کنگره دهم حزب مقالات

در باره کنگره دهم حزب گفتگو با سیاوش دانشور و جمال کمانگر

نشریه کنگره: کنگره دهم حزب کمونیست کارگری- حکمتیست بزودی برگزار می شود. از نظر شما جایگاه این کنگره در شرایط سیاسی امروز ایران چیست و رهبری حزب چه توقعی از کنگره پیش رو دارد؟

سیاوش دانشور: کنگره دهم حزب بدلیل پاندمی کرونا و محدودیتهای ناشی از آن با یکسال تاخیر برگزار میشود. رهبری حزب در فوریه سال جاری با عطف توجه به محدودیتهای احتمالی فعالیت حزب را عادی اعلام کرد و در این راستا برگزاری کنگره دهم را در دستور گذاشت. کنگره دهم از نظر اصول سازمانی ما یک روتین تشکیلاتی است که طی آن باید حزب در فاصله دو کنگره خود را بررسی کند، سیاستهای لازم برای ادامه فعالیت حزب را طی اسناد و قرارها و قطعنامه هائی در دستور بگذارد و کمیته مرکزی حزب را انتخاب کند. این وجه روتین و سازمانی مسئله است. درعین حال هر کنگره و اجتماع کمونیستی بلاواسطه به اوضاعی که طبقه کارگر و کمونیسم در آن قرار دارد مربوط است و توقع طبقه کارگر و رهبران جنبشهای اعتراضی، نیاز مبارزه طبقاتی و تغییر مرتب معادله تناسب قوا، حکم میکند که این کنگره به نیازهای گرهی مبارزه جاری و نبرد سیاسی و طبقاتی پاسخ روشنی بدهد.

ما در یکی از بحرانی ترین اوضاع جهان کنگره حزب را برگزار می کنیم. اولین پرده های جنگ امپریالیستی و رقابت قدرتهای سرمایه داری تازه با جنگ در اوکراین آغاز شده است. قطب بندیهای سرمایه داری و سیمای نظم جدید جهانی از جمله در این جنگ حدادی میشود. بشریت تنها با مخاطرات جدی رقابت دولتها و طبقه سرمایه دار روبرو نیست، دنیا را دارند با سرعت عقب می برند و بار هزینه جنگ و بحرانهای ناشی از آن را روی دوش مردم کارکن گذاشته اند. طبقه کارگر در مقابل اعمال سیاست ریاضت اقتصادی سکوت نمی کند، اعتصابات کارگری در انگلستان و آلمان از آغاز یک صفبندی جدید کارگری و توده ای علیه جنگ و سیاست ریاضت اقتصادی خبر میدهند. طبقه کارگر در سطح جهانی نیازمند این تحرک ضد کاپیتالیستی است و طبقه کارگر ایران و حزب حکمتیست نیز جزئی از این اعتراض و حرکت جهانی طبقه کارگر است. بازتاب قطبندی دول سرمایه داری را میتوان در نیروهای اپوزیسیون و درون حکومت و در جامعه دید. اینها یعنی بازیگران درگیر بحران سیاسی در ایران فراتر از مردم و حکومت اند و گروهبندی های مختلف تلاش دارند بر سیر تحولات سیاسی ایران سیر مطلوب خود را دیکته کنند.

حزب حکمتیست و طبقه کارگر و جنبشهای برابری طلب و ضد تبعیض نیز تلاش دارند که سیر مطلوب خود را دیکته کند. جنبش طبقه کارگر امروز عینی ترین و گسترده ترین و سرزنده ترین و پر سر و صداترین جنبش اجتماعی در جامعه ایران است. اعتراضات توده ای هر محرکی داشته باشند ادامه نارضایتی عمومی مردم محروم به وضع موجود است. اعتراضات توده ای روی دوش هزاران اعتصاب کارگری شکل میگیرند، عمدتا شکلی از اعتراض اجتماعی و توده ای طبقه کارگر علیه فقر و فلاکت اند و مُهر اعتراض کارگران و محرومان به شکافهای گسترده طبقاتی و به فساد و سرکوب و محرومیتها را برخود دارند. دراین اوضاع، مهمترین سیاست طبقه کارگر و کمونیسم ایران باید تامین استقلال سیاسی و تشکیلاتی طبقه کارگر در کشمکش جاری باشد. حضور مستقل حزبی و توده ای طبقه کارگر با پرچم سوسیالیستی در جدال برسر قدرت سیاسی مهمترین سوال در جامعه ای است که مسئله سرنگونی جمهوری اسلامی به سوال روز آن بدل شده است.

جایگاه کنگره حزب ما را برخورد کمونیستی اش به مسائل مبرم مبارزه سیاسی و طبقاتی، مربوط و راهگشا بودن این سیاستها در متن مبارزه جاری معین میکند. آنچه در کنگره نهم گفتیم امروز واقعیات مسلم در جامعه است. بدرجه ای که سیاستها و تاکتیک های ما پاسخهای مربوط و متحد کننده صفوف مبارزه کارگران و مردم زحمتکش است، به درجه ای که بمثابه رادیکال ترین گرایش کمونیستی کارگری با واقعیات مبارزاتی در جامعه و طبقه کارگر جوش میخوریم، بدرجه ای که وظائف یک حزب انقلابی و کمونیستی را در حادترین دوره مبارزه طبقاتی در تمام سطوح با آمادگی و چابکی کافی به پیش می بریم، به همان درجه جایگاه حزب در قلب مبارزه انقلابی و کارگری تثبیت میشود.

توقع ما از اهداف کمونیستی اعلام شده و معرفه ما نتیجه میشود؛ ما به کمتر از یک رهائی همه جانبه سوسیالیستی رضایت نمیدهیم و نبرد برسر سرنگونی تنها گامی در مسیر یک تحول زیر و رو کننده انقلابی است. توقع رهبری حزب اینست که کنگره دهم حزب را بمثابه یک ماشین جنگ در ایندوره خطیر آماده کند، بعنوان بخشی لاینفک از اعتراض سوسیالیستی طبقه کارگر وارد جدال همه جانبه برسر قدرت سیاسی شود، برای بسیج نیروی کمونیسم در ایران و همینطور قوی و بزرگ شدن حزب آگاهانه تلاش کند، بر کمبودهای تشکیلاتی و سیاسی و مالی و امکاناتی حزب فائق آید، در مبارزه زنده جاری عمیقا دخیل و نقش سازمانگرانه و مسئولانه ایفا کند و رهبری کمونیستی را در سطوح مختلف تامین کند. انتظار واقعی بیرون حزب و جامعه از هر اجتماع کمونیستها و کنگره دهم حزب حکمتیست اینست که پاسخی کمونیستی به اوضاع کنونی بدهد، نیروی طبقه کارگر و سوسیالیست ها و اردوی آزادیخواهی و برابری طلبی را در تحولات جاری نمایندگی کند و سخنگوی پرشور آن باشد.

نشریه کنگره: مهمترین مسائلی که کنگره چه در سطح ایران و منطقه و چه در سطح جهان باید به آن بپردازد و برای آنها جواب روشن داشته باشد در سطوح کلی کدامند؟

جمال کمانگر: ما در شرایطی کنگره دهم حزب حکمتیست را برگزار میکنیم که تحولات مهمی از کنگره نهم که در سه سال گذشته برگزار شد تاکنون اتفاق افتاده است و یا در جریان است. پاندمی کرونا و تحمیل بیش از دوسال دوری و انزوا به مردم در جهان، تشدید بی سابقه بحران اقتصادی و معیشتی و بیکاری و مبارزه بیوقفه طبقه کارگر در ایران، مبارزه میلیتانت زنان و جوانان علیه قوانین پوسیده اسلامی، تشدید بحران بیسابقه سرمایه داری و تغییرات شرایط اقلیمی در جهان، جنگ امپریالیستی در اوکراین و موارد زیادی دیگری رئوس مسائلی است که کنگره به استقبال آن خواهد رفت. در پلنوم ٤٤ بخشی از این مباحث طرح و دفتر سیاسی منتخب مامور تدوین اسناد و قطعنامه های پیشنهادی به کنگره شده است. احتمالا تعدادی قرار و قطعنامه هم از طرف نمایندگان کنگره ارائه خواهد شد. کنگره هرکدام را بخواهد در دستور ميگذارد. همه اسناد قبل از اجلاس در نشریه کنگره منتشر خواهد شد. گزارش و ارزیابی از فعالیت ارگانهای حزبی در مابین دو کنگره و انتخابات کميته مرکزى بخش دیگری از کار کنگره خواهد بود. البته دستور جلسات را نهايتا خود کنگره در روز اول تعيين خواهد کرد.

نشریه کنگره: توقع شما از دخالت کادرها و اعضا و دوستداران حزب در کنگره چه در داخل و چه در تشکیلات علنی چیست؟

سیاوش دانشور: کنگره حزب حکمتیست به همه کسانی تعلق دارد که برپائی یک جامعه آزاد و خوشبخت را ممکن و ضروری می دانند. کنگره حزب به کارگران و رهبران کارگری، به زنان و مردان آزادیخواه و ضد تبعیض، به سوسیالیست ها و کمونیست ها، به جنبش تپنده و پرشور و رادیکال آزادی زن که اسلام و آخوند و حجاب اسلامی و نظام آپارتاید را به کنج رینگ رانده است، به دانشجویان و نسل جوان معترض و پیشرو، به تمام کسانی که سرمایه داری و ارتجاع اسلامی منکوب شان کرده است، تعلق دارد. ما یک حرکت و جنبش اجتماعی واحد هستیم که نفی نابرابری و تبعیض و استثمار و استبداد را هدف خود قرار داده ایم. لذا مستقل از سایه روشن های فکری، ما کنگره حزب را به جامعه و بطور مشخص به جنبش سوسیالیستی طبقه کارگر مربوط میدانیم. به این معنا توقع داریم که فعالین این قلمروها در کنگره حزب و سیاستهایش دخالت کنند، کنگره را دنبال کنند و بعنوان رهبران عملی در عرصه مبارزات طبقاتی نظرشان را به طرق ممکن بدست ما برسانند. از اعضا و کادرهای حزب توقع اینست که برای برگزاری یک کنگره موفق کمونیستی دستجمعی تلاش کنیم، در روال کار کنگره در سطوح مختلف فعالانه شرکت کنیم و در مهمترین اجلاس حزب حضور بهم رسانیم. “نشریه کنگره” محل و امکانی برای طرح نظر و پیشنهاد و توقع از کنگره دهم حزب است.

نشریه کنگره: چرا کنگره علنی به چه منظور، هدف چه هست؟

جمال کمانگر: حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست در ادامه سنت تاکنونی اش کنگرهایش را علنی برگزار کرده است و به یک سیاست جاافتاده حزب ما تبدیل شده است. پلنوم ٤٤ حزب حکمتیست که ماه مه امسال برگزار شد بر علنی بودن کنگره دهم حزب تاکید گذاشت و دفتر سیاسی منتخب را مامور سازمان دادن آن کرد. از نظر ما علنی بودن يک قدم رو به جلو در مسير تبديل کمونيسم از يک حرکت مکتبى و فرقه اى و شبه مذهبى، به يک حزب سياسى است. آرزوی همه کمونیستها این است که حزب کمونیستی به يک حزب سياسى بزرگ و در دسترس طبقه کارگر و مردم تبدیل شود.
نظام سرمایه داری در تلاش روزانه است که ایده کمونیسم و کمونیستها را از بستر اصلى جامعه و زندگى هر روزه مردم دور کند. زندان، پرونده سازی، ترور و تبعید بخشی از سیاست بورژوازی برای بی ربط کردن کمونیسم به جامعه است. سوق دادن کمونیستها به اختفاء و انزوای همیشگی بخش اصلی ماشین تبلیغاتی بورژوازی در جهان است. حزب ما برای سازمان دادن انقلاب کارگری و کسب قدرت سیاسی تاسیس شده است، در نتیجه برای تغییرات در زندگی مردم برنامه دارد و کنگره محلی است که آنرا با طبقه کارگر و جامعه شریک کند. ما نمیخواهیم تسلیم فضای ترس و ارعابی که بورژازی نسل اندر نسل به کمونیستها تحمیل کرده است، شویم.
کنگره يک حزب سياسى يک پرچم بزرگ است که بايد در پيشاپيش جامعه گرفته بشود. ما میخواهیم علنيت کنگره يک گام منطقى دیگر در جهتى باشد که ما در اين سالها در جهت ايجاد يک جنبش کمونيستى قوى و اجتماعى در میان طبقه کارگر طی کرده ایم. کنگره حزبی که به قدرت سیاسی چشم دوخته است ديگر نميتواند پشت درهاى بسته و دور از نگاه مردم و جامعه برگزار شود. اين کنگره يک اتفاق عمومى است. به عموم مربوط است و بايد در دسترس عموم باشد.

***