مقالات

ادامه اعتصاب کارگران فولاد کنار هم هستیم تا آخر، خسته شدیم از بی عدالتی، کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد!

دور جدید اعتراض و اعتصاب کارگران گروه صنعتی ملی فولاد اهواز دیروز پنجشنبه سوم اسفند وارد سومین روز خود شد. صدها کارگر این مجتمع صنعتی در اعتراض به تعلیق شماری از کارگران و ‌ممانعت از ورود آنان به محیط کار و عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل و همانسازی حقوق‌ها، دست از کار کشیده و در محیط شرکت ‌به اعتراض ادامه دادند .

اعتصاب در شرایطی ادامه پیدا کرد که مدیریت گروه ملی فولاد، روز چهارشنبه دوم اسفند از ورود چهار نفر از کارگران معترض آقایان حسین رضایی، عبداله درویشی، سید علی موسوی و ناصر نواصر به داخل شرکت جلوگیری کردند. این کارگران در اعتراض به تصمیم مدیریت شرکت همچون کریم سیاحی جلو شرکت چادر زده و متحصن شدند.

اعتراض گسترده و اعتصاب قدرتمند کارگران گروه ملی فولاد اهواز در بهمن ماه به دلیل عدم جوابگویی و طفره رفتن مدیریت شرکت علی محمدی به مطالبات کارگران، اعتصاب برای هفت روز گسترش پیدا کرد و با مجامع عمومی و راهپیمائی های شکوهمند هزاران نفره همراه بود. در طول اعتراض و اعتصاب کارگران در بهمن ماه، مرتبا جلسات برای ختم سریعتر اعتصاب در جریان بود و از جمله آخرین نشست و توافق استانداری خوزستان با شرکت نمایندگان مدیریت شرکت، استانداری خوزستان و بانک ملی، در نتیجه اتحاد و ایستادگی و پافشاری کارگران بر تحقق مطالبات خود، مدیریت شرکت را وادار کرد با کارگران مذاکره کنند و با عقب نشینی به درجه ای از خواست کارگران گردن نهند.

وعده مدیریت اما اجرا نشد، آنچه که اجرا شد مملو از تقلب و زدن زیر توافق بود. طبقه بندی مشاغل ناقص و با حقه بازی و دست کاری اجرا شد، همسان سازی حقوق ها عملا موکول به سال دیگر شده است و میزان کمی محاسبه شده است، تغییر وضعیت کارگران پیمانی شفق هنوز جواب نگرفته است و علی محمدی و ‌مدیریت شرکت باز به تهاجم دست زدند و با فشار و کلاهبرداری از اجرای کامل خواستهای کارگران طفره می رود.

از یک اسفند کارگران دوباره در حمایت از همکاران متحصن و برای اجرای کامل مطالباتشان دست به اعتراض و اعتصاب زدند. مدیریت به جای رسیدگی به خواست کارگران، تعدادی دیگر از کارگران معترض را از ورود به محیط کار منع کرد. کارگران عصبانی از رفتار مدیریت به اعتراض ادامه می دهند.

دیروز پنجشنبه سوم اسفند کارگران در تجمع اعتراضی خود که مجمع کارگران بود اعلام کردند که؛ کنار هم هستیم، خسته شدیم از بی عدالتی و بی قانونی. کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد!

اجرای کامل و بدون دغل کاری طبقه بندی مشاغل، همانسازی حقوق ها با شرکت های فولاد همجوار، بازگشت به کار کارگرانی که از ورود آنها به مجتمع صنعتی جلوگیری به عمل آمده و تغیر وضعیت کارگران شفق از مطالبات کارگران است و کارگران مصرند که به این مطالبات دست یابی پیدا کنند.

کارگران فولاد تنها سرمایه شان همچنانکه خودشان می گویند اتحاد پولادین آنهاست. این درجه از تحقق خواست‌ها ‌و مطالبات کارگران و بازگشت به کارکریم سیاحی کارگر اخراجی فقط نتیجه اتحاد و همبستگی و خرد جمعی کارگران است .کارگران از کلاه برداری و طفره رفتن علی محمدی مدیریت صنعت فولاد خسته شده اند و خواهان عزل و خلع ید از علی محمدی و بانک ملی اند. ادامه مجامع عمومی کارگران و اتکا به خرد جمعی تنها ضامن پیروزی آنان در این تناسب قوای نابرابر میان کارگران از یکسو و ‌مدیریت و ارگانهای دولتی و امنیتی از سوی دیگر است.

سردبیر.
٤ اسفند ١٤٠٢