اطلاعیه ها

اعلامیه حزب حکمتیست اعتراض هماهنگ پرستاران در چند استان کشور

روز دوشنبه ۲۰ مرداد، پرستاران در استانهای مختلف ایران بطور هماهنگ اعتراض همزمان برگزار کردند. پرستاران پیمانی و موسوم به شرکتی بیمارستان‌ها در اهواز، کرمان، مشهد، اراک، لرستان، یزد و ارومیه، در مقابل استانداری ها اجتماع کردند. پرستاران به عدم پرداخت حقوق و اضافه کاری اجباری و بدون حقوق اعتراض دارند. پرستاران معترض می گویند ساعت کار پرستاران را از ۱۶۰ ساعت در ماه به ۱۷۵ ساعت افزایش داده‌اند و برای هر پرستار در ماه ۵۰ ساعت اضافه کاری اجباری و بدون مزد تعیین شده است. از خواستهای محوری پرستاران و کارکنان بیمارستانها، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، پرداخت به موقع و منظم حقوق ها، استخدام دائم و برچیده شدن شرکت‌های پیمانکاری است. در مشهد نیروی انتظامی به تجمع اعتراضی پرستاران هجوم برد و تعدادی از معترضین را مورد ضرب ‌وشتم قرار داد.

پرستاران در شهرهای مختلف خواستار حذف پیمانکاری‌ها در وزارت بهداشت و درمان و انعقاد قرارداد رسمی با وزارت بهداشت و درمان شدند. از سال ۹۳ شرکتهای پیمانکاری‌ وارد وزارت بهداشت و درمان شدند و از آن زمان قراردادهای پیمانی و شرکتی گسترش یافته است. شعارهای پرستاران از جمله؛ “نیروی شرکتی بهداشت = سنگرساز بی‌سنگر”، “در اوج همه‌گیری، بدون امنیت شغلی و بدون پشتیبانی، سلامت خود را فدا کردیم”، “آیا این عدالت است”، “حذف شرکت های پیمانکاری”، “از طرح تحول تا خط مقدم کرونا”، “نه به تبعیض”، “نه به بی‌عدالتی”، “بالاترین آزمون ما حضور در خط مقدم کرونا” و “تبدیل وضعیت استخدامی بدون آزمون” بود.

اجتماعات هماهنگ پرستاران نمونه دیگری از اعتراض رشته ای در استانهای مختلف است که بسرعت در رشته های مختلف گسترش می یابد. کادر درمان و مشخصا پرستاران در دوره کرونا جزو فداکارترین بخش طبقه کارگر و مورد اعتماد و محبت عمیق مردم در همه جای دنیا بودند که تعدادی از آنها بدلیل ابتلا به کرونا جان باختند. جمهوری اسلامی اما پرستاران را مانند دیگر بخشهای اردوی کارکن به بردگی، فقر و کار اجباری محکوم و اعتراض شان را با تهدید و چماقداری جواب میدهد.

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست از اعتراض برحق و اقدام بجا و بموقع پرستاران برای اعتراض هماهنگ و خواستهای آنها حمایت میکند. خواست پرستاران برای الغای شرکتهای پیمانی و برخورداری از قراردادهای دائم، از خواستهای محوری طبقه کارگر ایران در مراکز نفت و گاز و پتروشیمی ها و عمده مراکز تولیدی و خدماتی است. درود بر پرستاران این عزیزان خط مقدم مقابله با بیماری کرونا!

مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
زنده باد جمهوری سوسیالیستی!

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست
٢٢ مرداد ۱۳۹۹ – ١٣ اوت ۲۰۲۰
____________________________________