مقالات

وحشت خامنه ای از رشد مارکسیسم

روز ۲۸ اردیبهشت، علی خامنه ای با نمایندگان دانشجویان سرکوبگر بسیجی جلسه ویدئوئی داشت. خامنه‌ای در این روضه خوانی سالیانه، که هر سال از سال پیش بیمایه تر و کسل کننده تر است، توصیه هائی کرد از جمله به مارکسیستها حمله کرد و راجع به تحرک آنها در دانشگاهها هشدار داد. حالا کسی جواب سلام دانشجوی بسیجی در دانشگاه را نمیدهد، او انتظار دارد این حضرات پرچمدار “مطالبه گری و آرمانخواهی” باشند تا دانشجویان به سمت عقاید سوسیالیستی و مارکسیسم نروند. “مطالبه گری” اسم رمز قانونگرائی و “آرمانخواهی” مد نظر خامنه ای اتوپی “تمدن اسلامی” است.

جوانان حزب اللهی؛ دولت حزب اللهی، “حزب الله” کلمه کلیدی برای خامنه ای است. این حزب الله نماد توحش اسلامی و اسلام سیاسی در منطقه است که در انقلاب ایران با شعار “حزب فقط حزب الله” و قمه زدن و ترور و کشتار رونمائی شد. این حزب الله بیشتر از ترامپ و نتانیاهو و فاشیستهای متفرقه ضد کمونیست است و اساساً خمینی از جمله روی همین کارت ضد کمونیسم توانست در ایران به قدرت برسد. وقتی خامنه ای علیه مارکسیسم و کمونیسم مزخرف میگوید، نه فقط در این زمینه با کلیه تریبونهای دولتی و غیر دولتی ضد کمونیست در دنیا همصدا است بلکه در این دوره مشخص بحرانی، به “دژمنان” میگوید دست از سر کچل ما بردارید و گرنه با “خطر” کمونیسم روبرو میشوید! دارد میگوید هیچ دولت بورژوائی مانند جمهوری اسلامی نمیتواند و نتوانسته با سبعیت ویژه کمونیسم و جنبش سوسیالیستی کارگران را درهم بکوبد. خامنه ای دارد برای حکومتش بازار گرمی میکند!

اما واقعا یک آخوند مرتجع را چه به سوالات و تاریخ و مباحث مارکسیستی آنهم در دوره ای که در دنیا مارکس و نقد ضد کاپیتالیستی در اوج محبوبیت هستند؟ جمهوری اسلامی و مراکز فکری و فرهنگی اش که یارای تقابل فکری با مارکسیست ها را ندارند، بزرگترهاشون جلالالدین فارسی و سروش و بهشتی بودند که مسخره خاص و عام شدند، روزنامه های اصلاح طلب و بولتن های امنیتی هم که فقط سناریو سرهم میکنند و گرای امنیتی میدهند و حرفی برای گفتن ندارند. چپهای حکومتی هم شبیه خود خامنه ای “محور مقاومتی” و شبه توده ایست و پرو پوتین اند. خود جناب خامنه ای از ترس ترامپ به روسیه و چین پناه آورده که یکی سابقه سرمایه داری دولتی دارد و دیگری هنوز تابلوی “حزب کمونیست” را بر سردر کشور کارگر ارزان و کار خاموش آویزان کرده است. این دیدارها مثل شرفیابی رعایا در دربار ملوکانه و شاهانه و تحمل شنیدن مشتی ترهات با هدف دریافت روزی است. دانشگاه تحت سلطه دانشجویان حزب اللهی و ضد کمونیست که علیه مارکسیست ها سنگربندی کرده‌اند، جدید نیست. بجز در دوره های کوتاهی، تاریخ دهه های متمادی در آن مملکت همین بوده است.

خامنه ای میگوید “البته جریان چپ مارکسیستی که همیشه دنبال این مسائل بوده، امروز در دنیا آبرویی ندارد و از فقر اندیشه ‌ورزی، فقر سیاسی و فقر نیروی میدانی کارآمد در رنج است. تمامی روسا و‌‌ بزرگانشان رفتند تسلیم آمریکا شدند، تسلیم رژیم صهیونیستی شدند، بنابراین هم فقر سیاسی دارند، هم فقر میدانی دارند، بنابراین اینها کاره‌ای نیستند. لکن به‌هرحال همیشه کسانی هستند که از شعارهای خوب و شعارهای درست بخواهند سواستفاده کنند، شما چنانچه این شعارها را رها کنید، ممکن است آنها بگیرند”!

خب آدمی که مشاعرش را از دست نداده باشد در باره “هیچ” وراجی نمیکند. خامنه‌ای البته نمیگوید کرور کرور از کادرهای چپ کشتیم، زیر شکنجه و بدون محاکمه کشتیم، اصلا هولاکاست اسلامی ضد چپ را امام جان دستور داد و ما اجرا کردیم، نمیگوید جنبش اسلامی بدون حضور و همکاری همان “امپریالیسم و صهیونیسم” نمیتوانست در ایران سرپا بماند، نمیگوید اولین تعهد همین حکومت و خمینی به امپریالیسم کوبیدن کمونیسم در ایران بود، نمیگوید سازمانهای کمونیستی را “منحله” و اعضایشان را “ملحد” اعلام کردیم و تا توانستیم خون ریختیم، خیلی چیزها نمیگوید! حالا بعد از چهار دهه آمده و تازه از خطر رشد مارکسیسم و سوسیالیست ها در دانشگاه به ریچ کیدزهای بسیجی و حزب اللهی توصیه مطالبه گری میکند و حواسش نیست که همین دانشجویان هم به ریش آغا میخندند!

آرمانشهر “تمدن اسلامی” خامنه ای را مردم ایران و منطقه با ترور و تحجر تجربه کرده اند. او بسان کسی میماند که از فرط گیجی طرف اشتباه تاریخ ایستاده است اما در حقیقت از منافع طبقه بورژوا دفاع میکند. اگر مارکسیسم و انتقاد سوسیالیستی کارگر به نظم موجود با چهار حرف مفت بی بی سی و خامنه ای و چند فاشیست چماقدار حاشیه ای میشد، تا حالا دستگاه عریض و طویل و کهنه کار آنتی کمونیسم دول غربی از “دردسر” کمونیسم خلاص شده بود. خامنه ای علیرغم تظاهر به تجاهل به زبان آخوندی اعلام خطر میکند تا هم به دوستان جهانی پیام داده باشد و هم باندهای حاکمیت را حول پروژه ضدیت با مبارزه رو به رشد کارگر و افق سوسیالیستی تحت عنوان “دولت جوان حزب اللهی” بسیج کند. در ایران جدال سوسیالیسم با سرمایه داری در قدم اول باید حکومت خامنه ای ها را به گور بسپارد. خامنه ای دارد راجع به گورکنان طبقه اش هشدار میدهد.

سیاوش دانشور
٢٢ مه ٢٠٢٠