مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی و اعتصاب کارگران میدان نفتی یادآوران
کارگران شاغل در میدان مفتی یادآوران شهر هویزه روز چهارشنبه ۲۹ دیماه در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و عدم پرداخت حقوق معوقه دست به اعتصاب و تجمع زدند. مطالبات کارگران اعتصابی شرکت ایران افق به قرار زیر است:

۱. اجرای طرح طبقه بندی و اصلاح کلی قرارداد (شامل پایه حقوق، مزایا و…)
۲. پرداخت مابه التفاوت طرح طبقه بندی مشاغل از ابتدای ابلاغ طرح طبقه بندی
۳. محاسبه سنوات با آخرین پایه حقوق سال جاری
۴. اصلاح نوبت کاری (۱۴- ۱۴ اقماری و تعطیلی روزهای پنجشنبه)
۵. بازپرداخت مرخصی های استفاده نشده طبق قانون کار
۶. بازپرداخت ۹ روز مرخصی استفاده نشده سال ۹۹
۷. با توجه به عدم تغییر قرارداد پرسنل در زمان قرنطینه کرونا، نیروهای شرکت بصورت ۳۰ روز کار بوده اند باید اضافه کاری ۲۴۰ ساعت قرارداد به مدت ۲ سال از ابتدای کرونا محاسبه و پرداخت گردد
۸. پاداش سالیانه، پاداش تولید، پاداش اورهال، سختی کار (منطقه مرزی-آلودگی هوا-طولانی بودن مسیر رفت و آمد)
۹. اصلاح عنوان شغلی بر اساس شغل و مدرک تحصیلی و سوابق کاری واقعی پرسنل و اعمال در سامانه بیمه تامین اجتماعی
۱۰. اصلاح محل کاری در قرارداد و سامانه بیمه تامین اجتماعی
١١- اصلاح رنج حقوقی پرسنل شرکت ایران افق در این میدان نفتی طبق عرف پروژهای نفت و گاز

اعتراض كارگران شهردارى كوت عبدالله اهواز
صبح روز شنبه ۲۵ دیماه کارگران رفت و روب و حمل زباله‌ی شهرداری کوت در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه معوقات حقوق خود و عدم پرداخت حق بیمه‌ای از آبان ماه تا كنون مقابل ساختمان استاندارى تجمع كردند. كارگران مىگويند؛ شهرداری به جای اینکه به معوقات مزدی ما رسیدگی کند از کارگران روزمزد برای جمع کردنِ زباله‌ها استفاده کرده است.

تجمع اعتراضی آتش نشانان تهران مقابل شهرداری
روز چهارشنبه ۲۹ دیماه نیروهای آتش‌نشانی تهران، در سالگرد حادثه ساختمان پلاسکو، در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان مقابل ساختمان شهرداری تهران دست به تجمع زدند. در حال حاضر بیشتر آتش نشانان در حاشیه تهران اجاره نشین هستند آنهم در مناطقی نه چندان مناسب و برای امرار معاش دو یا سه شغله شده اند. اجاره نشینی و کار طاقت فرسا در دو یا سه شغل توان عملیاتی پرسنل را تحلیل برده است. اکثر آتش نشانان، همچون بسیاری از شهروندان ایران گرفتار گرانی و فقر و حاشیه نشینی بدلیل نرخ بالای اجاره ها و دیگر مخارج سنگین زندگی هستند.

تجمع اعتراضی نیروهای شرکتی مخابرات استان گیلان
روز سه‌شنبه ۲۸ دیماه نیروهای شرکتی مخابرات استان گیلان نسبت به‌ عدم اصلاح قراردادها، عدم اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل و مشکلات بیمه خود اعتراض کرده و دست از کار کشیدند. ماه‌ها حق بیمه‌ای این کارگران ناقص رد شده است. کیفیت اسفبار بیمه‌های تکمیلی و عدم واریز حق بیمه سازمان تامین اجتماعی و اخلال در بیمه‌های درمانی مشکلاتی برای آن‌ها به وجود آورده به طوریکه خانواده‌ی این کارگران نمی‌توانند از خدمات درمانی استفاده کنند و مجبورند هزینه‌ی درمان خود را آزاد پرداخت کنند.

تجمعات اعتراضی کارگران مخابرات شستکام در استان گیلان
کارگران شرکتی مخابرات استان گیلان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق طبق مصوبه قانون کار و همچنین عدم پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی با وجود کسر مبلغ بیمه از فیش حقوقی در ۹ ماه گذشته در تمام شهرهای استان به طور همزمان دست به اعتصاب و تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر
تعدادی از کارگران پیمانی و قراردادی شهرداری خرمشهر در اعتراض به عدم دریافت حقوق چهارماه خود دست از کار کشیدند و برای مطالبه گری مقابل فرمانداری و شورای اسلامی شهر تجمع کردند. کارگران شهرداری خرمشهر بارها به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود دست از کار کشیده اند و حقوق خود را مطالبه کرده اند. مسئولان هر بار با پرداخت یک یا دو حقوق از آنان خواستند به کار خود ادامه دهند.

اعتصاب رانندگان ناوگان خصوصی اتوبوسرانی در ارومیه
رانندگان ناوگان خصوصی اتوبوسرانی در شهرستان ارومیه از تاریخ ۲۱ دی ماه، فعالیت‌های شغلی خود را متوقف و اعلام اعتصاب کرده‌اند. شهرداری ارومیه در حال حاضر از ناوگان مینی‌بوسرانی برای جایجایی شهروندان استفاده می‌کند. رانندگان نسبت به اخذ ۳۳ درصد از درآمد اتوبوس توسط شرکت‌های خصوصی، پایین بودن سطح حقوق دریافتی در مقایسه با نرخ تورم جاری در کشور و عدم وجود امنیت شغلی، اعتراض دارند و خواهان تحقق مطالبات خود شدند.

اعتصاب کارگران پروژه راهسازی خاش به زاهدان
کارگران پیمانی شاغل در پروژه ساخت جاده دو بانده خاش به زاهدان ٣ تا ۴ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. کارگران این پروژه عمرانی از طریق یک شرکت پیمانکاری در پروژه راهسازی مشغول کار هستند. اجرای این پروژه عمرانی با سرمایه دولت در مسیر ترانزیتی بندر چابهار به میلک در حال ساخت است. کارگران از بی توجهی مسئولان به خواستها و مشکلات کارگران شکایت دارند.

تجمع اعتراضی پرسنل شرکت آب و فاضلاب استان تهران
چهارشنبه ۲۹ دیماه پرسنل شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای پیگیری مطالبات خود مقابل ساختمان این شرکت تجمع کردند.

کارگران سیمان لامرد، حقوق معوق – تهدید اخراج
کارگران کارخانه سیمان لامرد در استان فارس، نسبت به عدم پرداخت سه ماه حقوق و مزایای معوقه و نبود امنیت شغلی به دلیل تهدیدهای مداوم ابراهیم غلامزاده مدیرعامل کارخانه، اعتراض دارند. کارگران این مجتمع تولیدی زمانی که در خصوص رفتارهای توهین‌آمیز و حقوق معوقه اعتراض می‌کنند، به اعمال جریمه و اخراج از کار تهدید می‌شوند و هیچ مسئولی حاضر به پاسخگویی به آنان نیست.

مفقود شدن یک کارگر سیم‌بان در سیلاب آزاد راه خرم‌آباد
امین مرادی کارگر سیم‌بان اداره برق، جمعه شب ۲۴ دی ماه، در جریان وقوع سیلاب در آزادراه خرم‌آباد محدوده پل زال مفقود شده است. شب گذشته محور آزاد راه خرم‌آباد به اندیمشک در محدوده پل زال، در پی بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب، مسدود و در اثر ریزش کوه، بخشی از جاده تخریب شده است.

مرگ یک کارگر سیمبان دیگر
«روح الله نخعی» سیمبان جوان و از نیروهای شرکت پیمانکار شرکت توزیع برق شمال کرمان حین انجام عملیات و رفع مشکل برق‌رسانی در اثر بارندگی اخیر دچار برق گرفتگی و سقوط از ارتفاع تیرک شد که متاسفانه جان باخت.

تصادف اتوبوس کارگران شهرک صنعتی مورچه خورت
حوالی ساعت ۵:۵۷ صبح شنبه ۲۵ دی ماه بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس حامل کارگران با یک دستگاه کامیون در محدوده سه راه ملک شهر به سمت شاهین شهر روبرو کلانتری، ۱۸ کارگر مجروح و به بیمارستان سلماس منتقل شدند.

محکومیت مریم صادقی به یک سال حبس تعلیقی
مریم صادقی فعال کارگری و فعال حقوق زنان توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد. مریم صادقی در تاریخ یکم آبانماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی دستگیر و پس از ۱۲ روز بازداشت در سلول انفرادی اداره اطلاعات سنندج با قرار وثیقه آزاد شد.

سکته مغزی مهدی صالحی در زندان
‏مهدی صالحی از بازداشت ‌شدگان اعتراضات دی۹۶ که به اعدام محکوم شده بود، در زندان دچار سکته مغزی شده است. این اتفاق بعد از مراجعه به بهداری زندان و تزریق داروئی به وی پیش آمده است و هم اکنون در بیمارستان بستری است. خانواده‌اش می‌گویند حال او اصلا خوب نیست و به آنها اجازهی نزدیک شدن به مهدی را نمیدهند.

محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران بازداشت شد
صبح روز چهارشنبه ۲۹ دیماه محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و برای اجرای حکم روانه زندان شد. محمدتقی فلاحی بهمن‌ماه سال ۹۸ بازداشت شده و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دیوان عدالت به شش ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

جان کیوان صمیمی در خطر جدی است
کیوان صمیمی زندانی سیاسی به دنبال انتشار نامه‌ای با عنوان «قتل شبه عمد» و اشاره به قتل بکتاش آبتین، در خطر تبعید به زندان دیگری است. در بخشی از این نامه آمده است: «دغدغه و درد اگر مطالبه‌گری و فریاد را برنیاورد، درد نیست و حداکثر می‌توان به آن گفت نارضایتی. او درد داشت و اعتراض می‌کرد، نه مثل بسیاری که فقط حرف می‌زنیم و شاید هم بعضی‌مان قشنگ می‌نویسیم، ولی می‌ترسیم و پرهیز می‌کنیم از اعتراض در میدان و خیابان». کیوان‌ صمیمی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ به دلیل شرکت در تجمعی به مناسبت روز کارگر دستگیر و ۲۷ خرداد به ‌صورت موقت آزاد شد. صمیمی در خرداد ۱۳۹۹ به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به تحمل ۳ سال زندان محکوم شد. کیوان صمیمی ۷۳ ساله بیماری قلبی دارد و تداوم حضور او در زندان خطری جدی برای سلامت و جان اوست.

اعتراض زندانیان سیاسی بند ٨ اوین
۶ تن از زندانیان سیاسی بند ۸ زندان اوین، از روز چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ در اعتراض به «قتل عمد» بکتاش آبتین دست به اعتصاب غذا زدند. خواسته آنها روشنگری در پرونده مرگ بکتاش آبتین و بیان واقعیت است. اسامی زندانیان عبارت است از: صادق امیدی، حمید حاج جعفر کاشانی، محمود علی نقی، پیمان پورداد، علی اصغر حسنی راد و مهدی دارینی.

حکم زندان امبر عباس آذرم وند
امیرعباس آذرم‌وند، روزنامه‌نگار اقتصادی، به ۳ سال و ۷ ماه حبس بابت اتهام “اجتماع و تبانی” و ۸ ماه حبس بابت “تبلیغ علیه نظام” محکوم شد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مقابل مجلس
روز یکشنبه ۲۶ دیماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی تهران در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی، عدم افزایش حقوق و مستمری‌ها، عدم اجرای کامل همسان‌سازی و مطالبات دیگرشان مقابل مجلس دست به تجمع زدند.

تجمع بازنشستگان در تبریز، اهواز، خرم‌آباد، کرمانشاه و رشت
روز یکشنبه ۲۶ دیماه در ادامه، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی تبریز، اهواز، خرم‌آباد، کرمانشاه و رشت مقابل اداره کل تأمین اجتماعی این استانها دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها، مشکلات بیمه تکمیلی معترض هستند و خواهان همسان‌سازی کامل حقوق‌ها و افزایش آن هستند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان بازنشستگان مخابرات تهران
روز یکشنبه ۲۶ دیماه جمعی از بازنشستگان مخابرات برای خواستهای معیشتی خود در مقابل ستاد اجرایی تجمع کردند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان فولاد اصفهان و البرز غربی
روز یکشنبه ۲۶ دیماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان مقابل ساختمان این صندوق در اصفهان و صندوق بازنشستگی فولاد البرز در لوشان تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند. بازنشستگان صندوق فولاد هر یکشنبه دست به تجمع می‌زنند.

قتل دو جوان در شعيبيه شوشتر
روز پنجشنبه ٣٠ دیماه على كعبى، ٢٧ ساله، فرزند عبيد از اهالى روستاى گوريه شعيبيه شوشتر كه روز چهارشنبه ٢٩ بدلیل تیراندازی نیروی انتظامی در یک مراسم خاکسپاری مجروح شده بود، به دليل جراحت شدید در بيمارستان جان سپرد. در اینروز امين دلفى، ١٩ ساله، فرزند مجيد از اهالى شعيبيه كشته شد و علي كعبی مجروح و به بيمارستان منتقل شد که متاسفانه جان باخت.

***