بخش ویژه دیدگاه اعضای حزب مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتصاب کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه
کارگران هفت تپه وارد بیست و چهارمین روز از اعتصاب و اعتراض خود شدند. اعتصاب تدریجا گسترده تر میشود و به داخل شهر مقابل فرمانداری شوش و راهپیمائی تبدیل شده است. کارگران اهم مطالباتشان را چنین اعلام کردند: تعیین تکلیف فوری شرکت و اخراج فوری کارفرمای خلع ید شده و محاکمه مختلسین، پرداخت فوری حقوق معوقه همه همکاران، تمدید فوری قراردادهای تمام همکاران، منجمله همکاران دفع آفات و غیرنیشکری، بازگشت به کار همکاران اخراجی، مختومه کردن پرونده قضایی وکیل مان خانم فرزانه زیلابی، واکسیناسیون عمومی، سریع و رایگان در مقابل کرونا. کارگران بر ادامه اعتصاب تا رسیدن به مطالبات تاکید دارند.

اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران فولاد مبارکه اصفهان
روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه کارگران ‌پیمانکاری فولاد مبارکه اصفهان در اعتراض به پایین بودن حقوق و مزایای دریافتی و تبعیض حقوقی در مقایسه و نسبت به حقوق و مزایای پرسنل قرارداد مستقیم، دست به اعتصاب زدند و در مقابل ساختمان مرکزی فولاد مبارکه تجمع برپا کردند.

عتصاب پرسنل بخش تعمیرات پالایشگاه اصفهان
روز یکشنبه دهم مردادماه نیروهای بخش تعمیرات پالایشگاه اصفهان در اعتراض به پایین بودن سطح دستمزدها اعتصاب کرده و در محوطه پالایشگاه دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان
روز دوشنبه ۱۱ مردادماه کشاورزان شرق اصفهان برای پیگیری خواسته ها و حل مشکل آب کشاورزی و حقآبه خود در مقابل اداره منطقه ای آب در اصفهان دست به تجمع اعتراضی زدند. معترضین شعار می‌ دادند: آب زاینده رود حق مسلم ماست، مرگ بر نوروزی خائن!

اعتراض کارگران رسمی نفت
روز جمعه هشتم مردادماه جمعی از کارگران و کارکنان عملیاتی شرکت نفت فلات قاره شاغل در مناطق عملیاتی بهرگان، سیری، لاوان، قشم و سکوهای نوروز و بهرگانسر نسبت به محدودیت‌های اعمال شده و نحوه افزایشات عمومی در حقوق ۱۴۰۰ اعتراض کرده و بار دیگر خواستار حذف محدودیت سقف حقوق برای کارگران عملیاتی نفت شدند. در روز ۶ تیرماه پس از برگزاری جلسه کمیسیون انرژی مجلس مصوب گردید که حقوق تیرماه کارگران رسمی طبق خواسته آنان اصلاح شود، اما تنها محدودیت افزایش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی حذف شده و محدودیت سقف حقوق و مالیاتهای سنگین هنوز برجاست که کارکنان رسمی خواهان رفع آن هستند.

برگزاری مجمع عمومی بزرگ کارگران پروژه‌ ای
روز یکشنبه دهم مردادماه کارگران پروژه‌های نفتی ساکن استان چهارمحال و بختیاری با برگزاری مجمع عمومی بزرگ کارگری در شهرستان هفشجان از تداوم اعتصاب حمایت کردند و اعلام نمودند که تا تحقق مطالباتشان ایستادگی خواهند کرد. فراخوان برگزاری این گردهمایی کارگری از چند روز پیشتر در میان کارگران اعلام شده بود.

یکشنبه های اعتراضی بازنشستگان
روز یکشنبه دهم مردادماه جمع هائی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان و اصفهان مقابل ساختمان این صندوق در شهرهای اهواز و اصفهان تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند.

تجمع اعتراضی پزشکان در شهرهای مختلف
روز یکشنبه ۱۰ مرداد جمعی از پزشکان عمومی و دانشجویان پزشکی شیراز در اعتراض به وضعیت شغلی و معیشتی خود در محوطه دانشگاه علوم پزشکی این شهر تجمع کردند. در یاسوج هم پزشکان و دانشجویان پزشکی، در برابر دانشگاه علوم پزشکی در اعتراض به وضعیت بد شغلی و معیشتی و پایمال شدن حقوق خود دست به تجمع زده و بیانیه صادر نمودند. این تجمع اعتراضی به شکل سراسری در سایر شهرها همچون تهران، کرمان، مشهد، کرمانشاه و همدان نیز توسط کادر پزشکی برگزار گردید.

گاز گرفتگی در معدن دامغان جان یک کارگر را گرفت
وقوع حادثه در معدن تموزائه دامغان سبب گرفتار شدن معدنچی و درگذشت یکی از کارگران شد. کارگر جانباختە در این معدن ۲۳ ساله و از اتباع افغانستان است. این حادثه در معدن زغال‌سنگ تموزائه واقع در منطقه طالو روستای طاق دامغان رخ داد.

تجمع اعتراضی مردم و هنرمندان در تهران در حمایت از خوزستان
روز شنبه نهم مردادماه جمعی از مردم و هنرمندان در حمایت از اعتراضات مردم خوزستان در تئاتر تهران تجمع کردند. در این تجمع که در محل تئاتر شهر واقع در چهار راه ولیعصر شکل گرفت، معترضان شعارهایی در حمایت از مردم خوزستان و اعتراضات ‌شان علیه بی ‌آبی و غیرە سردادند که طبق معمول تجمع کنندگان با خشونت نیروهای امنیتی روبرو شدند.

تجمع اعتراضی مردم در مشهد با یورش نیروهای امنیتی مواجه شد
روز یکشنبه ۱۰ مردادماه جمعی از فعالین سیاسی و مدنی مشهد طبق فراخوان از پیش اعلام شده دست به تجمع زدند. ابتدا قرار بر این بود کە در پارک ملت تجمع کنند کە نیروهای امنیتی آنجا را وسیعا تحت پوشش نیروهای ضد شورش قرار دادە بودند کە عملا تجمع غیر ممکن بودە و بە ناچار تجمع را بە پارک دیگری انتقال دادە بودند. تجمع کنندگان در حمایت از مبارزە برحق مردم خوزستان شعار از خراسان تا خوزستان اتحاد اتحاد سردادند و از مردم مشهد خواستند تا علیە وضع موجود همدوش با سایر مردم بپاخیزند. این تجمع نیز از جانب نیروهای امنیتی تحمل نشد و مورد سرکوب قرار گرفت.

همبستگى سنديكاهاى كارگران و كاركنان آلمان با كارگران اعتصابى در ايران
اتحاديه سراسرى سنديكاهاى كارگران و كاركنان آلمان واقع در شهر اوفنباخ در جهت حمایت از کارگران اعتصابی ایران به شرح ذیل بیانیه ای صادر نمود:

با نگرانى شديد مطلع شده ايم كه مبارزات برحق اخيرِ كارگران و كاركنان صنايع نفت، گاز، انرژى و پتروشيمى ايران براى افزايش حقوق و دستمزدها و همچنين درخواستِ بهبود بخشيدن به شرايط كارى آنگونه كه در شأن انسان باشد، به شدت از سوى رژيم سركوب مى شود و تظاهركنندگان با مجازات هاى سنگينى ازجمله قطع حقوق و دستمزد، بيكارى و زندان مواجه هستند.

ما، كارگران و كاركنان عضو سنديكاى كارخانجات و كارگاه هاى صنعتى و خدماتى شهر اُفنباخ و حومه، به اين وسيله حمايت و پشتيبانى خود را از اعتصابات و تظاهرات همكاران مان در ايران اعلام مى كنيم و تا دستيابى به خواسته هایشان دركنارشان خواهيم بود.

– پرداخت حقوق و دستمزدهاى عقب افتاده
– تعيين و پرداخت حقوق و دستمزد كافى براى زندگى در شرايط انسانى
– انطباق شرايط كارى و ايمنى در محيط كار متناسب با استانداردهاى بين المللى
– به رسميت شناختن حق آزادى اجتماعات و حق ايجاد تشكلات كارگرى و كارمندى

ما بر اين باوريم كه بسيار اهميت دارد كه كارگران و كاركنان كارخانجات و بنگاه هاى صنعتى و خدماتى از حق اعلام آزادانه و علنى درخواست هاى شان ازطريق اعتصابات و تظاهرات برخوردار باشند. ما، ضمن آرزوى قدرت و ايستادگى براى شما كارگران و كاركنان صنايع نفت، گاز، انرژى و پتروشيى ايران، از مبارزات تان تا دستيابى به خواسته هاى برحق تان پشتيبانى مى كنيم و همچنان در كنارتان خواهيم بود.

با سلام هاى دوستانه
بريگيته باخ-گراس، دبير اول د.گ.ب شهرِ اُفنباخ و حومه
اتحاديه سراسرى سنديكاهاى كارگران و كاركنان آلمان

***