مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

جوانرود، اعتصاب عمومی و لشکرکشی امنیتی ها 

امروز پنجشنبه کسبه و بازاریان شهر جوانرود در مناسبت چهلمین روز قتل برهان الیاسی دست به اعتصاب عمومی زدند. در اینروز جوانان جوانرود پرچم جمهوری اسلامی را پائین کشیدند و به سطل زباله انداختند. همینطور نیروهای سرکوب رژیم وسیعا در حول و حوش آرامستان جوانرود مستقر شدند تا از اجتماع مردم جلوگیری کنند. امری که در شهرهای دیگر ایران هم در هفته اخیر صورت گرفته است. برهان الیاسی، جوان ورزشکار اهل جوانرود کرمانشاه در تاریخ شنبه دهم دی‌ماه بر اثر شلیک گلوله سرکوبگران خامنه‌ای در جریان اعتراضات جان باخت.

بازهم مسمومیت مشکوک دانش آموزان در قم
دانش آموزان یک مدرسه در قم بار دیگر مسموم شدند. روز چهارشنبه ۱۹ بهمن خانواده‌های دانش آموزان در اعتراض به مسمومیت‌های زنجیره‌ای و مشکوک دانش آموزان درمقابل استانداری قم تجمع کردند و خواهان پاسخ استاندار شدند.

اعتصاب رانندگان و کارگران اکتشاف نفت ایلام
رانندگان و کارگران شرکت اکتشاف نفت .k.ep. کیش در دره شهر استان ایلام وارد سومین روز اعتصاب خود شدند و با تجمع در محل دست به اعتراض زدند.

کارگران شرکت فولاد کاویان دست به اعتصاب زدند
روز یکشنبه ۱۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، کارگران شرکت فولاد کاویان در اهواز دست از کار کشیده و مقابل ورودی این شرکت تجمع کردند. دلیل اعتراض و اعتصاب کارگران این شرکت، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است که یکسال و نیم است به تعویق افتاده و مدیران شرکت مدتهاست وعده اجرای آن را می‌دهند. شرکت فولاد کاویان حدود ۷۰۰ نفر کارگر را به صورت پیمانکاری در استخدام دارد که با سایر پرسنل مجموعاً حدود ۱۰۰۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند.

اعتصاب کارگران کارخانه فولاد آریا
روز دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱، کارگران کارخانه فولاد آریا واقع در اردستان اصفهان در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان اعتصاب کرده و در محوطه کارخانه دست به تجمع زدند. کارگران، جدا از معوقات مزدی، فاقد امنیت شغلی هستند و در آذرماه سال جاری کارفرما ۴۹ نفر از کارگران را از کار بیکار کرده است. در جریان این تجمع، محمدهادی احمدی طباء (فرماندار اردستان) به همراه اعضای شورای تأمین و روسای ادارات مسئول در کارخانه حاضر شدند. فرماندار اردستان درباره معوقات حقوق کارگران کارخانه گفت: در جلسه‌ای که با مسئولان کارخانه داشتیم مقرر شده امروز حقوق آبان ‌ماه کارگران پرداخت و تا پایان بهمن معوقات و حقوق کارگران تا پایان دی ‌ماه پرداخت شود. فرماندار افزود: با توجه به اخراج تعدادی از کارگران این کارخانه، به مدیران کارخانه بار دیگر تذکر دادیم کارگران تعدیل شده در چند روز گذشته با اولویت نیروهای بومی باید مشغول کار شوند.

اعتراض کارگران فولاد سیرجان
کارگران شرکت فولاد سیرجان ایرانیان پس از عملی نشدن وعده مدیران از روز دوشنبه دهم بهمن تا دوازدهم بهمن در اعتصاب به سر می بردند. اعتراض و اعتصاب کارگران فولاد سیرجان که با تجمع مقابل شرکت همراه بوده به علت پایین‌تر بودن حقوق و مزایای خود نسبت به سایر کارکنان منطقه گل‌گهر، صورت گرفته است. مدیر روابط عمومی این مجموعه در پاسخ به این اعتراضات گفته که این شرکت مطابق قوانین اداره کار به تمام تعهداتش عمل کرده است.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت یزد ‌تایر
روز سه ‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱، کارگران شرکت یزد ‌تایر با روشن کردن آتش در محوطه کارخانه، در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات خود شعار می‌دهند: “وعده وعید کافیه سفره ما خالیه”، “کارگر داد بزن حقتو فریاد برن”. لازم به ذکر است که در روزهای گذشته کارگران کیان تایر با روشن کردن آتش دست به اعتصاب در محوطه کارخانه زدند.

تجمع کارگران شرکتی شهرداری‌های خوزستان
کارگران قراردادی شهرداری‌های استان خوزستان در اعتراض به تبدیل نشدن قراردادهایشان مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. این کارگران که صبح سه‌شنبه ۱۸ بهمن به همراه خانواده‌هایشان مقابل استانداری جمع شده بودند، به خبرگزاری دولتی ایلنا گفتند: طرح تبدیل وضعیت استخدامی کارگران شهرداری ابلاغ شده و متوجه شده‌اند «طبق دستور کتبی مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری قرار است تمام پست‌های سازمانی در نظر گرفته ‌شده برای کارگران مشمول این طرح، برای همکاران ایثارگر در نظر گرفته شود». حدود ۲۰۰ نفر از کارگران دانش‌آموخته شهرداری‌های خوزستان «بر اساس بخشنامه سال گذشته وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها مشمول تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی به قرارداد مستقیم همانند سایر شهرداری‌های کشور شده‌اند. اما استانداری با استناد به رایی که ۲۲ شهریور ماه سال جاری (۱۴۰۱) از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با شکایت یکی از شاکیان خصوصی در استان گیلان صادر شده است، از تبدیل وضعیت استخدامی کارگران مشمول این طرح خودداری می‌کند. هزاران کارگر در شهرداری‌های سراسر ایران با قراردادهای موقت و با واسطه شرکت‌های پیمانکاری مشغول به کار هستند.

تجمع اعتراضی پنبه کاران پارس آبادمغان مقابل فرمانداری
نزدیک هزار میلیارد تومان پنبه از کشاورزان منطقه مغان خریداری شده است که از این مبلغ تنها ۲٠٠ میلیارد تومان به حساب پنبه کاران واریز شده و با گذشت ۴ ماه هنوز مطالبات پنبه کاران پرداخت نشده است.

تجمع خودروهای باری حامل محصول گوجه فرنگی
در منطقه هشتبندی استان هرمزگان، تعرفه هفتاد درصدی چند ماه زودتر و در ابتدای فصل برداشت در نواحی جنوب به اجرا گذاشته شد. تعرفه صادرات هفت محصول آب‌بر جالیزی پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، هندوانه، خربزه، ملون و طالبی از سال ۱۴۰۲ هفتاد درصد تعیین شده است. یکی از معترضین می‌گوید: «هنوز تعرفه اجرایی نشده، ابلاغیه آن آمده کسی محصول ما را نمی‌خرد. این هم از بی‌تدبیری مسئولین کشور ما».

یورش امنیتی ها به تجمع خانواده های بازداشتی های آبدانان!
در تجمع روز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه مقابل دادگاه آبدانان نیروهای امنیتی با گاز اشک آور به خانواده های زندانیان حمله ور شده و مشخصا پدر سجاد مرادی وندان را با الفاظ رکیک زیر ضرب وشتم قرار دادند. تا کنون ۱۷ تن از جوانان آبدانان با یورش شبانه دستگیر و به زندان منتقل شده اند.

بازنشستگی اجباری و تقلیل گروه نگار سادات حسینی ‌رضوی
درادامه فشارهای وارده اخیر بر فعالین معلمان، در اقدامی از سوی هیئت بدوی تخلفات استان هرمزگان خانم نگار سادات حسینی رضوی با ۲۶ سال سابقه به بازنشستگی با تقلیل یک گروه محکوم‌ شد. دراین حکم آمده: «یکی از مراجع ذیصلاح در آموزش و پرورش هرمزگان اعلام داشته که نامبرده با سمت دبیر آموزشگاه هدف کیش اقدام به تحریک دانش آموزان جهت شعارنویسی بر روی دیوار و تابلوهای کلاسی و سردادن شعارهای هنجارشکنانه در راهروهای مدرسه نموده که این امر مصداق خلاف شئون شغلی است. شرکت در تحصن، اعتصاب و تظاهرات غیرقانونی با تحریک به برپایی تحصن، اعتصاب و تظاهرات غیرقانونی و اعمال فشارهای گروهی برای تحصیل مقاصد غیرقانونی می‌باشد».

بازداشت عثمان اسماعیلی در سقز
عثمان اسماعیلی از فعالان کارگری کردستان، روز چهارشنبه ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی شهر سقز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

احضار شیوا موسی‌زاده به دادگاه
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ شیوا موسی زاده دانشجوی دانشگاه هنر تهران، توسط شعبه دوم دادگاه کذائی شهرستان خرم آباد به جرم «تبلیغ علیه نظام» احضار شد. ‏پیش تر در تاریخ ۱۰ بهمن‌ ۱۴۰۱، احضاریه دیگری از سوی دادگاه‌ کیفری شعبه ۲ شهرستان ‎خرم‌آباد در خصوص شکایت‎ اطلاعات سپاه مبنی بر ‎«اخلال در نظم و آسایش عمومی» استناد بر حضور در محل تجمعات اعتراضی برای او صادر شده بود.

صفیه بسیم، به دو سال تنزل رتبه محکوم شد
صفیه بسیم، از معلمان و فعال صنفی در استان البرز در هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان البرز به «تحریک همکاران و شرکت در تحصن، اعتصاب و اعتراضات معلمان، تحصن در دفتر مدیران و عدم حضور در کلاس» به دو سال تنزل یک گروه محکوم شدند.

افزایش نگرانی‌ها در مورد سرنوشت سامان یاسین
بنا به گزارش‌های منتشرشده، از سرنوشت سامان یاسین (صیدی)، خواننده رپ اهل کرمانشاه که روز شنبه ۸ بهمن از سوی نیروهای امنیتی از زندان رجایی شهر کرج به مکانی نامعلوم منتقل شده اطلاعی در دست نیست. این زندانی سیاسی پیشتر به اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شده بود اما در ماه‌های گذشته این حکم از سوی دیوان عالی کشور لغو و پرونده برای بررسی مجدد به دادگاه ارجاع داده شد. انتقال این زندانی سیاسی به مکانی نامعلوم، افزایش نگرانی در مورد احتمال شکنجه مجدد وی برای گرفتن اعترافات اجباری را به همراه داشته است. این گزارش می‌افزاید، روز شنبه ۸ بهمن در حالی که سامان یاسین برای اعزام به بیمارستان خارج از زندان انتظار می‌کشید، بدون ارائه دلیل خاصی به دفتر نگهبانی احضار و با نامه دادسرای امنیت مستقر در زندان اوین به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

رشته توئیتی از مونا رشیدی همسر علی اسدالهی
‏گزارشی از وضعیت زندان فشافویه: هفتاد و چهارمین روز بازداشت همسرم ‎علی اسدالهی هم گذشت. در همان ملاقات کوتاه کابینی پرانرژی و سرحال بود تا اینکه خبر رسید بعد از ملاقات، هم‌اتاقی‌هایش،‎ سهیل عربی و ‎مصطفى نیلی، را با وضعیتی نامناسب از زندان خارج کرده‌اند. آرامش بند و اتاق با این جابجایی ناگهانی به هم ریخته، آن هم بعد از اینکه توانسته بودند کمی به شرایط سروسامان بدهند. پنج نفر کف خواب تنها در یک اتاق، سالن شلوغ، سرویس بهداشتی آلوده، عدم وجود خدمات در زندان، افتادن مسئولیت حفظ بهداشت به دوش خود زندانیان، جابجایی‌های مدام و استفادهی چند باره از لوازم شخصی مانند پتو، تمام زندانیان فشافویه را در معرضِ خطر ابتلا به بیماری عفونی قرار داده، طوری که همسرم دچار عفونت چشم شده است. ادامهی این وضعیت در شرایطی که بسیاری از زندانیان در بلاتکلیفی به سر می‌برند، جوانان دهه هشتاد با احکام سنگین روبرو شده‌اند، هنوزعده‌ای در بازداشت موقت‌اند و به پرونده آنها رسیدگی نمی‌شود و زندانیان سالمند در شرایطی در زندان هستند که امکان نگهداری و مراقبت از خود را ندارند، بسیار غیرانسانی و غیرقابل قبول است.

شیوع شدید بیماری در میان زندانیان زندان اوین
در چند روز گذشته اکثر زندانیان بند ۸ زندان اوین به بیماری آنفولانزای حاد مبتلا شده‌اند. بنابراین اخبار چند شب گذشته شاپور احسانی‌راد دچار تب و لرز شدید شده و سینا ظهیری از دیگر زندانیان این بند پس از وخامت حال با برانکارد به بهداری زندان منتقل شده بود. بندهای مختلف زندان اوین بسیار شلوغ شده و تعداد زیادی از زندانیان و بازداشت‌شدگان از قرنطینه زندان به بند ۸ و دیگر بندها منتقل شده‌اند و همین موضوع منجر به تشدید بیماری شده است. براساس این خبرها بند زنان زندان اوین نیز وضع به همین منوال است و زندانیان زن زیادی بیمارشده‌اند. در چنین شرایطی مسئولان زندان حتی از توزیع کافی ماسک برای زندانیان خودداری کرده‌اند و امکانات درمانی و داروی کافی برای زندانیان وجود ندارد.

محمد و علی رخشانی آزاد، دو برادر بلوچستانی آزاد شدند
محمد و علی رخشانی آزاد، دو برادر کودک بلوچستانی که یک روز پس از «جمعه خونین» زاهدان بازداشت شدند، روز ۲۰ بهمن ماه پس از ۱۳۱ روز بازداشت با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. لازم بذکر است که محمد دچار بیماری تشنج و تحت نظر پزشک بوده است.

عفو بین‌الملل: «دستکم ۱۴ معترض در خطر اعدام قرار دارند»
سازمان عفو بین‌الملل در یک گزارش، خواستار لغو احکام اعدام دست کم ۱۴ نفر از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر زاهدان که در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند شد. اسامی این ۱۴ نفر که در ارتباط با اعتراضات اخیر به اعدام محکوم شده اند به شرح زیر است: «عرشیا تکدستان، جواد روحی، ابراهیم نارویی، کامبیز خروت، مجید کاظمی، منوچهر مهمان‌نواز، منصور دهمرده، محمد بروغنی، مهدی بهمن، مهدی محمدی‌فرد، محمد قبادلو، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و شعیب میربلوچ زهی ریگی».

احضار فرزانه زیلابی وکیل پیشین کارگران نیشکرهفت تپه به دادگاه
فرزانه زیلابی وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری از سوی شعبه سیزده دادسرای اهواز احضار شد. اتهام های این وکیل دادگستری، توهین به مقام رهبری، نشر اکاذیب در فضای مجازی جهت تشویش اذهان عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت، عضویت در گروه های معاند است. فرزانه زیلابی پیشتر وکالت کارگران هفت تپه و برخی فعالان سیاسی خوزستان را به عهده داشت. هم اکنون وکالت برخی معترضان در جنبش اعتراضی اخیر، وکالت پرونده بازنشستگان تٲمین اجتماعی خوزستان، برخی خبرنگاران خوزستانی و از جمله دبیر کانون صنفی معلمان خوزستان پیروز نامی را به عهده دارد.

داود رضوی دچار خونریزی گوارشی شده است
داود رضوی، کارگر زندانی، دچار خونریزی گوارشی شده است. بر اساس نظر پزشک زندان جهت انجام معاینات بیشتر، خانواده‌ی داود رضوی به پزشکی قانونی شهر ری مراجعه و نامه را به زندان تهران بزرگ تحویل داده‌اند. طبق درخواست پزشکی قانونی ایشان باید جهت بررسی بیشتر به متخصص گوارش ارجاع داده شوند. داود رضوی، عضو هیات‌ مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، که ۵ مهر ماه ۱۴۰۱ بازداشت شده است، هم چنان بلاتکلیف در زندان تهران بزرگ نگهداری می‌شود و با وجود انتقال پرونده ایشان به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، هنوز کیفرخواستی برای او صادر نشده و بازداشت موقت او نیز در دو ماه اخیر به ایشان ابلاغ نگردیده است. در مراجعه خانواده رضوی به دادگاه انقلاب با درخواست مرخصی جهت انجام مراحل درمان نیز موافقت نشد و اعلام کردند به دنبال نامه زندان، روند کارهای درمانی پیگیری خواهد شد.

تمدید قرار بازداشت امجد ساعدی فعال کارگری
روز دوشنبه ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، قرار بازداشت امجد ساعدی فعال کارگری اهل سنندج و ساکن شهر مریوان برای ۱۵ روز دیگر تمدید شد. این در حالی است که وی علیرغم گذشت ۳۰ روز از زمان دستگیری کماکان تحت بازجویی و بازداشت می‌باشد. لازم به ذکر است نامبرده بیمار و نیاز مبرم بە دارو و درمان و معالجه در خارج از زندان دارد. امجد ساعدی در جریان اعتراضات سراسری اخیر دو بار از سوی نیروهای امنیتی شهر مریوان بازداشت شده است.