کنگره نهم حزب کنگره های حزب

بیانیه کنگره نهم حزب کمونیست کارگری- حکمتیست نظام سرمایه داری محیط زیست انسانها را در آستانه نابودی قرار داده است!

بیانیه کنگره نهم حزب کمونیست کارگری- حکمتیست نظام سرمایه داری محیط زیست انسانها را در آستانه نابودی قرار داده است!

بحران محیط زیستی نتیجه مستقیم عملکرد نظام سرمایه داری و رقابت سرمایه داران برای تصاحب منابع طبیعی و سود بیشتر است.

تحول سریع تکنولوژی و صنعت و اختیار و انحصار استفاده و بکارگیری آن از طرف اقلیت صاحب سرمایه و قدرت، رشد سرسام آور و بکارگیری ماشین و آلودگی های ناشی از آن در ابعاد وسیع، تاثیرات بسیار مخربی بر زندگی انسان و طبیعت بجا گذاشته است. امروز مشاهده واقعی در دنیای دو قطبی کار و سرمایه چنین است؛ در یک طرف صاحبان سرمایه و قدرت که مشامشان تنها بوی پول و سود را در هر پدیده ای جستجو می کند و در یک طرف میلیاردها انسان کارکن که عملکرد نظام سرمایه داری، خانه و زندگی آنها را به ویرانه تبدیل کرده و نفس بقای آنها را در معرض مخاطرات جدی قرار داده است.

افزایش گازهای گلخانه‌ای، نابودی جنگلها، افزایش سطح دریاها خطراتی جدی برای ساکنین کره زمین بوجود آورده است. حاکميت سرمايه بر توليد و منابع طبيعی جهان و حرص و طمع افسارگسيخته بورژوازی در جهت سودجويی بيشتر، بيش از هر زمان خسارات ناشی از آن را متوجه محيط زندگی بشرکرده است. این اوضاع محصول دور طبیعی گرمایش و سرمایش زمین نیست، بلکه محصول تخریب نظام حاکم کنونی بر جهان است. صنایع آمریکا و چین به تنهائی و بدرجه ای دیگر کشورهای سرمایه داری در اروپا و دیگر نقاط جهان، تاثیرات فراوانی بر روی آلودگی هوا و افزایش گازهای گلخانه ای داشته است. مسئله ای که از کنفرانس کیوتو تا امروز لاینحل مانده و این سیر تخریب آگاهانه همچنان ادامه دارد. امروز جمعیت فقرزده کشورهای تحت سلطه قربانیان خاموش زباله گردی و بازیابی فلزات و مواد بیماری زای مورد نیاز کارخانه های تولیدی در اروپا و امریکا و توسعه و گسترش تکنولوژی در این جوامع هستند.

امروز ساکنین دنیا و مشخصا طبقه کارگر در سطح جهان، هم با فقر شدید و هم با نابودی محیط زیست توسط نظام کنونی روبرو هستند. بحران زیست- محیطی در چهارچوب نظام سرمایه داری میتواند کنترل و قابل حل باشد اما ایجاد یک محیط زیست ایمن و شرایطی که فعالیت اقتصادی انسانها تناقضی با تخریب مستمر محیط زیست نداشته باشد، در چهارچوب این نظام غیر ممکن است.

در این میان احزاب سبز هم اعلام میکنند مسئله اصلی آنها بحران محیط زیست است، آنها اعلام میکنند امروز در بحران زیست محیطی فقیر و غنی به یک اندازه در مخاطره هستند. میگویند جمعیت کره زمین رشد بسیار بالا و ناموزونی دارد و منابع کافی برای همه وجود ندارد. احزاب سبز بعنوان احزابی بورژوائی، راه حلی برای بحران محیط زیست ندارند. سیاست احزاب سبز که طبیعت را بر انسانهائی که در آن زندگی میکنند ترجیح میدهد و خراشی به عملکرد نظم طبقاتی و عملکرد آن نمیزند، پشت سکه دیدگاههائی است که بحث در باره محیط زیست را فرعی میداند. این دو دیدگاه از موضع کمونیسم و طبقه کارگر ارتجاعی اند چون به مسئله اساسی و بلافصل کنترل بحران کنونی تا چه رسد به حل آن و نفی تناقض انسان و طبیعت توجهی ندارند.

ايران تحت حاکمیت رژیم اسلامی سرمایه يک مورد خطير از موقعيت هشداردهنده محیط زیست است. جنبش اعتراضی عليه وضعيت خطير محیط زیست در ايران در حال گسترش است و حکومت اسلامی با سرکوب و پرونده سازی و در دفاع از منافع کارفرماها با فعالین این جنبش روبرو میشود.

کنگره نهم حزب کمونیست کارگری حکميتست ضمن تاکيد براين اصل که تا حاکميت سرمايه و توليد برای سود دهی از بين نرود نميتوان روند تخريب طبيعت و ساختار اکوسيستم زمين را به طور برگشت ناپذیر متوقف نمود، درعين حال به هر تلاش واقعی و از پائین برای محدود کردن اين تخريبات و حفاظت از محيط زيست ارج مينهد. حزب  کمونیست کارگری – حکمتیست برخورداری از یک محیط کار و یک محیط زیست ایمن و سالم را حق بدیهی و پایه ای شهروندان میداند و از جنبش هايی که تلاش ميکنند خود آگاهی نسبت به محيط زيست و عواقب آلودگی هوا و طبيعت را باﻻ ببرند و ايجاد يک محيط زيست سالم و رفع تناقض انسان با طبيعت را امری ضروری ميدانند، پشتيبانی میکند و در تقويت و گسترش آنها و مرتبط ساختن آنها به مبارزات جاری طبقه کارگر تلاش میورزد.

مصوب کنگره نهم با اکثریت آرا
نوامبر ٢٠١٩

***