اطلاعیه ها

پلاتفرم شورای همکاری نیروهای چپ وکمونیست در کردستان

 

مقدمه
شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست درکردستان حقوق پایه ای مردم کردستان را همان حقوقی می داند که حقوق و آرمان مشترک تمام انسان‌ها برای برپایی جامعه ای آزاد و برابر و مرفه است.

جامعه باید آزادی، برابری و رفاه انسان را تضمین کند. آزادی به معنای رهایی از سرکوب و اختناق سیاسی، رهایی از اجبار و انقیاد اقتصادی، رهایی از اسارت فکری، آزادی در شکوفایی خلاقیت های بشری.

جامعه باید تضمین کننده برابری انسان ها باشد. برابری نه فقط به معنی برابری در مقابل قانون، بلکه برابری در برخورداری از امکانات و نعمات مادی و معنوی جامعه، برابری در حفظ حرمت و ارزش همه انسان‌ها در پیشگاه جامعه. از نظر ما حقوق انسان جهانشمول است. حقوق پایه ای مردم کردستان نیز بخش لاینفک این حقوق است. لذا ما تلاش می‌کنیم تمام حقوق و آزادی‌های مردم که بخشی از آنها در زیر آمده است بعنوان قانون مصوب در حاکمیت بعد از جمهوری اسلامی در کردستان رسمیت پیدا کند.

١- آزادی بی قید و شرط سیاسی حق همه شهروندان است. مردم در داشتن هرنوع عقیده و ایجاد و یا پیوستن به هر تشکلی آزادند. انتقاد و اعتراض و اعتصاب حق همه شهروندان است.‌ تفتیش عقاید و یا تحمیل عقاید ممنوع و افراد در مسکوت گذاشتن عقاید خود آزادند.
٢- تشکیل اجتماعات، برپایی تظاهرات، داشتن و استفاده از ‌مطبوعات و رادیو و تلویزیون برای بیان آزادانه عقاید، ‌آزادی کامل تشکل و تحزب یا پیوستن به هرگونه تشکل سیاسی، صنفی و تودەای حق سلب ناپذیر مردم است.
٣- معیشت و زندگی همه شهروندان علیرغم توان و عدم توان انجام کار و یا داشتن و نداشتن شغل، باید بر اساس استانداردهای جامعه بشری تامین شود.
٤- برقرارى يک ساختار سياسى شورایی مبتنى بر دخالت مستقيم و مستمر مردم در امر حاکميت، تامین حقوق و آزادى هاى سياسى و مدنى وسيع، بي قيد و شرط و تضمين شده و برابر براى همه آحاد جامعه. رفع هر نوع تبعيض بر اساس جنسيت، تابعيت، تعلقات ملى، نژادى، مذهبى، سنی، و غيره.
٥- انتخابى بودن کليه مقامات و پست هاى سياسى و ادارى در کشور توسط مردم و قابل عزل بودن آنها هر زمان که اکثريت انتخاب کنندگان اراده کنند. کلیه افراد در سن قانونی از حق رای همگانی و برابر برخوردارند و حق دارند برای هر نهاد و ارگان نمایندگی و یا احراز هر پست و مقام انتخابی کاندید شوند. هر فرد بزرگسال می تواند در انتخابات هر ارگان نمایندگی، شرکت کند.
تبصره: سن قانونی را ارگان قانون گذار تعیین میکند.
٦- با توجه به سابقه ستمگری ملی در کردستان توسط رژیم‌های سلطنتی و جمهوری اسلامی، هرگونه تبعیض و ستم و نابرابری باید برچیده شود. این امر تنها با برسمیت شناختن حق جدایی و یا ماندن در چهار چوب کشوری واحد با حقوق برابر تامین میشود. ما درعین حال بر همبستگی و همسرنوشتی مبارزاتی مردم کردستان و سراسر ایران تاکید میکنیم. حقوق شهروندی برابر در همه وجوه حیات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اداری جامعه حق مسلم مردم کردستان است. برای چنین تصمیمی مردم کردستان حق دارند در یک رفراندم به رسمیت شناخته شده تحت نظارت نهادهای بین المللی سرنوشت سیاسی خود را تعیین کنند.
٧- اداره کردستان در کلیه سطوح به عهده ارگان‌های منتخب مردم است. اعمال زور از جانب هر دولت و نیروی سیاسی برای جلوگیری از اعمال آزادانه اراده مردم در تعیین سرنوشت خویش ممنوع است.
٨- همه قوانین و نهادهایی که مظهر ‌و یا حافظ ستم ملی هستند باید ملغی و برچیده شوند.‌ هر گونه تبعیض اقتصادی و سیاسی و ‌فرهنگی علیه مردم کردستان مردود است.‌ استفاده از زبان مادری در مکاتبات رسمی و در مراجع دولتی و آموزش زبان و فرهنگ در مدارس و استفاده از تسهیلات و امکانات برابر با بقیه شهروندان حق بی چون وچرای مردم کردستان است.
٩- قضات، دادگاه ها و سیستم قضایی بلحاظ حقوقی باید مستقل باشند. اصل در کلیه محاکمات بر برائت متهم است. برخورداری امکانات رسیدگی و محاکمه منصفانه و داشتن وکیل حق هر فرد است. هرنوع شکنجه، ارعاب، تحقیر، ‌فشار روانی و فکری بر افراد ممنوع و مبادرت به آن جرم محسوب می شود. هر نوع اعتراف اجباری فاقد اعتبار است.
١٠- حق حیات پایه ای ترین حق انسان است. مجازات اعدام و حبس ابد تحت هر شرایطی ممنوع است. افراد باید از هر نوع تعرض جسمی و روحی مصون باشند.
١١- مذهب از دولت ‌و آموزش و پرورش و دستگاه قضا باید جدا باشد. نظام اداره جامعه باید تماما فارغ از سنن و قوانین ملی و مذهبی باشد. داشتن یا نداشتن مذهب بدون قید و شرط آزاد است.
١٢- بهداشت و آموزش رایگان در همه سطوح حق هر فرد است. ‌دسترسی به کلیه امکانات آموزشی و بهداشتی موجود در جامعه حق همه شهروندان است.
١٣- آزادی بی قید و شرط سکونت، سفر و نقل مکان حق هر فرد بزرگسال است.‌ زندگی خصوصی افراد، محل زندگی،‌ مکاتبات و مراسلات و مکالمات فرد از هرنوع دخالت توسط هر نهاد و مرجعی مصون است.
١٤- افراد در انتخاب لباس آزادند و هرنوع شرط و شروط رسمی یا ضمنی بر پوشش افراد ممنوع است.
١٥- کودکان حق دارند از یک زندگی شاد، ایمن و خلاق برخوردار باشند. تضمین رفاه آنها بر عهده دولت است. همه کودکان و نوجوانان باید استاندارد واحدی از رفاه و امکانات رشد مادی در بالاترین سطح ممکن را داشته باشند.
١٦- برقراری رابطه آزاد و داوطلبانه جنسی حق انکار ناپذیر همه کسانی است که به سن قانونی بلوغ رسیده اند. روابط جنسی بزرگسالان امر خصوصی آنهاست. هیچ کس و ‌هیچ مقامی حق کنکاش و دخالت در آن را ندارد. رابطه جنسی افراد بزرگسال با افراد زیر سن قانونی، ولو با رضایت آنها ممنوع و جرم است.
١٧- زنان باید در کلیه شئون زندگی اجتماعی، در تولید، در خانواده و در کلیه عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از حقوق برابر با مردان برخوردار باشند. لغو امتيازات مرد بعنوان “سرپرست خانواده” و برقرارى حقوق و وظايف برابر براى زن و مرد در رابطه با سرپرستى و تربيت فرزندان، اعمال کنترل و مديريت دارايى ها و امور مالى خانواده، وراثت، انتخاب محل زندگى و سکونت، کارخانگى و اشتغال حرفه اى، جدایی، سرپرستى کودکان در صورت جدايى و تقسيم و تملک اموال خانواده، ممنوعيت تعدد زوجات، ممنوعيت صيغه، لغو کليه تعهدات انقيادآور زن به شوهر در شرع و سنن کهنه، اعمال مجازات سنگين براى هر نوع آزار، ارعاب، سلب آزادى، تحقير و خشونت عليه زنان و دختران در خانواده.
١٨- ازدواج با ثبت در دفاتر رسمی از نظر جامعه برسميت شناخته می شود. هیچکس را نمی توان برخلاف میلش وادار به ازدواج نمود. زوجین در کلیه امور مربوط به خانواده، طلاق و تکفل فرزندان و امر وراثت از حقوق کاملا یکسان بر خوردارند.
۱۹- برخورداری از یک محیط زیست سالم و ایمن حق هر انسانی است. اقدامات عاجل و فوری برای جلوگیری از تخریب محیط زیست و تلاش جدی و همگانی با مسئولیت دولت جهت ایجاد یک محیط سالم و ایمن برای ادامە حیات.

٢٠- از اهم مطالبات کارگری:
الف- اشتغال یا بیمە بیکاری مکفی بر پایە حداقل دستمزد برای هر فرد بیکار بالای ١٨ سال باید تأمین گردد. کارگران باید در مقابل صدمات و خسارات ناشی از کار بیمە باشند.
ب- حداقل دستمزد کارگران باید با توافق نمایندگان سراسری منتخب کارگران و بر اساس تأمین هزینە سبد معیشت خانوار تعیین گردد.
ج – اخراج کارگران توسط کارفرما ممنوع است و تصمیم نهایی در همه موارد اخراج باید با رای مجمع عمومی کارگران واحد مربوطه باشد.
د- کارخانگی به عنوان کارمزدی محسوب میشود و هرگونه سیاست تبعیض آمیزی برعلیه نیروی کار براساس جنسیت ممنوع است.
ه- کار کودکان ممنوع است و بکارگماردن افراد زیرسن قانونی باید تحت پیگرد و مجازات قانونی قرارگیرد.
و- ایجاد تشکلهای کارگری مستقل از کارفرما و دولت حق طبیعی کارگران است و هیچ کارگری نباید به علت تلاش برای ایجاد تشکل و طرح خواسته و مطالبه سیاسی و معیشتی مورد بازخواست و تحت تعقیب قرارگیرد.
ز- کولبری بعنوان نماد بردگی انسان، باید با ایجاد اشتغال و تأمین اقتصادی زندگی انسانها از میان برداشته شود.
قابل ذکر است که موارد مندرج در این پلاتفرم تنها شامل اهم حقوق پایەای مردم کردستان است.

سرنگون باد جمهوری اسلامی!
آزادی برابری حاکمیت شورایی!
زنده باد سوسیالیسم!

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست در کردستان
دیماە ١٤٠١
ژانویە ٢٠٢٣