اطلاعیه ها

اطلاعیه مشترک ۲٨ مرداد فرمان ”جهاد” خمینی علیه مردم کردستان

 

مقاومت سرفرازانه و عادلانه در برابر آن

روز ۲۷ مرداد سال ۱۳۵۸ خمینی فرمان ”جهاد” علیه مردم کردستان صادر کرد. روز ۲۸ مرداد لشکریان جهل و خرافه رژیم تازه به قدرت نشانده اسلامی از زمین و هوا و از هر طرف مردم کردستان را مورد یورش وحشیانه قرار دادند. خمینی در بخشی از پیام فریبکارانه خود گفت : ”من به دولت و ارتش و ژاندارمری اخطار می کنم اگر با توپ ها و تانک ها و قوای مسلح تا ۲۴ ساعت دیگر بسوی پاوه حرکت نشود من همه را مسئول می دانم و اقدام خواهم کرد.‌” همهٌ رسانه های رژیم همان شب تهدیدهای خمینی را وسیعأ پخش کردند و روز ۲۸ مرداد خیل وسیعی از نیروهای ارتش و سپاه و بسیج را با این تبلیغات فریبکارانه و دروغپردازانه که گویا ” کمونیستها در مسجد جامع زنان مسلمان را به گروگان گرفته و فسق و فجور می کنند”، به کردستان گسیل داشتند تا به کشتار مردم آزادیخواه و سرکوب آزادی و پامال کردن دستاوردهای قیام مردم کردستان بپردازند.
البته این فرمان و حملهٌ جنایتکارانه جمهوری اسلامی به مردم کردستان ابتدا به ساکن نبود بلکه در تداوم سرکوب مردم سراسر ایران بود که از فردای به قدرت رسیدن آنها طبق برنامه آغاز شده بود. در کردستان یک ماه پس از به قدرت رسیدنشان در سنندج و مهاباد به روی مردم آتش گشودند که در نتیجه در سنندج ٢٠٠ نفر براثر توپ باران و در مهاباد ٢٠ نفر از مردم با شلیک مستیقیم ارتش جانباختند. جمهوری اسلامی از همان آغاز به قدرت رسیدنش تلاش نمود در کردستان عوامل مرتجع و مزدور محلی را با خود همراه سازد؛ عشایر و فئودالها را در تشکیلات ضد انقلابی “شورای عشایر”سازماندهی و مسلح نماید؛ جریان مفتی زاده را تقویت نماید؛ آخوندهای جنایتکاری چون حسنی را همراه پاسدارانش به جان مردم کردستان بیاندازد. این آخوند مرتجع و جانی روز ٣١ فروردین ١٣٥٨ با راه انداختن جنگ اتنیکی میان کرد و ترک و غارت اموالشان زمینه جنگ و کشتارهای متعاقب را فراهم کرد. پاسداران جهل و خرافه اسلامی روز ٢٣ تیر همان سال در شهر مریوان به روی مردم مبارز آتش گشودند که متأسفانه براثر آن ٣ نفر از مردم جانباختند.
در برابر این جنایات و توطئه های رژیم اسلامی مردم کردستان و کومه له همه راههای متمدنانه و مسالمت آمیز و دیپلماتیک را نیز پیموده بودند؛ با نمایندگان رژیم در هیأتهای اعزامی به مذاکره نشستند؛ مطالبات مردم کردستان را طی قطعنامه هایی به آنها داده بودند؛ در توازن قوایی تشکیل شورای شهر سنندج را به رژیم تحمیل کردند؛ اقداماتی از قبیل اعتصاب یک ماهه در شهر سنندج برای اخراج پاسداران از شهر، کوچ تاریخی مردم مریوان، راهپیمائی طولانی از سنندج و دیگر شهرهای کردستان به سمت مریوان و بسیاری اقدامات مسالمت آمیز دیگر به عمل آوردند. اما اعمال جنگ افروزانۀ رژیم و مواضع ارتجاعی و ضد مردمی خمینی و دیگر دست اندرکاران حکومت، به درست نگرانی مردم کردستان را بر انگیخته بود. در نتیجه مردم در سراسر کردستان و به ویژه همۀ انسانهای چپ و کمونیست، ابتدا به عنوان هشداری رفراندم کذایی برای تأسیس حکومت اسلامی دایر بر “جمهوری اسلامی آری یا نه” را یکپارجه بایکوت نمود. و نهایتأ در برابر فتوای جنایتکارانۀ خمینی دایر بر اعلام جهاد، یورش وحشیانه نظامی خود را به کردستان آغاز کردند تا همان دستاوردهایی مردم کردستان را کە در جریان قیام به دست آورده بودند و خمینی در فرمان جهادش ضدیت خود را با آنان نشان داد، از قبیل ” آزاد کردن قلم ها آزاد کردن گفتار(بیان)،آزاد کردن تشکیل احزاب از مردم کردستان پس بگیرند. فرمان جهاد خمینی علیه مردم کردستان از آنجا ناشی می شد که اقدامات ضد انسانی که در سایر نقاط ایران انجام داده بود از قبیل به خون کشیدن اعتراضات و مبارزات کارگری و توده ای، منحل کردن شوراها و تشکلهای آنان، سرکوب کردن زنان و تحمیل حجاب و قوانین زن ستیز اسلامی به زنان، حاکم کردن فضای خفقان و اختناق بر دانشگاهها و بر جامعه، از طریق سازماندهی و بازسازی سپاه پاسداران، کمیته ها ارتش و ساواما، در کردستان نتوانسته بود پیش ببرد. جنبش انقلابی مردم کردستان که در آن به ویژه جریان کومه له و دیگر جریانات و انسانهای چپ و کمونیست و آزادیخواه نقش اصلی را ایفا نمودند، پس از سه ماه با موفقیت توانست نیروهای رژیم اسلامی را به زانو درآورد وآنها را از شهرها بیرون کند. این جنبش علیرغم هزینۀ سنگین آن مقاومتی پر شور، عادلانه، درخشان و سرفرازانه می باشد که در تاریخ مبارزات مردم کردستان و ایران به ثبت رسیده است.
۲۸ مرداد روز گرامیداشت یاد و خاطره عزیزان مبارزی است که در راه آزادی و در دفاع از کرامت انسانی در خون غلتیدند. این روز یادآورفداکاری ها و دفاع مردم شریف و مبارز شهرها و روستاهای کردستان و روز گرامیداشت یاد آن کمونیست هایی است که از گوشه و کنار ایران برای دفاع از مردمی که در جنگی نابرابر با رژیم مرتجع و جنایتکار اسلامی سرمایه درگیر بودند به کردستان آمدند و جان باختند. یاد این روز و یاد همه آن مبارزینی که تا به امروز در سنگر مبارزه برای آزادی و برابری انسان ها رزمیده اند، گرامی باد.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
کومه له – سازمان کردستان حزب کمونیست ایران
۲۷/٥/۱٤۰۱