اطلاعیه ها

اطلاعیه كمیته كردستان حزب حكمتیست در مورد : درگذشت رفیق جبار عزیزی چهره خوشنام مردم مریوان

با كمال تاسف اطلاع یافتیم كه دیروز پنجشنبه ٢٥ فوریه رفیق جبار عزیزی، یكی از چهره های مبارز و خوشنام شهر مریوان، در بیمارستانی در بندرعباس بر اثر بیماری سرطان دیده از جهان فرو بست.

رفیق جبار در خانواده ای زحمتكش و مبارز در شهر مریوان دیده به جهان گشود. از همان اوائل جوانی مانند مردم آن شهر با ستم و جور رژیم پهلوی آشنا و به وضعیت موجود معترض بود. در اعتراضات موجود آندوره دانش آموزان دبیرستان فرخی علیه رژیم سلطنت شركت فعال داشت. جبار در دوران قیام بهمن هم فعالانه همراه رفقایش و خانواده اش شركت فعال داشتند. بهمین خاطر رژیم هار اسلامی بمحض به قدرت رسیدن كاك فایق عزیزی برادر جبار را كه عضو شورای شهر مریوان بود در پادگان مریوان همراه تعدادی دیگر از فعالین سیاسی توسط خلخالی جنایتكار بدون محاكمه اعدام کرد.

رفیق جبار در آستانه انقلاب ۵۷ مدتی در ارتباط با سازمان چریکها به فعالیت های خود ادامه داد و در بنكه های محلات آن وقت شهر مریوان كه بعد از قیام توسط جوانان برای سازمان دادن امور مردم توسط خودشان تشكیل شده بود فعالانه شركت داشت. وی همچنین یكی از اعضای ستاد حفاظت شهر مریوان بود كه امنیت شهر را در مقابل مرتجعین بعهده داشت. این ستاد كه ارگانی مردمی بود، مرتب مورد تهدید ارتجاع اسلامی تازه بقدرت رسیده بود.

رژیم اسلامی ضمن فشار و سركوب فراوانی كه برای مردم كردستان آورده بود بسیاری از فعالین سیاسی از جمله رفیق جبار را از كار اخراج كرد و او ناچار شد برای مدتی به بندرعباس كه همسرش اهل آنجا بود برود. اما آنجا هم به فعالیت های خود ادامه داد و مرتب تحت فشار نیروهای سركوبگر قرار داشت، تا جائیکە مجبور به مهاجرت به تركیه و سپس به آلمان شد. وقتی رفیق جبار به آلمان آمد، فعالیت های خود را با حزب كمونیست كارگری وقت گره زد و به عضویت آن حزب درآمد و بعنوان یكی از فعالین تشكیلات آلمان حزب در همه تظاهرات ها و فعالیت ها شركت فعال داشت. متاسفانه بعدا بخاطر اینكه همسر و فرزندانش كه در تركیه بسر میبردند به كردستان عراق دیپورت شده بودند، جبار هم مجبور شد به آنها ملحق و به ایران برگردد.

رفیق جبار هم آنجا دوباره با فعالین چپ و كمونیست فعالیت های خود را ادامه داد. از جمله در اعتراضاتی كه بخاطر قتل ناموسی شهین نصرالهی و فرشته نجاتی در مریوان صورت گرفت از سازماندهندگان اصلی این حركت ها بود. همچنین نقش فعالی در بازگرداندن جنازه فرشته نجاتی به روستای دزلی داشت كه در آن صدها نفر شركت كردند. همچنین هنگامیكه رژیم میخواست فرزاد كمانگر و دیگر زندانیان را اعدام كند، همراه دوستان و یارانش در حركتی اعتراضی بهمین منظور شركتی فعال داشت و در سبزه میدان شهر مریوان پلاكارد نه به اعدام را بر افراشت. رفیق جبار در تمام این سال ها لحظه ای از فعالیت دست برنداشت و همراه فعالین كمونیست و چپ در شهر مریوان، فعالیت های زیادی را بمناسبت های مختلف از جمله؛ هشت مارس، اول مه، و … شركت میكرد. رفیق جبار در همه این سال ها و انجام فعالیت ها با كمیته كردستان حزب حكمتیست در ارتباط بود.

رفیق جبارمتاسفانه بخاطر فشارهایی كه مرتب نیروهای سركوبگر رژیم برایش می آوردند، ‌با وجود بیماری هائی كه داشت، مجبور شد همراه خانواده اش دوباره به بندرعباس برگردد و با تاسف فراوان روز گذشته در آنجا درگذشت.

كمیته كردستان حزب حكمتیست درگذشت رفیق جبار عزیزی را به همسر و فرزندانش، اعضای محترم خانواده عزیزی و مردم شهر مریوان تسلیت میگوید. یاد رفیق جبار عزیزی گرامی باد!

كمیته كردستان حزب حكمتیست
بیست و ششم فوریه ٢٠٢١