مقالات

گزارشات هفتە گذشتە مبارزات کارگری و جنبشهای اجتماعی

حمله سریالی شیمیایی به دانش آموزان همچنان ادامە دارد!
روز ‌شنبه ۲۶ فروردین مدارس دخترانه‌ی شرافت و‌ خدیجه در سنندج مورد حمله شیمیایی قرار‌گرفته‌اند.علائم اکثر دانش آموزان سرفه و سردرد است و میگویند که بوی عجیبی احساس کرده‌اند.
دبیرستان دخترانه معروف شافعی در مهاباد نیز مورد حملات شیمیایی قرار گرفت. وضعیت تعدادی از دانش آموزان وخیم گزارش شدە و به مراکز درمانی منتقل شدەاند.
همچنین دو مدرسه‌ی دخترانه‌ی کوثر و پروین اعتصامی در ایذه مورد حمله‌ی شیمیایی قرار گرفتند.
دبیرستان دخترانه یاس نبی شهرستان تاکستان قزوین نیز روز شنبه هدف حملات شیمیایی قرار گرفت. تعدادی از دانش‌آموزان نیز مسموم و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.
یکشنبه۲۷ فروردین نیز شاهد حمله شیمیایی به مدرسه دخترانه طراوت در ارومیه و مدرسه قاسم سلیمانی در خیابان قلم شاهین ویلا کرج بودیم.
در ادامه بازم هم مدارس اردبیل از جمله دبیرستان دخترانه معراج برای چندمین بار متوالی مورد حمله شیمیایی قرار گرفت .در ارومیه نیز به مدرسه هنرستان ۲۳ تیر برای بار دوم حمله شیمیایی کردند . در پی حمله شیمیایی به دبیرستان دخترانه «یاس نبی» در قزوین، خانواده‌های دانش‌آموزان مقابل ساختمان این مدرسه تجمع و اعتراض کردند.
در روز ۲٨ فروردین چهار مدرسه دخترانه در گیلان غرب مورد حملهٔ قرار گرفتند: هنرستان اندیشه، راهنمایی۱۷ شهریور، دبیرستان عصمت و دبیرستان خدیجهٔ کبری.
معاون دبیرستان فرزانگان سنندج در حمله شیمیایی به مدرسه مسموم شد
فوزیه تاکی معاون دبیرستان تیزهوشان فرزانگان سنندج در حمله شیمیایی به مدرسه مسموم و جهت مداوا در یکی از بیمارستان‌های سنندج بستری شد.این حادثه در روز دوشنبه ٢١ فروردین ماه ١۴٠٢ و در ادامه حملات سریالی به مدارس رخ داد.این در حالی است که در روز سه‌شنبه ٢٢ فروردین ماه نیز به دست‌کم ٢٨ مدرسه در ده‌ها شهر ایران حمله شیمیایی شد.
گزارشی از بازداشت سه دختر در شیراز
سه دختر از جمله دو دانش آموز به نام های عرفانه هنر ۱۹ ساله، ستایش داروغه ۱۶ساله و ستایش امیری۱۷ساله در رابطه با مسمومیت سریالی دانش آموزان در شیراز دستگیر شدند. این سه دختر جوان هم اکنون به صورت بلاتکلیف در بند قرنطینه زندان عادل آباد شیراز بسر می‌برند.“این سه دختر جوان که هم اکنون در بند قرنطینه زندان به سر می‌برند از ملاقات و تماس تلفنی با خانواده خود محروم شده‌اند.”اتهام مطروحه علیه این سه دختر جوان کماکان مشخص نیست، با اینحال لازم به اشاره است، نهادهای امنیتی-قضایی در ماههای اخیر تلاش زیادی کردند تا بار مسئولیت “مسمویت در مدارس” را بر عهده منتقدان و بعضا خود دانش‌آموزان بگذارند.
ما در برنامە جامعە و کارگران پیشتر هم اعلام کردیم: ضمن همدردی با دانش آموزان مسموم شدە و خانوادە های آنها اعلام میکنیم، فرمانده اصلی حملات شیمیایی بە مدارس دخترانە خود خامنەای جنایتکار است. ضمن محکوم کردن این حملات شنیع از عموم مردم میخواهیم تنها با گسترش عتراضات میتوان جلو انتقام جویی خامنەای جنایتکار را گرفت

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شرکت IGC دهلران
روز ‌شنبه ۲۶ فروردین۱۴۰۲ کارگران شرکت IGC شاغل در پروژه‌‌یNGL3100 دهلران در اعتراض به عدم پرداخت حقوق بهمن‌ماه و عیدی پایان سال اعتصاب کرده و در محوطه، کارگران دست به تجمع زدند.
اعتصاب کارگران پروژه‌ای پتروپالایش دشت عباس
روز ‌شنبه ۲۶ فروردین۱۴۰۲ کارگران پروژه‌ای واحد جی ال شاغل در پتروپالایش دشت عباس با خواست تغییر نوبت کاری به بیست روز کار و ده روز مرخصی و افزایش حقوق به میزان۵۲ درصد اعلام شده از سوی کمپین‌ مرکزی کارگران پروژه‌ای دست به اعتصاب زدند.
کارگران اخراج شده صدر فولاد لرستان روز دوشنبه ۲۸ فروردین مقابل این شرکت دست به اعتراض زدند.
مدیرعامل کارخانه به بهانه عدم توانایی مالی لازم برای پرداخت حقوق و دستمزد کارگران، با بخشی از کارکنان در حوزه حراست و نگهبانی در پایان سال گذشته تسویه کرده و روز بیست و هفتم فروردین نیز اقدام به اخراج ۲۳ نفر دیگر از کارگران این کارخانه کرده است.سرمایه‌گذار صدر فولاد وعده داده تا خرداد ماه فاز دوم کارخانه را راه‌اندازی کند و کارگران اخراج شده را برای فاز ۲ بکار گیرد، اما تا آن زمان توان مالی برای پرداخت حقوق وجود ندارد.
جمعی از پرستاران و کادر درمانی استان کردستان مقابل استانداری این استان تجمع کردند.
روز ‌شنبه ۲۶ فروردین پرستاران کردستان، مهم‌ترین خواسته‌ی خود را اصلاح آیین‌نامه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌دانند که به گفته‌ی آن‌ها، پشت درهای بسته تنظیم شده و منافع پرستاران را نادیده گرفته است.آن‌ها می‌گویند: خواستار برقراری عدالت هستیم؛ مبالغ تعرفه‌گذاری به شدت ناچیز است و پرستاران به این پرداختی‌های ناعادلانه اعتراض دارند.
پرستاران معترض می‌گویند: ما خواستار این هستیم که حاصل زحمات پرستاران باید به جیب خودشان برود نه دیگران؛ می‌خواهیم بدانیم چه کسانی مخالف اجرای قانون است و نمی‌گذارد پرستاران به حق‌شان برسند.
راهپیمائی و تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی
روز یک‌شنبه۲۷ فروردین ‌ماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اهواز، شوشتر،اصفهان، کرمانشاه، بابل، در اعتراض به شرایط بد معیشتی و عدم رسیدگی به خواست و مطالبات‌شان مجدداً در مقابل ادارات تأمین اجتماعی دست به تجمع زدند.
همچنین روز چهارشنبه ۳۰ فروردین‌ماه۱۴۰۲ نیز جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اهواز در اعتراض به شرایط بد معیشتی و عدم رسیدگی به خواست و مطالبات‌شان مجدداً در مقابل اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان در اهواز دست به تجمع زده و سپس تا میدان فرهنگ این شهر در سطح خیابان‌ها همراه با سردادن شعار راهپیمائی کردند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات استانها
روز دوشنبه ۲۸ فرودین ماه ۱۴۰۲ بازنشستگان مخابرات استانها در سراسر کشور در اعتراض به شرایط نامناسب معیشتی و عدم اجرای خواسته‌هایشان مقابل ستاد مخابرات استانها دست به تجمع زدند.آنها خواستاراجرای کامل و بدون تنازل آیین نامه استخدامی و پرسنلی مصوب سال ۸۹ شرکت مخابرات هستند.
تجمع بازنشستگان فولاد منطقه البرز غربی
یکشنبه۲۷ فروردین۱۴۰۲بازنشستگان فولاد منطقه البرز غربی در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و پایمال شدن حقوق خود ازجمله تکمیل همسان‌سازی و تامین کامل سیستم درمانی تجمع اعتراضی برپا نمودند
تجمع و راهپیمایی بازنشستگان شوش و جمعی از کارگران هفت تپه
روزیکشنبه۲۷ فروردین۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان شوش و‌ تعدادی از کارگران شرکت هفت‌تپه در اعتراض به وضعیت‌ بد معیشتی و دستمزد و حقوق نازل از مقابل درب تامین اجتماعی به طرف اداره کار شهرستان شوش راهپیمایی و تجمع برگزار کردند.درایتن تجمع ابراهیم عباسی یکی از رهبران کارگران هفت تپه سخنرانی کرد.
تجمع اعتراضی بازنشستگان صدا و سیما
دوشنبه ۲۸ فروردین بازنشستگان صدا و سیما در تهران در اعتراض به معضلات معیشتی و عدم رسیدگی مسئولان به مطالبات خود مقابل مسجد بلال تجمع برگزار کردند.
مردم سقز به پیشواز پیکر کولبران جانباخته رفتند
به دنبال اینکه پیکر بی‌جان دو کولبر غرق شده در سد عباس‌آباد بانه پس از گذشت ۱۰ روز پیدا شد، مردم سقز جهت حضور در مراسم خاکسپاری با تجمع در آرامستان آیچی به پیشواز پیکر این کولبران جوان رفتند.افشین فلاحی، ٢٢ ساله و مهدی رحمتی، ٢٣ ساله، به خاطر کمین نیروهای سپاه پاسداران در مسیر کولبرها مجبور به عبور از سد عباس‌آباد بانه شده و جان خود را از دست دادند.
تجمع اعتراضی مردم دهلران به حمایت از چهار زندانی اعتصابی
روز سه شنبه ۲۹ فروردین مردم دلیر دهلران به منظور آزادی بدون قید و شرط چهار زندانی اهل این شهر به نام‌های عظیم یادگاری ، حسین باپیروند ، فرشاد آیینی و سعدالله آیینی که از ۲۷ فروردین در زندان ایلام دست به اعتصاب غذا زدەاند مقابل فرمانداری این شهرتجمع نمودند.
عثمان اسماعیلی از فعالین کارگری اهل سقز آزاد شد
امروز دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ عثمان اسماعیلی پس از گذشت ۷۰ روز بازداشت با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی موقتاً و تا زمان پایان مراحل دادرسی از زندان سقز آزاد شد.
تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رفیق سلیمی
رفیق سلیمی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ١۴٠١، با گذشت بیش از چهار ماه نیم از زمان دستگیری کماکان در قرنطینه زندان مرکزی سنندج در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد.
روزیک‌شنبه۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، خانواده رفیق سلیمی جهت اطلاع از وضعیت پرونده وی به دادگاه مراجعه کرده‌ بودند که به آن‌ها اعلام شد، کیفرخواست رفیق سلیمی توسط شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهر سنندج صادر و پرونده وی به دادگاه انقلاب ارجاع داده و بر اساس این کیفرخواست که توسط قاضی نقی‌زاده معاون دادستان و رئیس شعبه دوم دادسرای عمومی شهر سنندج صادر گردیده آقای سلیمی به «افساد فی‌الارض» متهم شده است.
رفیق سلیمی روز چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه۱۴۰۱ پس از گذشت بیش از ۵۰ روز بازداشت و شکنجه در بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات، به زندان مرکزی سنندج منتقل شده است.

گلرخ ایرایی به ۷ سال زندان و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد
گلرخ ایرایی از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری که از ۲۰۰ روز پیش در زندان بسر می‌برد، با حکم قاضی ایمان افشاری رئیس شعبه ۲۶ دادگاه کذایی تهران به ۷ سال حبس تعزیزی (بابت اتهام اجتماع و تبانی۶ سال حبس، بابت اتهام تبلیغ علیه نظام ۱ سال حبس)، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال ممنوعیت حضور در تهران، ۲ سال ممنوعیت حضور در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات و ضبط گوشی تلفن همراه محکوم شد.
در صورت قطعی شدن این حکم در مرحله تجدیدنظر، از این میزان حبس، ۶ سال زندان در خصوص گلرخ ایرایی قابل اجرا خواهد بود. لازم بە توضیح است کە فعالین سیاسی، اجتماعی و نهادهای اجتماعی کمپینی را در محکومیت این احکام ارتجاعی شروع کردند و خواهان آزادی فوری گلرخ ایرانی هستند. ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن محکوم کردن این احکام غیرە انسانی خواهان آزادی همە زندانیان سیاسی هستیم.
سعید سیف‌علی روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای بازداشت شد
عسل اسماعیل‌زاده، همسر سعید سیف‌‌علی، مدیر مسئول سایت خبری دیده‌بان ایران از بازداشت همسرش توسط نیروهای امنیتی خبر داد. او در این‌باره گفت: «همسرم روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین ماه به قصد پیگیری پرونده‌اش به دادسرا مراجعه کرد و بازداشت شد. تا این لحظه هیچ اطلاعی از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری ایشان ندارم.» سعید سیف‌‌علی پیش از این در ۱۷ دی‌ماه سال گذشته، با موج بازداشت روزنامه‌نگاران به دادسرای اوین احضار و بازداشت شد. او هشت روز پس از آن با سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی، به‌طور موقت آزاد شد. از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات علیه این روزنامه‌نگار اطلاعی در دست نیست.
یک دانشجوی اهل بیجار بر اثر شکنجه راهی بیمارستان شد
بر اساس گزارش منتشرشده، نعیم لشکری، دانشجوی دانشگاه خوارزمی و اهل شهرستان بیجار، پس از بازداشت مجدد توسط مأموران سرکوبگر بر اثر شکنجه مجروح و راهی بیمارستان شد.
نعیم لشکری که روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین ماه بازداشت شده است، زیر شکنجه شدید دچار شکستگی و جراحت شده و به بیمارستان بیجار انتقال یافته است.
بر اساس گفته‌های یک منبع آگاه، دلیل بازداشت نعیم لشکری، “نشر یک استوری در صفحه شخصی” این دانشجو عنوان شده است.
آقای لشکری پیش از این نیز در تاریخ پنجم آبان ماه و در جریان خیزش سراسری بازداشت شده بود.
هما همابین وشهریار عقابیان، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان حکم محرومیت از تحصیل گرفت
هما همابین، دانشجوی ورودی۹۶ و شهریار عقابیان، دانشجوی ورودی۹۷ دندان پزشکی دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمان، با حکم شورای تجدید نظر انضباطی این دانشگاه به اتهام ایجاد و شرکت در اعتراضات به ۱۸ماه محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.این حکم به صورت شفاهی به دانشجو منتقل شده است و کمیته انضباطی از دادن حکم مکتوب به وی سر باز زده است.
این دانشجویان پیشتر در آبان ماه به مدت یک ماه از ورود به دانشگاه منع شده بود.

فواد چوبین دایی آرتین رحمانی از جانباختگان اعتراضات اخیر بدون حکم و با تهدید اسلحه و ضرب و شتم شدید توسط لباس شخصی ها ربوده شد
برادر فواد چوبین دایی زنده یاد آرتین رحمانی از جانباختگان در شهرستان ایذه با انتشار یک پست اینستاگرامی ضمن خبر ربوده شدن برادر خود فواد چوبین نوشت: «برادرم فرهاد چوبین در تاریخ۲۲ فروردین ساعت ۲۰:۱۵ دقیقه در شهرستان ایذه، خیابان خرمشهر، پشت پاساژ پل، بدون دلیل و مدرک یا حکم بازداشتی با تهدید اسلحه توسط لباس شخصی‌ها و با ضرب و شتم شدید ربوده شده‌‌ است.ما از محل نگهداری و وضعیت او اطلاعی نداریم. تاکید می‌کنم مسئولیت جان برادرم با حکومت است.»
مسیب رئیسی یگانه زندانی سیاسی سابق بازداشت شد
صبح روز دوشنبه ۲۷ فروردین۱۴۰۲ ماموران اطلاعاتی با یورش به منزل شخصی مسیب رئیسی یگانه، وی را بازداشت کرده و با خود به مکان نامعلومی منتقل کردند.
مأموران ضمن تفتیش منزل، تمام وسایل شخصی از جمله گوشی های او را همراه خود بردند.
بازداشت بهروز علوی معلم و عضو انجمن صنفی معلمان کردستان
صبح روز دوشنبە ٢٨ فروردینماە ١٤٠٢ چند نفر نیروی امنیتی وزارت اطلاعات با در دست داشتن داشتن حکم جلب و حکم تفتیش منزل آقای بهروزعلوی دبیر زبان انگلیسی دبیرستانهای سقز و عضو انجمن_صنفی_معلمان_کردستان بە محل سکونت وی مراجعە کردە کە بە علت عدم حضور این همکار فعال صنفی و رسانەای، در منزل، تا این لحظە بازداشت وی میسر نشدە است. لازم بە ذکر است پرونده‌ی بهروزعلوی در شعبە ٤ دادیاری دادگستری شهرستان سقز باز و در حال رسیدگی می‌باشد.
حکم ۲۰ سال حبس در تبعید برای حمید و فرزانه قره‌حسنلو
آصف‌الحسینی، حمید قره‌حسنلو را به ۱۵ سال حبس در تبعید در یزد و همسرش فرزانه را به پنج سال حبس در تبعید در مشهد محکوم کرده است.
صدور این حکم در حالی است که حمید قره‌حسنلو به دلیل شکنجه از ناحیه لگن و ریه دچار آسیب جدی شده و زجاجیه چشم او نیز به دلیل ضربات مستمر به سر آسیب‌دیده و نیازمند اعزام فوری به مراکز درمانی است.
از رنج بلاتکلیفی
بیش از ۲۰۰ روز است که نیلوفر حامدی و الهه محمدی در بازداشت موقت به سر می‌برند.صبح۳۱ شهریور ماموران با حضور در منزل نیلوفر حامدی او را بازداشت کردند، همان روز وسایل الکترونیکی الهه محمدی هم ضبط شد. الهه یک ‌هفته بعد بازداشت شد تا در کنار نیلوفر بیشتر از نیمی از سال ۱۴۰۱ را در بازداشت بگذراند.