مقالات

به سازندگان و شرکت کنندگان در اجتماعات ۴ آبان ۱۴۰۱ خیزش انقلابی در ایران یک گام محکم جلو رفت سیاوش دانشور

در روزشمار خیزش انقلابی ایران، ۴ آبان نقطه عطفی محسوب میشود. برای گرامیداشت مهسا، ایران در چهلمین روز مبارزه انقلابی خروشید. بعد از قتل حکومتی مهسا گفتیم که جنایتکاران تاوان سختی پس خواهند داد. مهسا جرقه بروز انفجار بزرگ شد تا شعله های آتش انقلابی زیر و رو کننده از زیر آوار و خاکستر زن ستیزی و فقر و اختناق اسلامی قد برافرازد. در روز تجدید پیمان با مهسا، نماد انقلابی که زن محور آنست، گسترده ترین اجتماعات اعتراضی در بیشتر استانها و شهرها و دانشگاه های کشور برپا شد که در شکل اعتراض شبانه در دانشگاه ها و کنترل محلات در مناطق مختلف شهرهای ایران هنوز ادامه دارد.

امروز اما شهر سقز و آرامگاه آیچی نماد قدرت خیزش انقلابی در ایران بود. دهها هزار نفر از چهارگوشه ایران و شهرهای کردستان و حومه سقز، انواع ترفندهای امنیتی و موانع را دور زدند یا درهم شکستند تا خود را به مراسم گرامیداشت ژینای عزیز برسانند. اجتماع امروز سقز از نظر وسعت از بیسابقه ترین اجتماعات در چند دهه گذشته است. امروز سقز میزبان طوفان انقلابی مهسا بود. نمایش اراده ای قدرتمند و قاطع توده ای علیه جمهوری اسلامی و حکومت ضد زن و ضد آزادی.

به شما شرکت کنندگان و سازندگان این مراسم شکوهمند و تاریخی درود میفرستیم و کار بزرگ تان را ارج میگذاریم. امروز سقز چشم و چراغ خیزش انقلابی ایران بود. ۴ آبان سقز به عنوان روزی مهم در تاریخ انقلاب ایران ثبت شد. شما عزیزان و همرزمان این روز را ساختید و باید به آن افتخار کنید.

امروز در عین حال نمایش قدرت و قاطعیت و رادیکالیسم اجتماعی توده مردم و زنان و مردانی بود که در سراسر کشور دست به اعتراض وسیع زدند. مدرسه و دانشگاه، خانه و خیابان، شعار زن زندگی آزادی، آزادی آزادی آزادی، مرگ بر خامنه ای را بیش از هر شعاری تکرار کردند. خیزش انقلابی علیه استبداد و دیکتاتوری و آپارتاید و فقر است، آزادی میخواهد. از فرق و تبعیض بیزار است، برابری میخواهد. از ستمگر بیزار است، شاه و رهبر نمیخواهد.

امروز مراسم حجاب سوزان در نقاط مختلف کشور گرم بود. حجاب سوزان با شعار آزادی و برابری و حکومت ضد زن نمی خوایم، موتور محرکه و پرشتاب خیزش انقلابی و توده ای است. امروز شهرها و مناطق و بخشهای جدیدی به اعتراضات ملحق شدند. اعتصاب کارگران در پالایشگاه تهران و فولادی های کرمان به ۴ آبان قدرت جدیدی داد. برای اولین بار در دور اخیز کادر درمان و پزشکان به اعتراض خیابانی پیوستند. همینطور کسبه و بازار لاله زار دست به اعتصاب و تجمع زد. امروز در شهرهای مختلفی اعتصاب بود و بعضا تماما تعطیل بود. مردم در خیابانها با حکومت درگیر نبرد بودند، سنگربندی و آتش روشن کردن و شعار دادن از عصر وسیع شد. محلات بتدریج از کنترل ماموران خارج شد. در دانشگاه ها ولوله بود، نیروی سرکوب از هر سو فراری و یا گوشمالی داده میشد. کمتر بنر و بیلبورد خامنه ای و خمینی را سالم گذاشتند. بسیاری از محلات شهرها و بعضا بخش مهمی از برخی شهرها تماما در اختیار معترضین و انقلابیون بود.

در ۴ آبان خیزش انقلابی گامی محکم بجلو برداشت تا بگوید موتور انقلاب تازه دور برداشته است و بسرعت با جنازه متعفن حکومت اسلامی و اسلام در ایران تعیین تکلیف خواهد کرد. آری، آبان ادامه دارد، آبان انقلابی و مملو از خشم مردم کارگر و زحمتکش!

۲۶ اکتبر ۲۰۲۲