مقالات

خیزش انقلابی ملی و مذهبی نیست انقلاب و مهسا را کوچک نکنید

خیزش انقلابی ملی و مذهبی نیست
انقلاب و مهسا را کوچک نکنید

انقلاب محصول ذهن هیچ کسی نیست، انقلاب دستوری و حاصل تبلیغ انقلابیون نیست، انقلاب یک مکانیسم اجتماعی است. انقلاب وقتی ضروری میشود و رخ میدهد که دیگر راه های حل بحران در جامعه به بن بست رسیدند. انقلاب برآیند یک مجموعه شرایط و روندها و ترکیب آنها در کیفیت جدیدی است. هر انقلابی سوال/سوالات محوری دارد که تنها پاسخ به آن سوالات مطرح ضامن پیشروی انقلاب است. انقلاب را نیروهای سیاسی خلق نمی‌کنند اما با پاسخی که به سوالات میدهند، با سیاستی که در قبال انقلاب اتخاذ می‌کنند، با افقی که کمابیش بر روند انقلابی حاکم می‌کنند، مسیر انقلاب و نتیجه آن را تعیین میکنند. هر سیاستی که با روند اصلی و دینامیک انقلاب خوانایی ندارد بسرعت منزوی میشود و هر سیاستی که با «روح انقلاب» همخوان است توده گیر می‌شود.

از مشخصات خیزش انقلابی در ایران زنانه بودن، جهانی بودن، پتانسیل بالای همبستگی و مرزها را درنوردیدن، غیر ملی بودن، پیشرو و آوانگارد بودن، و غیر مذهبی بودن آنست. تلاش برای پوشاندن لباسهای ملی و مذهبی بر تن این انقلاب، تلاشی بیفایده و از جمله علیه نفس امر جهانی حقوق و آزادی زن است.

به همین اعتبار سیاست روز چهلم درگذشت گرفتن، عزاداری، سیاست و فرهنگ و لباس مذهبی است که به تن این انقلاب میکنند. یا قومیزه کردن و ناسیونالیزه کردن هویت خیزش انقلابی، توصیه پوشیدن همگانی لباس کردی در روز چهلم توسط قوم پرستان مرکز همکاری، یا ایران ایران کردن سلطنت طلبان شاه اللهی، تلاشهای عبث و لباس بدقواره به تن یک انقلاب پیشرو است.

مردم حق دارند هرچه بپوشند و هرچه بیاندیشند، اما جنبش‌های سیاسی اجندای خود را دارند که در بسیاری از موارد با منافع و سیر روند انقلابی نه تنها خوانایی ندارد بلکه بازدارنده، تفرقه امیز، تنگ نظرانه و ارتجاعی است.

خیزش انقلابی جاری ملی و مذهبی نیست، خروش نسل جدید علیه ۱۰۰ سال سلطه سنت واپسگرای ملی و مذهبی است. بویژه علیه حکومت اسلامی استاد عزا و هفته و چهلم و سینه زنی است. این انقلابی برای احیای عهد عتیق و اسلام نیست، انقلابی برای نقد اجتماعی مذهب و نفی گذشته است. تلاشهای مرکز همکاری سازمان ها و احزاب ناسیونالیست و سیاست چهلم گرفتن با لباس کردی عمیقأ ارتجاعی است.

مهسا تنها کرد زبان نبود، مهسا زن بود، مهسا نماد یک انقلاب است، مهسا جهانی است، انقلاب و مهسا را باندازه افق سازمان های تان کوچک نکنید.

۲۵ اکتبر ۲۰۲۲