مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

زاهدان، تظاهرات وسیع علیه حکومت
امروز جمعه مردم معترض زاهدان علیرغ تدابیر امنیتی شدید وسیعا به خیابان ها آمدند و از جمله شعارهای “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، “نه شاه میخوایم نه رهبر مرگ بر ستمگر”، “کرد و بلوچ و آذری، آزادی و برابری”، “نه تهدید می پذیریم و نه تطمیع” سر دادند و به یکی از خوانین بنام بهرام میرلاشاری که از سلطنت طلبان حمایت کرده بود هشدار دادند.

اعتصاب کارگران سیمان خاش
روز ۲۷ بهمن شماری از کارگران کارخانهی سیمان خاش در اعتراض به عدم پرداخت به موقع دستمزدها و مزایا دست به اعتصاب زدند. پرداخت حقوق معوقه، استخدام رسمی کارگران و برخورداری آنها از دیگر حقوق و مزایا از مهمترین مطالبات کارگران این کارخانه است.

اعتصاب و تجمع کارگران معدن کروم اُرزوئیه
روز چهارشنبه ۲۶ بهمن کارگران معدن کروم عاشورا منطقه آبدشت صوغان شهرستان اُرزوئیه در اعتراض به سطح نازل دستمزدها، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و شرایط سخت ‌کار اعتصاب کردند و در محل معدن تجمع کردند. این کارگران حدود ۲۰۰ نفرند و در عمق ۷۰۰ متری کار می‌کنند و علیرغم کاری سخت دستمزد اندکی می‌گیرند.

چهارمین روز از اعتصاب کارگران معدن مس تخت گنبد
تا روز دوشنبه ۲۴ بهمن ‌ماه کارگران معدن مس درخشان واقع در تخت گنبدِ سیرجان در استان کرمان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق، سطح نازل دستمزدها و مشکلات بیمه‌ای برای چهارمین روز متوالی به اعتصاب خود ادامه داده و در محوطه معدن دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران قرارداد موقت شرکت نفت
روز دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱، جمعی از کارگران قرارداد مدت موقت شرکت نفت مقابل ساختمان این شرکت دست به تجمع زده و خواستار پرداخت عیدی مطابق مصوبه شورای عالی کار شدند

تجمع کارگران مجتمع کشتی‌سازی بندرعباس
روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، کارگران مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحلی ایران واقع در بندرعباس در اعتراض به عدم دریافت مطالبات معوقه و شرایط نامناسب معیشتی اعتصاب کرده و دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعیاستان خوزستان
روز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱، جمعی از کارگران بازنشسته تامین اجتماعی اهواز، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل ساختمان اداره کل تامین اجتماعی خوزستان واقع در اهواز، دست به تجمع زدند. همچنین جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرستان‌های شوش، شوشتر، کرخه و هفت‌تپه با خواست پرداخت ۲۵ درصدی همسان‌سازی، محاسبه عیدی مطابق عیدی کارگران شاغل و دیگر مطالباتشان مقابل سازمان تأمین اجتماعی شوش تجمع کردند.

تجمع بازنشستگان شرکت مخابرات مناطق مختلف کشور
روز دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱، جمعی از بازنشستگان‌ مخابرات خوزستان، کرمانشاه، اصفهان، ایلام، خراسان، تهران، کردستان، زنجان و گیلان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل اداره کل مخابرات منطقه دست به تجمع زدند.

کارگران شرکت ایران باسبار نیرو۱۰ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند
کارگران شرکت ایران باسبار نیرو در استان گیلان از واریز نشدن حقوق به مدت ۱۰ ماه خبر داده و نسبت به این موضوع اعتراض دارند. اداره راه و شهرسازی استان گیلان کارفرمای این شرکت است که کارگران آن در تونل‌های سه‌‌گانه و پنجگانه آزادراه منجیل – رودبار مشغول به کارند و در سال ۱۴۰۱ فقط یک ماه حقوق دریافت کرده اند. کارگران می گویند در ماه حدود ۲۷۰ الی۲۸۰ ساعت کار میکنیم و فقط حقوق پایه بدون هیچ حق شیفتی، اضافه کاری و… برای ما منظور می شود. به گفته آنها از سال ۹۶ تا به امروز بیمه کارگران به صورت کامل واریز نشده و هر بار به شرکت اعتراض میکنیم ما را تهدید به اخراج میکنند، چون قرارداد نداریم یا ناقص است، یک عده هم که اعتراض کردند از کار اخراج شدند.

تجمع “معلولان” مقابل سازمان برنامه و بودجه
شهروندانی که وضعیت جسمی شان بدلائل مختلف از ظرفیت طبیعی برخوردار نیست و نام نامناسب “معلول” گرفته اند، در اعتراض به وضعیت اسفبار معیشتی و بودجه‌های معوقه توانبخشی در روز دوشنبه۲۴ بهمن مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. ۴۹ درصد از بودجه‌های سازمان بهزیستی در حوزه‌های اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی، تاکنون پرداخت نشده و جامعه هدف بهزیستی به ویژه شهروندان موسوم به “معلول” را دچار مشکلات مضاعف کرده است.

تجمع اعتراضی والدین به مسمومیت سریالی دانش آموزان قم
والدین دانش آموزان شهر قم در پی ماجرای مسمومیت دانش آموزان مقابل فرمانداری تجمع کردند. والدین روبروی در ورودی فرمانداری تجمع کرده و خواستار ورود به داخل فرمانداری بودند.

احضار و بازداشت بیش از ۲۵۰ نفر از اهالی «رحمت‌آباد»
بعد از مراسم چهلم جواد حیدری، تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در مسیر بازگشت بازداشت شدند و در روزهای بعد از آن نیز بسیاری از اهالی روستای رحمت آباد صرفا بدلیل شرکت در این مراسم از دادگاه ارداق احضاریه دریافت کردند.

تظاهرات مجدد مردم معترض زاهدان
روز جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ مردم معترض زاهدان مجدداً دست به تظاهرات زدند. در اعتراضات این روز شعارهای مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنەای، مرگ بر جمهوری اسلامی و نە سلطنت نە آخوند آزادی و برابری سر دادند.

شلیک منجر به فوت حسین محمدی کولبر در سردشت
حسین محمدی، کولبر ۵۰ ساله‌ اهل ربط از توابع سردشت، روز ۲١ بهمن با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ مرزی در نوار مرزی نوکان سردشت به قتل رسید.

ربوده شدن محسن سید عزیزی توسط ماموران
چهارشنبه۲۶ بهمن ماه محسن سیدعزیزی توسط نیرو‌های سرکوبگر در بوکان ربوده و به مکان نامعلومی منتقل شد.

عثمان اسماعیلی بازداشت شد
عثمان اسماعیلی از فعالین کارگری شهر سقز روز چهارشنبه ۱۹ بهمن‌ماه توسط نیروهای امنیتی شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

محکومیت صلاح آزادی از معلمان مریوان
صلاح آزادی، فعال صنفی فرهنگیان و از اعضای انجمن صنفی معلمان شهرستان مریوان، که پیشتر توسط پلیس امنیت احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” در شعبه یک دادگاه کذایی شهرستان مریوان به یک سال حبس محکوم گردید. لازم به ذکر است جلسه دادگاهی این عضو انجمن صنفی معلمان مریوان در تاریخ ١١/ ٣/ ١٤٠١ در شعبه یک دادگاه فرمایشی شهرستان مریوان برگزار شده بود.

الهه محمدی مجددا از اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد
الهه محمدی روز سه‌شنبه هفته گذشته از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شده بود، روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ مجددا به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

سیامند مهتدی، فعال فرهنگی اهل بوکان بازداشت شد
گزارشات منتشرشده از بازداشت سیامند مهتدی، فعال فرهنگی و روزنامه‌نگار اهل بوکان و محرومیت او از دسترسی به داروهایش خبر می‌دهند.

احضار ۴ عضو انجمن صنفی معلمان مریوان به دادسرا
روز چهارشنبه ۱۹ بهمن طی تماس تلفنی ۴ نفر از هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان به نامهای سیوان سلیمانی، آرام محمدی، آرام قادری و تحسین مصطفی جهت ارائه آخرین دفاع به شعبه ۱ بازپرسی دادسرای مریوان احضار شدند. نامبردگان روز ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ به اتهام “تبلیغ علیه نظام” توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شده بودند و سپس به قید وثیقه آزاد شدند.

آرین کوخایی‌ جوان ۲۲ ساله ایلامی اعتصاب غذا کرد
آرین کوخایی‌، جوان بازداشت ‌شده اهل ایلام، در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده‌اش با دوختن لب‌های خود در زندان مرکزی ایلام اقدام به اعتصاب غذا کرد. بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ایلام آرین را به «تشکیل گروه مجرمانه، تخریب و قدرت‌نمایی با سلاح گرم و اخلال در نظم عمومی» متهم کرده است. براساس این گزارشها، آرین کوخایی‌ در آذر سال جاری نیز، در پرونده‌ دیگری به اتهام «توهین به مقدسات» در دادگاه کیفری ایلام به جزای نقدی محکوم شده بود. کوخایی‌ شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و پس از بازجویی همراه با شکنجه به زندان مرکزی ایلام انتقال داده شد.

گروهی از خانواده‌های پرواز ۷۵۲ در اعتراض شکایت‌شان را از دادگاه نظامی تهران پس گرفتند
تعدادی از خانواده‌های جانباختگان پرواز اوکراینی در یک اقدام اعتراضی شکایتشان را از دادگاه نظامی تهران پس گرفتند. عباس صادقی که پسر،‌ دختر، عروس و نوه خود را در پرواز ۷۵۲ از دست داده در پیام ویدئویی از پس گرفتن شکایت خود از دادگاه نظامی تهران خبر داد: «دردناکترین تحقیق حقیقت در این دادگاه رقم می‌خورد» او در یک پیام ویدئویی گفت که دادگاه نظامی تهران «نه صلاحیت، نه توانایی و نه اراده رسیدگی مستقل و بی طرفانه» به این پرونده را ندارد. او با اشاره به روند قضایی که در ایران طی شده گفت که چگونه «حقیقت را به مسلخ بردند» و متهمان اصلی پرونده تحت تعقیب قرار نگرفتند.