اطلاعیه ها

اطلاعیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست یورش نیروهای امنیتی به کارگران و مردم روستای “آق‌دره”

روز یک‌شنبه هشتم مرداد مردم روستای آق‌دره در اعتراض به عدم استخدام کارگران روستا در معدن و نشت سیانور و جیوه و آلوده سازی محیط زیست روستا، تجمع اعتراضی برپا کردند. بنا به توافقات قبلی کارفرما متعهد شده که کارگران بیکار این روستا را برای کار در آن معدن استخدام نماید و اقدامات لازم برای تأمین ایمنی کارگران و جلوگیری از آلودگی محیط زیست به عمل آورد. اخیرأ این تعهدات از جانب مالکان معدن آق‌دره که هر دو عضو سپاه پاسداران هستند، نقض شده است. معدن طلای آق‌دره که یکی از غنی ترین معادن طلا در ایران می‌باشد در۳۰ کیلومتر شهر تکاب واقع شده و حدود ٦٥٠ کارگر به صورت سه شیفته در آنجا کار می کنند.
نیروهای سرکوبگر رژیم که از مهاباد به آنجا اعزام شده بودند، با یورش به این تجمع اعتراضی و شلیک مستقیم به‌سوی کارگران و مردم “آق دره” سه نفر را مجروح کرده و بیش از٤٠ نفر را نیز دستگیر و با خود بردند. به دنبال آن بسیاری از جوانان روستا نگران از یورش مجدد رژیم اسلامی شب را در خارج از روستا گذراندند. با این حال ساعت سه بامداد روز دوشنبه نهم مرداد بیش از یک صد نفر از نیروهای انتظامی و یگان گارد ویژه بار دیگر وحشیانه به آق دره حمله ور شده و برای ایجاد رعب و وحشت به ضرب و شتم و مجروح کردن مردم و تخریب خانه و اموال و شکستن ماشین‌های آنان پرداخته و حدود ۵۰ نفر دیگر را نیز ربودند که از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.
شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست از کارگران دیگر معادن منطقه و مردم ستمدیدۀ تکاب و روستاهای اطراف می‌خواهد که به هر شکلی که می توانند به یاری هم طبقەای و هم سرنوشتانشان در آق‌دره بشتابند و مانع تداوم یورش نیروهای سرکوبگر رژیم اسلامی شوند. شورای همکاری ضمن محکوم کردن این اقدام ضد انسانی و وحشیانه رژیم اسلامی علیه کارگران و مردم بی‌دفاع آق‌دره از خواست و مطالبۀ برحق آنان حمایت می کند و خواهان آزادی بی‌قید و شرط دستگیر شدگان است.
سرنگون باد رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی
زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم!
شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست
۹ مرداد ١٤٠٢
امضاها: سازمان اتحاد فدائیان کمونیست، اتحاد سوسیالیستی کارگری، حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری ایران-حکمتیست، سازمان راه کارگر، سازمان فدائیان (اقلیت) و هسته اقلیت