اطلاعیه ها

اطلاعیه کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری -حکمتیست در رابطه با مرگ دلخراش ۵ کولبر بر اثر ریزش بهمن

!

طبق اخبار منتشره روز دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ ۵ کولبر اهل روستای کوران از توابع منطقه صومای برادوست شهرستان ارومیه بدلیل ریزش بهمن در حین کولبری در ارتفاعات مرزی این شهرستان در اثر سقوط بهمن جانشان را از دست دادند. اسامی این کولبران جان‌باخته ولایی خدایی، فرات خدایی، متین اصلانی، بیلن احمدی و یاور اصلانی اعلام شده است.
یکی از اثرات فقرگسترده، بیکاری و گرانی غیر قابل مهار در جامعه، قبول کار طاقت فرسای کولبری بعنوان کار رسمی و منبع درآمد است. تعداد زیادی از انسانهای محروم و تحت ستم جامعه که فاقد کار و درآمد هستند از جمله زنان و کودکان برای تامین حداقل معیشت به کولبری روی آورده اند. کولبران اگر از سرمای طاقت فرسا و ریزش بهمن وبقیه بلایای طبیعی جان سالم بدرببرنند نهایتا مورد حمله و شلیک مستقیم نیروهای مرزی و پاسداران مزدور جمهوری اسلامی قرار میگیرند. با انجام این کار غیر معمول و بسیار سخت، مرگ همیشه از رگ گردن به کولبران نزدیک تر است. جمهوری اسلامی هیچگاه کولبری را بعنوان کارغیر قانونی اعلام نکرده اما کشتار کولبران بدلیل عبور از مرز و حمل بارعامل کشتار کولبران بوده.
کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری –حکمتیست ضمن ابراز همدردی عمیق با خانواده کولبران جان باخته اعلام میکند مرگ و مواجه روزمره با مرگ در ازای تامین لقمه ای نان شایسته انسان امروز نیست. به این برده گی قرن بیست و یکم باید نقطه پایانی نهاد. به حراج گذاشتن حیات انسانهایی که برای تامین حداقل های زندگی شان از این طریق قرون وسطایی کسب معاش میکنند و هر روز به استقبال مرگ میروند باید پایان پذیرد. بانی و باعث مرگ کولبران به هر دلیلی از بلایای طبیعی تا شلیک مستقیم به آنان، رژیم سرکوبگر و جنایتکار جمهوری اسلامی است که زندگی میلیونها انسان را در طول بیش از ۴ دهه به گروگان گرفته و فقر و بی حقوقی را به اکثریت عظیم جامعه تحمیل کرده است.

۲۰ ژانویه ۲۰۲۱