مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی کارگران شرکت نفت فلات قاره
روز شنبه ۱۲ خردادماه کارگران شرکت نفت فلات قاره در اعتراض به مدیریت فاسد و ناکارآمد، تعیین سقف حقوق، میزان کف حقوق، پرداخت نشدن حق سنوات بازنشستگی، دست درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، اجرا نشدن ماده ی۱۰ قانون اختیارات وزارت نفت و پایمال شدن حقوق خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع اعتراضی کارگران حفاری صنعت نفت
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ کارکنان دستگاه حفاری «۹۱ فتح»، در اعتراض به کمی دریافتی، اجرا نشدن طبقه بندی شغلی و دیگر نابسامانی های شغلی خود دست به اعتراض زدند.

تجمع اعتراضی پاکبان های استان هرمزگان
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳پاکبان های استان هرمزگان در مقابل شهرداری بندرعباس در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایا دست به تجمع زدند.

اعتصاب رانندگان شرکت مخابرات ایران
رانندگان استیجاری و بخش خصوصی شرکت مخابرات ایران در سراسر کشور بخاطر عدم واریز حقوق و بیمه توسط شرکت تازه تاسیس اصفهانی طاها که تمامی بخش خصوصی شرکت را در اختیار این شرکت قرار داده اند و توانایی پرداخت و پاسخگویی را نداشته است، دست به اعتصاب زدند.

اعتصاب و تجمع رانندگان شرکت انتقال گاز
۱۵ خرداد رانندگان خودروهای استیجاری شرکت انتقال گاز ایران، واحد حمل و نقل منطقه یک عملیات انتقال گاز «میان‌کوه» در منطقه امیدیه استان خوزستان، در اعتراض به دریافتی کم و پایمال شدن حقوق خود دست از کار کشیده و اعتصاب نمودند.

تجمع اعتراضی کشاورزان خوزستان
چهارشنبه ۱۶ خرداد کشاورزان خوزستان در مقابل استانداری در اعتراض به تاخیر پرداخت پول گندم اعتراض کردند. با توجه به ماده مصوبه، پول باید بعد از تحویل محصول بمدت ۴۸ساعت پرداخت گردد. کشاورزان می گویند: دیگر تسلیم فریب وعده های دروغین نمی شویم. حكومت گندم ما را غارت كرد و پول ما را تحويل نمى دهند! به دلیل عدم تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه، دولت از پرداخت هزینه کشاورزان عاجز مانده است.

٥٠ روز مقاومت و تجمع مردم بلوچستان در معدن مس رمشک
امروز پنجشنبه ۱۰ خرداد، قریب به ۵۰ روز از اعتراض مردم رمشک به مصادره‌ آشکار زمین‌های کشاورزی‌ و نخیلات خود توسط دست‌های سرمایه و معدن رمشک تجمع و تحصن کرده و در اطلاعیه‌ای اعلام کرده‌اند: «ما مردم رمشک اعلام می‌داریم که در اثر ناعدالتی و بی‌کفایتی مسئولان امر شهرستان قلعه‌گنج و حمایت‌های نابجا از معدن مس رمشک و پایمال کردن حق آبا و اجدادی زمین‌های کشاورزی‌مان که معدن مس بر روی آن قرار داد، … شنبه مورخ ۱۲ خردادماه قصد تجمع و پیگیری در سطح مرکز استان داریم تا شاید صدایمان به جایی برسد». مردم خواستار تعطیلی این معدن و بازپس‌گیری زمین‌هایشان هستند. استخراج از این معدن و تصرف غیرقانونی زمین‌های مردم این منطقه، علاوه بر تخریب محیط‌ زیست، امکان کار مردم بر روی زمین‌هایشان را از آنان سلب کرده و باعث بیکار‌تر و فقیرترشدن مردم این منطقه شده است.

قطعی یک ماهه آب شهری در مناطقی از زاهدان
قطعی آب شهری در خیابان جانبازان و منطقه کریم پور زاهدان به مدت یک ماه موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم کرده است. بر اساس این گزارش، یک ماه است که خیابان جانبازان و کریم پور با مشکل بی آبی مواجه هستند و در گرمای زاهدان شهروندان به خصوص کودکان و افراد مسن با اوضاع سخت و طاقت فرسایی رو به رو هستند. در حالی که یکی از وظایف اصلی دولتها تهیه آب آشامیدنی برای شهروندان است، در سایه بی کفایتی مسئولین در استان شهروندان با مشکل بی آبی مواجه هستند و اهالی این منطقه فقط آخر شب یک الی دو ساعت آب دارند و در تمام روز شهروندان از بی آبی رنج می برند.

افزایش مشکلات مردم با تعطیلی نانوایی‌ها در جکیگور
روز چهارشنبه ١۶ خرداد ماه ١۴٠٣، در روستای بزرگ جکیگور فقط یک نانوایی فعال است که فقط صبح ها از حوالی ساعت شش تا یازده قبل از ظهر نان پخت می‌کند و جوابگوی نیازمندی‌های اهالی این منطقه و شهروندان جکیگور از توابع شهرستان راسک نیست. گفته می‌شود که چند نانوایی دیگر نیز در این روستا وجود دارد ولی عدم توجه مسئولان خصوصاً سازمان غله باعث شده تا پخت انجام ندهند و آرد را در بازار آزاد با قیمت گزاف بفروشند و هیچگونه خدماتی به مردم ارائه نمی‌کنند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یک ‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی تهران، شوش و اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد
روز یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان و خوزستان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این شهر دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی مشترک بازنشستگان کرمانشاه
روز یک‌ شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین ‌اجتماعی، مخابرات، کشوری و علوم‌ پزشکی کرمانشاه در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

کشته شدن یک کولبر دیگر توسط نیروهای نظامی
شامگاه سه‌شنبه پانزدهم خردادماه ۱۴۰۳، نیروهای هنگ‌ مرزی در نوار مرزی نوسود با تیراندازی مستقیم به سوی گروهی از کولبران، یک کولبر را کشتند. کولبر کشته شده هژیر محمودپور اهل شهر جوانرود است.

بلاتکلیفی یک معلم در زندان شیبان اهواز
«امان جلالی‌نژاد»، معلم زندانی بعد از چند روز حبس در قرنطینه به بند امنیتی زندان شیبان اهواز منتقل شده‌ است. علیرغم ثبت قرارداد وکالت، بعد از گذشت بیش از ۵۰ روز از زمان بازداشت و باتوجه به عدم ارسال پرونده به دادگاه همچنان دسترسی به پرونده ممکن نیست. آقای جلالی‌نژاد کماکان تا زمان تشکیل دادگاه و تبدیل قرار در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

۲۵۰ فعال مدنی و حقوق زنان:
حکم ۲۱ سال حبس ژینا مدرس گرجی، در امتداد سرکوب و فعالان خستگی‌ناپذیر است
۲۵۰ فعال مدنی و حقوق زنان در بیانیه‌ای با اشاره به حکم ۲۱ سال حبس ژینا مدرس گرجی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان اعلام کردند؛ «حکم ژینا در امتداد سرکوب و مقابله با فعالان خستگی‌ناپذیر کردستان است که تاریخچه مبارزه و مقاومت‌شان روشنگر و مقوم مسیر دادخواهی و برابری‌خواهی بوده است».

اعتصاب غذای تر لیان درویش، از بازداشت‌شدگان دی‌ماه۹۶ در اوین
لیان درویش، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین که دوران محکومیت خود را سپری می‌کند، از هشتم خرداد ۱۴۰۳ به دلیل اذیت و آزار و فشارهای وارده از سوی مسئولان زندان و هم‌چنین عدم دسترسی به خدمات پزشکی دست به اعتصاب غذای تر زده است. او دانش‌آموخته زبان‌شناسی، متولد ۱۳۵۷، مجرد و اهل و ساکن تهران است. این زندانی سیاسی در دی‌ماه سال ۹۶ با هجوم نیروهای امنیتی به منزل شخصی خود بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بود. اما بلافاصله بعد از آزادی، با انتشار ویدیو در مورد نحوه بازداشت و شکنجه و آزار ‌و‌اذیت ماموران امنیتی اطلاعات سپاه در طول دوران بازجویی افشاگری کرده بود. در نتیجه‌ی این اقدام شجاعانه دوباره در اسفند همان سال بازداشت شده و تا آبان سال ۹۷ در بند ۲۰۹ زندان اوین، در سلول انفرادی محبوس بوده است. در نهایت به دلیل بیماری و وخامت اوضاع جسمانی به بیمارستان منتقل شده، اما پس از پایان مرخصی استعلاجی، به زندان بازنگشته و موفق شده بود در طول چند سال گذشته مخفیانه زندگی کند. لیان درویش در سال ۱۳۹۸ به طور غیابی در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست مقیسه به “علت عضویت در گروه‌های تلگرامی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه رژیم و نیز توهین به سران حکومت” به هشت سال حبس محکوم شد. این زندانی سیاسی پس از سال‌ها زندگی مخفیانه سرانجام در روز دوم اسفند ۱۴۰۲ به دست نیروهای امنیتی در محل سکونتش با ضرب و شتم بازداشت و روانهِ زندان اوین شد.

محرومیت پدر رضا لطفی از حقوق ابتدایی در زندان کامیاران
کمال لطفی پدر رضا لطفی که اخیراً به پنج سال حبس نیز محکوم شده، در زندان کامیاران از حقوق ابتدایی خود شامل حق تماس، ملاقات و دسترسی به وکیل محروم شده است. همچنین، تاکنون از آزادی موقت این پدر دادخواه که نزدیک به دو ماه اخیر را در بازداشت و بلاتکلیفی سپری کرده، با کارشکنی گماشتگان اطلاعاتی، ممانعت شده است. کمال لطفی، در هفته پایانی اردیبهشت ماه سال جاری، پس از نزدیک به یک ماه بی‌خبری کامل، در نهایت به زندان مرکزی کامیاران منتقل شد. این پدر دادخواه روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ماه سال جاری، پس از احضار و مراجعه به بیدادگاه انقلاب شهرستان قروه برای بار دوم بازداشت شد. کمال لطفی، پیشتر توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دهگلان در مجموع به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که دو سال از آن، قابل اجرا است.

***