بخش ویژه

کمپین علیه تحریم و‌فضای جنگی : تحریم اقتصادی، فضای جنگی و آلترناتیو سازی

اوباما و نتانیاهو در سخنرانی تجمع چهارده هزار نفره امریکائیان طرفدار اسرائیل بار دیگر گزینه نظامی را در صورت کارساز نبودن تحریم های اقتصادی مطرح کردند. رئیس جمهوری آمریکا به رهبران ایران هشدار داد که برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای، در مورد توسل به زور تردید نخواهد کرد و همچنین گفت که اسرائیل همیشه این حق را دارد که در مورد تدابیر امنیتی خود راسا تصمیم بگیرد و از اسرائیل خواست که فرصت بیشتری بدهد تا تحریم ها به انزوای بیشتر ایران منجرشود.

این سخنان بار دیگر نشان میدهد که گزینه نظامی در صورت بن بست سیاسی و دیپلماتیک یک خطر جدی است که مردم ایران را تهدید میکند. آمریکا وغرب امروز از سه طریق جمهوری اسلامی تحت فشار داخلی و بین المللی قرار داده اند. گذشته از تحریم های شدید و روز افزون اقتصادی که به تنهایی زندگی کارگران و مردم کم درآمد را به مخاطره انداخته است، تهدیدات نظامی نیز فضای جنگی را بر جامعه ایران حاکم نموده است و چنین شرایطی زمینه به تکاپو افتادن ناسیونالستها کرد و ایرانی را نیز که از حمایت امریکا وغرب برخوردار هستند آماده نموده است. اینها خطرات جدی هستند که کارگران و مردم ایران با آن روبرو هستند.

تحرم های اقتصادی و تهدیدات نظامی امریکا و غرب گذشته از تاثیرات مستقیمش بر معیشت مردم، فضای جنگی را نیز بر فراز جامعه ایران گسترانده است و اذهان بخش مهمی از جامعه ایران را تحت تاثیر قرار داده است و میدان را برای تبلیغات جریانات ناسیونالیسی که امید خود را به بمب های امریکایی گره زده اند، آماده نموده است. اپوزیسیون راست طرفدار غرب که تنها از طریق بند و بست، امکان لانسه شدن خود را به عنوان آلترناتیو رژیم ممکن میداند، تلاش میکند هر چه بیشتر به این فضا دامن بزند و چنین وانمود کند که جنگی توسط دولت آمریکا و غرب برای سرنگونی جمهوری اسلامی در دستور است. گرد همایی های که طی چند ماه گذشته صورت گرفته است، که آخرین آنها گردهمایی مرکز اولوف پالمه بود، و همچنین چند مورد مصاحبه با رضا پهلوی در این زمینه نیز در راستای این عمل میکند.

موقعیت سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی بر متن تناسب قوای جدید خاورمیانه شرایط مناسبی را جهت فشار به حکومت ایران را مهیا نموده است، که آلترناتیو سازی نیز میتواند مکمل پروژه آمریکا و غرب و همزاد تحریم های اقتصادی و تهدیدات جنگی در شرایط بسیار بحرانی ایران و کاهش وزن حکومت اسلامی در منطقه باشد. پروژه سه جانبه تحریم، جنگ و آلترناتیو، یک حرکت ارتجاعی است که در مقابل کمونیسم و آزادیخواهی قرار دارد. شکل دادن به چنین بدیل ارتجاعی، تماما در خدمت عقب راندن مبارزات کارگری و خواستها و مطالبات رادیکال در جامعه ایران عمل میکند. این طرح ارتجاعی، هدف واحدی است که میخواهد زمین را در جامعه ایران بنفع بورژوازی داخلی و بین الملل شخم بزند و افکار عمومی را نسبت به هر یک از آنان متوهم کند.

فشار سه بعدی که توسط آمریکا و غرب در جهت به تسلیم کشاندن جمهوری اسلامی بکار میرود و هر روز نیز آنرا افزایش میدهند، قبل از اینکه زیانی به جمهوری اسلامی برساند، دود آن به چشم کارگران و مردم ایران میرود و فضای سیاسی ایران را در راستای اهداف امریکا و شکل حکومتی مورد نظر بورژوازی پروغرب و متمایل به آن میچرخاند و سرها را بطرف آمریکا و این بخش از صاحبان سرمایه بر میگرداند که مورد حمایتش هستند. فضای که نه تنها مانع گسترش مبارزات کارگرای و اعتراضات رادیکال به حکومت است، بلکه آنرا با انزوا و محدویت جدی روبرو میکند و دست رژیم جنایت کار اسلامی سرمایه را نیز در سرکوب هر نوع اعتراضی باز میگذارد.

بهررو چه جمهوری اسلامی برنده این شرایط باشد و چه تحریم و فضای جنگی در جهت اهداف قدرت های جهانی عمل کند و یا نهایتا به حمله نظامی منجر شود، در این میان قربانیان اصلی آن کارگران و مردم ایران هستند. جمهوری اسلامی ضعیف شده در هیئت یک رژیم حق بجانب و هارتر از امروز ظاهر میشود و هراعتراضی را با گلوله جواب خواهد داد و بیش از هر زمانی به هستی و زندگی مردم تعرض خواهد کرد.

تحریم های اقتصادی معیشت و زندگی روزمره مردم ایران را در مخاطره جدی قرارداده است، نرخ تورم را بسیار افزایش و قدرت خرید مردم را بشدت کاهش داده است و جنگ نیز در صورت وقوع، جامعه ایران را به ناامنی سوق میدهد، و گذشته از ویرانی و از هم پاشی شیرازه جامعه ایران، زمینه به جان هم انداختن انواع گروه های اسلامی، قومی و ارتجاعی را مهیا میکند و جمهوری اسلامی را در موقعیت تعرض به جان و مال مردم قرار میدهد. جنگ زمینه سرکوب و اعدام را توسط جانیان اسلامی سرمایه افزایش میدهد و اعتماد به بنفس کارگران و مردم را کاهش میدهد.

هر چه مبارزات کارگری با سد چنین فضای روبرو شود و هر چه مردم محافظه کارتر شوند، کار ما کمونیستها دشوار و پیروزی را دور از دسترس میکند. هر قدر مردم بیشتر تسلیم این فضا شوند و به آرا و افکار ارتجاعی حاکم تمکین نمایند، کار ما دشوارتر خواهد شد. بنا بر این امروز بیش از هر زمانی باید به افشاء سه بعدی تحریم اقتصادی، فضای جنگی و آلترناتیو سازی ارتجاعی پرداخت و تلاش کرد مردم را از تمکین به آن باز داشت.

فعالین کمونیست و رهبران کارکری باید با افشای طرح سه گانه آمریکا و دول غرب ماهیت ارتجاعی آنرا برای جامعه ایران روشن کنند و تلاش نمایند که کارگران و مردم آزادیخواه ایران را متوجه سموم فضای جنگی و مخاطرات و عقب گردی که جنگ به جامعه ایران تحمیل میکند بکنند. طبقه کارگر بیش از هر زمانی به اتحاد درون صفوف طبقاتی خود نیار دارد. رهبران کارگری و فعالین کمونیست ضروری است در جهت وحدت طبقاتی خود بکوشند. قطبنمای ما همسویی با انقلاب کارگری و منفعت طبقاتی پرولتاریا در دل هر رویداد اجتماعی است.