مقالات

کارگران نفت و روز کوروش

“فرماندهی مدیریت مرکزی کمپین کارکنان پروژه های نفت و گاز” طی اطلاعیه ای از فردا شنبه ٧ آبان فراخوان اعتصاب و تخلیه سراسری کلیه کارگاه های نفت و گاز را داده است. ابن فراخوان کارگران پروژه ای با اعلام همراهی با مردم در خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی است. هنوز بخشی از همکاران این کارگران در عسلویه در زندان و بازداشت هستند. بدون تردید همه مردم از اعتصاب کارگران پروژه ای قویا حمایت می کنند. اما اعتصاب باید نبض اش با نبض جامعه بزند، سهل است، جلوتر هم برود. در این بیانیه عنوان شده با “روز کوروش بزرگ” این اعتصاب شروع میشود و همزمان شاهد فراخوانهائی برای ٧ آبان و روز کوروش هستیم.

کارگران پروژه ای نیاز ندارند اعتصاب و حمایت از خیزش انقلابی را به روز کوروش گره بزنند. هر تک کارگری و هر شهروندی مجاز است هر عقیده ای داشته باشد و هر تبلیغی بکند. فرماندهی یا هر تعداد از افراد حق دارند کوروش را بت خود بدانند، اما اعتصاب کارگری را که نمیشود به عقاید شخصی افراد گره زد. با تصمیم آغاز اعتصاب کارگران پروژه ای در روز کوروش، ثمره تلاش کارگران در خدمت ناسیونالیسم ایرانی و سلطنت طلبان مرتجع و ضد کارگر قرار میگیرد نه خیزش انقلابی مردم. در این اوضاع اعتصاب شما و هر بخش از کارگران حتی اگر نگویند در حمایت از مردم است مهم و تاثیرگذار است. وانگهی در جائی که مردم هر روز شعار میدهند “مرگ برستمگر چه شاه باشه چه رهبر”، علم کردن کوروش یعنی زنده باد ستمگر! در جائی که دنیا از مبارزات زنان انقلابی ایران میگوید، چرا باید اعتصاب کارگران پروژه ای کوروش را روی دوش بلند کند؟

این سیاست نه به نفع کارگر است و نه بنفع خیزش رادیکال و توده ای. این اقدام، کارگر پروژه ای را سمت راست تحولات قرار میدهد و به نیروی ناسیونالیسم ایرانی بدل میکند. ناسیونالیسم جنبش و ایدئولوژی طبقه سرمایه دار و حافظ منافع آنان و لذا دشمن آشکار طبقه کارگر است. کارگر برای ناسیونالیسم تنها بعنوان برده مزد در یک محدوده زمانی معین و بعنوان بخشی از ملازمان “ملت” و “وطن”، یعنی همان طبقه سرمایه دار و حیات خلوتش، قابل محاسبه است. اساسا این خیزش توده ای و انقلابی در پی احضار “ارواح خبیثه” و ارزشهای باستانی و میراث عهد عتیق نیست، خیزشی برای عبور از همه آنهاست.

کارگران پروژه ای! اعتصاب کنید، برای دفاع از همکاران زندانی تان اعتصاب کنید، برای دفاع از مردم و زندانیان سیاسی اعتصاب کنید، برای حقوق حقه تان اعتصاب کنید، از اعتصابتان همه با جان و دل حمایت می کنند. اما صف مستقل کارگری را تقویت کنید، با پرچم خودتان بمیدان بیائید و نیروی جنبش های ارتجاعی و غیر کارگری نشوید. زنده باد اتحاد کارگران پروژه ای نفت و گاز.

سردبیر.
٢٧ اکتبر ٢٠٢٢