مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

ادامه اعتراض و اعتصاب در فرانسه
روز سه ‌شنبه ٢٨ مارس در یازدهمین روز از اعتصاب و اعتراض در شهرها و مراکز کار فرانسه حدود دو میلیون نفر شرکت کردند. در پاریس جمعیت عظیمی با خواندن سرود انترناسیونال راهپیمائی کردند. توحش پلیس و افزایش درگیری ها در فرانسه نه تنها مانع کاهش شرکت در اعتصاب و اعتراض نشده است بلکه دست بردن به عمل رادیکال دولت و حکومت فرانسه را در موضع تدافعی قرار داده است. شعارها روز به روز رادیکالتر میشود و دیگر محدود به طرح بازنشستگی مکرون نیست. نظم کنونی و سرمایه داری رسما و بطور روشن مورد تعرض است.

اعتصاب کارگران ایتالیا در همبستگی با کارگران فرانسه
به فراخوان اتحادیه “اس آی کوباس” ایتالیا روز سه شنبه ٢٨ مارس در همبستگی با کارگران فرانسه در تمام محلهای کار یکساعت اعتصاب اعلام شد. فراخوان اس ای کوباس تاکید کرد که برای یک اعتصاب سراسری در اولین فرصت ممکن تلاش می کند.

اعتصاب یکروزه حمل و نقل کارگران در آلمان
روز دوشنبه ٢٧ مارس کارکنان حمل و نقل عمومی آلمان از جمله مترو‌، اتوبوس‌ رانی، فرودگاه، راه‌آهن و بنادر آلمان در اعتراض به ناکافی بودن دستمزد‌ها بمدت ۲۴ ساعت دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب که به فراخوان اتحادیه کارگری “ای‌وی‌جی” و “وردی” صورت گرفت، از وسیع ترین اعتصابات سالهای اخیر آلمان بود. کارگران خواهان افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی دستمزد هستند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه
روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۹ و ١٠ فروردین ۱۴۰۲، جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در اعتراض به سطح نازل دستمزد مصوب شورای عالی کار برای کارگران در سال ۱۴۰۲ و عدم رسیدگی به دیگر مطالباتشان در محوطه این کارخانه دست به تجمع و راهپیمائی زدند. کارگران هفت تپه تا روز پنجشنبه سه تجمع اعتراضی در اینمورد برگزار کردند. در این اجتماعات یوسف بهمنی و ابراهیم عباسی منجزی از نمایندگان کارگران سخنرانی کردند و کارگران کشور را به پیوستن به این حرکت و اقدام عملی دعوت کردند. کارگران شعار میدادند: کارگر ایرانی اتحاد اتحاد! کارگر هفت تئه اتحاد اتحاد! کارگر میمیرد ذلت نمیپذیرد! در پایان هر روز تجمع فراخوان برای تجمع روز بعد در محوطه صنعتی شرکت توسط سخنگویان کارگران صادر میشود. از دیگر خواستهای کارگران از جمله همسان سازی حقوق های مجتمع هفت تپه با مجتمع هفت طرح، تعیین وضعیت کارگران فصلی، رسیدگی به مشکلات حقوقی کارخانه ام دی اف و بازگشت به کار اسماعیل بخشی رهبر سرشناس و اخراجی کارگران هفت تپه است.

اعتصاب رانندگان تاکسی در سقز
روز شنبه پنجم فروردین‌ ماه ١۴٠٢رانندگان تاکسی شهرستان سقز در اعتراض به گرانی قطعات ماشین و هزینه ناچیز رفت و آمد شهری دست به اعتصاب زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش مقابل فرمانداری
روز یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی شوش در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم رسیدگی به مطالباتشان مجدداً مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند. همچنین جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اهواز نیز همزمان و مجددا در روز سه شنبه ۸ فروردین ‌ماه در مقابل اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان در اهواز دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان در سراسر کشور
سه‌شنبه ۸ فروردین معلمان و فرهنگیان استانهای زنجان، کرمانشاه، اردبیل، همدان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی در برابر اداره کل آموزش و پرورش مربوطه در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات و وعده‌های پوشالی مسئولان تجمع کردند.

تجمع اعتراضی فرهنگیان سقز و زیویه
روز یکشنبه ۶ فروردین ماه فرهنگیان سقر و زیویه با حضور در ادارە آموزش و پرورش، پیگیر وضعیت همکارشان سلیمان عبدی شدند. سلیمان عبدی در تاریخ ٢٨ اسفند بازداشت و بە ادارە اطلاعات سنندج انتقال دادە شدە است.

مشکل گاز همچنان در سیستان و بلوچستان ادامه دارد
روز چهارشنبه دوم فروردین ماه، توزیع سیلندر گاز در شهرستان راسک و منطقه جکیگور در سایه سوءمدیریت مسئولان به یک معضل اساسی برای ساکنین این مناطق محروم تبدیل شده است. قابل ذکر است، کمبود گاز مدتهاست به یکی از دغدغه‌های اساسی ساکنان استان سیستان و بلوچستان تبدیل شده است و شهروندان ساعت‌ها و حتی روزها باید در صف‌های طولانی نوبت دریافت سیلندر گاز وقت خود را تلف کنند.

اعتصاب ١٤ بازیکن تیم ملی فوتبال زنان ایران
چهارده بازیکن تیم ملی زنان فوتبال ایران به دلیل عدم رسیدگی مسئولان به وضعیت تیم ملی و پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود اردو تیم ملی را تحریم کردند. برپایی دیرهنگام اردو، بی توجهی به تیم ملی، نداشتن امکانات، کیفیت نامناسب لباس‌ها و نوع برخورد نایب‌ رئیس زنان فدراسیون فوتبال از جمله دلایلی است که تعدادی از ملی‌پوشان زن شامل بازیکنان کلیدی، قید حضور در اردوی تیم ملی را بزنند. فدراسیون برای سفر به تهران و حضور در اردو، از تهیه بلیت برای ملی‌پوشان خودداری کرده است. فدراسیون در خصوص حقوق و مزایا به ملی‌پوشان بدهکار است، مبالغی که با توجه به سقوط مداوم ارزش ریال، هر چه دیرتر پرداخت شود از ارزشش کاسته خواهد شد.

۶۲۸ کشته از اهالی بلوچستان در سال ۱۴۰۱
به گزارش خبرگزاری های حقوق بشری در سال گذشته شمسی دست کم ۶۲۸ شهروند بلوچستانی کشته شده‌اند که از این تعداد ۱۸۲ نفر اعدام شدند، ۱۶۷ نفر بر اثر شلیک مأموران انتظامی و ۷۶ شهروند دیگر در اثر شلیک مرگبار افراد مسلح ناشناس جان خود را از دست داده‌اند. در گزارش‌ها آمده است، ۱۲۱ نفر از این اسامی ثبت‌ شده در اعتراضات “جمعه خونین ” در زاهدان و خاش کشته شده و ۸۲ نفر دیگر سوخت‌بر بوده‌اند.

در سال گذشته “۲۲۵ کولبر کشته و زخمی” شدند
سازمان حقوق بشری کردپا بر پایه آمار ثبت ‌شده خود، از کشته و زخمی شدن ۲۲۵ کولبر در استان کردستان در سال ۱۴۰۱ خبر داده است. طبق این خبر، ۲۹ کولبر کشته و ۱۹۶ تن زخمی شدند و سن شش تن از آنان نیز زیر ۱۸ سال عنوان شده است. نحوه کشته شدن کولبران در اکثر موارد شلیک مستقیم نیروهای نظامی ایران خوانده و گفته شده که اکثر این موارد در مناطق مرزی نوسود استان کرمانشاه و مرز بانه در استان کردستان رخ داده است.

مرگ یک کارگر بر اثر سقوط در مخزن آب جوش
یک حادثه منجر به فوت در روزهای گذشته برای یکی از کارگران شاغل در کارخانه «کیانا فوم شمال» واقع در شهرک صنعتی رشت اتفاق افتاد. کارگر متوفی «حسین شعبانزاده» با ۳۹ سال سن، دارای یک فرزند، اهل روستای «بیجار پس» از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان است و علت مرگ وی هم سقوط در مخزن آب جوش حین کار در کارخانه بوده که بر اثر سوختگی زیاد جان خود را از دست داد.

جانباختن سه کارگر بر اثر انفجار
سه کارگر بدلیل شرایط ناامن کار و فقدان امکانات ایمنی توسط کارفرما بر اثر انفجار در محیط کار جانباختند. روز سه شنبه در کارخانه کارتن سازی روح‌الهی واقع در شهرک صنعتی رجه بندپی شرقی بابل سه نفر از کارگران این کارخانه که در حال تمیز کردن مخزن تخمیر بودند بر اثر انفجار جانباخته و سه کارگر دیگر زخمی شدند. جانباختگان اهل روستاهای اطاق سرا، ابوالحسن‌کلا و کشتله بخش بندپی شرقی و غربی بابل هستند. اسامی جانباختگان: اسماعیل عبدالله‌زاده اهل روستای ابوالحسن‌کلا، مجتبی مرتضی‌نیا ساکن میدانسر کشتلی، فرشاد کلاگر ساکن شهر گتاب.

هشدار درباره سرنوشت و وضعیت یک کارگر افغانستانی در ایران
سید نعیم هاشم قتالی یک کارگر افغانستانی در ایران است که به اعدام محکوم‌ شده است. در ۲۴ اسفند رسانه‌های حکومتی برای اولین بار در باره‌ او نوشتند و ۳ روز بعد هم بدون ارائه هیچ مدرکی اعلام کردند که او را به اتهامات واهی «پذیرایی» و «تهیه‌ی بلیت تهران به شیراز» برای «عامل حمله شاهچراغ» به اعدام محکوم کرده‌اند”!

شیلان کردستانی، فعال حقوق زنان به چهل ماه حبس محکوم شد
اواخر اسفند ۱۴۰۱، شعبه یکم بیدادگاه انقلاب سنندج به ریاست سعیدی، شیلان کُردستانی، مترجم و از فعالین شناخته شدن حوزه زنان را از بابت اتهامات “عضویت در گروه‌ غیرقانونی ژیوانو” و “تبلیغ علیه نظام” به ترتیب به دو سال و نه ماه و هفت ماه حبس محکوم کرد.

ثبت بیش از ۲۰ هزار ازدواج دختران کمتر از ۱۵ سال از بهار تا پاییز سال گذشته
امیرمحمود حریرچی، آسیب شناس و جامعه شناس با اشاره به دلایل ازدواج دختران در سنین کم گفت: تعداد زیادی از ازدواج‌های دختران که در سنین پایین انجام می‌شود به دلیل فقر اقتصادی و برخی به علت خرده فرهنگ هایی است که در جامعه وجود دارد اما به طورکلی ازدواج در سنین پائین عوارض و پیامدهای منفی دارد چون از نظر آمادگی های جسمی و روانی هنوز فرد، کودک بوده و آمادگی اینکه بتواند وارد مسئولیت بزرگ خانوادگی به عنوان همسر و مادر شود را ندارد به همین دلیل ازدواج در سن زیر ۱۵ سال می تواند به فرد آسیب‌هایی از لحاظ روحی، روانی، عصبی و اجتماعی و همچنین فرهنگی وارد کند و باعث شود فرد نتواند از عهده نقشی که باید ایفا کند، برآید.

***