مقالات

اعتراض کارگران شهرداری هويزه نسبت به عدم پرداخت حقوق

اعتراض کارگران شهرداری هويزه نسبت به عدم پرداخت حقوق
شمارى از کارگران شهرداری هويزه با بیان اینکه در حال حاضر سه ماه حقوق معوقه طلب کارند، گفتند: بیش از ۲۰ شرکت نفتی در شهرستان هويزه مستقر هستند که از قرار معلوم حق آلایندگی به شهرداری نمی‌پردازند بنابراین درآمد ناچیز شهرداری هويزه کفاف پرداخت به موقع حقوق کارگرانش را نمی‌دهد.این کارگران با اشاره به اینکه برای پرداخت حقوق بارها با مسئولان شهری، شهر هويزه صحبت کرده‌ایم، افزودند: مسئولان شهری مدعی‌اند مدتهاست برای جبران کمبود منابع مالی پیگیر وصول عوارض حق آلایندگی از شرکت‌های نفتی هستند اما هنوز نتیجه نداشته است.
به گفته یکی از کارگران؛ حدود ۱۴۰ کارگر در مجموعه شهرداری هويزه مشغول به کارند که از ابتدای سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند و حق بیمه آنها نیز چند ماه به تاخیر افتاده است.
اعتصاب کارگران و کارکنان شهرداری زرنه
کارگران و کارکنان شهرداری زرنه از توابع شهرستان ایوان واقع در استان ایلام از روز یکشنبه۱۲ تیرماه۱۴۰۱ دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات‌شان دست به اعتصاب زده‌اند.کارگران و کارکنان شهرداری زرنه ۷ ماه حقوق معوق پرداخت‌نشده، ۵۳ ماه بیمه‌ی معوق، معوقات چند ساله صندوق بازنشستگی و مطالبات معوقە مربوط به اضافه کاری، مأموریت و تعطیل کاری از سال ۹۴ تاکنون دارند.
این کارگران پس از سالها پیگیری مطالبات‌شان از اردیبهشت امسال تاکنون اعتراضات متعددی انجام داده و نامه‌نگاری‌هایی با مسئولین استانی انجام داده‌اند اما هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند و در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان از روز گذشته دست به تحصن زده‌اند.
تجمع اعتراضی مینی‌بوس‌داران بندرعباس
دوشنبه ۱۳ تیر۱۴۰۱ مینی‌بوس‌داران در اعتراض به کمبود سهمیه و جایگاه سوخت، همچنین ازدحام در جایگاه‌های گازوئیل، مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند . این چندمین باراست که مینی‌بوس‌دارانبندرعباس دراعتراض به کمبود گازوئیل در جایگاه‌های سوخت اعتصاب و تجمع می‌کنند.
تجمع کارگران شرکت توسعه سیلوها در اعتراض به عدم پرداخت حقوق
کارگران شاغل در شرکت توسعه سیلوها در گل‌گهر سیرجان با برپایی تجمعی نسبت به بلاتکلیفی و عدم پرداخت حقوق خود اعتراض کردند.
بنابر اظهارات کارگران معترض، پیمانکار پروژه احداث یک ساختمان اداری در گل گهر سیرجان توسط مسئولان شرکت توسعه سیلوها از تداوم کار منع شده و پرسنل این طرح نیز در حال حاضر تحت شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برند.
کارگران می‌گویند: چندین روز بلاتکلیف مانده‌ایم و نه تنها حقوق ما را پرداخت نکرده‌اند، بلکه هیچ‌ کدام از مسئولان نیز حاضر به پاسخگویی نیستند.
بازنشستگان تامین اجتماعی باردیگر در برخی شهرهای ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند
روز یکشنبه و چهارشنبه۱۲و ۱۴ تیرماه نیزبازنشستگان تأمین اجتماعی در اعتراض به عدم افزایش حقوق و مستمری‌ها، عدم اجرای کامل همسان‌سازی و عدم تحقق دیگر مطالبات‌شان در شهرهای اصفهان، کرمانشاه، اهواز، شوشتر، کرمان، دورود و غیره به تجمع‌های خود ادامه دادند.
اعتراض داوطلبان مقابل سازمان سنجش
سازمان سنجش در حرکتی خارق‌العاده بخاطر مشکلی که در سیستمش بوجود آمده، رشته‌ی کنکور هزاران نفر را اشتباه ثبت کرده و بعد داوطلبان را اجبار کرده آزمون همان رشته اشتباه را بدهند!.برای مثال کسی که مدتها برای کنکور انسانی درس خوانده و تلاش کرده، در روز کنکور مجبور شده آزمون ریاضی بدهد!
‏اما باز هم داستان به اینجا ختم نمی‌شود. داوطلبان در اعتراض به این اشتباه جلو سازمان سنجش تجمع کردند و این سازمان در پاسخ به نگرانی آنها نسبت به آینده‌شان و به جای تلاش برای جبران این اشتباه، برای داوطلبان معترض، نیروی سرکوبگر فرستاده است.
اعتراض کارشناسان بانک کشاورزی به معضلات معیشتی
کارشناسان بانک کشاورزی، طی روزهای اخیر با برپایی تجمع مقابل ساختمان مرکزی این بانک در تهران، اعتراض خود را نسبت به بی‌توجهی وزیر اقتصاد و مسئولان بانک کشاورزی در خصوص معضلات معیشتی خود ابراز کردند.
تجمع کارشناسان بانک کشاورزی، در اعتراض به مدیران عالی برای بی‌توجهی به معیشت عموم کارکنان، عدم برقراری فوق‌العاده‌های تخصصی و مدیریتی کارشناسان، عدم پرداخت عادلانه حق‌الزحمه امور پرمسئولیت اعتباری و عدم برخورد با چپاول درآمدهای بانک توسط شرکت‌های اقماری صورت گرفت.کارشناسان معترض همچنین با برپایی تجمعات مشابه در داخل ساختمان نمازخانه بانک کشاورزی مرکزی، خواهان رسیدگی مسئولان به مطالبات خود شدند.
زخمی شدن یک کولبر اهل سردشت در مرز بانه
یک کولبر اهل روستای ”دیوالان“ از توابع سردشت با هویت کمال ابراهیم‌زاده روز یکشنبه۱۲ تیر ماه، در حین کولبری در یکی از نقاط مرزی شهرستان بانه با شلیک مستقیم نیروهای نظامی زخمی شده است.آقای ابراهیم‌زاده از ناحیه سر و صورت به شدت زخمی و جهت مداوا به مراکز درمانی منتقل شده است.
گفتنی‌ است که این‌ کولبر متاهل و پدر دو فرزند است.
تداوم بازداشت ریحانه انصاری نژاد پس از گذشت بیش از ۴۰ روز از زمان بازداشت
با گذشت بیش از ۴۰ روز از زمان بازداشت فعال کارگری ریحانه انصاری نژاد و علیرغم تویع وثیقه، وی همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می برد.ریحانه انصاری نژاد از فعالان کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری روز ۲۲ اردیبهشت۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.
این فعال کارگری قرار بود روز سوم خرداد ۱۴۰۱ با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شود، اما همچنان در بازداشت به سر می برد.روز جمعه ۳ تیر۱۴۰۱ و با پایان قرار بازداشت دوم ریحانه انصاری نژاد وی همچنان در زندان به سر می برد.
روز۲۴ خرداد ۱۴۰۱ و پس از گذشت دو روز از اتمام یک ماه اول بازداشت به وی ابلاغ شد که برای بار دوم به مدت ۱۰ روز دیگر قرار بازداشت او تمدید شده است و این در حالی بود که براساس تعیین وثیقه یک میلیارد تومانی برای آزادی وی، فرزند ریحانه انصاری نژاد و تعداد دیگری از آشنایان وی پس از تامین وثیقه تامین شده مقابل درب زندان اوین منتظر آزادی این فعال کارگری بودند که در نهایت نگهبانان مقابل درب زندان اوین بدون ذکر هیچ دلیل قانع کننده ای از قول زندانبانان بند ۲۰۹ اعلام کردند که وی آزاد نخواهد شد.
ریحانه انصاری نژاد سرپرست فرزند خود نیز می باشد که در مدت بازداشت این فعال کارگری، فرزند وی با مشکلات بسیاری در زندگی روبرو می باشد و در شرایط روحی مناسبی به سر نمی برد.
نسرین جوادی جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد
روز شنبه یازدهم تیرماه۱۴۰۱ نسرین جوادی (اعظم خضری جوادی) از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران جهت اجرای حکم ۷ سال زندان به زندان اوین منتقل شد.
نسرین جوادی کارگر بازنشسته ۶۵ ساله‌، عضو هیأت مؤسس شورای کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی (بستا) و عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران است که در تجمع روز جهانی کارگر سال ۹۸ مقابل مجلس دستگیر شد و پس از ۲۹ روز بازداشت به قید وثیقه آزاد گردید. سپس توسط قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور، اخلال در نظم و آسایش عمومی و ‌تبلیغ علیه نظام در مجموع به ۷ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور هم عیناً تأیید شده است.
مصادیق اتهامات واهی که علیه نسرین جوادی مطرح گردیده است شرکت در مراسم روز جهانی کارگر و حضور در تجمعات و گلگشتهای کارگری و بازنشستگان برای دفاع از مطالبات صنفی است.
وی علیرغم بیماری‌های متعدد و مصرف مکرر دارو و نظر پزشکان متخصص بیمارستان دولتی مبنی بر عدم توانایی تحمل حبس، امروز توسط شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای اوین به زندان منتقل شد.
ادامه اعتصاب غذای رضا شهابی در بیستمین روز و حسن سعیدی در دهمین روز
روزیازده تیرماه رضا شهابی در بیستمین روز اعتصاب غذایش تماس بسیار کوتاهی که فقط به قصد رساندن صدایش بوده برقرار کرده و حتی خانواده ایشان موفق نشده اند درمورد سلامتی اش سوال کنند، گویا بازجو فقط قصد داشته به خانواده شهابی بگوید رضا هنوز میتواند حرف بزند.
حسن سعیدی دیگر عضو سندیکای کارگران شرکت واحد امروز دهمین روز اعتصاب غذایش را در یکی از سلول های انفرادی زندان اوین درحالی پشت سر میگذارد که بشدت کاهش وزن داشته و شرایط جسمانی خوبی ندارد. حسن سعیدی همچنان در انفرادی و تحت بازجویی میباشد .
پانزدهمین سال حبس زینب جلالیان
زینب جلالیان، زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد، در آخرین پرونده‌سازی امنیتی علیه خود، در تاریخ۱۰ اردیبهشت۱۳۹۹ از زندان مرکزی خوی، عازم پنج زندان شد و حالا ۷۹۰ روز از جابه‌جایی شکنجه‌آور او در زندان‌های ایران می‌گذرد‌.
زینب جلالیان تمامی۱۵ سال گذشته را بدون دریافت حتی یک روز حق مرخصی، از حق درمانِ ناراحتی‌های قلب، معده و روده، عمل ضروری چشم و حق مرخصی و برخورداری از تجدید نظر در حکم قضایی حبس ابد نیز محروم بوده و به مجموع سرکوب‌ها و شکنجه‌ها علیه وی، پرونده‌سازی‌های جدید امنیتی نیز اضافه شده است.
روناک رضایی به زندان سپیدار اهواز منتقل شد
روناک رضایی، شهروند ساکن آبادان و دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی، بیش از یک ماه پس از بازداشت، روز شنبه ۱۱ تیر از بازداشتگاه امنیتی سپاه به زندان سپیدار اهواز منتقل شد.
روز شنبه ۱۱ تیرماه۱۴۰۱، روناک رضایی طی تماسی با خانواده‌اش از انتقال خود به زندان سپیدار اهواز خبر داد.خانم رضایی هم اکنون در بند قرنطینه این زندان نگهداری می‌شود.