مقالات

اجرای عدالت تنها با سرنگونی جمهوری اسلامی ممکن است سعید آرمان

١٨ دیماە ١٣٩٨ برابر با ٨ ژانویە ٢٠٢٠ هواپیمای بین المللی اوکراین در راس ساعت ٦:١٩ بامداد، کمتر از ٣ دقیقە بعد از پرواز از فرودگاە بین المللی خمینی در تهران کە بە مقصد کی یف پایتخت اوکراین در حرکت بود، در فاصلە زمانی ٢٤ ثانیە مورد اصابت دو موشک پدافند هوایی سپاە پاسداران قرار گرفت و تمامی ١٧٦ سرنشین آن کشتە شدند. تعدادی از مسافران این هواپیما کودکان معصومی بودند کە هنوز لذتی از زندگی در این جهان مصیبت زدە ندیدە بودند.

در سە روز اول حادثە تمام تلاش سران رژیم و مقامات نظامی بر سکوت و انکار ساقط کردن هواپیما از جانب پدافند سپاە بود، اما بعد از سە روز فشار داخلی و بین المللی اذعان کردند کە هواپیما توسط پدافند خودی به “اشتباە” هدف قرار گرفته است. اکنون بعد از گذشت دو سال در مصاحبە انصاف نیوز با خانوادە اسدی لاری از زبان خودشان جاری شدە کە از این هواپیما بمنظور سپر انسانی برای جلوگیری از احتمال حملە هوایی آمریکا و تلفات نزدیک بە ١٠ میلیون انسان استفاده شده است. جمهوری اسلامی در حالی دست بە این جنایت زد کە آمریکا را بە خاطر کشتن قاسم سلیمانی در عراق تهدید بە “انتقام سخت” کردە بود، در عین حال آمریکا نیز ایران را تهدید کردە بود کە در صورتیکە دست از پا خطا کند تلاقی سخت بدنبال خواهد داشت. رژیم طرح زدن پایگاە آمریکا مستقر در عین الاسد را داشت کە قبل از حملە موشکی بە دولت عراق خبر دادند و آنان نیز فرماندهان آمریکایی مستقر در عراق را مطلع نمودند و بە این صورت نیروهای آمریکایی مصون ماندند.

در دومین سالگرد این کشتار سبعانە، بازماندگان قربانیان هواپیمای اوکراین بر مطالبە حقیقت و عدالت پای می فشارند و کمپینی براە انداختە اند. این اولین کمپین پیگیری جنایت از سوی جمهوری اسلامی نیست بلکە “کمپین مادران خاوران” را داریم، کمپین کشتار آبانماە و تلاش برای دادگاهی جمهوری اسلامی بە جرم جنایت علیە بشریت کە هر دوی این دادگاەها در مقر سازمان عفو بین الملل در لندن برگزار شد. در این دادگاەها با استناد بە شهود کافی پردە از جنایات جمهوری اسلامی برداشتە شد. این موارد جمهوری اسلامی را در تنگنا و تحت فشار قرار دادە اما بە تحولی جدی کە بتواند او را از کشتار و اعدام هر روزە منع کند، منجر نشدە است.

کارنامە جنایات جمهوری اسلامی بە قدمت کل حیات سیاسی این رژیم در ٤٣ سال گذشتە است. سرکوب شوراهای کارگران نفت، لشکر کشی بە کردستان و میلیتاریزە کردن شهرها و روستاهای آن بعد از فرمان جهاد خمینی جلاد در ٢٨ مرداد ١٣٥٨ درست چند ماە بعد از قیام ٥٧، حملە بە ترکمن صحرا و کشتار ماهیگیران بندر انزلی، آغاز دستگیریها و کشتار زندانیان بعد از ٣٠ خرداد ٦٠ و کشتار هزاران زندانی سیاسی در سال ١٣٦٧ درست بعد از پایان جنگ، اعدامهای گستردە و سنگسار تحت عناوین مختلف برای مرعوب کردن جامعە و در ادامە سرکوب و کشتار معترضین دیمان ٩٦ و بویژە برخورد وحشیانه بە اعتراضات ٩٨ و قتل عام بیش از ١٥٠٠ نفر در سە روز. آنچە در این چند سطر بدان اشارە شدە هر کدام میتواند موضوع دەها جلد کتاب باشد.

کشتار دستجمعی پرواز اوکراین نمونە دیگری از جنایت عامدانە جمهوری اسلامی برای بقای خود است. اذعان تلویحی سران جنایتکار رژیم اسلامی بە این کشتار و قرار دادن آنان بعنوان سپر انسانی مستقیما نتیجە تلاش شبانە روزی خانوادە جانباختگان است کە یک لحظە در افشای این جنایت و تلاش برای یافتن حقیقت و مجازات عاملین و بانیان این جنایت دریغ نکردند. هر چند بخشی از عاملان این جنایت را نە با لباس زندانی بلکە با با لباسهای شیک و برازندە بە دادگاە بردند کە این خود موجب خشم خانوادەها شد و نمک بر زخم آنان پاشید. تلاش مستمر برای دست یافتن بە حقیقت و عدالت تاکنون منجز بە افشاندن نور بیشتر بر این جنایت شدە است اما این کل ماجرا نیست و اکنون ابعاد نهان و نقاط کور بیشتری بر ملا نشدە و خانوادەهای جان باختگان بدنبال آن هستند.

جنبش دادخواهی در ایران یکی و دو تا نیست. جمهوری اسلامی طی ٤٣ سال حاکمیت ننگینش بالغ بر یکصد هزار انسان را کشتە است و زندگی دەها میلیون انسان از زن و مرد و پیر و جوان را بە ورطە نابودی کشاندە است. بە همین دلیل ما شاهد اعتراضات وسیع کارگران، معلمان و بازنشستگان و سایر اقشار جامعە هستیم و گسترش این جنبش در ابعاد میلیونی میتواند و باید بە عمر ننگین و ضد انسانی رژیم اسلامی پایان دهد. تنها در این صورت است کە حقیقت هزاران جنایت و وحشیگری رژیم برملا و عدالت اجرا خواهد شد. تا جمهوری اسلامی هست نە حقیقتی برملا می شود و نە عدالتی بە اجرا میشود. زمان آن رسیدە است کە اعتراضات را از یک یا چند کارگاە و کارخانە و مجتمع کارگری بە دهها کارخانە و محل استثمار کارگران و از هزاران معلم بە صدها هزار معلم و خانوادە دانش آموزان و دانشجویان و میلیونها بازنشستە و پرستار و سایر کارکنان ادارات دولتی و خصوصی بکشانیم و شبکە وسیعی از تشکلها و نهادهای متعدد سازمان بدهیم کە مبارزە سراسری مردم ایران را علیە رژیم هار اسلامی بهم گرە بزنیم و پیروزی را تضمین کنیم. اینجاست کە جنبش دادخواهی مادران خاوران، مادران آبانماە، خانوادە جانباختگان هواپیمای اوکراینی و دەها هزار مورد جنایت دیگر رژیم پاسخ شایستە و التیامبخش را خواهند گرفت.

١٤ ژانویە ٢٠٢٢