اطلاعیه ها

اعلامیه خبری ۳ سرکوب و بازداشت دهها نفر از مردم روستای آق دره

اعتراض کارگران و مردم زحمتکش روستای آق دره در بامداد امروز دوشنبه گسترش و ادامه یافت. دیشب تعدادی از مردم بدلیل تیراندازی ماموران حکومتی به کوه ها پناه برده بودند. اعتراضات برسر آلودگی محیط و پنهانکاری حکومت و همینطور خواست کار و استخدام نیروی های محلی است که طبق توافقات قبلی باید انجام میشد.

بامداد امروز حوالی ساعت ۳ صبح، نیروهای سرکوب حکومت به اجتماع مردم زحمتکش حمله کردند، دست به تخریب در و پنجره منازل و خودروها زدند و دهها نفر را دستگیر و با خود بردند. دستکم ۴۰ نفر بازداشت شدند که سه نفر آنان مجروحان درگیری روز گذشته هستند. این تهاجم گسترده بدنبال درگیری ماموران با کارگران و مردم زحمتکش و گسیل نیروی کمکی سرکوب از مهاباد صورت گرفته است. هنوز روستا و کارخانه طلای آق دره در محاصره نیروی سرکوب است و اینترنت تقریبا قطع است.

معدن طلای آق‌ دره دومین معدن طلای کشور در ۳۰ کیلومتری شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی واقع شده‌ است. عباس نیری و برادرش مجید نیری از اعضای سابق سپاه پاسداران مالکان معدن هستند. در آق دره حدود ۶۵۰ کارگر سه شیفته کار میکنند و فقط در این معدن سالانه ۴ تن طلا تولید میشود.

کارگران و مردم تکاب و آذربایجان غربی
بداد مردم محروم آق دره برسید. دست به اعتراض بزنید و خواهان آزادی فوری بازداشت شدگان، افشاگری برسر آلودگی خطرناک محیط زیست و حمایت از کارگران معدنچی آق دره شوید. سال ۹۵ بدلیل اعتصاب ۱۷ کارگر اخراج و به شلاق محکوم شدند که این حکم جنایتکارانه و قرون وسطایی در اردیبهشت سال ۹۶ اجرا شد. کارگران آق دره و معادن همجوار داشکستن و زرشوران دست به اعتصاب بزنید. بازداشت شدگان دیروز و بامداد امروز دوشنبه آزاد باید گردند.

مرگ بر ستمگر، درود بر کارگر!
مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادیُ برابری، حکومت کارگری!

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
۹ مرداد ۱۴۰۲- ۳۱ جولای ۲۰۲۳