اطلاعیه ها بخش ویژه

اطلاعیۀ دبیرخانه کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران به مناسبت درگذشت رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور)

اطلاعیۀ دبیرخانه کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران
به مناسبت درگذشت رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور)
با تأسف فراوان شب شنبه ١٥ اردیبهشت ١٤٠٣ برابر با ٤ ماه مه ۲۰۲۴ قلب رفیق حسین مراد بیگی (حمه سور)، یکی از چهرههای سرشناس جنبش کمونیستی ایران و جنبش انقلابی کردستان، از اعضای کادر رهبری حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست و از بنیان گذاران کومله و حزب کمونیست ایران از تپش باز ایستاد. رفیق حه مه سور مدت دوازده سال بود که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کرد و سرانجام در شهر استکهلم – سوئد در میان جمع اعضای خانواده زندگی را به درود گفت.
رفیق حسین مراد بیگی در سالهای پایانی دهه ٤٠ شمسی و در عنفوان جوانی با شناخت ماهیت نظام سرمایه داری به مبارزۀ متشکل سیاسی روی آورد و در بنیان گذاری تشکیلات کمونیستی که بعدها نام کومله بر آن نهاده شد نقش فعالی ایفا کرد. وی در سال ۱۳۵۲ در ارتباط با فعالیت های سیاسی دستگیر و به مدت یک سال زیر شکنجه و بازجویی های دستگاه ساواک رژیم سلطنتی پهلوی قرار گرفت. رفیق حه مه سور در تمام سالهای قبل از قیام ۱۳۵۷ به عنوان کادر رهبری کومه له به فعالیت های خود ادامه داد. وی بعد از پیروزی قیام و در شرایطی که تهاجم ضدانقلاب اسلامی به قدرت رسیده به کردستان قطعی به نظر می رسید، نقش ارزنده ای در سازماندهی نیروی مسلح پیشمرگ کومه له داشت. با ایجاد نیروی پیشمرگ کومه له و مقاومت این نیرو در مقابل تهاجم دولت مرکزی و ارتجاع محلی، حه مه سور به عنوان فرمانده نیروی نظامی کومه له به چهره محبوب کارگران و زحمتکشان کردستان تبدیل شد. رفیق حه مه سور از کادرهای مؤسس حزب کمونیست ایران در سال ۱۳۶۲ بود و در همین کنگره به عنوان عضو کمیته مرکزی حزب انتخاب شد. وی از آن پس چه به عنوان عضو کمیته مرکزی کومه له و چه به عنوان کادر رهبری حزب با به عهده گرفتن مسئولیت های مختلف به فعالیت های خود ادامه داد. رفیق حسین مرادبیگی در سال ۱۹۹۱ برای ادامه فعالیت سیاسی خود به پروسه تشکیل حزب کمونیست کارگری ایران پیوست و بعدها فعالیتهای خود را در حزب کمونیست کارگری ـ حکمتیست ادامه داد.
رفیق حسین مرادبیگی یکی از فعالین پیگیر راه رهایی کارگران و مردم زحمتکش ایران و کردستان بود و تا زمان مرگ همچنان به آرمانش وفادار ماند و برای آن کوشید. با مرگ رفیق حسین کارگران و زحمتکشان ایران و کردستان یکی از یاران دلسوز خود را از دست دادند. بدون شک مرگ رفیق حسین مرادبیگی ضایعه برای جنبش کمونیستی میباشد.
حزب کمونیست ایران و کومه له مرگ رفیق حسین مراد بیگی ( حمه سور) را به تک تک افراد خانوادۀ او، به رفقای همرزمش در حزب کمونیست کارگری – حکمتیست و به تمام دوستان و آشنایان این انسان مبارز تسلیت میگوید و یاد عزیز و تلاش های پربارش در راه رهایی کارگران و ترویج و اشاعۀ سوسیالیسم را گرامی می دارد.
دبیرخانۀ کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران
١٦ اردیبهشت ١٤٠٣
۵ مه٢٠٢٤