مقالات

جمهوری اسلامی عامل اصلی تجاوز و بیحقوقی! ملکه عزتی

این روزها خبر تجاوز به دختران دانشجو و شهامت زنان در بازگویی این مسئله به خبر داغ میدیای اجتماعی و رسانه ها تبدیل شده است. زنانی كه در طول سالها به اشكال متفاوت از طرف مردان متجاوز مورد تعرض جنسی و کلامی و فیزیكی قرار گرفتند اگر شكایتی مطرح میکردند و پرونده ای میگشودند باید همزمان با زندگی عادی و روزانه وداع میكردند، كوس رسوایی زن مورد تجاوز قرار گرفته متاسفانه بسیار پرصداتر از فرد متجاوز به صدا در می آمد. احساس عذاب و شرم زنان مورد تجاوز قرار گرفته را با بیشرمی متجاوزین مقایسه كنید تا به عمق این فاجعه پی ببرید! متجاوزین بعد از اقدام به این عمل زندگی عادی خود را دنبال كرده اند، در موقعیت اجتماعی و شغلی خود باقی مانده و به زندگی “خانوادگی” خود ادامه داده اند و در مقام و مناصبی كه داشته اند همچنان صاحب قدرت و نفوذ مانده اند! در مقابل زنان با تصویر این فاجعه و اجبار به سكوت و لب فروبستن هر روز با این كابوس زندگی كرده اند!

مقایسه كنید سنگینی كفه ترازو را در میزان ترس زنان از قضاوت جامعه، وحشت از مقصر شناخته شدن، ترس از قضاوت خانواده و اطرافیان و همزمان احساس قدرت متجاوزین در دست درازی و تجاوز در سایه یک حکومت زن ستیز، در جامعه ای اسلام زده كه ٤٠ سال است با دروغ و شارلاتانی مطلق مدعیست كه زنان با حفظ حجاب از تعدی و تجاوز محفوظ خواهند ماند! دروغ بزرگ حرمت و مقام زن در اسلام كه جمهوری اسلامی هر روزه برای حفظ حاكمیتش به خورد جامعه میدهد و ۴۰ سال تعرض حقوقی، جسمی و جنسی زنان در سایه قوانین ضد زن امروز در افشای پرونده این تجاوزها بیشتر از همیشه رسوا و افشا شده است.

سارا امت علی، حرکت چندش آور و شنیع آیدین آغداشلو “ایكون” هنری جامعه فرهنگی را در خارج از كشور افشا میكند و دختران دانشجو در داخل ایران كیوان امام وردی را افشا میكنند. اما همه آنهایی كه در مترو، در اتوبوس، در محل كار و خانه و خیابان، با آزار جنسی و متلك و … به حریم زن تجاور میکنند را چگونه باید افشا کرد؟

تجاوز بعنوان یك پدیده شنیع و سلب اختیار و اراده از قربانیان آن چه زن و چه مرد مختص یك جامعه معین یا یك كشور خاص نیست، اما آنچه كه در ایران تحت حاكمیت مذهب و سرمایه اتفاق میفتد حاصل ٤٠ سال سركوب و اختناق و اشاعه فرهنگی بیمار، عقب مانده و ضد زن است كه تا مغز استخوان پوسیده و ارتجاعی است. در اسلام زنان كشتزار مردان به حساب میایند، حالا بدست آوردن این كشتزار با زور و سلب اراده یا با رضایت اجباری تحت نام ازدواج و عقد و صیغه! برسمیت نشناختن حق اختیار زن بر تمایلات و احساسات و انتخاب در روابط جنسی، از دلایل تعدی مرد علیه زن در یك رابطه نابرابر است و این بی حقوقی نتیجه ۴۰ سال حکومت مذهب بر زندگی آحاد جامعه و نابرابری بنیادی در این جامعه است.

دختران دانشجویی كه توسط كیوان امام وردی مورد تجاوز قرار گرفتند امروز حرف میزنند، خبرنگارانی كه توسط نمایندگان مجلس و صاحبان قدرت و مناصب دولتی سالها قبل مورد تعدی و دست درازی جنسی قرار گرفته اند بالاخره حرف زدند، دیگرانی كه در طول سالها با تابوی تعدی به جسم و جانشان روز و شب را به سر رسانده اند بالاخره امروز در سایه شرایطی كه در جامعه بوجود آمده، در سایه فضایی كه جمهوری اسلامی تحت فشار هر روزه مردم معترض در خیابان و كارخانه قرار گرفته از كابوسی حرف میزنند كه ٥ سال قبل حتی تصور آن به یك تصویر محال شبیه بود!

امروز با دهه ٦٠ و هراس هولناك زندانیان از تنها ماندن با بازجویان و حیواناتی كه بعنوان نگهبان شبها پشت در سلول ها در حال قدم زدن بودند قابل مقایسه نیست. امروز در سایه اعتراضات هر روزه و شكسته شدن گام به گام سیمای مهیب قدرت مطلقه جمهوری دهشت و جنایت انسانها فریاد برمیاورند و از شكسته شدن حریم شخصیشان در محل كار و آموزش و زندگی حرف میزنند و پرده برمیدارند. قربانیان تجاوز حاضر نیستند بیشتر از این سكوت كنند! جامعه هم برای شنیدن این صداها اعلام آمادگی کرده است. آن سبو بشكست و آن پیمانه بریخت! امروز دیگر گستردگی زن ستیزی و آپارتاید جنسی چهره های واقعی خود را دارد. بعداز پرده برداشتن از چهره “فرهنگی و تحصیلكرده” متجاوز كیوان امام وردی در تویتر در اینستا گرام و در فضای مجازی زنان همدیگر را تشویق میكنند كه به سكوت خود پایان دهند و از تجاوز و تعدی جنسی و روانی روزمره كه زنان هدف اصلی آن هستند حرف بزنند و متجاوزین را به جامعه معرفی كنند. این حرکت و تصمیم این زنان در بازگویی تجربه تلخ و کابوس تجاوز و معرفی متجاوزین شایسته بیشترین حمایت از طرف جامعه و فعالین اجتماعی در همه عرصه هاست.

امروز جمهوری اسلامی و سران جنایتكار آن جدا از اعتراضات بازنشستگان و پرستاران و رانندگان كامیون و اعتصابات كارگری با جدال و چلنج دیگری روبرو شده اند، اعتراض و تلاش زنانی كه نظاره گر سلب هویت و حقوق فردی و اجتماعی خود بوده اند اما دیگر نمیخواهند ساكت بمانند!

این عرصه و میدان جدیدی برای مبارزه و تلاش ٤٠ ساله زنان علیه جمهوری اسلامی برای احقاق حقوق خود و بسیار قابل حمایت است. مبارزه ای برای تغییرات بنیادی در سنتها و قوانین ناننوشته اجتماعی است كه زنان را در مقابل تجاوز مردان مسئول و خطا كار میدانسته، همزمان موج اعتراضی و افشاگری زنان برای به چالش كشیدن علنی حاكمیتی كه حتی با نمایش دستگیری متجاوزین هم نمیتواند مدعی دروغین دفاع از زنان در مقابل آنان باشد. دستگیری و بازداشت امام وردی یا هر متجاوز دیگری نمیتواند خون زهرا و ریحانه و دیگر زنان و دخترانی را كه قربانی تجاوز و تعدی شدند پاك كند. نگاه بیمارگونه در این حكومت به زنان و اساسا وجود جمهوری منحوس اسلامی عامل اصلی وجود تجاوز و سكوت قربانیان است.

اعلام طرح شكایت از امام وردی از طرف نیروی انتظامی بیشتر به شوخی شبیه است. نیروی انتظامی كه ٤٠ سال حافظ حق متجاوزین بوده امروز ناگهان خواهان دادرسی و طرح شكایت زنان از فقط یكی از متجاوزین است. جبا در كشوری كه ٤٠ سال است زنان مورد تجاوز كلامی و فیزیكی و جنسی آشكار و پنهان واقع شده اند و همزمان ٤٠ سال با دروغ مشمئز كننده “حرمت زن” روبرو بوده اند یك تك دستگیری این همه اهمیت پیدا میکند! شاید خیال کرده اند دستگیری كیوان امام وردی پرده ساتری برای حفظ موقعیت و جایگاه بقیه متجاوزین خواهد شد.

۴۰ سال است یك حكومت خشن و بیمار مذهبی در راس قدرت است كه یكی از مهمترین ارکان حفظ حاكمیتش حذف زنان از عرصه فعالیتهای اجتماعی و پایمال كردن حقوق ابتدایی آنان بوده، امروز میخواهد با پُز قانون و شكایت از متجاوز به صحنه بیاید! این فقط میتواند نشان از قدرت به میدان آمده ای باشد كه قصد سكوت بیشتر ندارد. مگر سعید طوسی را بازداشت و محاكمه كردید تا كیوان امام وردی را محاكمه كنید؟ مگر بقیه متجاوزین از دانشگاه تا مجلس در راس قدرت نیستند؟ مگر ازدواج كودكان ٩ ساله در قوانین شما مهر تایید نخورده، مگر این تجاوز نیست؟ مگر پونز زدن به پیشانی زنان بدلیل بی حجابی تجاوز به حقوق زنان نبود؟ مگر زنان بدلیل بی حجابی از دست نیروی انتظامی كتك نخورده اند، دستگیر نشده اند؟ از نظر شما این تجاوز به حریم شخصی افراد نیست؟ مگر سلمان خدادادی متجاوز نبود؟ حالا نیروی انتظامی دایه مهربانتر از مادر شده و فراخوان شكایت از امام وردی را میدهد؟ شما از نظر ما زنان حامیان و همدستان نه تنها كیوان ها و سعیدها بلكه همه متجاوزین به زنان هستید! كیوان امام ظاهرا در مسند قدرت ننشسته، نماینده مجلس نیست، استاد دانشگاه و رئیس فلان موسسه هم نیست، بهمین دلیل دستگیر شده! شما مُهره درشتها را حفاظت میكنید و به سراغ اوباشانی میروید كه ضرری از دستگیریشان متوجه شما و دستگاه قدرت نخواهد شد! زن و كودك در جامعه ای كه جانیان اسلام در راس و رهبری آن هستند فاقد هر نوع حق و حقوقی هستند حالا با دستگیری امام وردی فكر كرده اید مأوائی برای زنان مورد تجاوز واقع شده فراهم كرده اید؟ بعید نیست فردای دادرسی زنان سكوت شكسته را بجرم “شراب خواری و حضور در خانه مرد نامحرم” به محاكمه بكشید! به شما هیچ اعتمادی نیست، به خودتان مدال افتخار مقابله با تجاوز ندهید!

دستگیری یک متجاوز تحت فشار اعتراض همگانی زنان یک عقب نشینی حکومتی است. تا زمانیكه جانیان اسلامی و حافظان سرمایه در قدرت هستند زنان تحت ستم و تبعیض و تحقیر خواهند بود. سرنگونی جمهوری اسلامی بعنوان رکن اصلی مبارزه با بی حقوقی و نابرابری، قدم اول راه حل قطعی مسئله زن ستیزی است. امری که باید با واژگون کردن کل مناسبات نابرابر اقتصادی به یک برابری در تمام شئون اجتماعی متحول شود. حضور زنان در عرصه های اجتماعی بعنوان بخش حذف نشدنی جامعه و سیاست، الغای قوانین ارتجاعی و ضد زن، اعلام برابری بی قید و شرط زن و مرد همراه با کار آگاهگرانه در جامعه و در همه سطوح آموزشی و تحصیلی، از قدمهای اولیه در تغییر نگاه جامعه به زن و تفهیم مفاهیمی چون برابری و حق اختیار و انتخاب زن بر زندگی خویش است.

امروز زنان از تجاوز و افشای متجاوزین در فضای مجازی حرف میزنند. دیر نیست که مجددا و علنی و آشکار در فضای واقعی و بصورت توده ای علیه حكومت زن ستیز به میدان بیایند و برای سرنگونی این رژیم ضد زن وارد نبرد آخر شوند.

٢٧ اگوست ٢٠٢٠