مقالات

ادامه خیزش سراسری علیه اعدام های اخیر

ادامه خیزش سراسری علیه اعدام های اخیر
طی روزهای جمعه و شنبه ۲۹ و۳۰ اردیبهشت ماه و پس از قتل حکومتی مجید کاظمی، صالح هاشمی و سعید یعقوبی، مردم آزادیخواه در چندین محلە تهران ازجملە شهرک ‌اکباتان، ستارخان و تهرانپارس، نازیاباد، در گوهردشت کرج، اصفهان مشهد، سنندج و شهرهای سیستان و بلوچستان ازملە شهر زاهدان علیه قتل های حکومتی اخیر باشعارهای مرگ بر حکومت اعدامی و مرگ برخامنه ای به خیابان ها آمدند و شبها با سردادن شعارها در پشت بامها صدای اعتراضی طنین انداز شهرهای متعددی بود.
جمعی از زندانیان سیاسی زن در زندان اوین در واکنش به اعدام‌های اخیر در حیاط بند زنان تجمع کردند. همزمان شش تن از زندانانیان سیاسی مرد نیز در بیانیه‌ای از مجازات اعدام به عنوان ابزار سرکوب انتقاد کرده‌اند.
در گزارشی از این مراسم که در فضای مجازی منتشر شدە است، زندانیان سیاسی در حیاط بند زنان اوین عصر روز شنبه ٣٠ اردیبهشت در تجمع خود به اعدام‌های اخیر از جمله اعدام دو نفر در زندان اراک به اتهام سب‌النبی و سه متهم پرونده «خانه اصفهان» اعتراض کرده‌اند.
موج اعدام‌ها در ایران واکنش گسترده‌ای در داخل و خارج ایران به دنبال داشت
در واکنشی که خبر آن به تازگی به بیرون زندان درز کرده است، نرگس محمدی، سپیده قلیان، بهاره هدایت، زهره سرو، مهوش شهریاری، نسرین خضری جوادی، شکیلا منفرد، ویدا ربانی در مراسم اعتراض به این اعدام‌ها سخنرانی کرده‌اند. هر کدام در نوبت خود حکم اعدام را تلاش رژیم اسلامی برای زهر چشم گرفتن از خیزش انقلابی ارزیابی کردە و آن را محکوم کردند.
تحصن دانشجویان در اعتراض به اعدام مجید کاظمی، صالح هاشمی و سعید یعقوبی و اجرای احکام شنیع اعدام
روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ دانشجویان دانشگاه های تربیت مدرس، دانشگاه بهشتی، دانشکدە هنرهای زیبا دانشگاه تهران، دانشگاه زنجان، دانشگاه آزاد تبریز و دانشگاه سوره در اعتراض به اعدام مجید کاظمی، صالح هاشمی و سعید یعقوبی و اجرای احکام شنیع اعدام و در اتحاد با فراخوان سایر دانشگاه‌های کشورلباسِ سیاه برتن کرده ودراعتراض به اعدام ها تجمع کردند.
لازم به ذکر است پس از برگزاری تجمع اعتراضی در دانشگاه بهشتی در اعتراض به اجرای حکم اعدام و ضرب و شتم دانشجویان توسط نیروهای حراست، پیامک‌ هایی مبنی بر احضار دانشجویان این دانشگاه درست چند ساعت پس از تجمع ارسال شده است. در همین راستا پرونده‌ی برخی دانشجویان در کمیته انضباطی مجددا به جریان افتاده است.
همچنین در پیامک‌های ارسال شده تأکید شده است که دانشجویان باید با اولیای خود در کمیته حاضر شوند و این درحالی است که در آیین ‌نامه‌ی انضباطی هیچ ماده‌ای مبنی بر لزوم حضور دانشجو به همراه خانواده، وجود ندارد.
برادر مجید کاظمی، از اعدام ‌شدگان پرونده خانه اصفهان بازداشت شد
محمد هاشمی، پسر خاله مجید کاظمی، از اعدام ‌شدگان پرونده موسوم به «خانه اصفهان» از بازداشت برادر مجید کاظمی پیش از ظهر روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت خبر داد. او در صفحه توییتر خود در این‌باره نوشت: «بعد از کشتن مجید، برادرش محسن کاظمی رو چند دقیقه پیش بازداشت کردند.»
محمد هاشمی همچنین در روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه خبر از بازداشت دو برادر و خواهر زنده یاد مجید کاظمی داد.
اعتصاب غذای زندانیان قزلحصار در اعتراض به افزایش اعدام ها
بنابر گزارش منتشرشده، در پی اعدام رو به افزایش زندانیان در زندان های ایران، تعدادی از زندانیان سالن ۲ قزلحصار دست به اعتصاب غذا زدند. روزیکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، جمعی از زندانیان سالن ۲ زندان قزلحصار، در اعتراض به افزایش اعدام ها دست به اعتصاب غذا زدند.آنها در اعتراض به افزایش اعدام ها و نگرانی از آن، با خودداری از تحویل گرفتن غذای زندان دست به اعتصاب زدند.
تداوم تجمعات خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام مقابل مراجع قضایی/ ماموران به معترضان یورش بردند
در تداوم تجمعات خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام، روز چهارشنب ٢٧ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز تجمع مقابل ساختمان مرکزی قوه قضاییه ادامه داشت. بر اساس گزارش منابع آگاه، ماموران با یورش به تجمع کنندگان آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و چند نفر را بازداشت کردند.خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام در پی تجمعات مستمر خواهان توقف اجرای حکم اعدام عزیزان خود هستند.
حکم قصاص محمد قبادلو در دیوان عالی تأیید شد
وکیل محمد قبادلو گفت با وجود آنکه اعاده دادرسی برای پرونده اعدام موکلش هنوز در دیوان عالی مفتوح است اما اعاده دادرسی درمورد پرونده قصاص که در دادگاه کیفری یک استان تهران، حکم بدوی داده شده بود، رد شده است. او گفت به گذشت خانواده مامور کشته شده برای قصاص امیدواریم.
محمد قبادلو جوان بیست و سه ساله، یکی از بازداشت ‌شدگان خیزش انقلابی ایران است که متهم به قتل یک مأمور پلیس و مجروح کردن پنج مأمور دیگر به علت زیر گرفتن ماموران یگان ویژه شده‌ است.
گفته شده است که از آغاز بازداشت تا زمان دادگاه وکیل وی هیچ دسترسی به پرونده و مدارک او نداشته ‌است. دادگاه هم بدون حضور وکیل برگزار شده ‌است و در بین مدارک، هیچ تصویری از محل جرم، مدارک پزشکی قانونی و دیگر مدارکی که روال یک دادگاه در مورد تصادف است، وجود نداشته است.
تجمع کارگران معدن چادرملو در استان یزد
طبق گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌ها، روز جمعه ۲۹ اردیبهشت کارگران معدن سنگ آهن چادرملو در استان یزد، در اعتراض به عدم رسیدگی بە مشکلات صنفی و حقوق عقب افتاده خود اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند.
اعتصاب کارگران شرکت جهان پارس شاغل در پتروشیمی صدف
روز دوشنبه اول خردادماه ۱۴۰۲ کارگران شرکت جهان ‌پارس شاغل در پتروشیمی صدف در اعتراض به وعده‌های دروغین کارفرما مبنی بر افزایش حقوق ۵۰ درصدی اعتصاب کرده و دست به تجمع زدند.کارفرما به کارگران اعلام کرده بود که دستمزدها را ۵۰ درصد افزایش خواهد داد و به همین دلیل کارگران به سر کار بازگشته‌اند اما با خُلف وعده کارفرما روبرو شده‌اند.
اعتصاب کامیون ‌داران در پایانه استراتژیک بندرعباس یک روز قبل از فراخوان
بر اساس ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، کامیون ‌داران در پایانه استراتژیک بندرعباس یک روز قبل از فراخوان از پیش تعیین شده اعتصاب خود را آغاز کردند. بنابر اخبار منتشرشده، اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون داران در پایانه اصفهان تا لحظه تنظیم این خبر، برای سومین روز متوالی ادامه دارد.
چندی پیش کامیون داران و رانندگان سراسر ایران با انتشار فراخوانی ضمن دعوت از دیگر اصناف جامعه اعلام کردند؛ در تاریخ یکم خرداد ماه در اعتراض به ظلم و ستم جمهوری اسلامی علیه اقشار مختلف دست به اعتصابات گسترده خواهند زد.
اعتصاب رانندگان خودروهای سنگین در اراک
بر اساس گزارش منتشر شده، روز دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲، رانندگان خودروهای سنگین در اراک دست به اعتصاب زدند.
تجمع اعتراضی جوانان جویای کار در مقابل شرکت نیشکر هفت‌تپه
روز دوشنبه اول خردادماه ۱۴۰۲جمعی از جوانان فاقد شغل ساکن در محدوده مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌ تپه، با تجمع در مقابل درب این شرکت، خواستار استخدام در این کارخانه شدند.
تجمع اعتراضی کارگران ابنیه فنی راه‌آهن قم مقابل ساختمان استانداری و اداره کار
روز دوشنبه اول خردادماه ۱۴۰۲کارگران ابنیه فنی راه‌آهن قم مقابل ساختمان استانداری و اداره کار دست به تجمع اعتراضی زدند.اعتصاب و اعتراض کارگران بدلیل حقوق معوقه و همچنین اخراج ۲۵ نفر از همکاران خودشان صورت گرفته. اداره راه آهن قم به دروغ اعلام کرده این کارگران بدلیل اینکه سرکار نیامدند غیبت خوردند در صورتی که در برگه ترک کار اینها از طرف اداره نوشته شده بدلیل اینکه احتمال بوجود آورد سانحه این کارگران اخراج شدند.
اعتراض کارگران پیمانکاری شهرداری ایلام به معوقات مزدی
کارگران پیمانکاری بخش حمل ونقل و خدمات شهرداری ایلام در ادامه پیگیری مطالبات مزدی خود دیروز و امروز تجمع کردند. بیش از دو ماه معوقات مزدی طلبکاریم و نگرانیم این بدهی‌ها برای ماه‌های آینده افزایش پیدا کند.
طی دو ماه گذشته برای پیگیری مطابات خود به چند نهاد دولتی و غیردولتی مراجعه کردیم اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. در حال حاضر وضعیت مالی کارگران مناسب نیست و آن‌ها از تامین معاش خود ناتوان شده‌اند.
فقدان ایمنی کار؛ مرگ و مصدومیت بیست و یک کارگر در شهرهای مختلف
در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، بیست و یک کارگر در شهرهای دزفول، قم، مشهد و تهران دچار حادثه شدند. طی این حوادث چهار کارگر جان خود را از دست دادند و هفده کارگر دیگر از جمله سه آتش نشان دچار مصدومیت شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.بر اساس گزارش های منتشر شده یک کارگر ساختمانی در قم جان باخت.بر اساس این گزارش، این کارگر هنگام کار آرماتور بندی به دلایل نامعلومی از ارتفاع ساختمان در حال ساخت سقوط کرد و بر اثر شدت برخورد با زمین و عدم شرایط امداد رسانی، جان خود را از دست داده است.همچنین در این گزارش آمده است، از ابتدای سال جاری تاکنون چهار کارگر ساختمانی در قم جان خود را از دست داده و سه کارگر دیگر نیز قطع نخاع شده‌اند.
مرگ یک کارگر در مشهد
یک کارگر ساختمانی در حین انجام کار در مشهد جان خود را از دست داد. براساس این گزارش، یک کارگر سی و هشت ساله در یکی از روستاهای محدوده جاده کلات از توابع شهرستان مشهد، بر اثر سقوط ناگهانی قالب فلزی بتنی روی سرش دچار مصدومیت شد. این کارگر پس از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.
مرگ دو کارگر چاه کن در دزفول
دو کارگر چاه کن (مقنی) در حین انجام کار در دزفول جان خود را از دست دادند.بر اساس این گزارش، این دو کارگر سی و چهار ساله و سی و شش ساله، در روستای بنوار شامی واقع در شهرستان دزفول، به دلیل محبوس شدن در چاه، جان خود را از دست دادند.در این گزارش آمده است، اجساد این کارگران با تلاش گروهای امدادی به بیرون از چاه انتقال پیدا کرده است.
هفده مصدوم بر اثر حادثه آتش سوزی در تهران
بنا به گزارش منتشر شده، در پی وقوع حادثه آتش سوزی در تهران هفده نفر دچار مصدومیت شدند. رئیس اورژانس استان تهران با اعلام این خبر گفت: “ساعت یازده و سی و چهار دقیقه ظهر روز شنبه سی ام اردیبهشت ماه، حادثه آتش‌ سوزی در انبار لوازم موتور سیکلت واقع در میدان گمرک تهران، منجر به مصدومیت هفده نفر شده است.”محمد اسماعیل توکلی در ادامه افزود: از میان مصدومین این حادثه تعداد هشت نفر برای ادامه درمان به مراکز درمانی منتقل شده که در این میان، سه مصدوم نیز از عوامل و نیروهای آتش نشانی بوده اند.
ما در برنامە جامعە و کارگران هموارە اعلام کردیم سودجویی سرمایەداران و دولت عامل اصلی عدم تامین ایمنی کار و مسئول قتل و مصدومین کارگران هستند و ضمن اعلام همدردی با خانوادە جانباختگان آن را محکوم میکنیم.
تداوم تجمع اعتراضی بازنشستگان در استانها
روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی شوش، رشت، اصفهان، شوشتر،اراک و کرمانشاه در اعتراض به شرایط بد معیشتی و عدم رسیدگی به خواست و مطالبات‌شان مجدداً دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه اول خردادماه ۱۴۰۲ بازنشستگان مخابرات منطقه خوزستان،چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، اراک، اصفهان، مشهد، گیلان، همدان،ایلام و سیستان و بلوچستان در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی همزمان بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز، سواد آموزان نهضت سوادآموزی خوزستان و کارکنان دانشگاه شهرداری اهواز مقابل استانداری خوزستان
بنابر گزارش ‌و تصاویر رسیده، روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز، سوادآموزان نهضت سوادآموزی و کارکنان دانشگاه شهرداری اهواز بطور همزمان در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته و مطالباتشان مقابل استانداری خوزستان در شهر اهواز دست به تجمع زدند.
تجمع و راهپیمایی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در اهواز در روز چهارشنبه ۳ خرداد
بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در اهوازروز چهارشنبه ۳ خردادماه برای دادخواهی و پیگیری خواسته های معیشت،منزلت و حقوقی بحق خود و اعتراض به محکومیت صادر کردن حکم یک و شش ماه زندان برای وکیل بازنشستگان و کارگران، خانم “فرزانه ذیلابی” دست به تجمع و راهپیمایی زدند.
اولین سالگرد متروپل و حضور گسترده‌ی نیروهای انتظامی برای ممانعت از برگزاری تجمع مردم
ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ جنایت فروریختن متروپل در مرکز آبادان رخ داد. در پی وقوع این حادثه، ۴۳ نفر جان خود را از دست دادند.
در سالگرد این اتفاق مردم آبادان به همراه خانواده‌ی جانباختگان تصمیم به برگزاری تجمع و گرامیداشت یاد جانباختگان را داشتند، اما تمام خیابان‌های اطراف توسط نیروهای امنیتی و انتظامی قُرُق شد. مردم با وجود بسته بودن مسیرهای منتهی به خیابان امیری، خود را به محل ساختمان متروپل رساندند.
صدور حکم یک سال و شش‌ماه زندان برای فرزانه زیلابی
خانم فرزانه زیلابی از وکلای معلمان و کارگران جنوب به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری به یکسال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌است.درپی تداوم پرونده ‌سازی‌های نیروهای امنیتی برای وکلای مدافع فعالین صنفی؛ شعبه چهار دادگاه کذایی اهواز بدون توجه به دفاعیات خانم زیلابی چنین حکمی صادر کرده‌است. این وکیل پیش‌تر نیز به یک سال حبس محکوم شده بود.
فوت یک زندانی محکوم به اعدام بر اثر اضطراب ناشی از اجرای حکم
میلاد بهمن زاده زندانی محکوم به اعدام در زندان تبریز بر اثر اضطراب ناشی از اجرای حکم اعدام دچار سکته قلبی شد و در گذشت. این زندانی روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ از بند سه گانه به بند ویژه این زندان منتقل شده بود که چند ساعت پس از انتقال به بند ویژه سکته کرد و پس از انتقال به بهداری روز دوشنبه ۱ خرداد جان خود را از دست داد. ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن تسلیت بە بستگان میلاد بهمن زادە، سران رژیم اسلامی قاتل او میدانیم و محکوم میکنیم.
اتهام محاربه علیه هفت تن از معترضان خیزش سراسری در تبریز
بنابه گزارش منتشرشده، طی هفته جاری هفت تن از معترضانی که در جریان اعتراضات سراسری در تبریز بازداشت شده بودند، در دادگاه‌های کذایی این شهر به اتهاماتی از جمله محاربه محاکمه شده‌اند و اکنون در انتظار صدور حکم خود هستند‌.محکومان عبارتند از: پژمان اسلامی ۳۱ ساله، باقر تاجی‌ احمدی ‌فرد ۳۵ ساله، مهدی فنایی ۴۱ ساله، علیرضا شیردل ۳۳ ساله، امیر احمدیان ۲۱ ساله، انوش آدمی ۳۴ ساله و امید عبدالله‌بیگی ۳۵ ساله. متهمان در بازداشتگاه اداره اطلاعات تحت شکنجه و اخذ اعترافات اجباری قرار گرفته‌اند و ویدیوهای اعترافات آنها ضمیمه پرونده شده است. در همین راستا، “پیش از این گزارش‌هایی درباره اتهام محاربه برای پژمان اسلامی منتشر شده و گفته بودند او بدون امکان دسترسی به وکیل انتخابی، از سوی دادگاه کذایی به «آتش زدن اموال عمومی، توهین به رهبری و لیدری اعتراضات» محکوم شده است
برهان سعیدی فعال کارگری اهل سنندج بازداشت شد
روز پنجشنبە ۲٨ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، برهان سعیدی فعال کارگری شهر سنندج از سوی اداره اطلاعات احضار و بازداشت شده است. بە گفتە خانوادە این فعال کارگری تاکنون هیچ خبری از سلامت و محل بازداشت او در دسترس نمی ‌باشد. برهان سعیدی پیش‌تر نیز به واسطه فعالیت‌های اجتماعی و کارگری سابقه بازداشت و محکومیت دارد.
افزایش فشار و پرونده ‌سازی علیه عزیز قاسم‌زاده همزمان با تداوم ممنوعیت ملاقات دو عضو دیگر کانون صنفی معلمان گیلان
عزیزقاسمزاده، هنرمند، معلم و فعال صنفی فرهنگیان که در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری یک ساله خود در زندان لاکان رشت است اکنون با پرونده‌ای جدید مواجه شده است. این مسئله همزمان با انتقال ناگهانی و بدون اطلاع آقای قاسم‌زاده از زندان لاکان پس از آن صورت گرفته که وی و دو عضو دیگر کانون صنفی معلمان گیلان آقایان انوشعادلی و محمود صدیقی پور از نوزدهم اردیبهشت ممنوع الملاقات و تماس شده بودند. در نهایت پس از ۴ روز بی ‌خبری مطلق و نگرانی خانواده آقای قاسم‌زاده طی تماس کوتاهی اعلام کرد که در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات سپاه گیلان تحت بازجویی قرار داشتە و با وجود تماس دو معلم بازنشسته‌ی گیلانی از درون زندان و تقاضای بازگشت آقای قاسم‌زاده به زندان، آن‌ها نیز همچنان از ملاقات با خانواده‌ی خود محروم هستند.
بنابر اخبار منتشر شده ، روز دوشنبه اول خرداد ماه عزیز قاسم‌زاده، معلم زندانی که برای بازجویی به ‌بند انفرادی اطلاعات سپاه گیلان منتقل شده‌ بود، به زندان لاکان رشت بازگردانده شد.
حمله به خانواده فعالین کارگری و مدنی بازداشتی در سنندج
بنابه خبرهای دریافتی، صبح روز شنبه۳۰ اردیبهشت ماه حدود ساعت ۱۲ و نیم نیروهای سرکوبگر اطلاعات و انتظامی سنندج به تجمع خانواده‌های بازداشتی‌های حمله کرده و جمعی از آنان را بازداشت کرده‌اند. بنا به گزارش منتشر شده تاکنون، بهیه کریمی، دلیر کریمی، نسرین کریمی، زینب کریمی، کیان پیشکاری و حدودا ۱۰ نفر دیگر بازداشت شده اند. تجمع آنها برای پیگیری و کسب اطلاعات از بازداشتی‌های شب پنجشنبه در منزل جانباخته خیزش انقلابی ” هومن عبداللهی ” بوده است که در آن عبه خیرآبادی، هاجر سعیدی، حبیب کریمی، اقبال پیشکاری، سیروان محمودی و خبات محمودی توسط ستاد خبری سنندج با ضرب و شتم بازداشت شده بودند.
تبعید و تعلیق از تحصیل ۸ دانشجو!
۸ دانشجوی علوم پزشکی تبریز در احکامی بی سابقه با احکام ۱ الی ۲ ساله محرومیت از تحصیل و تبعید به شهرهای اهواز، سمنان، کاشان، ارومیه و اردبیل رو به رو شدند! این احکام پس از اعتراض این دانشجویان به مسمومیت گسترده مدارس برایشان صادر گردیده است!
میرمهدی موسویان دانشجوی رشته پزشکی ورودی مهر ۱۳۹۹، محمد امین سلطان زاده دانشجوی رشته پزشکی ورودی مهر ۱۳۹۹، سهیلا سپیده دم دانشجوی رشته داروسزای ورودی ۱۳۹۴، علی پروین دانشجوی رشته داروسازی ورودی ۱۳۹۸، الهه اشرف پور دانشجوی رشته پرستاری ورودی ۱۴۰۰ و رضا انصاریان دانشجوی رشته پزشکی ورودی ۱۳۹۷ از جمله این دانشجویان هستند.
۵۰ روز حبس، بلاتکلیفی و عدم‌ پاسخگویی در خصوص وضعیت معلم بازداشتی مسعود فرهیخته
مسعود فرهیخته، فعال صنفی و عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، که در تاریخ ۱۱ اردیبهشت در خانه‌اش در کرج بازداشت شد، همچنان در مکانی نامعلوم تحت بازجویی می‌باشد. تاکنون مقامات قضایی هیچ‌ پاسخ روشنی به خانواده‌ی ایشان نداده‌اند.