مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتراض و اجتماع سراسری فرهنگیان
روز ٢٣ دیماە فرهنگیان شاغل و بیکار همراە با بازنشستگان فرهنگی با حمایت گستردە محصلین، والدین و افکار عمومی برای تحقق خواستهای رتبە بندی بە میزان ٨٠ درصد هیئتهای علمی شاغلین، همسان سازی حقوق بازنشستگان، تامین زندگی فرهنگیان بیکار، تحصیلات رایگان، تامین منابع علمی تدریس، تامین واکسیناسیون همگانی، تامین سلامت، معیشت و برای آزادی زندانیان فرهنگی و زندانیان سیاسی بار دیگر در هشتاد شهر با سخنرانی و در دست داشتن باندرول و سر دادن شعار دست بە تجمع زدند. این اجتماعات با سخنرانی های حق طلبانە نمایندگان فرهنگیان و تصویب قطعنامە پیشنهادی شورای تشکلهای صنفی فرهنگیان بپایان رسید.

تجمع و اعتصاب کارگران پتروشیمی مارون
کارگران پتروشیمی مارون، روز دوشنبه ۲۰ دیماه با توقف فعالیت‌های کاری خود، دست به تجمع اعتراضی در محوطه این شرکت زدند. کارگران معترض نسبت به سطح پایین حقوق و مزایای خود اعتراض دارند و خواستار رسیدگی مسئولان به مطالبات معیشتی خود هستند. گفته می‌شود، حراست این شرکت در پی برگزاری اعتصاب، کارگران را تهدید به برخورد شدید و اخراج کرده است. لازم به ذکر است که پتروشمی مارون را می توان از جمله پردرآمدترین تولیدکننده ها در مناطق پتروشیمی بندرماهشهر و حتی ایران نام برد.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای پایانه نفتی قشم
روز بیستم دیماه کارگران در شرکت تیو انرژی در پیمانکاری کیوانی در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و پایین بودن دستمزد‌ها دست از کار کشیدند و تجمع کردند. براساس خبر دیگری در هفته گذشته نیز کارگران ارکان ثالث در فاز ١٩ به خاطر عدم پرداخت مطالبات خود و خلاف وعده های پیمانکاران دست به اعتراض زدند. اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها، اعتراض به سطح پایین حقوقها و خلاف وعده های پیمانکاران برای افزایش سطح آنها مطابق با ارقام درخواستی اعلام شده کارگران از جمله موضوع اعتراض در مراکز مختلف نفتی است. یک مطالبه مهم کارگران نفت برچیده شدن بساط پیمانکاران و لغو قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی است.

تجمع اعتراضی پرسنل ترابری دریایی سد کارون ۳
جمعی از پرسنل ترابری دریایی سد کارون۳، به دلیل عدم پرداخت مطالبات، مقابل سازمان آب و برق خوزستان تجمع کردند.

تداوم تجمعات کارگران سد شفارود
تا روز چهار‌شنبه ۲۲ دیماه کارگران پروژه سد شفارود رضوانشهر در اعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق معوقه، برای پانزدهمین روز از اعتراض خود در مقابل استانداری گیلان دست به تجمع زدند.

تعطیلی کارخانه سیمان سپهر قیر و کارزین با ۲۵۰ کارگر
با تعطیلی موقت واحد تولید کننده سیمان «سپهر قیر و کارزین» به دلیل قطعی گاز، حدود ۲۵۰ کارگر بلاتکلیف شدند. کارخانه سیمان «سپهر قیر و کارزین» واقع در کیلومتر ۱۷ جاده قیر جهرم به دلیل قطعی گاز هم اکنون به مدت نامعلومی تعطیل اعلام شده و در نتیجه کارگران این واحد تولیدی شغل خود را موقتا از دست داده‌اند. کارگران این واحد صنعتی گفتند: این کارخانه از ۴۰ روز پیش به دلیل نداشتن سوخت جایگزین تعطیل اعلام شده است و اکثر کارگران آن نگران امنیت شغلی و تامین مخارج زندگی خود هستند. مسئولان کارخانه وعده داده‌اند تعطیلی کارخانه موقتی است و کارگران بعد از وصل شدن گاز به کارشان بازمی‌گردند. با این وجود کارگران از تعطیلی چندین باره محل کار خود نگرانند چراکه عقیده دارند ممکن است کارفرما نتواند به تعهدات خود عمل کند.

کارگران شهرداری «اندیمشک» ۸ ماه معوقه مزدی دارند
کارگران مجموعه شهرداری «اندیمشک» در شمال استان خوزستان نسبت به تاخیر ۸ ماهه در پرداخت معوقات مزدی و بیمه‌ای خود اعتراض دارند. حدود ۴۵۰ کارگر در مجموعه شهرداری اندیمشک مشغول بکار هستند که در دهماه سپری شده از سال جدید، به تازگی حقوق اردیبهشت ماه خود را دریافت کرده‌اند و ۸ ماه دیگر حقوق معوقه طلبکارند. در عین حال پرداخت حق بیمه آنها نیز چندین ماه به تاخیر افتاده است. شهردار مدعی است منابع مالی کافی ندارد به همین دلیل حقوق کارگران به تاخیر افتاده است. این کارگران با بیان اینکه در تامین هزینه‌های اولیه زندگی درمانده‌ایم، اظهار داشتند: در حالی ‌که هر چند ماه یکبار بخشی از مطالباتمان پرداخت می‌شود، نمی‌توانیم معاش خانواده‌هایمان را تامین کنیم و گرانی امان‌مان را بریده است.

کارگران معدن آق‌دربند سرخس حدود یکسال مطالبات معوقه دارند
کارگران معدن زغالسنگ آق‌دربند شهرستان سرخس در شمال خراسان رضوی، حدود یکسال مطالبات معوق دارند. به گفته‌ی این کارگران در حال حاضر یکسال حقوق از معدن طلبکارند، هفت ماه حقوق از سال ۱۴۰۰ و چهار ماه نیز از سال ۹۶ مطالبه دارند که البته عیدی سال ۱۳۹۹ نیز به کارگران پرداخت نشده است. طی ماه های اخیر حتی مواردی مانند لباس کار، چکمه و شیر به معدنچیان آق دربند داده نشده و متاسفانه از برج ۶ حق بیمه کارگران نیز پرداخت نشده است و اکنون هزینه درمان آنها و خانواده هایشان آزاد است. معدن آق‌دربند در کنار روستایی ۲۰۰ خانواری به همین نام در شهرستان سرخس واقع است، این معدن که تنها واحد معدنی تولید کُک در خراسان رضوی به شمار می‌رود علاوه بر اکتشاف و استخراج، دارای واحدهای زغالشویی و کک‌پزی است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و آستان قدس سالانه ۲۲ هزار تن تولید دارد.

رانندگان اتوبوس های شهری ارومیه دست از کار کشیدند
رانندگان اتوبوس های شهری ارومیه در اعتراض به عدم تمدید قرارداد و عدم پرداخت مطالبات خود توسط شهرداری ارومیه ظهر روز یکشنبه ۱۹ دی ماه برای چندمین بار متوالی دست از کار کشیدند. آذر ماه سال گذشته بود که رانندگان اتوبوس بخش خصوصی در پی پرداخت نشدن مطالباتشان، دست به تجمع زدند، رئیس شورای شهر ارومیه با حضور در جمع رانندگان و بهره‌برداران بخش خصوصی، قول مساعد داد تا این مطالبات به صورت تقسیطی و ماهانه به حساب بهره‌برداران بخش خصوصی واریز شود. پس از این دیدار، بخشی از مطالبات در دو مرحله به حساب بهره‌برداران واریز شد ولی این امر تداوم نداشت و با گذشت چند ماه، بار دیگر بهره‌برداران بخش خصوصی سازمان اتوبوسرانی در اعتراض به این وضعیت، دست به تجمع زده و از کار دست کشیدند. عدم انتقال سند اتوبوس پس از اتمام تعهد ۱۰ ساله رانندگان و واریز نشدن مابقی یارانه بلیت از سوی شهرداری ارومیه به حساب بهره‌برداران، از جمله دلایل اعتراض بهره‌برداران بخش خصوصی است، به طوری که آنها اعلام می‌کنند شهرداری مبالغ مربوط به مابقی بلیت را از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دریافت و در منابعی دیگر هزینه کرده و این مطالبات طی سال‌های متمادی به حساب بهره‌برداران واریز نشده است.

تجمع اعتراضی رانندگان اتوبوس بخش خصوصی
روز دوشنبه ۲۰ دیماه جمعی از رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد تهران در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل ساختمان ریاست جمهوری در خیابان پاستور تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کارکنان اداره آب آغاجاری
روز سه‌شنبه ۲۱ دیماه جمعی از کارکنان اداره آب شهرستان آغاجاری (استان خوزستان) در اعتراض به عدم پرداخت چندین ماه حقوق‌های معوقه‌شان مقابل این اداره دست به تجمع زدند.

آتش‌سوزی در انبار یک تولیدی لوازم آرایشی
به علت حریق در انبار یک بنگاه تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در منطقه ماهدشت کرج ۱۱ کارگر را راهی بیمارستان کرد. در این حادثه ۱۶ کارگر مصدوم شدند. طبق اخبار منتشرشده پنج تن از کارگران آسیب دیده در محل مداوا شده‌اند اما ۱۱ تن دیگر به دلیل مسمومیت ناشی از انتشار دود به بیمارستان شریعتی ماهدشت منتقل شده‌اند. نام بنگاهی که انبار آن آتش گرفت اعلام نشده است. ایران به‌ خاطر نقض گسترده استانداردهای امنیت کار، یکی از حادثه ‌خیزترین مناطق برای کارگران بشمار می‌رود. سالانه دستکم ۱۳ هزار حادثه کاری در ایران به ثبت می‌رسد و نزدیک به هزار کارگر در این حوادث جانشان را از دست می‌دهند.

مرگ و مصدومیت ۳ نفر از کارگران پتروشیمی شازند
براساس اعلام پتروشیمی شازند، در شامگاه دوشنبه ۲۰ دی‌ ۱۴۰۰ حوالی ساعت ۱۸ و ۴۰ دقیقه، در حین تمیزکاری صافی پمپ‌های تخلیه K.O.drum مشعل اصلی مجتمع پتروشیمی شازند، حادثه آتش‌سوزی رخ داد که متاسفانه این حادثه سبب فوت یکی از کارکنان مجتمع و مصدومیت دو نفر دیگر از همکاران شد.

اعتراض‌ کارگران منطقه شش شهرداری اهواز
کارگران خدماتی منطقه شش شهرداری اهواز طی چند روز گذشته به نامشخص بودن وضعیت مطالبات معوقه خود اعتراض کردند. به گفته کارگران؛ دلیل برپایی این اعتراضات چندین روزه بی‌تفاوتی مدیران شهرداری اهواز در قبال پرداخت مطالبات مزدی کارگران این منطقه شهری است. اعتراض کارگران شهرداری گسترده‌تر شده است به طوری که طی روزهای گذشته کارگران تنظیف و حمل زباله به نشانه اعتراض، از جمع‌آوری زباله‌های شهر منطقه محل خدمت خود، خودداری کرده‌اند.

١٥ ماه حقوق معوق کارگران قطار شهری اهواز
کارگران پروژه قطار شهری اهواز ۱۵ ماه نه حقوق گرفته‌اند و نه بیمه برایشان رد شده است. این کارگران بارها برای رسیدن به حقوق خود اعتراض کرده‌اند بی‌آنکه به نتیجه برسند. خودشان می‌گویند: “شرکتِ پیمانکار پولدار است اما چون از شهرداری طلب دارد، حقوق ما را نمی‌دهد و با این کار می‌خواهد شهرداری را تحت فشار قرار دهد. ما چه کار کنیم که پیمانکار با شهرداری و استانداری مشکل دارد”؟ شهرداری اهواز کار را به پیمانکار واگذار کرده اما ظاهرا شرکت پیمانکار بعد از گذشت ۱۵ سال، تنها ۳۰درصد از کار را پیش برده است. به گفته‌ی مدیرعامل قطار شهری اهواز؛ از آنجا که شرکت به تعهدات خود عمل نکرده، شهرداری قرارداد شرکت را در سال ۹۹ فسخ کرده اما این شرکت تاکنون به فسخ قرارداد تمکین نکرده و کارگاه را تحویل نداده است. حالا شهرداری از شرکت به دادگاه شکایت کرده و آن‌ها منتظر رای دادگاه برای خلع ید این شرکت هستند. در دعوا بین شهرداری و پیمانکار، ١١٣ کارگر قربانی شدند.

اعتراض زندانیان سیاسی بدنبال مرگ بکتاش آبتین
بدنبال دریافت خبر مرگ بکتاش آبتین از سوی زندانیان سیاسی بند ۸ اوین، طنین شعار مرگ بر دیکتاتور فضای زندان اوین را در برگرفت. زندانیان سیاسی بند ۸ اوین ابتدا در هواخوری بند با سر دادن این شعارها دست به اعتراض زدند و سپس همه آنان از سالن‌های مختلف با حضور در سالن ۸ (محل حبس بکتاش آبتین) در حالی که رئیس بند و مسئولین حفاظت زندان نیز در آنجا بودند به سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور ادامه دادند بطوریکه رئیس بند و مسئولین حفاظت زندان مجبور به ترک سالن شدند. زندانیان سیاسی بند ۸ اوین پس از این اعتراض که نزدیک به یک ساعت ادامه داشت با ترک سالن دست به تحصن در کریدور مقابل سالن ۸ زده اند. ساعت ۱۸ بیستم دی ماه، زندانیان سیاسی بند ۸ اوین با تجمع در سالن اجتماعات مرکزی این بند مراسمی در گرامیداشت بکتاش آبتین و در اعتراض به قتل او برگزار کردند. این مراسم در حالی برگزار شد که تحصن زندانیان سياسی بند ۸ که از روز قتل بکتاش آبتین آغاز شده است همچنان در سالن اجتماعات سالن ۸ ادامه دارد. زندانیان سیاسی بند ۸ اوین هدف خود را از شروع و ادامه این تحصن، اعتراض به قتل بکتاش آبتین و پاسخگویی بالاترین مقامات سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه به این قتل اعلام کرده اند. گفته می‌شود در طول این مراسم گارد زندان در حال آماده باش بود.

حکم اعدام برای سید محمد جواد وفایی
شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد، سید محمد جواد وفایی متهم سیاسی را از بابت اتهام “افساد فی الارض” به اعدام محکوم کرد. به گفته بابک پاکنیا، وکیل مدافع این متهم سیاسی، اتهامات مطروحه علیه وی بر اساس دادنامه صادره، افساد فی الارض از طریق تحریق و تخریب عمدی اماکن خاص از جمله ساختمان تعزیرات حکومتی می باشد. سید محمد جواد وفایی ثانی ۲۶ساله و قهرمان بوکس آموزشگاههای مشهد است و در اسفند ۹۸ در این شهر دستگیر گردید. دادگستری مشهد پیشتر، مبلغ ۳۰میلیارد تومان وثیقه برای آزادی موقت وی تعیین کرده که خانواده او امکان تأمین چنین وثیقه‌ سنگینی را نداشته اند. بابک پاک نیا اعلام کرده ظرف ۲۰ روز آینده درخواست فرجام خواهی را ثبت خواهد کرد.

قتل یک بیگناه دیگر در زندانهای رژیم اسلامی
متاسفانه امید موسوی از بازداشت‌ شدگان آبان ۹۸ در ۲۲ سالگی بر اثر سکته‌ی قلبی جان باخت. امید موسوی در اعتراضات آبان۹۸ مورد اصابت گلوله قرار گرفته و بعد دستگیر و مدت‌ها زیر شکنجه بود. او پانزده ماه در زندان تهران بزرگ زندانی بود. به گفته‌ی نزدیکان امید، او بخاطر فشارهای زیادی که در دوران حبس متحمل شده بود در شرایط بسیار بدی قرار داشت و همین شرایط باعث شد تنها ۵ ماه پس از آزادی دچار سکته و مرگ گردد.

لیلا حسین‌زاده طی ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم ۵ سال زندان احضار شد
در این ابلاغیه اجرای احکام عنوان شده است که لیلا باید ظرف ۵ روز از تاریخ ۱۸ دیماه خود را به اوین معرفی نماید. احضار برای اجرای حکم در حالی صورت گرفته است که گواهی عدم تحمل کیفر قطعی از جانب پزشکی قانونی تحویل مقامات اجرای احکام شده است. طبق آخرین خبر فعلا و تا اعلام نظر پزشک، اجرای این حکم بتعویق افتاده است.

شادی گیلک برای گذراندن دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد
روز شنبه ۱۸ دیماه شادی گیلک که برای گذراندن دوران محکومیت یکساله خود توسط شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای مقدس تهران احضار شده بود راهی زندان اوین شد. شادی گیلک پرستار و همسر آرش جوهری فعال کارگری زندانی است که نزدیک ۱۷ ماه است در زندان اوین محبوس است. در مدت اخیر خانواده شادی و آرش چندین بار برای اعطای مرخصی به آرش جوهری درخواست کرده بودند اما مسئولین قضایی با مرخصی آرش موافقت نکردند.

زهرا محمدی برای سپری کردن دوران محکومیت خود راهی زندان سنندج شد
روز شنبه ۱۸ دیماه زهرا محمدی برای سپری کردن ۵ سال دوران محکومیت خود راهی زندان سنندج شد و پیش از آن مورد بدرقه‌ی جمعی از فعالین و مردم سنندج در مقابل دادگستری این شهر قرار گرفت. زهرا محمدی، خرداد ۹۸ بازداشت و پس از نزدیک به ۶ ماه بازداشت با تودیع وثیقه موقتاً از زندان آزاد شد. او در دادگاه بدوی به اتهام “تشکیل دسته و جمعیت به قصد بر هم زدن امنیت ملی” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد که بعدتر در دادگاه تجدیدنظر این محکومیت به ۵ سال کاهش یافت.

افسانه عظیم‌زاده و نگار مسعودی به دادگاه انقلاب تهران احضار شدند
افسانه عظیم‌زاده فعال اجتماعی حوزه زنان و کودکان کار و نگار مسعودی عکاس و مستندساز و فعال حوزه زنان به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شدند. جلسه‌ی محاکمه این دو و چند نفر دیگر که در ارتباط با این پرونده دستگیر شده‌ بودند قرار است روز ۲۶ دیماه برگزار شود. نگار مسعودی در تاریخ ۶ آبانماه سال ۹۹ توسط نیروهای اطلاعات سپاه دستگیر، و پس از ۷۴ روز بازداشت در بند ۲ الف زندان اوین با قرار وثیقه یک میلیارد و چهارصد میلیون تومانی موقتاً آزاد شد. افسانه عظیم‌زاده نیز در تاریخ ۲۵ آذرماه سال ۹۹ توسط اطلاعات سپاه دستگیر و پس از ۴۰ روز بازداشت و بازجویی در سلول انفرادی بند ۲ الف اوین با قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی موقتاً آزاد گردید. نگار مسعودی و افسانه عظیم‌زاده به دو اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام” متهم شده بودند اما در ابلاغیه صادره به اتهامات نگار مسعودی اتهام “اشاعه فساد و فحشا” نیز اضافه شده است که ایشان از وارد شدن این اتهام کاملا بی اطلاع بوده‌اند.

یاشار تبریزی دستگیر شد
یاشار تبریزی فعال مدنی پس از حضور در محل سرنگونی هواپیمای اوکراینی، توسط ماموران امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.

عالیه مطلب زاده به زندان قرچک ورامین تبعید شد
عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان روز دوشنبه ۲۰ دیماه از زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شد. گفته می‌شود که این تبعید با دستور دادستان تهران صورت گرفته است. خانم مطلب زاده از مهرماه سال ۹۹ در حال تحمل دوران محکومیت ۲ ساله خود است. جرم خانم مطلب زادە تلاش او برای سازماندهی اعتراض در درون زندان اوین بە درگذشت بکتاش آبتین بود کە با حیلە نیرنگد او را بە بیرون می برند و بە زندان قرچک ورامین تبعید می کنند.

ادامه فشارها بر رادا مردانی
پس از یک ماه احضارهای شفاهی و کتبی روز دوشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ رادا مردانی به حراست آموزش و پرورش فراخوانده شد و از او پیرامون چرایی مصاحبه‌های او با رسانه ها و تجمعات معلمان پرسش‌هایی به عمل آمد. رادا مردانی معلم و فعال صنفی در ادامه با تأکید بر قانونی و بحق بودن مطالبات فرهنگیان، دانش آموزان و سایر اقشار جامعه اشاره داشتند که در ادامه این مسیر تا رسیدن به تمام مطالبات با همکاران، دانش آموزان و مردم عزیز ایران همراه خواهم بود. ضمنا ایشان هم اکنون تحت فشار نهادهای امنیتی و دارای پرونده های باز در محاکم قضایی است.

پرونده جدید برای اسماعیل گرامی و شاپور احسانی‌راد
با شکایت رئیس زندان تهران بزرگ، اسماعیل گرامی و شاپور احسانی‌راد دو کارگر بازنشسته زندانی به همراه چهار زندانی سیاسی دیگر روز ۱۸ دی از سوی دادسرای فشافوییه احضار شدند و با اتهام ساختگی “شورش در زندان” پرونده جدیدی برایشان باز شد و با صدور قرار وثیقه صد میلیون تومانی به زندان بازگردانده شدند. ماجرا از این قرار است که چندی پیش با کوتاهی مسئولین زندان و نگهبانان، چندین تن از زندانیان در حضور مسئولین زندان و نگهبانان، به گروهی از دیگر زندانیان به دلیل اینکه نامبردگان نسبت توزیع مواد مخدر در زندان معترض بودند حمله شد و آنان را مضروب کردند. اما با این وجود برای نامبردگان با اتهام “شورش در زندان” پرونده سازی می‌شود!

تجمع اعتراضی بازنشستگان فولاد اصفهان و خوزستان
روز یکشنبه ۱۹ دیماه هم طبق معمول هر هفته جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان و اهواز مقابل ساختمان این صندوق تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند .

بیکار شدن حداقل ۲۴۲ هزار زن طی یک سال اخیر
داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که طی یک سال اخیر، حداقل ۲۴۱ هزار و ۹۳۱ نفر از زنان از بازار کار خارج شده‌اند.

۲۰ میلیون نفر دچار فقر مطلق هستند
نماینده مجلس گفتە است: ٣ میلیون خانوار یعنی نزدیک به ۲۰ میلیون نفر دچار فقر مطلق هستند. عده‌ای واقعا توانمند هستند، به طوری که چندین میلیون کارت در ایران داریم که تراکنش مالی آن‌ها بیش از یک و نیم میلیارد تومان است.

اجتماع و اعتراض کارکنان دادگستری در چند شهر
روز شنبه ۱۸ دیماه کارکنان دادگستری کرمانشاه همزمان با همکارانشان در سایر شهرهای کشور نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به اعتراض زدند. در ادامه هم شماری از کارمندان دادگستری شهرستان سنقر و کلیایی در استان کرمانشاه، در اعتراض به تبعیض و بی‌عدالتی‌ در سیستم پرداخت حقوق کارکنان در دستگاه قضایی و سطح پایین حقوق و مزایا در مقایسه با نرخ تورم و گرانی، استعفای خود را به صورت دسته‌جمعی اعلام کردند. از روز شنبه ۱۸ دی ماه کارکنان قضایی در اعتراض به پایین بودن حقوق و رد طرح تسری فوق العاده خاص در دولت و مجلس در شهرهای مختلف از جمله؛ تهران ایلام، گنبد کاووس، ملارد، صفا دشت، شهرستان قدس، اهواز، کرج، اصفهان، یزد و … تجمع اعتراضی برگزار کردند.

***