مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع کارگران شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز
روز یکشنبه ۲۳ آبان‌ماه کارگران شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز در اعتراض به دستمزد پایین خود بار دیگر دست به تجمع زدند. پرسنل شرکت موتورسازان با تجمع و ارائه خواسته های خود خواستار موارد زیر شدند:
۱- افزایش حقوق به صورت اعمال در حکم کار نه با پرداختی های ثابت
۲- اعمال طبقه بندی مشاغل
۳ -تشکیل شورای کارگری
۴ – پرداخت حق بهره وری متناسب و به روز شده
۵ – امنیت شغلی و تبدیل وضعیت.
در ماه جاری این چندمین باری است که کارگران تراکتور سازی تبریز دست به تجمع می زنند.

تداوم اعتراض کارگران شرکت زغال‌سنگ کرمان
کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان از بی‌نتیجه ماندن جلسه بررسی مشکلات خود در فرمانداری شهرستان زرند خبر دادند و تاکید کردند که واگذاری این شرکت به فولاد تجارت دالاهو بدون در نظر گرفتن خواسته‌های آن‌ها قطعی شده است. کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان که روز (۲۱ آبان) در فرمانداری زرند با مقام‌های شرکت معادن زغال سنگ کرمان، فرماندار زرند، مدیران شرکت فولاد تجارت دالاهو و مقام‌های امنیتی و نظامی استان جلسه داشتند، اعلام کردند که این جلسه بدون نتیجه پایان یافت. این کارگران از هفته گذشته به دلیلِ آنچه آنها اجرا نشدن تبدیل وضعیت استخدامی خود از قراردادی به رسمی، افزایش ضریب سخت و زیان‌آوری شغل خود در شرایط واگذاری معدن به «شرکت بین‌المللی فولاد تجارت دالاهو» می‌دانند، دست از کار کشیدند و خواهان دیدار با مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد، مالک شرکت معادن و فولاد تجارت شدند.

تجمع کارگران نی‌بر اخراج شده در هفت تپه
روز یکشنبه ۲۳ آبان جمعی از کارگران نی‌بر شرکت هفت‌تپه در محوطه شرکت تجمع کردند. کارگران نی‌بر که تعدادشان به ۱۵۰ نفر می‌رسید پس از پایان کشت متاسفانه همگی اخراج شده اند. کارگران خواستار این خواست هستند که در سایر بخش‌های شرکت جذب و استخدام شوند.

حقوق معوق ۱۱ ماهه کارگران معدن زغال سنگ آق دربند
کارگران معدن زغال سنگ آق دربند سرخس ۱۱ ماه حقوق معوقه و ۱۵ روز حقوق اردیبهشت ۹۳ و یک ماه عیدی سال ۱۳۹۹ را از کارفرمای خود طلب دارند.

اعتراضات کارگران کارخانه سبلان پارچه اردبیل از سر گرفته شد
دوشنبه ۲۴ آبان ‏کارگران کارخانه‌ی “سبلان پارچه اردبیل” در اعتراض به عدم دریافت ۴ ماه دستمزد و واریز نشدن ۳ ماه حق بیمه در محوطه شرکت تجمعی برگزار کردند.

کشته شدن کارگر پالایشگاه ششم عسلویه
صبح روز دوشنبه ۲۴ آبان‌ماه «حسن شمس» از کارگران روزمزد تعمیرات پالایشگاه ششم (فازهای ۱۵ و ۱۶) سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از ارتفاع سقوط کرد و جان باخت. ما در برنامە جامعە و کارگران، مرگ این کارگر را بە بستگان و همکارانش تسلیت میگویم و عامل این نوع مرگها را سودجوی سرمایەداران در عدم تامین ایمنی کار میدانیم.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت حفاری گلوبال پتروتک کیش
روز سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه جمعی از کارکنان شرکت تأسیسات حفاری گلوبال پتروتک کیش در اهواز تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع کنندگان نسبت به عدم پرداخت ۷ ماه حقوق و بیمه اعتراض دارند

کارگران کارخانه لاستیک بارز کردستان اعتصاب کردند
روز چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه کارگران مجتمع لاستیک بارز کردستان در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت معیشت‌شان اعتصاب کردند. کارگران این کارخانه نسبت به وضعیت نامناسب و کم بودن حقوق ، رانت خواری مسئولان پروازی کارخانه و پرداخت های خارج از ضابطه به کارشناسان شاغل در این مجموعه اعتراض دارند. مجتمع لاستیک بارز کردستان حدود ۷۵۰ نفر پرسنل دارد و همچنین حدود ۵۰۰ شغل غیر مستقیم نیز بخاطر اوضاع نابسامان این شرکت در خطر تعطیلی قرار گرفته است.

تجمع اعتراضی کارگران معدن مس دره‌زار روچون
روز چهارشنبه ۲۶ آبان کارگران معدن مس دره زار روچون در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان برای دومین روز متوالی دست به تجمع زدند. این کارگران نسبت به سطح پایین دستمزد، نابرابری در مدت زمان کار، عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، عدم پرداخت حقوق یکسان و مکفی برای کارگران، نداشتن قرارداد قانونی و عدم امنیت شغلی اعتراض دارند. معدن مس دره‌زار در سیرجان استان کرمان واقع است.

تجمع اعتراضی رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد تهران
روز یکشنبه ۲۳ آبان جمعی از رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد تهران در مقابل دادسرای کارکنان دولت واقع در میدان منیریه تهران دست به تجمع اعتراضی زدند و سپس به سمت دفتر قوه قضاییه راهپیمایی کردند. رانندگان معترض خواهان رسیدگی به مشکلاتشان و همچنین تحویل سند مالکیت اتوبوس‌هایشان شدند.

تجمع اعتراضی کارکنان علوم پزشکی استان فارس
کارکنان «دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس» خواستار برقراری فوق‌العاده خاص با ضریب ۳ هستند. این کارکنان روز یکشنبه، ۲۳ آبان در اعتراض به‌ عدم اجرای برقراری فوق العاده خاص برای پرسنل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تاکید بر رفع تبعیض در محوطه محل خدمت خود تجمع کردند.

تجمع اعتراضی پرسنل شرکت مخابرات سبزوار
روز دوشنبه ۲۴ آبان جمعی از کارکنان مخابرات سبزوار در اعتراض به عدم پرداخت مزایا و حقوق معوقه‌ی چند ماه گذشته دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی پرسنل حراست مترو گلشهر به هشتگرد
روز چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه جمعی از پرسنل حراست مترو گلشهر به هشتگرد در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و حق بیمه‌هایشان دست به تجمع زدند. این نیروها در سال جاری در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان چند بار دست به اعتصاب و تجمع زده‌اند.

نصرت بهشتی به ۵ سال زندان محکوم شد
نصرت بهشتی معلم بازنشسته و فعال صنفی فرهنگیان خراسان رضوی که در ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ توسط مأموران وزارت اطلاعات دستگیر و تاکنون نیز در بازداشت به سر میبرد، توسط شعبه‌ی ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور محاکمه و به ۵ سال زندان محکوم شد. این محاکمه طی دو روز در دفتر شعبه‌ی ۴ دادگاه انقلاب اسلامی مشهد انجام شد. روز دوم دادگاه بدون حضور وکیل انجام گرفت. وکیل پرونده علت عدم حضور خود را بی اطلاعی از برگزاری دادگاه عنوان کرد. به گفته‌ی نزدیکان خانم بهشتی قاضی پرونده اتهامات وی را تبلیغات مارکسیستی در مدرسه و کلاس درس و اقدام علیه امنیت کشور ابراز داشته است. این درحالیست که خانم بهشتی در سال ۱۳۹۲ بازنشسته شده است.

بازداشت مسعود فرهیخته و چند تن دیگر از معلمان در تهران
برپایه‌ی خبرهای منتشرشده روز پنجشنبه ۲۰ آبانماه پس از پایان تجمع معلمان مقابل مجلس، نیروهای امنیتی به چند نفر از معلمان و فرهنگیان یورش برده و ضمن ضرب و شتم، مسعود فرهیخته از کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر و چند تن دیگر از فرهنگیان را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

عسل محمدی به بند زنان زندان اوین منتقل شد
روز پنجشنبه ۲۰ آبان‌ماه، عسل محمدی مدافع حقوق کارگران از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹، به بند زنان زندان اوین منتقل شد. عسل محمدی روز شنبه ۱۵ آبان‌ماه، به همراه هیراد پیربداقی دیگر فعال مدافع حقوق کارگری پس از تفتیش منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه ایشان اطلاعی در دست نیست.

انتقال کیوان صمیمی به بند ۶ زندان اوین
کیوان صمیمی زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین که روز گذشته از بند ۸ زندان اوین به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ منتقل شده بود امروز به بند ۶ منتقل شده است. این اقدام نهادهای امنیتی و مسئولین زندان به قصد آزار و اذیت و منزوی کردن زندانیان سیاسی صورت میگیرد تا به این شکل مانع از اعتراضات جمعی زندانیان سیاسی شوند. کیوان صمیمی روزنامه‌نگار و سردبیر نشریه «ایران فردا» است که در تجمع روز جهانی کارگر سال ۹۸ بازداشت شد و سپس به تحمل سه سال زندان محکوم گردید و از تاریخ ۱۷ آذر ۹۹ در زندان اوین به سر میبرد.

تجمع اعتراضی مردم و کشاورزان اصفهان
مردم و کشاورزان اصفهان در اعتراض به عدم تخصیص حق‌آبه و بی‌آبی و خشک شدن زاینده‌رود دوباره دست به تجمع و سر دادن شعار زدند. کشاورزان به نشان اعتراض همچنان در بستر خشک زاینده‌رود چادر زده‌اند. کشاورزان و مردم اصفهان در اعتراض به وضعیت زاینده‌‌رود و عدم تأمین حق‌آبه به زمین‌های کشاورزی برای چندمین شب متوالی به تجمع و تحصن‌های شبانه ادامه دادند. کشاورزان قهدریجان نیز به کشاورزان اصفهان ملحق شدند.

***