مقالات

بعد از حجاب سوزان! در باره بیانیه وزارت کشور

عصر پنج‌شنبه ۱۰ فروردین، وزارت کشور جمهوری اسلامی بیانیه ای در خصوص مسئله حجاب منتشر کرد. این بیانیه اعلام جنگ مجدد علیه زنان با هدف بازپس گیری سنگرهای از دست رفته در خیزش انقلابی جاری است. در سه روز گذشته در قم و تهران و چند شهر دیگر، چند مورد تقابل تند گزارش شده که مشتی از خروار است. در قم زنان یک تذکر دهنده لمپن را زیر مشت و لگد له کردند. در متروی تهران زنان یک بسیجی مزاحم را با زبان تند از واگن مترو بیرون انداختند. روزهای اخیر در سراسر ایران شاهد رقص و شادی به بهانه بهار و درهم شکستن دیوارهای مرسوم آپارتاید جنسی بودیم. حال رژیم اسلامی که ارزشهایش با هجوم آنتی اسلامیستی خیزش انقلابی لگدمال شده است، بیانیه میدهد و تاکید دارد که: “هیچ گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش‌های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیرقابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود”!

چه قدرت مهیبی! آنهم بعد از حجاب سوزان! بیانیه وزارت کشور با تحریک عواطف عقبمانده و ضد زن اسلامیون در “ماه مبارک رمضان” فقط دارد ورشکستگی خامنه ای و نظامش را بنمایش میگذارد. حکومتی که به کودکان و دختران ١٥ ساله و دانش آموز در زندان تجاوز میکند، زیر شکنجه می کشد، اما نمیتواند آنها را درهم شکند، حال با بیانیه وزارت کشورش چه غلطی میتواند بکند؟ جمهوری اسلامی میداند که حجاب لوگو و نشان جمهوری اسلامی است، میداند مسئله زن در ایران یک مسئله محوری و یک جبهه گسترده تقابل اجتماعی است که جامعه ایران در ١٤٠١ حول آن قطبی شد. حکومت در این نبرد تلفات زیاد از زنان و مردان انقلابی گرفت اما خود نیز تلفات داد، سنگرهایی فروریختند، عقب نشینی هایی تحمیل شدند، امروز بی حجابی تقریبا به نرم تبدیل شده و رژیم را ناچار کرده فیلم بسازد که “این افراد معدود” آگاهانه “قصد هنجارشکنی” دارند! صدها مدرسه دخترانه را با تروریسم و گاز سمی مورد تهاجم قرار داد اما کمترین تاثیری در اراده پولادین این نسل نداشت و یک ذره نتوانست عقب نشینی تحمیل کند. اتفاقات همین روزهای سال نو براین حقیقت گواهی میدهند.

بیانیه جمهوری اسلامی با تبلیغات کسل کننده که بوی نا میدهد چهار دهه تلاش کرد جامعه شهری و قرن بیست و یکمی ایران را به دوره پیغمبر اسلام و برده داری بازگرداند. در عصر سلطه بی چون و چرای مناسبات سرمایه داری زن و مرد کارگر را بمثابه برده همیشه گرسنه بکار بکشد و از نظر فرهنگی و مدل زندگی و مناسبات اجتماعی و خانوادگی به دوران عتیق رجعت دهد. چهار دهه تلاش کرد جامعه را اسلامیزه کند و نتوانست و شکست خورد. امروز در ایستگاه سقوط و سرنگونی چنگ و دندان نشان میدهد و تظاهر به قدرت میکند!

نخیر، از آنجا که همواره وصله ناجور به پیکر جامعه بوده اید باز هم عوضی آمدید. زن در ایران حتی اگر روزی هزار نفر را در خیابانها اعدام کنید، سلطه کثیف دین اسلام و آخوند و قواعد کپک زده اسلام را نمی پذیرد. کارگر در ایران خوب میداند این اسلام تنها عقاید شخصی تعدادی از مردم نیست، میداند اسلام یک صنعت است با سرمایه نجومی، آخوند و آیت الله و سقط الاسلام تجار دین اند، عناصر یک کمپانی بزرگ و فراکشوری و آکتورهای جنبش واپسگرا و تروریستی اسلام سیاسی اند. شماها محصول و ساخت دولتهای فخیمه دمکرات در متن یک انقلاب آزادیخواهانه و ابزار تقابل شرق و غرب در یک معادله استراتژیک تر جهان قرن بیستم بودید. ریشه تان عتیق است اما یک ابزار جنگ سرد بودید. امروز هر دانش آموزی میداند که این اسلام روبنای سرمایه داری ایران و کشورهای اسلام زده است. نبرد امروز جامعه ایران برخلاف اظهارات پادرهوای روشنفکران دانشگاهی نبرد بین “سنت و مدرنیته” نیست، جمهوری اسلامی و طالبان و داعش و القاعده و بوکوحرام و جهاد و انواع جانوران اسلامی ساخت دول مدرن غربی هستند. این بسیار تفاوت دارد با مدرنیسم و جهت پیشرو و رو به جلو و عقاید انتقادی و آوانگارد و جهانشمول نسل جدید. وقتی میگویند “نبرد بین سنت و مدرنیته است”، نوعی دیگر از همین کپک زده ها را با تابلوی “اسلام مدرن” یا اسلام مُکلا یا دین پرو رفرم تحویل مردم میدهند. نبرد در ایران و در کشورهای اسلام زده برسر سنت و مدرنیته نیست، برسر تقابل آزادی و برابری با ارتجاع سیاسی و بردگی است. برسر نفی آپارتاید و تبعیض و نابرابری در تمام سطوح است. برسر پایین کشیدن خدا و آسمان و مذهب و زمینی کردن سیاست و قانون و حقوق فردی و اجتماعی است.

انقلاب هنوز شروع نشده است، این فقط یک خیز انقلابی بود، طبقه کارگر هم دارد می آید. مسئله محوری دیگر جامعه فقر و فلاکت عمومی است که ترکیب آن با مسئله زن مثل بمب اتم عمل می کند. انقلاب ایران ضد اسلامی و ضد سرمایه داری است. پیروزیش محتوم نیست، اما تردید نداشته باشید برج و باروی صنعت دین اسلام در جهان ابتدا در ایران پایین خواهد آمد و مثل سونامی به همه جا سرایت می کند. گذشت زمانی که پیامبران و امامان تان و خود شما تن فروشی اسلامی و فحشای عمومی را برای پر کردن جیب تان و انتفاع ذهن گندیده و دنیای مهجورتان، سازمان میدادند و میدهید. این دیگر آخر خط است، شماها تمام شده اید، بیخود دست و پا نزنید. تابستان هم در راه است. ایران دیگر زیر سُم اسلام نیست، هوای آزادی دارد و آزادیخواهان و برابری طلبان آزادش می کنند.

و بالاخره گفته اید “اجازه تعدی به حریم و هویت مقدس زن مسلمان ایرانی را نخواهید داد”! اما اجازه بخود دادید که به حریم و بدن و هویت زن آزاده و معترض تجاوز کنید. پاسخ تان را در دادگاه بزرگ تهران خواهیم داد. دادگاهی که بسیار مهمتر از دادگاه نورنبرگ در تاریخ از آن یاد خواهد شد!

سردبیر.
١١ فروردین ١٤٠٢
#بعد_از_حجاب_سوزان_
#سیاوش_دانشور