مقالات

این سطح از دستپاچگی بعد از۴۳ سال چرا؟

از چند روز قبل به هر کدام از پلاتفرمهای مجازی مراجعه میکنی خبر، خبر مبارزه با “بد حجابی” رعایت قوانین حجاب اسلامی، استانداردهای قابل قبول برای رعایت حجاب، دستورالعمل رئیس بانک ها و ادارات دولتی در رابطه با رعایت حجاب و حدود و ثغور آن به چشم می‌خورد. استاندار فارس تهدید کرده زنانی که خود را ملزم به رعایت حجاب اسلامی نمیدانند مرخصی بدون حقوق بگیرند تا عقل شان سر جایش بیاید مهلت سر جا آمدن “عقل”هم تا آخر تیر ماه!!
رئیسی سرکرده قاتلین دهه ۶۰ هم به شورایعالی فرهنگی دستور داده تا مصوبه سال ۸۴ در باره عفاف و حجاب را اجرایی کنند! مصوبه خاک خورده در بایگانی مربوط به ۱۷ سال قبل را از آرشیو بیرون بکشند و اجرا کنند. اینجاست که باید گفت خواب دیدی خیر باشد! فرماندار بوشهر هم خیال خودش را راحت کرده و دستور جدا سازی دفتر کار زنان و مردان را صادر نموده، رئیس بانک مرکزی هم فرصت را غنیمت شمرده و از نگهبانان حجاب در حین ورود به بانک حرف میزند! مغازه دارانی که زنان بی حجاب را بپذیرند جریمه می‌شوند، راننده های تاکسی و ماشین های شخصی هم باید بهایی بپردازند و کسبه و …. هم از این قاعده سرکوب مستثنی نیستند!!
یک عده عقل از دست داده هم کف چران و سینه دران خواهان قطع ارائه خدمات عمومی به زنان بی حجاب هستند!ً از جمله استفاده از مترو و اتوبوس را برای زنان بی حجاب ممنوع کنند!! افسار بریدگی حد و مرز نمیشناسد. میگویند کاهش اعتقاد به حجاب اسلامی موجب کاهش اعتقاد به لزوم برخورد با آن شده! حقیقتا این آقایان در گوش گاو خوابیده اند؟ ۴۳ سال است مدعی هستند زنان با تقوای مسلمان حافظ حجاب زینب و فاطمه هستند. از آموزش و پرورش ابتدایی و جشن تکلیف برای کودکان ۹ ساله تا آموزش عالی و حراست و معارف اسلامی در رثای حجاب و فواید آن در امروز و آخرت رساله ها نوشته و ساعات درس و آموزش را با آن پر کردند حالا تازه بعد چهار دهه رسیده اند به اول خط! رسیدند به روزهایی که با پونز، تیزبر و قمه زنان دختران را تهدید به رعایت حجاب می‌کردند.
البته اسید پاشی را هم امتحان کردند و قربانیان زیادی هم در گوشه و کنار جامعه به حال خود رها شده اند. این سران سرکوبگر که امروز در باتلاق قوانین علیه بی حجابی دست و پا میزنند این مشوقین قمه چرخانی و ایجاد رعب و وحشت علیه زنان باید امروز از خود بپرسند اینهمه هزینه و بودجه که خرج پروپاگاندای اسلامی و ترویج عقب ماندگی و‌خرافات قرون وسطایی شد چرا جواب نگرفته؟ زنان آزاده در جامعه در خانواده و در محل کار و زندگی حجاب را به هر طریق ممکن پس زده اند و برای رعایت آن هیچ ضرورتی نمیبینند.
این زنان به پا خواسته حجاب را نماد بردگی میدانند و زیر بار قبول پوشش اجباری نمیروند. حالا بعد ۴۳ سال در “ ام القرای اسلام” بعد نزدیک به نیم قرن از اخوند کپک زده تا استاندار دزد و رانت خوار تا رئیس جمهور عضو هیئت مرگ با دستپاچگی مفرط به فکر احیای قوانین حجاب اسلامی هستند و راست و چپ بیانیه و مصوبه و قانون وضع و صادر میکنند تا بلکه زیر فشار جریمه و قطع خدمات عمومی و زندان و سرکوب زنان را وادار به رعایت این نماد بردگی و فرودستی نمایند! اگر در طول این ۴۳ سال موفق شدید حتی باور آن را جا بیندازید و استفاده از این نماد زن ستیزی را به زنان حقنه کنید در این سراشیبی سقوط هم لابد موفق خواهید شد. اینهمه دستپاچگی برای این است که شکست خورده اید، نقشه تان این بود با طرح حجاب زنان خانه نشین میشوند، از سیاست حرف نمیزنند، و تن داده به هر تحقیری ساکت و بیصدا خواهند بود. امروز شاهد حضور پرشور زنان در اعتراضات خیابانی هستیم، امروز شاهد حضور زنان سخنران در اعتراضات معلمان و بازنشستگان هستیم. صف و حضور زنان در اعتراضات علیه گرانی و فقر شما را وحشت زده کرده.
اعتراضات سراسری معلمان و بازنشستگان، فریاد عدالتخواهی کارگران و خانواده هایی که زیر بار گرانی کمرشان خم شده شما را به صرافت انداخته به حجاب متوسل شوید و گوش و چشمتان را بر روی این فریادها ببندید. با به میان کشیدن مبارزه با بی حجابی اعتراضات در جامعه ملتهب امروز فروشش نخواهد کرد و فضای اعتراضی را آرام‌تر نخواهد شد. باز هم خیال خام و باطل.
سالهاست همه میدانند برای جمهوری اعدام و جنایت اسلامی حجاب تنها تکه پارچه ای برای پوشاندن مشتی موی زیبا نیست. همانا پایه های حکومت این جانیان و بربریت دینی و مذهبی به این تکه پارچه و تار مو گره خورده. فرو افتادن پارچه همان و فروپاشی آموزه ها و باورهای ارتجاعی و بغایت ضد زن و ضد انسانی همان. حجاب برای سران جمهوری اسلامی یعنی سلب اختیار و انتخاب از زنان، یعنی تسلیم بی سوال و بی هیچ اعتراضی، یعنی بیحقوقی و بیصدایی و در کنج خانه زندان شدن! یعنی شادی و خنده ممنوع. مگر نمیگویند مرخصی بدون حقوق بگیرند تا عقلشان سر جا میاید؟ حجاب یعنی عدم استقلال اقتصادی و نهایتا محتاج پدر و برادر و همسر بودن! کارایی حجاب برای جمهوری اسلامی فراتر از پوشاندن موی سر آنهم در خدمت عدم تحریک مردان و حفظ تقوای آنانی که با همه تقوا و تدین شان با دیدن یک تار موی زنان در ملا عام عنان اختیار از کف داده و خدا و عقوبت اخروی را هم به موی رهای زنان میفروشند، است. برداشتن حجاب یعنی اینکه اسلام و قوانین این دین ارتجاعی را هیچ انگاشتن و بهشت و جهنم و شب آخر قبر را به سخره گرفتن! یعنی آدم آزاد اختیار اعمالش و شخصی ترین انتخاب هایش در دست خودش است.
میبینند اینهمه سال کسی برایشان تره هم خرد نکرده چه رسد به تقویت باور و رعایت تقوا! روزیکه اعتراضات طبقه کارگر و معلمین و بازنشستگان به اوج خود رسید حاکمیت سرکوبگر فهمید با چه حجم پر قدرتی از نارضایتی و خشم این مردم از مرد و زن و جوان و پیر روبرو است. به وضوح دیدند که زندان و شکنجه طول عمری برایشان نخواهد خرید. این درجه از سفاکی و سرکوب تنها باعث خشم اقشار وسیعتری شده که دیگر جان به لب هستند و بیشتر از این ظلم و نابرابری و محرومیت را نمپذیرند. دولت و حکومت حامی سرمایه و سرمایه داران که هر تسهیلاتی را برای گردش سرمایه و افزایش سود سرمایه آماده کرده از همسان سازی حقوق معلمین و افزایش حقوق بازنشستگان خودداری می‌کند و نه تنها حاضر به قبول خواسته هایشان نیست بلکه رهبران آنان را به زندان انداخته و آزار و شکنجه می‌دهد. برای حجاب ترفندهای دست به نقد و مجازاتهای رنگارنگ دارد. البته که مشاهده عدم موفقیت و شکست مفتضحانه سیاستهای اسلام سیاسی برای حاکمان سرکوبگر ترس و نگرانی دارد. اینان حجاب را در این راستا میبینند و راه مقابله با بی حجابی هم مثل همیشه سرکوب زنان و بقیه آحاد جامعه و تشدید قوانین ارتجاعی و پوسیده است . به مصاف طلبیدن اسلام و حکومت اسلامی بوی الرحمان رفتن و سرنگون شدن می‌دهد. البته این درجه از دستپاچگی در زنده کردن قوانین از قبل تصویب شده و خاک خورده نشان از ترس این به مصاف طلبیدن دو جانبه در اوضاعی است که ناقوس مرگ حکومت را بصدا دراورده. این روزها حتی نیروهای مورد اعتماد سپاه و افراد بلند پایه امنیتی هم مصون نیستند، تعویض و بازسازی و بعضا دستگیری تعدادی از آنان خوراک شایعات هر روزه راهروهای حکومتی است. خامنه ای دادش در آمد که به افرادی که به جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند اعتبار بدهید تشویق کنید! معلوم است از سایه خودش و نزدیکانش هم واهمه دارد به این اوضاع ترس از عدم رعایت حجاب اسلامی را اضافه کنید تا بتوان این حجم از واکنش تند به این مسئله را فهمید. حجاب زنان دیروز و ۲۰ سال قبل عینا همین حجاب بود، ۲۰ سال قبل اما این درجه از اشفتگی و دستپاچگی را بهمراه نداشت، امروز اما بیشتر از همیشه به جان و عمر حکومت گره خورده.
این دستپاچگی این واهمه و پس لرزه های قبل مرگ و رفتن را باید در پرتو این اوضاع و این شرایط خاص سیاسی دید وگرنه زنان برای حجاب ۲۰ سال قبل همین اندازه ارزش قائل بودند که امروز قائلند و مراعات می‌کنند. جمهوری اسلامی اما ۲۰ سال قبل خود را در سرازیری سقوط و سرنگونی به وضوح و روشنی امروز نمیدید، امروز اما هیچ کورسویی برای نجات و فرار در مقابل خود نمیبینند و در نتیجه همانند دهه ۶۰ به یاد اسید و سنگسار و تیزبر افتاده اند. اما از ما زنان به شما جانیان سرکوبگر پند اگر فکر می‌کنید با این درجه از وحشیگری و سرکوب می‌توانید موج اعتراضات و تعرضات کارگران و اقشار محروم و معترض جامعه را خفه کنید و افکار را منحرف، کور خوانده اید. مبارزه در همه جبهه ها حتی با افت و خیز های کوتاه مدت ادامه دارد و هدف کمتر از سرنگونی نیست. برای اینکه طرح حجاب و عفاف را اجرا کنید بیش از ۴ دهه کار کردید، به آخر تیر ماه که فقط چند روزی باقی است شوخی نکنید. با بازداشت جوانان و نوجوانان و ایجاد ناامنی برای زنان در خیابان و محل کار، حکومت در حال سقوط را نجات نمیدهید!
ملکه عزتی ۷ جولای ۲۰۲۲