مقالات

۸ مارس روز جهانی زن از آینه خیزش انقلابی سعید یگانه

در آستانه برگزاری ۸ مارس روز جهانی زن هستیم. ابتدا این روز باشکوه را به همه زنان و مردان آزادیخواه که دل در گرو آزادی و برابری همه انسانها دارند تبریک می گویم و درود می فرستم. علاوه بر این یاد همه جانباختگان خیزش انقلابی اخیرکه علیه ظلم و ستم و استبداد مذهبی و برای آزادی و برابری جان شیرین خود را فدا کردند را گرامی میدارم .
ما در آستانه ۸ مارس روز جهانی زن هستیم .ازآینه خیزش انقلابی ماههای گذشته در ایران، ۸ مارس امسال روز جهانی زن بویژه برای جنبش آزادی زن از اهمیت و جایگاه بخصوصی بر خوردار است ، چرا، چون جهان شاهد تحولی عظیم و انقلابی است که نقش زنان در شکل گیری و موجودیت آن علیه آپارتاید جنسی وستم بر زنان ،علیه هر گونه ظلم و ستم و استبداد و تبعیض بر جسته و جهان را حیرت زده کرد . برای اولین بارزنان در صف مقدم مبارزه همراه با مردان، در راس یک جنبش انقلابی در یک کشوراسلام زده وبه غایت ضد زن و ضد کارگر، وحشی و استثمارگر با زیر پا گذاشتن تمام قوانین اسلامی، تحول جدیدی از انقلابیگری و آزادیخواهی را رقم زد وصدها قدم مبارزه مردم رابرای آزادی و برابری و سرنگونی حکومت جهل و جنایت به جلو سوق دارد.
خیزش انقلابی اخیر زن محور که ریشه درستم و استثماروآپارتاید جنسی نظم اسلامی سرمایه دارد، تصویر جامعه ایران را دگرگون کرد وتاثیر آن تنها به ایران محدود نماند و کشور های منطقه و جامعه جهان را تحت تاثیر قرارداد و سمپاتی جهانی به خود جلب کرد.دهها ترانه و سرودهای انقلابی در وصف خیزش انقلابی و نقش زنان ، شعارزن ، زندگی ، آزادی سروده شد و به زبانهای مختلف دررسانه ها انعکاس پیداکرد.
واقعیت این است که مبارزه زنان در ایران تنها به ۸ مارس ها محدود نبوده. سراسر عمر نکبتبار جمهوری اسلامی ضد زن با مبارزه زنان علیه حجاب اسلامی و اجباری، علیه نظام آپارتاید جنسی عجین است. از روز ۸ مارس ۱۳۵7 هزاران زن با شعار نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری، نه چادر و نه روسری آزادی جهانی است، ما انقلاب نکردیم تا به عقب برگردیم و ما خواستار حکومتی هستیم که بر پایه برابری انسانها استوار باشد این مبارزه و اعتراض شروع شد. از ۶ تا ۱۴ مارس ۱۹۷۹ در اعتراض به تحمیل حجاب اجباری توسط ضد انقلاب اسلامی به خیابانها آمدند، تا شروع خیزش انقلابی درماههای گذشته با شورش حجاب سوزان در خیابانها توسط زنان تا زیرپا گذاشتن تمام مقدسات اسلامی و تعرض به هر نماد زن ستیزی در مدارس و دانشگاهها، مبارزه زنان برای آزادی ازستم و استثمارو آپارتاید اسلامی لحظه ای خاموش نبوده و برای آن هزینه سنگینی داده اند . تنها درجنبش انقلابی جاری دهها زن انقلابی در کنارمردان انقلابی دستگیر و شکنجه و توسط جانیان اسلامی کشته ومورد تعرض قرار گرفتند.
جنبش آزادی زن یک رکن اصلی و یک جبهه مهم مبارزه علیه آپارتاید جنسی و ستمکشی زن در طول حیات جمهوری اسلامی بوده و در جنبش انقلابی ماههای اخیربه اوج خود رسید و بهمین دلیل است که همه سران مرتجع واوباشان ضد بشرشان از زن آزاده نفرت دارند، از جنبش آزادی زن هراس دارند. با همه ابزارهای ممکن، با زور و سرکوب و تعرض و بی حرمتی به زنان تا حمله به مدارس و مسمومیت سریالی دانش آموزان دختردر مدارس که در این دوره از خیزش انقلابی همزمان با دانشگاهها به کانون گرم مبارزه و حجاب سوزان و پائین آوردن عکسهای سران الدنگ جمهوری اسلامی تبدیل شده بود ازآنها انتقام بگیرند و دستاوردهای تا کنونی را عقیم کنند. به خیال خودشان می توانند خیزش انقلابی و در راس آن جنبش آزادی زن برای جارو کردن کثافت اسلام و حکومت اسلامی را به عقب برگردانند.
ستمکشی زن وتبعیض بر اساس جنسیت تنها در جمهوری اسلامی نیست، اما این ستم کشی در حاکمیت اسلامی سیاسی به اوج خود رسید . درحکومت پهلوی نیز ۸ مارس روز جهانی زن ممنوع بود. ستمکشی زن قدمت تاریخی دارد، اما ستمکشی و تبعیض بر اساس جنسیت امروزرابطه مستقیمی با کار و سرمایه دارد و محصول نظام اقتصادی سرمایه داری و مناسبات حاکم بر جهان است. این وضعیت منبع سودآوری سرمایه و استثمار زنان کارگر است. این استثمار و موقعیت زیر دست و ستمکشی در جمهوری اسلامی با روبنای سیاسی و فرهنگی و قوانین اسلامی به اوج خود رسید. اگر در جمهوری اسلامی و افغانستان و حاکمیت دولتهای مذهبی و قومی در کشور های خاورمیانه شمشیر را از رو بر روی زنان بسته اند وبا ابزارهای زنگ زده قرون وسطایی زنان را به اسارت درمی آورند، در کشورهای پیشرفته سرمایه داری مدعی دمکراسی که حقوق زنان نیمه و ناتمام رعایت می شود، با تبلیغ اسلام خوب و بد وقرار دادن تسهیلات و بودجه دراختیارمساجد و انجمنها و مرتجعین اسلامی، درتولید و باز تولید اسلام و مذهب به طورکلی برای حفظ مناسبات موجود نقش بازی می کنند.
درروز جهانی زن باید اعلام کنیم که بانی همه مشقات زندگی مردم، ستمکشی بر زنان و همه ستمها و تبعیضات موجود در جای، جای جهان نظام سرمایه داری است. نظامی که با تقسیمبندی انسانها بر اساس مذهب، قوم، جنسیت و رنگ پوست جنگ و خونریزی بر پا می کنند و ازآن سود می برند. در آستانه ۸ مارس روز جهانی زن باید اعلام کنیم که دولت سرمایه داری اسلامی بانی تمام مشقات و ستمکشی بر زنان است. آزادی زن در گرو آزادی جامعه است و اولین قدم در این مسیر سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی است. خیزشی که با محوریت زنان و با شعار زن، زندگی، آزادی آغاز شد می رود که نظام مذهبی و استبدادی و استثمارگر و تمام نمادهای غیر انسانی ان را به زباله دانی تاریخ بسپارد.