مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتراض کارگران پایانه‌های نفتی خارک و عسلویه به وضعیت غذا و بیمه تکمیلی
کارگران پیمانکاری بخش عملیات دریایی، کشتیرانی و صادرات پایانه‌های نفتی خارک و عسلویه که پیشتر چندین بار به خاطر کیفیتِ پایین غذای خود اعتراض کرده بودند، گفتند: تاکنون هیچ اقدامی در جهت رفعِ این مطالبه حداقلیِ کارگران انجام نشده و کیفیتِ غذاها همچنان پایین است. به گفته‌ی آن‌ها، غذای نیروهای پیمانکاری هم از نظر کیفیت و هم کمیت مناسب نیروهایی که ساعت‌ها در شرایط سخت کار می‌کنند، نیست. آن‌ها همچنین به بی‌کیفیتِ بودنِ لباس کار خود معترض بودند. آذوقه‌ی مورد نیازِ کارگرانِ شناورهای دریایی به موقع و به مقدار کافی به دست آن‌ها نمی‌رسد. این کارگران ۱۴روز در دریا هستند و شرکت موظف است مواد غذایی مورد نیاز آن‌ها را برای مدتی که در شناورها هستند به موقع و کافی به دست آن‌ها برساند. واریز نکردن هزینه بیمه تکمیلی نارضایتی دیگرِ این کارگران است. ۸۰ درصد از این هزینه را شرکت نفت و ۲۰ درصد باقیمانده را کارگران باید پرداخت کنند که شرکت نفت از زیر بار این وظیفه شانه خالی می‌کند.

اعتصاب رانندگان شرکت فولاد خوزستان در اعتراض به مشکلات معیشتی
شماری از رانندگان ناوگان حمل و نقل کارکنان شرکت فولاد خوزستان، طی روزهای اخیر با توقف فعالیت‌ دست به اعتصاب زدند. رانندگان معترض نسبت به سطح پایین حقوق دریافتی و معضلات معیشتی اعتراض دارند و خواهان رسیدگی مسئولان به مطالبات صنفی خود شده‌اند.

اخراج و بازداشت کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان همچنان ادامه دارد
بنا بر مجموعه گزارش‌های رسیده مدیریت مجتمع مس سونگون ورزقان روز یکشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ با بستن کارت تردد حدود ۳۰ نفر از کارگران شاغل در شرکت آهن‌آجین مانع از ورود آنان به معدن شده است. این در حالیست که سوابق کاری این کارگران از ۱۵ تا ۲۵ سال می‌باشد. همچنین روزهای شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ تیرماه حدود پانزده نفر دیگر از کارگران توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. این کارگران که از شرکت‌های پیمانکاری مبین و آهن‌آجین هستند روز پنجشنبه ۲۴ تیر به صورت تلفنی به اداره اطلاعات احضار شده بودند که پس از حضور، بازداشت و به زندان اهر منتقل شده‌اند. تمامی دستگیر‌شدگان تاکنونی همچنان در بازداشت به سر میبرند و بنابر گفته‌ها، جهانگیر رضوی مدیر مجتمع و ناصر نعمت‌پور رئیس امور اداری شرکت آهن‌آجین و علیپور رئیس کارگاه با همکاری نهادهای امنیتی پشت‌پرده اصلی شکایت از کارگران هستند.

۱۳۰۰ کارگرِ معدنِ کرومیتِ آسمینون یک شبه بیکار شدند
هنوز تکلیفِ کارگران معدنِ کرومیتِ آسمینون کرمان به طور کامل مشخص نشده است. معلوم نیست اگر معدن تعطیل شود چند نفر از این۱۳۰۰ نفر با مشکلاتی مشابه کارگران معدن البرز غربی مواجه می‌شوند و اصلا چند نفرِ دیگر می‌توانند مجددا در کارِ سخت و زیان‌آور کار کنند تا توان سال‌ها کارِ سخت و زیان‌آور آن‌ها حفظ شود.

ریزش معدن در استان کرمان و محبوس شدن ۲ نفر
رییس اورژانس کرمان از محبوس شدن ۲ نفر در پی ریزش معدن منطقه چپل آباد شهرستان ارزوئیه در استان کرمان خبر داد. دکتر سیدمحمد صابری در تشریح جزییات این خبر گفت: در پی ریزش معدن کرومیت در منطقه چپل آباد شهرستان ارزوئیه در ساعت ۱۳:۴۵ روز پنجشنبە ٣٠ تیر، بلافاصله نیروهای اورژانس به محل حادثه اعزام شدند و یک نفر مصدوم بعد از رهاسازی به بیمارستان شهرستان ارزوئیه منتقل شد. وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون در این حادثه ۲ نفر محبوس شدند که در حال حاضر تیم های امدادی مستقر در منطقه در حال آواربرداری جهت رهاسازی افراد گرفتار در زیرآوار معدن می باشند. اسماعیل کاخ سرپرست فرمانداری شهرستان ارزوئیه نیز درباره حادثه معدن کرومیت چپل آباد می گوید: ۲ نفر هنوز در زیر آوار گرفتار هستند و تلاش نیروهای امدادی همچنان ادامه دارد و امیدوار است تا شب از زیر آوار بیرون آورده می‌شوند.

مرگ یکی از مصدومان حادثه نشت گاز عسلویه
یکی از مصدومین حادثه نشت گاز در پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی عسلویه به نام محمد صادقی ٣۵ ساله اهل لامرد که شغل وی راننده جرثقیل بود و ۷۶ درصد سوختگی داشت، به دلیل شدت جراحات در بیمارستان شیراز جانباخت. چند روز پیش نشت گاز در پالایشگاه سوم عسلویه چهار کارگر مصدوم را بر جای گذاشت که دو نفر از آنها به شیراز منتقل شدند. پس از این حادثه مدیر عامل منطقه ویژه و مدیر پالایشگاه سوم از آتش سوزی جزئی در این پالایشگاه خبر داده بودند.

تجمع اعتراضی کارکنان مخابرات استانها در سراسر کشور
روزیکشنبه ۲۶ تیرماه۱۴۰۱ کارکنان مخابرات در اعتراض به عدم صدور احکام و کاهش مبلغ حق جذب برخلاف قانون، ثابت نگه داشتن کمک هزینه های رفاهی، تاخیر در صدور احکام همچنین عدم پرداخت مطالبات و چهار دوره پاداش بهره وری برای دومین روز متوالی دست به تجمع زدند.

تجمع پرستاران و کادر درمان کرمانشاه در اعتراض به ظلم و تبعیض
نیروهای کادر درمان بدون سهمیه مراکز درمانی استان کرمانشاه، روز پنجشنبه ۲۳ تیر ماه، تجمع اعتراضی برپا کردند. معترضان با حمل پلاکاردهایی نسبت به اعمال تبعیض علیه نیروهای کادر درمان طرحی که فاقد سهمیه هستند و تعدیل و عدم استخدام این نیروها اعتراض کرده و خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند. پرستاران و کادر درمان طرحی وزارت بهداشت که در زمان اوج شیوع مرگبار کرونا جهت تامین نیروهای انسانی برای مقابله با این بیماری استخدام شده بودند، علیرغم وعده‌های مسئولان، هم‌ اکنون در حال تعدیل و اخراج هستند و هیچیک از نهادهای ذیربط حاضر به پاسخگویی به این نیروها نیست.

تجمع اعتراضی اینترن‌های دانشگاه‌ علوم پزشکی در بیمارستان تجریش
شنبه۲۵ تیرماه ۱۴۰۱پس از چندین هفته از آغاز اعتصاب کارورزان دانشگاه های شهر تهران، این بار کارورزان پزشکی بهشتی نیز برای رفع مشکلات خود اقدام به تجمع اعتراضی و اعتصاب کردند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی در سراسر کشور
شنبه ۲۵ تیرماه۱۴۰۱ بازنشستگان تأمین اجتماعی در اعتراض به عدم افزایش حقوق و مستمری‌ها، عدم اجرای کامل همسان‌سازی و عدم تحقق دیگر مطالبات‌شان به تجمع‌های سراسری خود ادامه می‌دهند. تعدادی از تجمع‌کنندگان توسط مأموران انتظامی بازداشت شده‌اند

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی #اهواز #شوشتر #بهبهان
چهارشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱بازنشستگان تأمین اجتماعی در اعتراض به عدم افزایش حقوق و مستمری‌ها، عدم اجرای کامل همسان‌سازی و عدم تحقق دیگر مطالبات‌شان مجدداً دست به تجمع‌ زدند.
با شعار: مخبر، رئیسی، قالیباف حقمونو می گیریم، فقط کف خیابون بدست می آد حقمون، بازنشسته به پاخیز برای رفع تبعیض، ما بازنشستگانیم از یاد رفتگانیم.

محرومیت یکی از کارگران اداره برق از بیمه سوانح
هویت این کارگر سانحه‌دیده، علی دروگری، شاغل در اداره برق منطقه ۱۸ تهران منطقه سینا عنوان شده که در بیمارستان یافت‌آباد بستری شده است. گفته می‌شود، وی در حالی که دارای ۲۲ سال سابقه کاری است، همچنان در قالب قرارداد شرکتی مشغول فعالیت است و علیرغم بروز سانحه سوختگی در حین کار از حقوق مربوط به حوادث ناشی از کار محروم مانده است.

اقدام به خودکشی یک کارگر در هفت تپه
بعد از اینکه فردی بنام عادل سعدی توسط حسین طاهرخانی و رحیم ملیانی از ورودش به کارخانه MDF جلوگیری بعمل آمد و ایشان را به اخراج از کار تهدید کرده در محل کارخانه بوسیله طناب خود را حلق آویز کرد که با رسیدن به موقع دو نفر از پرسنل از مرگ حتمی نجات یافت. نامبرده در زمان تجمع پرسنل محترم نیشکر هفت تپه طی روزهای گذشته در کنار درب ورودی کارخانه MDF اقدام به همراهی نموده که همین امر از طرف رحیم ملیانی و حسین طاهرخانی یک جرم نابخشودنی نام گرفت و پروژه تهدید ارعاب و اخراج این کارگر زحمتکش کلید خورد. در این بین نیز دادگستری و کلانتری ۱۲ شاوور به دلیل وجود ارتباط با طاهرخانی و ملیانی این پروژه را تکمیل کردند.

به اذیت و آزار خانواده های #رضا شهابی و #حسن سعیدی و دیگر معلمان‌ بازداشتی پایان دهید
سندیکای واحد طی اطلاعیه ای خواهان پایان دادن به اذیت و ازار فعالین سندیکائی و معلمان بازداشتی شد. در این بیانیه از جمله آمده است؛ متاسفانه با گذشت بیش از دوماه از بازداشت #رضا شهابی و#حسن سعیدی در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین که با پرونده سازی وزرات اطلاعات و شوی تلویزیونی صداو سیما صورت گرفته است این دوفعال سندیکایی همچنان سی و نه و سی روز از بازداشتشان را در اعتراض به اینگونه اتهامات واهی در اعتصاب غذا بسر میبرند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اعلام‌میدارد بی خبر گذاشتن خانواده های دو راننده حق طلب وحق خواه دربند نه تنها مصداق اذیت وآزار و شکنجه خانواده های #شهابی و #سعیدی است بلکه نشانگر ضعف و شکست تان در سناریو سازی و در هم شکستن مقاومت کارگران و معلمان و دیگر بازداشتی های این پرونده جدید به اصطلاح جاسوسی است.

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن محکوم‌کردن فشار بروی خانواده های معلمان و کارگران و دیگر بازداشتی ها در جهت اعتراف گیری دروغین، خواستار رسیدگی فوری پزشکی به #رضا شهابی و #حسن سعیدی و آزادی بی قید وشرط تمامی کارگران و معلمان و دیگر دربندان این پرونده میباشد.
#جان شهابی وسعیدی در خطر است

بازداشت سوری بابایی چگینی
او روز ۲۱ تیر ماه در ویدیویی به حجاب اجباری اعتراض کرده بود. محمدرضا مراد بهروزی، همسر سوری بابایی، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: چهارشنبه شب، ۸ مامور که دو نفرشان زن بودند به منزل برادر همسرم حمله‌ور شدند و همسرم سوری بابایی چگینی را بازداشت کردند. بهروزی همچنین در ادامه افزود: ماموران، گوشی‌های موبایل همسر و دو فرزند کوچکم را به‌ زور از آنها گرفتند و دختر سیزده ساله مرا تهدید کردند که اگر نگویی مادرتان کجاست تو را خواهیم زد‌.

بازداشت ملیکا قره‌گوزلو فعال دانشجویی
ملیکا قره گوزلو، از معترضان به حجاب اجباری که در بیست و یکم‌تیر ماه نیز از خود ویدیویی بدون حجاب منتشر کرده بود، شب گذشته با یورش نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بیخبری مطلق از وضعیت مسعودنیکخواه
نزدیک به دو‌ ماه از آخرین تماس مسعودنیکخواه، از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان_مریوان می گذرد و همچنان هیچگونه خبری از وضعیت این فعال صنفی در دسترس نیست.

انتقال یکباره زندانیان سیاسی از زندان قرچک ورامین به زندان اوین
روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه، مسئولان زندان قرچک ورامین از انتقال یکباره تمامی زندانیان سیاسی به زندان اوین خبر دادند. به گفته یک منبع مطلع تمام زندانیان سیاسی ساعت ۱ ظهر با اتوبوس از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شده اند.

***