اطلاعیه ها

اعلامیه حزب حکمتیست یاد کارگران جانباخته معدنچی هجدک را گرامی می داریم!

یاد کارگران جانباخته معدنچی هجدک را گرامی می داریم!
مسببین این جنایت کارفرمایان و جمهوری اسلامی اند!

با کمال تاسف، امروز یکشبنه شانزدهم شهریور، بر اثر ریزش معدن زغال‌ سنگ در هجدک کرمان، کارگران این معدن زیر آوار محبوس شدند. بنا به خبر تاکنون چهار تن از کارگران به نامهای: سید رحیم حسینی، مصطفی گلستانی، امیر رضا دورانی و میثم رامشک جان باختند. یک کارگر دیگر به نام عبدالله جباری که مصدوم شده بود را به بیمارستان شهر کرمان انتقال دادند. آذر ماه سال ۱۳۸۹ نیز در همین معدن، بر اثر فقدان سیستم ایمنی کار، ریزش معدن در اعماق جان چهار کارگر معدنچی را گرفت.

محل های ناامن کار به قتلگاه کارگران تبدیل شده و در این میان معادن یکی از مراکزی است که بدلیل فقدان ایمنی محیط کار و سودپرستی سرمایه داران، مرتبا از کارگران قربانی می گیرد. معادن زغال سنگ از طبس و کیاسر و کلاریز تا یورت و هجدک و چشم‌ پودنه، یادآدور فجایع و جانباختن کارگران در اعماق است. آمار رسمی که شامل بسیاری از معادن کوچک نمی شود، از “بیش از ٣٠٠٠ حادثه در معادن کشور، آسیب‌دیدگی حدود ١٣٠٠٠ نفر و کشته شدن بیش از ٤٣٠ معدنچی” طی یکدهه اشاره دارد. آنچه که زیر تیتر “حوادث کار” ثبت می شود، نتیجه امتناع کارفرمایان از تامین سیستم ایمنی محیط کار بدلیل سودجوئی و فرستادن آگاهانه کارگران به محیط ناامن کار و بازی با جان کارگران است.

کارگران معدن زغال‌سنگ هجدک کرمان سابقه مبارزات پرشکوه در چند ماه گذشته علیه واگذاری صندوق بازنشستگی فولاد توسط شرکت سرمایه گذاری دالاهو به بازار بورس را دارند که موفق شدند دولت و کارفرما را عقب برانند. امروز نیز ضروری است برای تامین امنیت محیط کار و دفاع از همکاران وارد اعتراض و اعتصاب شوند و علیه کارفرمایان و جمهوری اسلامی بعنوان مسبب و مسئول قتل کارگران بمیدان بیایند. ایمنی محیط کار باید توسط کمیسیون های منتخب اعمال نظارت کارگران در محلهای کار تائید شود. کارفرمایان باید وادار به تامین سیستم استاندار ایمنی محیط کار و پذیرش نظارت نمایندگان کارگران شوند.

حزب کمونیست کارگری حکمتیست ضمن ابراز تاسف عمیق بخاطر جانباختن کارگران معدنچی، به خانواده و بستگان این عزیزان و کارگران معادن زغال سنگ هجدک کرمان صمیمانه تسلیت میگوید.

مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
زنده باد جمهوری سوسیالیستی!

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست
١٦ شهریور ۱۳۹۹ – ٦ سپتامبر ۲۰۲۰
___________________________________