اطلاعیه ها

اطلاعیه کمیته کردستان حزب حکمتیست ؛ در حمایت از اعتراضات مردم شهرهای کردستان عراق

اطلاعیه کمیته کردستان حزب حکمتیست ؛
در حمایت از اعتراضات مردم شهرهای کردستان عراق

از دیروز موجی از اعتراضات و تجمعات اعتراضی به اوضاعی که احزاب حاکم بر مردم کردستان تحمیل کرده اند،اکثر شهر های کردستان عراق را در بر گرفته است.
هزاران نفر با برگزاری تجمع و راهپیمایی خیابان های این شهرها را به تصرف خود در اورده اند و با شعارهای کوبنده و حمل پلاکاردهاي اعتراضي خواستار برکناری حکومت اقلیم کردستان شده ، سخنرانی های اتشینی علیه حاکمان ايراد شده و از این حکومت خواسته اند بساطش را جمع كند و دست از سر زندگی مردم بردارند.
در بعضی از شهرها از جمله اربیل و دهوک نیروهای امنیتی با ضرب و شتم معترضین و تهدیدآنها مانع ایجاد کرده اند.
این اولین بار نیست که در کردستان تجمعات و اعتراضات خیابانی بر گزار میشود بارها و بارها بخصوص همزمان با مبارزات مردم در خاورمیانه و شاخ افریقا که منجر به سرنگونی تعدادی از دیکتاتورهاي منطقه گردید مردم کردستان عراق هم بمیدان امدند اما متاسفانه جنبش گوران(تغيير) که آنزمان در اپوزيسيون بود توانست با توهمی که ایجاد کرد مسیر این اعتراضات را به بیراهه ببرد.
دیروز مردم علیه کل این دستگاه فاسد که جنبش گوران هم در آن شریک است شعار میدادند.
ظرف چند سال گذشته علاوه بر بیکاری کارگران، هر چند ماه یکبار آنهم درصد کمی ازحقوق کارمندان و معلمین و نیروهای پیشمرگ و بازنشستگان را پرداخت کرده اند. در مجموع شایدکمتر ار ۳۰درصد حقوق ها را آنهم با تاخیر پرداخت نموده اند.
در کردستان عراق از یکطرف ثروت و سامان زیادی در دست احزاب حاکم و سرمایه داران انباشت شده واز طرفی دیگر میلیون ها نفر در فقر و بیکاری بسر میبرند.
فاصله طبقاتی فراوان و فساد اداری و چپاول حاکمان کاری کرده است که مردم در خیابان ها علنا این حاکمیت را به مصاف طلبیده اند.
مردم زیر بار زندگی سخت و مشقت باري قرار گرفته اند رقابت و اختلاف دو حزب حاکم برای چپاول و سهم خواهي بیشتر و همچنین اختلافی که حکومت اقلیم با حکومت مرکزی بر سر درآمدهاي حاصل از نفت و گمرکات دارد، فشار مضاعف را بر مردم بیشتر کرده است.
طی سی سال گذشته مردم متوهم به ناسیونالیسم ماهیت این احزاب را شناخته و این را در خیابان ها جار می زنند.
برای رهایی از چنین وضعیتي باید مردم معترض و بجان آمده متحد و متشکل شوند همزمان کمونیست ها و آزاديخواهان باید برای سازماندهی توده های محروم دست بکار شوند. تجربه برای چندمین بار نشان داده که بدون دخالت خود مردم زحمتكش در شوراها و نهادهای مردمی هیچ راه دیگری نیست.
احزاب ناسیونالیست حاکم بار دیگر نشان دادند که هیچ ربطی به منافع مردم کردستان ندارند. باید توهمات ضد مردمی ناسیونالیسم را بدور انداخت.
کمیته کردستان حزب حکمتیست ضمن محکوم کردن ضرب و شتم نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان از اعتراض و مطالبات برحق مردم کردستان عراق و فعالیت کمونیست ها حمایت میکند.

کمیته کردستان حزب حکمتیست
۱۳ اگوست ۲۰۲۰

کمیته کردستان حزب حکمتیست