مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

گرانی نان
افزایش تقریبا صد در صدی قیمت نان از مشهد شروع شد و مردم را غافلگیر کرد. از روز دوشنبه صبح قیمت نان بدون اطلاع قبلی تا ۴۰ درصد در انواع مختلف افزایش پیدا کرد. نان بربری سنتی یارانه‌ای از ۸۵۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان، سنگگ یارانه‌ای از ۱۴۰۰ به ۲۰۰۰ تومان و لواش ماشینی از ۴۰۰ به ۵۵۰ تومان افزایش پیدا کرده است. تصمیم‌گیری درباره قیمت نان از سال‌های پیش به صورت استانی و برعهده کارگروه‌های آرد و نان هر استان با ریاست استاندار است. خبرگزاری حکومتی فارس اعلام کرد: طرح افزایش قیمت نان بزودی در سراسر ایران اجرا خواهد شد.

گرانی گوشت قرمز و مرغ
با سیاست گرانی ارزاق عمومی و نرخ تورم، هر روز دستمزد کارگران کاهش می یابد و از سفره آنان اقلامی حذف میشود. گوشت بالای ۵۰۰ هزار تومان و مرغ بالای ۱۰۰ هزار تومان شده است. اگر کارگری بخواهد در ماه ۳ کیلو گوشت و ۵ کیلو مرغ برای خانواده ۴ نفره‌اش بخرد، باید بیش از یک چهارم از حقوق خود را پرداخت کند. نه فقط با مزد کنونی بلکه با دو شیفت کار هم نمیتوان از پس گرانی‌های سرسام آور برآمد.

سیستان و بلوچستان، آب و برق قطع است
در گرمای کشنده شهرهای زاهدان و ايرانشهر و زهك و زابل روزهاست که در بیشتر محلات آب و برق قطع است. مردم در منگنه گرما، تشنگی، گرسنگی و بیکاری در شن و خاک به مرگ تدریجی محکوم شدند.

اعتراض کارگران کارخانه خزر پلاستیک رشت
روز سه شنبه ۳ مرداد ماه ۱۴۰۲، جمعی از کارگران شاغل در کارخانه خزر پلاستیک رشت در پی ممانعت از ورود ۲ نفر از همکاران‌ آنها به محل کارشان اعتراض کردند. با اخراج دو کارگر باسابقه، کارگران نگران بیکارسازی و باصطلاح “تعدیل نیرو” هستند و در واکنش به اقدام کارفرما و در حمایت از این دو کارگر در مقابل ساختمان اداره کل کار استان تجمع کردند. کارخانه خزر پلاستیک بیش از ۲۷۰ کارگر پیمانکاری و قرارداد مستقیم دارد که امنیت شغلی آن‌ها به دلیل داشتن قراردادهای موقت یک ماهه تامین نمی‌شود.

اعتصاب کارگران معدن چادرملو یزد
از صبح یکشنبه ۱ مردادماه، کارگران معدن چادرملو در اعتراض به سطح پایین دستمزد در محوطه شرکت اعتصاب کردند و دست از کار کشیدند. اصلی‌ترین خواسته کارگران افزایش و متناسب‌سازی حقوق‌شان براساس نرخ تورم، پرداخت کامل سود سهام شرکت سها، ثابت‌شدن و اجرای طرح همسان‌سازی حقوق‌ها و تخصیص بیمه تکمیلی به آنان است. اعتصاب از ساعت ۷:۳۰ صبح آغاز شد و تمامی کارهای تولیدی چادرملو از جمله سنگ‌شکن، ریکلایمر، خطوط تولید و بارگیری تعطیل شد. خط کوه نیز به اعتصاب پیوست است و فعالیت تراک‌ها متوقف شد. اعتصاب روز دوشنبه و سه شنبه ادامه یافت. روز سه‌شنبه سوم مردادماه ۱۴۰۲، طی جلسه‌ی سه‌جانبه‌ای که مابین مسئولین مجتمع چادرملو، مدیران آسفالت‌طوس و نمایندگان کارگران برگزار گردید برای بهبود وضعیت دستمزد و تسهیلات رفاهی کارگران توافقاتی حاصل شد. پس از این جلسه ۵ ساعته بنابرتوافق ایجاد شده، کارگران به اعتصاب پایان داده و به سر کار بازگشتند. در این اعتصاب بیش از هزار کارگر شرکت داشتند.

تجمع اعتراضی کارگران کمپرسورسازی تبریز مقابل استانداری
روز دوشنبه دوم مرداد، کارگران کمپرسورسازی تبریز در اعتراض به بلاتکلیفی و دیگر معوقات در مقابل استانداری دست به تجمع زدند. کارگران میگویند ۱۰ سال است که بلاتکلیف هستیم و صاحب کارخانه هیچ کاری را بر عهده نمیگیرد و ما همچنان در به در هستیم تا نانی به خانه‌ ببریم. دو ماه است که پول بیمه را از حقوق ما کسر می‌کنند اما به بیمه نمی‌دهند. همچنین طبقه‌بندی مشاغل را که دو سال است قول اجرا به ما داده‌اند، امروز و فردا می‌کنند.

تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات
بازنشستگان مخابرات در بیش از ۱۵ استان صبح روز دوشنبه ۲ مردادماه ۱۴۰۲، بار دیگر به خیابان‌ها آمده و اعتراض کردند. بازنشستگان مخابرات در استان‌های گیلان، ایلام، مازندران، کرمانشاه، تهران، کردستان، آذربایجان شرقی، زنجان، خوزستان، فارس، هرمزگان، اصفهان، خراسان رضوی، و … اجتماعات اعتراضی برگزار کردند. “بازنشسته داد بزن حقتو فریاد بزن” و “وعده وعید کافیه سفره ما خالیه” از شعارهای مشترک بازنشستگان بودند. بازنشستگان مخابرات در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، هر هفته در دوشنبه‌های اعتراضی مقابل شرکت مخابرات اهواز دست به تجمع میزنند.

تجمع بازنشستگان فرهنگی و بازنشستگان تامین اجتماعی
روز سه شنبه ٣ مرداد ماه از جمله در کرمانشاه، یزد و سنندج، بازنشستگان فرهنگی همراه با بازنشستگان تامین اجتماعی دست به تجمع زدند و علیه “دولت شش کلاسه” شعار دادند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
بازنشستگان کشوری در استان قزوین و شهرستان البرز در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای همسان سازی حقوق، تورم و گرانی و رفع مشکلات بیمه درمانی و تکمیلی، آزادی معلمان زندانی و بستن پرونده معلمان شاغل و بازنشسته دست به تجمع زدند.

معوقات مزدی کارگران شهرداری ایرانشهر
کارگران شهرداری ایرانشهر از تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود معترض هستند، آنها از اسفندماه سال گذشته حقوق دریافت نکرده‌اند.

تجمع اعتراضی مالباختگان در تاکستان
تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت رضایت خودرو طراوت نوین (غفاری) مقابل فرمانداری تاکستان با سرکوب نیروهای امنیتی روبرو شد.

اعتراض گوجه کاران مرودشت و بستن جاده
کشاورزان مرودشت در اعتراض به قیمت پایین گوجه مباردت به بستن جاده کردند. این در حالی است که قیمت رب گوجه مرتبا رشد میکند و نرخ گوجه خریداری شده از کشاورزان مرتب سقوط میکند.

برگزاری دومین دادگاه نیلوفرحامدی و الهه محمدی
قرار بود روزهای سوم و چهارم مرداد دادگاه دو خبرنگار آزاده به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار ‌شود. ‌دو خبرنگاری که با وجدان کاری و شجاعت، گزارش قتلِ ژیناامینی را منتشر کردند.

عباس دریس و محمد قبادلو موقتا از اعدام رهایی یافتند
فرشته تابانیان وکیل عباس دریس از توقف حکم اعدام وی خبر داده و امیر رییسیان، وکیل محمد قبادلو نیز گفته است حکم قصاص ‎محمد قبادلو نقض و پرونده شعبه هم‌عرض ارجاع خواهد شد.

یک میلیارد وثیقه برای آزادی نوجوان ۱۵ ساله
ارشک قیصربیگی، ۱۵ ساله، اهل شهرستان سرابله، پس از حدود یک ماه بازداشت با وثیقه یک میلیارد تومانی موقتاً آزاد شد. وی از هشتم تیرماه ۱۴۰۲ در بازداشتگاه ایلام زندانی و در بازجویی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

برهان سعیدی، فعال کارگری به دو سال حبس محکوم شد
روز دوشنبه ٢ مردادماه ١٤٠٢ برهان سعیدی، فعال کارگری اهل سنندج توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی از بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم دو سال حبس تعزیزی برهان سعیدی، ۵٩ ساله به مدت چهار سال به حالت تعلیق در آمده است.

آنیشا اسداللهی معلم و مترجم به زندان رفت
آنیشا اسداللهی معلم، فعال کارگری و مترجم سندیکای کارگران شرکت واحد، برای گذراندن حکم ۵ سال حبس به زندان اوین رفت. وی به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به ۵ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده است که ۵ سال آن قابل اجرا است.

صدور حکم ۴ سال زندان برای ریحانه انصاری‌نژاد
ریحانه انصاری‌نژاد کارگر بازنشسته به ۴ سال زندان محکوم شد. بر اساس این حکم، ریحانه انصاری‌نژاد به ۴ سال حبس تعزیری و به عنوان مجازات تکمیلی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دستجات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور محکوم شده است. این حکم توسط شعبه ۱۵ به ریاست قاضی صلواتی صادر شده است.

احضارمیکائیل صدیقی دبیر کانون انجمن کارگران ساختمانی به اداره اطلاعات مریوان
طی چند ماه گذشته میکائیل صدیقی دبیر کانون انجمن های کارگران ساختمانی کردستان برای چندمین بار از سوی اداره اطلاعات احضارشده است . احتمال می رود که احضار او در رابطه با برگزاری مراسم روز جهانی کارگر و بیانیه حمایت از اعتراضات توده ای می باشد.

انجمن‌های حامی حقوق کودکان در حمایت از سروناز احمدی
انجمن های حامی کودکان از سروناز احمدی فعال حقوق کودکان حمایت کردند و طی اطلاعیه ای خواستار آزادی وی و بازگرداندن به کودکان شدند.

سندیکای کارگران واحد خواستار آزادی فوری داود رضوی شد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خواستار صدور حکم عدم‌تحمل حبس و آزادی فوری داود رضوی می باشد. در دنیای عجیبی به سر می‌بریم قرار بود بر دستان کارگر بوسه زده شود اما نه تنها بوسه زده نشد بلکه کارگری را که برای معیشتش اعتراض کرده و تنها جرمش حق خواهی می‌باشد به زندان می‌برند. هزار و یک سناریو می‌چینند که او را علیه امنیت ملی قلمداد کنند؛ خود و خانواده‌اش را تحت فشارهای روحی و اقتصادی قرار می‌دهند، به طوری که از نظر جسمی صدمه جدی می‌بیند و بعد تازه بایستی پول درمان ناقصش را هم از جیبش بپردازد.

گرمازدگی کارگران در کنگان
روز ۴ مردادماه ۳۰ نفر از کارگران پروژه ای پترو پالایش کنگان شرکت فولاد کوشان تا ساعت ۱۲ گرمازده شده و از حال رفتند. کارگران بدون کمترین امکانات از جمله وجود آمبولانس در محل پروژه هستند و کارفرمایان اصرار دارند که کارگر در دمای بالای ئنجاه درجه کار کنند.

خودکشی کارگر پتروشیمی ایلام در پی اخراج
یک کارگر پتروشیمی شهرستان چوار با نام حیدر حسنی، متاهل و دارای دو فرزند به دنبال اخراج از کار توسط حراست این مجتمع، با حلق‌آویز کردن خود اقدام به خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داد.

جان‌باختن یک کولبر زحمتکش بر اثر شلیک مستقیم پاسداران
روز چهارشنبه ۴ مرداد یک کولبر زحمتکش به ‌نام حسن توفیق‌زاده از اهالی سرشیو سقز بر اثر شلیک مستقیم پاسداران در مرز بسطام جانباخت. وی متأهل و دارای ۲ فرزند بود.