مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتصاب بیش از ۲۰۰۰ نفر از کارگران مس ورزقان
شب جمعه دوازدهم آذرماه مدیریت و حراست مجتمع، همراه با نمایندگان دولتی و امنیتی اقدام به برگزاری جلسه‌ای با نمایندگان کارگران نمودند و تلاش کردند که کارگران را وادار به اتمام اعتصاب نمایند. آنها دراین جلسه به شکل تهدیدآمیز به کارگران اعلام کردند که چنانچه به اعتصاب خاتمه ندهند با دولت طرف خواهند بود. اما کارگران بر تداوم اعتصاب تا تحقق خواسته‌هایشان پافشاری کردند. کارگران شرکت‌های پیمانکاری شاغل در مجتمع مس سونگون ورزقان خواستار عقد قراردادها، همسان‌سازی دستمزد و مزایا و طبقه‌بندی مشاغل هستند.

خانواده‌های این کارگران اعلام کردند که چنانچه اتفاقی برای کارگران اعتصابی روی بدهد همگی از ارومیه، تبریز، ورزقان و اَهر به محوطه مجتمع خواهند آمد و دست به اعتراض خواهند زد. نهایتا روز یکشنبه ۱۴ آذرماه ساعت پنج عصر، کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان مسیر سنگ ‌شکن را باز کرده و به اعتصاب خود پایان دادند. این تصمیم کارگران پس از جلسهی روز یکشنبه مسئولین استان با نمایندگان کارگران اتخاذ شد. در این جلسه که چند ساعت ادامه داشت از طرف مدیریت مجتمع وعده تحقق تمام خواسته‌های کارگران ظرف یکماه آینده اعلام شد و استاندار نیز تضمین پیگیری تحقق این وعده‌ها را اعلام نمود. پس از این جلسه کارگران نیز با اعلام پایان اعتصاب مسیر سنگ‌ شکن را باز کرده و به کار بازگشتند.

تجمع کارگران فصلی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه
روز یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰، گروهی از کارگران فصلی مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در سه تجمع جداگانه در مقابل دفتر کعب عمیر نماینده مجلس رژیم در شهرستان شوش، در مقابل ساختمان فرمانداری و همچنین اداره کار این شهرستان، دست به تجمع زدند. این کارگران خواهان ایجاد امنیت شغلی و اصلاح قراردادهای کاری خود هستند.

حقوق معوقه‌ کارگران پروژه ساخت تونل آزاد راه منجیل رشت
یکی از کارگران پروژه ساخت تونل آزاد راه منجیل به رشت گفت: شرکت پیمانکاری مجری ساخت پروژه طی روزهای گذشته تمام تحهیزات و ماشین‌آلات خود را بدون تسویه حساب با کارگران از کارگاه جمع‌آوری و خارج کرد و در حال حاضر کارگران برای وصول مطالبات خود سرگردان شده‌اند. او با بیان اینکه با شروع به کار این پروژه حدود ۲۰۰ کارگر که از استانهای مختلف به رودبار مهاجرت کرده‌اند؛ بیکار شده‌اند، افزود: هر یک از کارگران که رقمی بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون از پیمانکار طلبکارند، طی این مدت برای وصول مطالبات خود بارها در محدوده محل فعالیت خود اعتراض و تجمع برگزار کرده‌اند. در این چند ماه، مدیران شرکت مادر مرتبا وعده رسیدگی به وضعیت شغلی کارگران و پرداخت مطالبات آنان را می‌دادند اما هیچ پولی به حساب کارگران پرداخت نمی‌شد. کارگران نیز در طول این زمان هیچ دسترسی به کارفرما نداشته‌اند.

کارگران شهرداری کوت عبدالله دست از کار کشیدند
کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی و حقوق ماه‌ های گذشته دست از کار کشیدند. این کارگران پیش از این بارها نسبت به عقب افتادن دستمزد ماهانه اعتراض کرده بودند. کارگران شهرداری کوت عبدالله حقوق سه ماه شهریور، مهر و آبان را دریافت نکرده‌اند.‌ شرکت پیمانکاری همچنین در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد حقوق کامل آنها را پرداخت نکرده‌ است. با تغییر شهردار و شورای شهر نیز هیچ تغییری در وضعیت این افراد حاصل نشده است و خواسته این کارگران برای حل مشکلات‌شان همچنان بی ‌پاسخ مانده است. اعضای شورای شهر قبل از روی کار آمدن به کارگران قول پرداخت حقوق عقب افتاده و تبدیل وضعیت استخدامی را داده بود. اما بعد از انتخاب شدن مانند همیشه قول‌ های داده شده فراموش شده است.

تجمع اعتراضی کارگران شرکتی صنعت برق کشور
روز سه‌شنبه ۱۶ آذرماه کارگران شرکتی صنعت برق کشور با تجمع مقابل ساختمان وزارت نیرو خواستار پیگیری وضعیت شغلی و استخدامی خود شدند. اعتراض‌ روز سه شنبه کارگران شرکتی صنعت برق کشور که از نقاط مختلف به تهران آمده بودند، برای مشخص شدن وضعیت شغلی آنها بود. یکی از کارگران گفت: “اصلی‌ترین خواسته ما حذف پیمانکاران در مجموعه وزارت نیرو می‌باشد. ما می‌خواهیم که وضعیت استخدامی ما به قرارداد مستقیم با خود وزارت نیرو تبدیل شود”.

مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از ارتفاع
یک کارگر ساختمانی در شهرک گلسار از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز، هنگام کار در یک مجتمع ساختمانی، بر اثر سقوط از ارتفاع و برخورد با زمین جان باخت. این کارگر به دلیل‌ عدم وجود تجهیزات ایمنی از ارتفاع طبقه سوم به پایین سقوط کرده و متاسفانه تلاش‌های عوامل اورژانس برای نجات جان وی بی‌ثمر بوده است. در شهریور ماه نیز یک کارگر ساختمانی ۵۰ ساله در هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ حین انجام کار به دلیل سقوط از ارتفاع طبقه دوم جانش را از دست داده است.

سازمان جهانی معلمان EI خواستار آزادی اسماعیل عبدی شد
آموزش بین‌الملل به‌عنوان یک سازمان متعهد به تشکل های کارگری و حقوق بشر، خواستار آزادی اسماعیل عبدی وسایر فعالین کارگری و معلم دستگیر شده در ایران است. در جریان نشست هیئت اجرایی آموزش بین‌الملل در دوم دسامبر، این نهاد بین‌المللی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار احترام به «حقوق معلمان و کارکنان آموزش و پرورش برای سازماندهی و آزادی تشکل و آزادی بیان، از جمله حق تجمع مسالمت‌آمیز، بدون ترس از مداخله مقامات».

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران فولاد اصفهان و تهران
روز یکشنبه ۱۴ آذرماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان و تهران مقابل ساختمان این صندوق در شهراهای ذکر شده تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند. بازنشستگان صندوق فولاد هر یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان دست به تجمع می‌زنند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان و مستمری ‌بگیران اهواز
روز دوشنبه ۱۵ آذر جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در مقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعی استان خوزستان واقع در اهواز تجمع کردند. معترضان در این تجمع خواستار اجرای قانون همسان سازی حقوق و رسیدگی به سایر مطالبات خود شدند.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در اعتراض به تبعیض پرداخت حق کرونا و کارانه در حیاط دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند. این دانشجویان هنگامی که برای کار به بیمارستان‌ها اعزام شدند، همراه و زیر نظر اساتید خود بودند. استادان این دانشجویان در طول دو سال گذشته بخوبی شاهد فعالیت‌های دانشجویان خود در بیمارستان‌ها بوده‌اند. دانشجویان انتظار دارند که اساتید‌شان سکوت نکرده و برای گرفتن حق کارانه آنها اقدام نمایند. بدلیل سکوت استادان دانشگاه است که دانشجویان شعار می‌دادند: “اساتید بی ‌شرف، سکوت‌ تان مبارک”. این اولین بار نیست که پزشکان و دانشجویان به رفتارهای دوگانه و تبعیض آمیز این دانشگاه در پرداخت ها اعتراض میکنند.

حکم جلب دو نفر از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر
طی دو هفته گذشته، حکم جلب علیرضا ثقفی و اصغر فیروزی، از اعضای موسس کانون مدافعان حقوق کارگر صادر و به محل کارشان ابلاغ شد.

ستار رضایی بازداشت شد
ستار رضایی کارگر گچ‌ کار ساکن نجف‌آباد اصفهان چهارشنبه شب دهم آذرماه با هجوم نیروهای امنیتی به خانه پدری‌اش بازداشت شد. پس از سرکوب اعتراضات کشاورزان و مردم اصفهان موجی از بازداشت فعالین کارگری، مدنی و سیاسی در اصفهان ‌‌شهرهای اطراف آغاز شده است. نهایتا روز دوشنبه ۱۵ آذرماه ستار رضایی به قید وثیقه ۳۰۰ میلیونی موقتاً آزاد شد.

تحصن ستاره جلالی در مقابل زندان اوین
جلالی، مادر هیراد پیربداقی، در اعتراض به تداوم بازداشت فرزند خود در مقابل زندان اوین دست به تحصن زده و اعلام کرده است تا زمان پاسخگویی مسئولان مربوطه در خصوص وضعیت آقای پیربداقی به تحصن خود ادامه خواهد داد.

واژگونی مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان
سخنگوی اورژانس کشور از کشته و زخمی شدن ۱۱ نفر در حادثه واژگونی مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان در استان کرمانشاه خبر داد. “مجتبی خالدی” سخنگوی اورژانس کشور درباره جزییات این حادثه گفت: یک مورد واژگونی مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان در جاده هلشی به سمت ماهیدشت استان کرمانشاه به سامانه اورژانس کشور اطلاع داده شد. به گفته سخنگوی اورژانس کشور تاکنون ۲ فوتی و ۹ مصدوم به همراه داشته است.

***