولت

“درست فراتر از فیلیپین، بازارهای وسیع چین وجود دارد. ما سهم خود را در مأموریتنژاد خداوندی خود در تمدن سازی زمین انجام خواهیم داد. از کجا برای محصولات خود خریدار پیدا کنیم؟ فیلیپین به ما پایگاهی در دروازه شرق می دهد.» سناتور آلبرت جرمیه ٩ ژانویه ١٩٠٠ برای اشغال فیلیپین!

پنج هفته از حمله نظامی گسترده روسیه به اوکراین میگذرد. جهان از آغاز این جنگ، حتی اگر همین امروز خاتمه پیدا کند، با قبل از آن متفاوت خواهد بود، همانطور که جهان پس از شیوع کرونا با قبل آن متفاوت شد. این ادعا نه از این روست که حمله روسیه به اوکراین وحشیانه تر از حملات غیر قابل شمار ناتو و ایالات متحده آمریکا به افغانستان، یوگسلاوی، سوریه، عراق و صدها گوشه و شهر دیگر در سراسر جهان است. این جنگ، نه “جنگ تمدنها”، نه “جنگ برعلیه تروریسم”، نه جنگ آمریکا و ناتو برای “آزادی یوگسلاوی، سوریه و عراق و افغانستان” است. این جنگ، ناسیونالیسم عظمت طلب روسیه در رقابت با قدرتهای دیگر سرمایه داری، برای تعیین آینده چهارچوبهای جهانی است.

این جنگ، همانند دیگر جنگهای دولتهای سرمایه داری ضد مردمی و ویرانگر است. تفاوت اینست که اینبار نه توسط آمریکا و ناتو، بلکه توسط روسیه یکی از رقبا، حمله صورت گرفت. پرده دیگری از میلیتاریسم و توسعه طلبی ناتو و آمریکا که با نابودی شهرها، کشته شدن میلیونها انسان و آوارگی چند میلیونی همراه بود، اینبار توسط روسیه صورت میگیرد. از نظر آمریکا و رقبای غربی، “زیاده خواهی روسیه” غیرقابل بخشش است و بنابراین کمکهای تسلیحاتی و تحریم ها و تلاش همه جانبه تبلیغاتی و سیاسی برای تقویت جبهه اوکراین آغاز شد. ناگهان با سرعت خارق العاده قوانین و سیاستهائی اتخاذ شد که در موارد مشابه سالهای طولانی وقت نیاز دارد. مثلا پانزده سال کار روی “پرونده جنایات جنگی آمریکا در افغانستان و عراق” یک شبه بسته شد و طرح دادگاهی کردن پوتین ظرف مدت کمتر از دو روز تا مرحله شکایت به دادگاه لاهه به پیش برده شد.

بنابراین همان مدیائی که بدستور هیئت حاکمه از ارسال اخبار جنایات جنگی آمریکا در عراق برای “دفاع از دموکراسی” صرف نظر کرده بود، در این جنگ “مقدس” بر علیه “پوتین دیوانه” و روسیه “متجاوزگر” با تمامی ابزارهای خود دست بکار شد. دولتهای حافظ سرمایه غربی همدست جمعی جنایات ارتش روسیه را با ممنوع کردن تبلیغ رقیب و ارائه دهها بل صدها گزارش، درست یا غلط، افکار مردم خود را بنفع “جنگ مقاومت” شوراندند و با اشاره به افزایش خطر تهاجم روسیه، بر هزینه های نظامی نجومی خود افزوده و پشت سر ناتو و صد البته رهبری آمریکا باری دیگر برای شکست سرمایه داری روسیه و رهبران الیگارش آن، میلیونها ابزار جنگی روانه اوکراین کردند. در ادامه مالکیت سرمایه بناگاه مقدس بودنش به حیطه فراموشی سپرده شد و راسیسم از آستین جهان غرب بیرون زد. انسانهائی که سالیان سال در کنار بقیه شهروندان جوامع اروپائی و آمریکائی زندگی میکردند، بنابر محل تولدشان، شهروند دست دو شناخته شدند. تبعیض نژادی و برتری نژادی قابل دفاع خوانده شد و لذا از آهنگ ساز تا ورزشکار روسی، بدون رعایت هرگونه قانون و قرارداد کاری اخراج گردیدند. هواپیماهای مسافربری روسی اجازه پرواز پیدا نکردند و کشتی ها و ویلاهای الیگارشهای روسی جزو غنایم جنگی محسوب شدند.

حیرت انگیزتر از همه اینها راسیسمی است که بی مهابا توسط غرب، از رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا گرفته تا مسئولین حکومتهای عضو ناتو قابل دفاع اعلام گردید. سخنگوی دولت لهستان با شجاعت در مقابل دوربینهای تلویزیونی اعلام میکند: بله ما به یک مو سیاه اجازه عبور از کشورمان را نخواهیم داد. ولی میلیونها پناهجوی اوکراینی (چشم آبی) را با کمال میل پذیرا خواهیم بود. از آن فراتر کنوانسیون ژنو بود که پس از فروپاشی بلوک شرق عملا ملغی شده بود. با حمله ارتش روسیه به اوکراین بناگاه ابعاد ممکن اجرای کنوانسیون ژنو دوباره روشنگر دید. کارت مجانی تلفن تا حق اقامت، عهده دار شدن کامل هزینه های زندگی تا اجازه کار فوری برای جنگ زدگان اوکراینی آنهم بدون مصاحبه، بدون دادگاه و حتی ظرف مدت چند دقیقه صادر شد. اینها حق آوارگان جنگی است و باید بیشتر و ساده تر هم بشود. سوال اینست چرا این حقوق برای همه پناهجویان برسمیت شناخته نمیشود! بنابراین در دموکراسی هوچی گر، حقوق پناهنده محصول جنگ “رقیب” با حقوق پناهنده محصول جنگ “خودی” از یکدیگر متمایز است.

در همین راستاست هنگامی که اخبار جهان خبر از خرید و فروش هزاران کودک و نوزاد افغانی میدهند، گرسنگی عمومی، پس از اشغال بیست ساله آمریکا و واگذار کردن قدرت بدست آدمخوران طالبان جان هزاران هزار انسان بی گناه در افغانستان را گرفته و می گیرد، نیمی از جامعه را به بردگی و اسارت کامل کشانده است و دهها هزار کودک که از فرط سرما و یا گرسنگی و یا توسط هردو آنان کشته می شوند و حتی عده قلیلی از فراریان آنان پشت مرزهای اروپا، در مرز بلاروس و لهستان یخ میزنند، هر انسان منصفی را بهت زده میکند وقتی آقای بایدن در مرز اوکراین و لهستان کودکان اوکراینی را به آغوش میگیرد و از پناهجویان اوکراینی دلجویی میکند و قول رسیدگی به وضعیت آنان را چه در اروپا و چه در آمریکا میدهد.

آخر چرا؟ مگر شما مسئول مستقیم چهل و سه سال جنگ، مسلح کردن ارتش آدمکشان “مجاهدین” و طالبان نیستید که حداقل یک میلیون کشته و میلیونها زخمی برای یکی از فقیر ترین کشورهای دنیا به جا گذاشت؟ چرا سراغ دیدار مادران افغانی و فراموش شدگان مردم آن کشور نمی روید که هزاران از آنان توسط “موشکهای مادر” شما قتل عام شدند! چرا نابودی یک جامعه و بمب باران آخرین کارخانه های تولیدی در افغانستان سبب نشد، دیداری هم از خانواده های پناهجویان افغانی تبار که پشت مرزهای لهستان یخ زدند یا از زیر چرخ هواپیماهای شما خورد شدند، داشته باشید؟ چرا شما حق داشتید حداقل نیم میلیون کودک در عراق را با تحریمهای شدید اقتصادی به کشتن دهید ولی امروز خواهان دادگاهی شدن جنایتکاری مثل پوتین می شوید؟ چرا اوباما، بوش (پدر و پسر)، تونی بلر و صدها جانی دیگر نظام سرمایه جزو لیست جنایتکاران جنگی شما قرار نمی گیرند؟ مسئول قتل عام در ویتنام، فیلیپین، یوگسلاوی، لیبی و بمب اتمی شما در هیروشیما و ناکازاکی کیست؟ چرا شما مسئول بازماندگان طولانی‌ترین جنگ تاریخ تان در افغانستان نیستید؟ آیا می‌دانید که کودکان، جوانان افغانی تبار در کمپ‌های پناهندگی و پشت مرزهای کشورهای عضو ناتو شما همه به بیماریهای عصبی دچار شده اند؟ عده ای از آنان از فرط بی علاجی دهان خود را می‌دوزند. خودسوزی و خودکشی می‌کنند، در جنگل‌های باز با کودکان خود بدنبال سرپناهی و چیزی برای رفع گرسنگی میگردند. بله آنان همه بازماندگان جنگ “نظم نوین” آمریکا بر علیه مردم بیگناه افغانستان و بنام “جنگ با تروریسم” هستند. جنگنده های نظامی شما بر فراز شهرهای کابل، هرات، کندهار و مزار شریف و دیگر جای، هزاران کودک‌ فقیر را بنام نیروهای القاعده و طالبان بمباران و نابود کردند و بعضی مواقع با خون‌سردی کامل گفتند که اشتباهی بوده ولی نه قابل پیگرد حقوقی. آیا یک میلیون انسان در افغانستان، حداقل نیم میلیون کودک در عراق، صدها هزار کودک یمنی، حق انسان‌بودن، حق زندگی کردن، حق خوشبخت بودن و شادی کردن نداشتند که شما آنها راقتل عام کردید؟ کودک اوکراینی در آغوش گرفتن شما را بپذیریم یا قربانی شدن میلیونها کودک توسط حکومت شما و آنهم تنها در بیست و اندی ساله گذشته را؟ گزارشات جهانی را مروری کنید و ببینید که سیاست خارجی دولت متبوع شما و مشت آهنین ناتو برای حفظ سرمایه جهانی چه بلایی بر سر هشت میلیارد انسان در سراسر دنیا آورده است! لازم نیست که اشک تمساح بریزید. شما حتی در راه انداختن بحران و جنگ در اوکراین نه تنها بی تقصیر نیستید، بلکه متهم شماره دو اید! شما فرمان حمله وسیع روسیه به اوکراین را صادر نکرده اید ولی آتش بیار اول این جنگ خانمانسور بودید و در آرزوی آغاز این جنگ! تنها پنج میلیارد هزینه کودتا، چندین میلیارد دلاراسلحه به دولت اوکراین، هشت سال تعلیم ارتش اوکراین، همه مقدمات چنین روزهائی بود. روشن است که بایدن و ایالات متحده آمریکا به جنگ و پیامدهای این جنگ توجه خاصی نشان میدهند. در حالی ‌که ایشان ابدا ضرورتی نمی بینند که پیامدهای بیست سال اشغال افغانستان را به عهده بگیرند.

این ریاکاری و استاندارد دوگانه از چشم نقاد جهانیان دور نمانده و نخواهند ماند. شما بازیگران اصلی در تباهی جهان برای حفظ نظم نوین جدید و قدیم سرمایه جهانی هستید. جهان باری دیگر شاهد جنگ بورژوازی، گسترش راسیسم، افزایش دیوانه وار رقابت نظامی و رشد نوعی از فاشیسم است. جهان را باید از دست مشتی سرمایه دار میلیتاریست و آدمکش نجات داد. اینها خودشان صورت مسئله بشریت هستند.

٣١ مارس ٢٠٢٢