مقالات

یادداشتها، سیاوش دانشور

حجاب اسلامی قاتل زنان
به یاد مرضیه طاهریان کارگر نساجی

مرضیه طاهریان تنها ٢١ سال داشت. جوانی با یک دنیا آرزو که لای چرخ دنده کارخانه مدفون شد. مرضیه کارگر کارخانه ریسندگی نساجی کویر در سمنان بود که حین کار به دلیل گیر کردن مقنعه درون چرخ دنده ماشین ریسندگی به قتل رسید.

معمولاً این تراژدی ها زیر تیتر “سوانح محیط کار” دسته بندی میشوند و در اکثر موارد عوامل وزارت کار که با کارفرمایان هماهنگ هستند، تقصیر را به گردن کارگر و “اشتباه” و “عدم رعایت” وی می اندازند تا کارفرمایان را تبرئه کنند.

واقعیت اینست که اینها “سوانح محل کار” نیستند، قتلهای عمد در مراکز کار بدلیل فقدان استانداردهای ایمنی محیط کار است. قتل عمد کارفرمائی است چون تامین هزینه ایمنی کار ربط مستقیمی با میزان سود سرمایه دارد. تعداد کسانی که در محل کار طی سال به قتل می رسند معادل است با تلفات جنگهای گرم و خونین. اینها جنایت قانونی سرمایه داران است اما در این نظام قاتلین راست راست راه میروند و قانون حاکم مدافع کارفرماست.

حجاب اسلامی خونین
مورد مرضیه طاهریان اما صرفاً قتل در محیط کار بدلیل فقدان ایمنی کار نیست. این یک بخش آنست، بخش دیگر در مورد زنان کارگر قوانین آپارتاید جنسی و اسلامی است. حجاب از ابتدا با اسید و پونز و قمه و تیزبر اسلامیون و طی یک جنگ خونین با زنان اجباری شد. وادار کردن زنان به رعایت حجاب اسلامی و کار مشقت بار با یک کیسه زشت و سیاه، یعنی تحمیل فشار مضاعف فیزیکی و روانی همراه با مخاطرات جدی که جان امثال مرضیه طاهریان را می گیرد.

قاتل مرضیه جمهوری اسلامی و قوانین آپارتاید اسلامی است. قاتل مرضیه حاجی های فاسد و کارفرمایان هستند که از این قوانین سوبسید می گیرند. قاتل مرضیه ارتجاع و عقب ماندگی است که ضدیت با زن را به اوج رسانده است. مرضیه اولین قربانی نبود و متاسفانه آخرین هم نخواهد بود.

قتل زنان روزمره شده و شاخکهای جامعه در قبال این موج زن کشی بی حس شده است. تشدید مبارزه برای سرنگونی حکومت آپارتاید حافظ سرمایه گام اول و ضروری رهائی زنان و جامعه است.

یاد مرضیه طاهریان گرامی باد!

٩ نوامبر ٢٠٢١

آش شور “چند همسری”!!

طبق شرع انور اسلام هر مرد میتواند سه چهار زن رسمی و تعداد بیشتری “صیغه” داشته باشد. اصولا اساس اصول و فروع و شرع اسلام در باره شکم و زیر شکم است. آش بحدی شور شده که صدای روزنامه آفتاب یزد را در آورده که چرا تبلیغات چند همسری محوری شده است و چرا در اینستاگرام افرادی با زندگی مجلل شدیدا به تبلیغ چند همسری می پردازند؟

نویسندگان آفتاب یزد به احتمال زیاد خودشان از همین جنس و از طایفه اسلامیون سرمایه دار هستند اما نگرانی دارند. نگرانی آنها از اصل چند همسری نیست بلکه اینست که “تشویق به چندهمسری و ترویج آن درحالی صورت می‌گیرد که بسیاری از جوانان به‌دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی قادر به ازدواج و تشکیل خانواده نیستند چه برسد به ازدواج مجدد”!

بعبارت دیگر اگر جوانان وسع مالی و امکان ازدواج داشتند چنین تبلیغاتی اشکال نداشت اما در این شرایط میتواند به نفرت عمومی علیه اسلام و حکومتش منجر شود. آفتاب یزد دلسوز حکومت است و نق خانوادگی میزند. چون چند همسری را زیر سوال نمی برد بلکه بعنوان اصلی مردانه و حقی ویژه مردان در باره شرایط آن حرف میزند. آفتاب یزد جرات ندارد بگوید چرا زنان حق چند همسری ندارند و چرا این اسلام و قوانین اش نرینه و ضد زن و جاده یک طرفه است؟

“چند همسری” پدیده ای پیشا سرمایه داری و مربوط به اقشار مرفه و مذهبی و آخوند مسلک است. چند همسری مکمل و کوبل “صیغه” همان تن فروشی به روایت اسلامی اما با قانون کنیر و برده عهد پیامبر اسلام است. چند همسری باید ممنوع باشد و قوانین مترتب با آن لغو شود.

٧ نوامبر ٢٠٢١