مقالات

تهاجم جدید به نمایندگان کارگران هفت تپه سیاوش دانشور

روز پنجشنبه هشتم آبان، نیروهای انتظامی با هجوم به منازل تعدادی از نمایندگان کارگران هفت تپه را بازداشت کردند. بنا به منابع خبری کارگران هفت تپه؛ یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی منجزی، مسعود حیوری و حمید ممبینی با ضرب و شتم و بی احترامی بازداشت و به پاسگاه هفت تپه منتقل شدند. قاضی کشیک در عصر پنجشنبه رای به آزادی این کارگران نداد لذا آنها را از این محل به بازداشتگاه اداره آگاهی شوش منتقل کردند.

در اینروز اتفاق دیگری افتاد و آن درگیری کارگران با فردی بنام آمیلی نماینده کارفرمای شرکت بود. آمیلی در دفتر تهران مستقر است و بدنبال حکم خلع ید از مالکان فعلی، با اتکا به وابستگان کارفرما در شرکت مرتباً در تلاش برای اذیت و آزار فعالین کارگری بوده است. از جمله اقدامات این فرد صادر نکردن فیش حقوقی و عدم محاسبه اضافه کار فعالین کارگری و در موردی تلاش برای اخراج یکی از آنها بوده است. ورود امروز وی به شرکت با موجی از اعتراض و درگیری لفظی با کارگران منجر شد که نهایتا وی را از محوطه شرکت به بیرون فرستادند. دستگیری های امروز فعالین کارگری را شاید بخواهند به این موضوع ربط دهند اما در حقیقت این اقدامات علیه فعالین کارگری در چند ماه گذشته از جمله با هدایت همین آمیلی وسیعا تشدید شده بود و کارگران با انواع شایعات، انتشار اسناد تقلبی برای تخریب و ترور شخصیت، تهدیدهای لفظی، حمله با سلاح سرد و گرم از قمه کشی تا تیراندازی، قطع حقوق و نپرداختن اضافه کاری مواجه بودند. سیاستی که هدفش تخریب و اعمال فشار به چهره های خوشنام و مورد اعتماد کارگران در هفت تپه است.

واکنش کارگران به این اقدامات حمایت از همکارانشان و اعلام اجتماع و اعتصاب در روزهای آتی است. عدم پرداخت اضافه کاری های ماه قبل هم به تجمعی اعتراضی در شرکت منجر شد. اینبار عدم پرداخت ها با شکایت کارفرمایان شرکت و دستگیری و تلاش برای باز کردن پرونده قضائی دیگری ترکیب شده است. این در حالی است که کارگران هفت تپه صدها پرونده قضائی از این دست دارند که هر کسی به میل خود چند شکایت علیه این و آن فعال کارگری را با تحریک کارفرما به جریان انداخته است. یک خواست کارگران مسدود و مختومه کردن این پرونده ها و بازگشت به کار همکاران اخراجی بوده است.

کارگران به آوردن نیروی انتظامی درون شرکت یا مجاور شرکت، ایجاد فضای مختنق در کارخانه، تحریک مرتب عوامل کارفرما علیه کارگران و تیراندازی به وسائل شرکت در روز روشن اعتراض دارند. کارگران میگویند کارخانه که میدان تیر و پادگان نیست که در آن تیراندازی میشود و نیروی نظامی مانوّر میدهد. کارگران هفت تپه از اشاعه و انتشار اسناد جعلی علیه نمایندگانشان توسط عوامل کارفرما در سوشیال میدیا عصبانی هستند و به آن اعتراض دارند. کارگران اعلام کردند در صورتی که به تلاش مستمر برای بی حرمتی و تهدید فعالین کارگری پایان داده نشود آنها با اعتصاب و تجمع قاطعانه پاسخ خواهند داد.

بنا به تصمیم نهادهای حکومتی از جمله دادسرای دیوان محاسبات باید تا آخر ماه جاری خلع ید از کارفرمای هفت تپه و واگذاری به مالک جدید صورت گیرد. در این مدت نقل و انتقالات مشکوک، فروش اموال، اقدامات نمایشی توسعه و کشت، تحریک قومی و اعمال فشار به فعالین در جریان بوده تا شاید این روند معکوس شود. کارگران امروز در واکنش به این اقدامات و بازداشت همکارانشان دعوت به اجتماع و اعتصاب در روزهای شنبه و یکشنبه کردند. کارگران اعلام کردند روزشمار خلع ید را آغاز و خواهان خلع ید فوری اند، خواهان غیر پادگانی کردن شرکت و موظف بودن مدیران و کارفرمایان به رعایت حرمت و شأن کارگران هستند.

جدال برسر سرنوشت هفت تپه در زمین ناهموار و نابرابری ادامه دارد. کارگران هفت تپه تاکنون در مقابل هر تلاش ضد کارگری و تفرقه افکنانه هوشمندانه و موفق عمل کرده اند. آنها خوب میدانند که ایجاد درگیری و فضای مملو از اتهام، زمینی است که کارفرما و عواملش در آن بازی میکنند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند. آنها در حال حاضر بدون نیاز به کارفرما و مدیران شرکت را اداره میکنند و نشان دادند برای اداره شرکت به کارفرما و تیم مدیران بی خاصیتش نیازی ندارند. عیان کردن همین واقعیت از جمله با واکنش عوامل کارفرما و امثال آمیلی و صابریان روبرو شده است. کارگران در هر مورد که ضروری تشخیص دادند به کارفرما و عواملش جواب درخور دادند از جمله دعوت به اجتماع و اعتصاب برای روزهای آتی بدلیل تهاجم به نمایندگان کارگران.

در عین حال اینهم روشن است که دولت و مقامات استان به بعد از اسد بیگی و آینده مالکیت شرکت فکر میکنند. برای آنها روشن است اسدبیگی رفتنی است و در فرصت باقیمانده میخواهند با اعمال فشار و تهدید و پرونده سازی علیه فعالین کارگری، کارگران را حدالمکان از این پروسه تغییر و تحول قیچی کنند. امری که در رودروئی با تجربه و هشیاری کارگران هفت تپه محکوم به شکست است!

سردبیر.
٢٩ اکتبر ٢٠٢٠