مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اخراج ۱۰۰ نفر از کارگران ایران‌خودرو خراسان در شب عید
در آستانه سال جدید و در شرایط اقتصادی موجود، شرکت ایران خودرو خراسان حدود ۱۰۰ نفر از کارگران خود را در زمان تنظیم قراداد، عدم نیاز اعلام و از تمدید قرارداد با آنان خودداری کرده است.

تداوم تجمع اعتراضی کارگران کارخانه سیمان ممتازان کرمان
روز ۲۵ اسفند، کارگران کارخانه سیمان ممتازان در کرمان، برای چهارمین بار در آخرین روزهای سال جاری، دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران به حقوق و دستمزد بسیار پایین‌شان معترض‌ هستند.

حقوق معوقه و عیدی کارگران شهرداری کوت‌عبدالله
این کارگران می‌گویند: کارفرما حق بیمه‌ی برج دی را ناقص رد کرده و قرار است به زودی حقوق این برج را براساس همین حق بیمه‌های ناقص پرداخت کند که در عمل مبلغ بسیار ناچیزی می‌شود. کارفرما جریمه شدن توسط شهرداری را علت رد کردنِ ناقص حق بیمه عنوان کرده است. جریمه شدنِ پیمانکار به کارگران ربطی ندارد و پیمانکار به خاطر عملکرد ضعیف خود جریمه شده است؛ چرا کارگران باید تاوانِ آن را بپردازند؟
اواخر هفته پیش در پیِ شکایت از نمایندگان کارگران شهرداری کوت عبدالله یکی از این کارگران بعد از مراجعه به اداره بازرسی بازداشت شد. کارگران همچنین در این خصوص گفتند: این کارگر هنوز آزاد نشده است و جور کردنِ وثیقه یک میلیارد تومانی برای یک کارگر شهرداری بسیار سخت است.

اعتراض کارکنان رسمی سکوهای گازی پارس جنوبی
روز یکشنبه ۲۹ اسفند ماه، کارکنان رسمی شاغل در سکوهای دریایی میدان‌های گازی پارس جنوبی نسبت به مغایرت بند ۵ تبصره ۱۲ بودجه ۱۴۰۱ با مجموعه قوانین مالیات‌های مستقیم “ماده ۸۲، ۸۳، ۸۴ ” و همچنین “ حکم ۶۰۱ دیوان عدالت اداری” با در دست داشتن پلاکارد‌هایی و انتشار تصاویر آن اقدام به اعتراض نمودند. کارکنان حدود ۳۷ سکوی عملیاتی در بخش فراساحلی میدان گازی پارس جنوبی در این اعتراض کارکنان شرکت داشتند.

اعتراض کارگردان فضای سبز شهرداری چابهار به تبعیض مسئولین
کارگران فضای سبز و خدمات شهری شهرداری شهرستان چابهار نسبت به تبعیضات علیه خود توسط مسئولین ذیربط اعتراض دارند. شهرداری شهرستان چابهار با پارتی حقوق شماری از نیروها را که از نزدیکان مسئولین هستند افزایش داده و دیگر نیروهای شهرداری همچنان با کمترین دستمزد و عدم دریافت دستمزد به موقع در وضعیت بدی قرار دارند. کارگران شهرداری چابهار با وضعیت بد معیشتی و اقتصادی و کمترین حقوق در شرایط بسیار سختی بسر می برند و از افزایش حقوق و دیگر مزایای اداره کار محروم هستند.

بازداشت ۳۰ نفر از شرکت‌ کنندگان جشن نوروزی سنندج
بیش از ۳۰ نفر از شهروندانی که روز دوشنبه یکم فروردین ماه، طی مراسم نوروز در پارک کودک سنندج شرکت کرده بودند، توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند. سرکوب و بازداشت مردم بمناسبت شادی در آغاز سال نو، رویدادی که بندرت در کشورهای دیگر مشاهده شده است، بیانگر ضدیت رژیم اسلامی با هر جلوه ای از زندگی و شادی است. وزارت اطلاعات دستور داده بود که در کردستان برای مراسم نوروز، از مسائل “ضداخلاقی” و “خلاف شرع” از جمله رقص و‌ پایکوبی مختلط زنان و‌ مردان جلوگیری شود، “آهنگ‌های مبتذل” استفاده نشود و بجای آن نمادهای جمهوری اسلامی همچون پرچم بکار گرفته شود.

یک کارگر سیمان سپاهان به حبس و تبعید محکوم شد
عباس غفاری از سوی شعبه یک دادگاه عمومی حقوقی دادگستری شهرستان مبارکه، به یک سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان محکوم شده است. اتهام انتسابی علیه وی، “تبلیغ علیه نظام” از طریق تشکیل گروه در شبکه‌های اجتماعی در خصوص اعتراضات کارکنان سیمان سپاه ان و “ارتباط با شبکه‌های معاند” عنوان شده است. شمار زیادی از کارگران به دلیل پیگیری مطالبات خود، در آستانه سال نو از کار اخراج و با مشکلات معیشتی بسیاری دست به گریبان شده‌اند. بنا بر اذعان مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان، اخراج کارگران معترض بر اساس دستور نهادهای امنیتی شهرستان مبارکه صورت گرفته است.

پرونده سازی برای یک معلم معترض در خراسان رضوی
یک معلم شهرستان زواره، روز ۲۵ اسفند ماه، به دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی فرهنگیان، به دادسرا احضار شد. محمدرضا شریعتی نیا، در این پرونده سازی به بهانە “اخلال در امنیت ملی” متهم و تا تشکیل دادگاه به قید وثیقه آزاد شده است.

۱۲ سال زندان برای افشار اختلاس امام جمعه پاسارگاد
امام جمعه پاسارگاد ۶۰۰ عدد کارت هدیه ۵۰۰ هزار تا ۱ ملیون تومانی جهت کمک به “نیازمندان” از ستاد نماز جمعه فارس گرفته بود که اسامی مردگان و جعلی در لیست اهدایی توسط مهدی فتحی برملا شد. این معلم دلسوز به خاطر افشای فساد باید ۱۲ سال زندان برود، به جرم “تشویش اذهان عمومی و توهین به امام جمعه”!

***