مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعلامیه خبری

اعتراضات کارگری؛
کارگران پیمانی نفت جنوب، کارگران ایران خودرو

بنا به خبر دریافتی، مبارزات کارگران پیمانی نفت جنوب ادامه دارد. سایت ١ پتروشیمی بوشهر با تمام تکاپویی که مدیریت، سرپرستان و پیمانکاران به عمل آورده اند هنوز به طور کامل نتوانسته است نیروهایش را کامل کند و کارگران به ویژه در بخش پایپینگ به سرکار نیامده اند. استادکاران، فیترها، جوشکاران، مونتاژکاران نه تنها ٢٠/١٠ را بطور کامل با ٨ ساعت کار می خواهند بلکه ٧٩ درصد افزایش حقوق خود را که به ٧٠ میلیون بالغ می شود را نیز بدون کم و کاست خواستارند. هرچند که تلاش مدیریت و سرپرستان در جذب نیروهای حرفه ای به بن بست خورده است اما در دیگر مشاغل مانند کمکی ها، رنگ و عایق، داربست بند، آرماتوربند که نیروهای پشتیبانی هستند موفق بوده اند اما این نیروها در حقیقت پیش برنده کار در پروژه ها نیستند.

شرکت مشارکت و پیمانکارانش همچون استیم، چگالش، انرشیمی، راکی جوشکاران و فیترهای درجه ٢ و کمکی ها را که با وعده ٧٩ درصد به کار دعوت کرده بودند در یک چرخش دغل کارانه تنها ٥٠ درصد به حقوق ها اضافه نموده اند که بخش زیادی از کارگران باز هم به خانه برگشته اند و عده قلیلی به کار مشغولند. حتا کار به جایی رسیده است که فورمن ها هم که شرایط و دروغگویی را مشاهده کرده اند دست از کار کشیده و محل کار را ترک کرده اند. شرکت مشارکت با دفتر کیوسی و عوامل حراست با ٤٠ درصد توافق کرده اما افسران ایمنی زیربار نرفته و از امضا خودداری کرده اند. تلاش ها برای ترساندن نیروها با “اگر امضا نکنید تسویه حساب می شوید” هم ثمربخش نبوده است چرا که افسران ایمنی از امضا نمودن پریمیت ها خودداری کرده اند تا پاسخ دندان شکنی به مدیران داده باشند.
داربست بندها به پیمانکاری علی پاکزاد است که با فقط ٢٠ نیرو در این پروژه شاغلند نیز به حقوق های ٢٠ میلیونی موافقت نکرده و قرارداد نبسته اند.

اعتراض کارگران ایران خودرو به وضعیت بد غذا
در اواخر خرداد ماه کارگران انبار ١٦ شیفت دوم، در یک حرکت اعتراضی غذای خود را دور ریختند. کیفیت غذا بسیار بد است و بارها کارگران در این مورد به مدیریت هشدار داده بودند. اما اینبار حوصله کارگران سر رفت و ٢٧ پرس غذا دور ریخته شد.

نبود هیچ تشکل کارگری که به داد کارگران برسد باعث شده کارگران وقتی از هشدارهایشان نتیجه نمی گیرند دست به اینگونه اعتراضات بزنند. “نمایندگان کارگری” که در این شرکت برگمارده میشوند جز بله قربان گویی کار دیگری نمی کنند.

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
١ تیر ١٤٠٢- ٢٢ ژوئن ٢٠٢٣

تداوم اعتراضات مردم زاهدان
روز جمعه ۲۶ خرداد ماه، مردم زاهدان طبق روال جمعه‌های اعتراضی به رغم جو شدید امنیتی در شهر مجدداً دست به تظاهرات و سر دادن شعارهای سرنگونی طلبانە زدند. گزارش‌ها از زاهدان، حاکی از اختلال گسترده اینترنت و حضور سنگین نیروهای امنیتی در شهر بود.

بیانیه‌ی جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر تهران
هیچ حرفی با شما نداریم الا یک کلمه: نه!
این آسمان حتی بعد از تمام ستاره‌هایی که هر‌ روز به زمین کشیده‌اید، هنوز غرق ستاره‌ست. مدتی پیش ورقه‌ی آهنی بزرگی به در ورودی دانشکده کاربردی جوش دادید که کاملا درون دانشگاه را از خیابان مخفی می‌کرد؛ کمی بعد‌تر اتفاقا رنگش هم کردید که یک وقت زشت نباشد. لابد آن موقع با خودتان فکر کردید دانشجو که زیر بار ممنوع‌الورودی و تعلیق و هزار حکمِ ناروای دیگر از بیداد‌گاهتان له شده، این هم تیر آخر است؛ فکر کردید حالا دیگر دانشگاه مُرده و از خیابان‌های اطرافش جداست.

میان ما و شما دریایی خون فاصله است، ما، که حالا نزدیک یک سالی می‌شود که «ما» شده‌ایم، هیچ حرفی با شما نداریم الا یک کلمه: نه. پس از تاکید دوباره‌تان بر آپارتاید جنسیتی و الزام حضور در دانشگاه با مقنعه، پس از بستن آب و خشونت بر دوستان‌مان که تنها در جهت برابری در پردیس باغ ملی تحصن کرده بودند، ما هم دوباره تاکید می‌کنیم که چیزی به عقب برنمی‌گردد.

این آسمان حتی بعد از تمام ستاره‌هایی که هر‌روز به زمین کشیده‌اید، هنوز غرق ستاره‌ست. از زخمی که شهریور دهن باز کرد هنوز خون می‌چکد. و ما ایستاده‌ایم، دست در دست هم، برای آزادی.
دانشجویان دانشگاه هنر

بیانیه‌ی جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه هنر در حمایت از دانشجویان این دانشگاه
دانشجویان عزیز دانشگاه هنر
روزهایی که زیر تیغ سرکوب و تهدیدهای بی‌سابقه، پیام زیبای زن، زندگی، آزادی را تصویر می‌کردید، در آسمان آزادی‌خواهی درخشیدید و نوری شدید که امروز پیام‌آوران تاریکی، سراسیمه در پی انتقام از آن افتاده‌اند. آن ساکن دفتر ریاست دانشگاه و بزرگترهایش، هیچ‌گاه دانشجویان دانشگاه هنر را نشناختند و نفهمیدند این میراث‌داران مسیر آزادی‌خواهی و حق‌طلبی، مقابل زورگویی سر خم نمی‌کنند. می‌ایستند، سنگر به پیش می‌برند و در خط مقدم می‌درخشند.

اکنون ما دانشجویان سال‌های پیش دانشگاه هنر به شما ستاره‌های درخشان تاریخ این دانشگاه اعلام می‌کنیم، ایجاد فضای امنیتی و‌ جوش دادن ورق آهنی به در، بین ما فاصله نخواهد انداخت و شما هم‌سنگران تنها نخواهید ایستاد. امروز وظیفه‌ی ماست که اعلام کنیم تمام قد پشت شما می‌ایستیم و دوشادوشتان «نه» می‌گوییم. «ما»یی که هسته‌ی اولیه‌ی آن را شکل دادید و تحت تهدید و ضرب و شتم حاضر به شکستنش نشدید، بزرگتر از آن است که در مخیله‌ی مستبدان کوچک و بزرگ بگنجد.

اگر لازم باشد برای دفاع از ستاره‌های درخشانمان مقابل درهای این سنگر قدیمی زنجیر می‌شویم و ثابت خواهیم کرد که هیچ چیز به عقب برنمی‌گردد. اراده‌ی این «ما» بزرگتر از توان دشمنانش شده و ما ایستاده‌ایم دست در دست هم برای آزادی!

درگذشت یک کارگر به دلیل سقوط از ارتفاع
روز پنج‌شنبه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۲، یک کارگر به نام فخرالدین میکائیلی اهل روستای «بالانج» از توابع ارومیه حین کار در یک ساختمان بر اثر سقوط از داربست جان خود را از دست داد. این کارگر ساختمانی متأهل و پدر سه فرزند بود. سازمان پزشکی قانونی ایران اخیرا شمار کارگرانی که در سال ۱۴۰۱ در حوادث کاری کشته شدند را ۱۹۰۰ تن اعلام کرد. بر پایه این آمار، روزانه بیش از پنج کارگر جان خود را در اثر حوادث کار از دست می‌دهند.

مرگ و مصدومیت ۳ کارگر در حادثه انفجار تانکر سوخت
در پی انفجار تانکر سوخت در یک کارگاه تانکرسازی در کرمان یک کارگر کشته و ۲ کارگر دیگر مصدوم شدند. حوالی ظهر ۲۹ خرداد ماه در پی انفجار تانکر سوخت در یک کارگاه تانکرسازی واقع در بلوار شهید صدوقی کرمان، یک کارگر کشته و دو کارگر دیگر مصدوم شدند. این حادثه بدنبال تجمیع گاز و بخارات حاصل از مواد سوختی باقی مانده در این تانکر و در نهایت انفجار بر اثر گرما ناشی از فرزکاری و جوشکاری رخ داده است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان در استان ها
روزیکشنبه ۲۸ خردادماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی شوش، شوشتر، اهواز، کارگران بازنشسته اهواز، هفت‌تپه و کرمانشاه در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به مشکلاتشان مجدداً دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روزدوشنبه ۲۹ خرداد ماه جمعی از بازنشستگان منطقه مخابراتی خراسان رضوی، خراسان شمالی رشت، مشهد، ایلام، لرستان، آذربایجانغربی، اراک، شهرکرد، بندرعباس و اهواز در اعتراض به اجرا نشدن آیین نامه استخدامی و رفاهی ۱۳۸۹ و پایمال شدن حقوق خودمجدداً مقابل ساختمان شرکت مخابرات این استانها دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی
روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲، گروهی از فرهنگیان استان یزد، کرمانشاه، اردبیل، شیراز مقابل صندوق بازنشستگی کشوری – در راستای پیگیری اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان (اجرای ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه) تجمع اعتراضی برگزار کردند.

رژیم جنایتکار اسلامی هیمن مصطفایی را اعدام کرد!
اوباشان اسلامی حاکم بر جامعە ایران، هیمن مصطفایی زندانی سیاسی را صبح روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ برای زهر چشم گرفتن از خیزش انقلابی مردم اعدام کردند. شب قبل مردم سنندج و جمعیت زیادی که از مریوان به سنندج رفته بودند در مقابل زندان مرکزی سنندج تجمع کرده و تا آخرین لحظه تمام تلاش خود را کردند که هیمن مصطفایی را از اعدام نجات دهند. اما سران جنایتکار رژیم اسلامی ادامە حاکمیت ننگین خود را در فعال کردن ماشین اعدام میدانند. علیرغم تجمع اعتراضی مردم هیمن مصطفایی را نە بدیلی کاری کە کردە بود بلکە برای انتقام از اعتراضات انقلابی ٩ ماهه گذشتە مردم اعدام کردند. هیمن مصطفایی، پس از ده سال زندان، شکنجە در زندان سنندج اعدام کردند.

ما در برنامە جامعە و کارگران، ضمن ابراز همدردی و تسلیت بە خانوادە، بستگان و دوستان هیمن مصطفایی اعلام میکنیم، ماشین اعدام فرسودتر از آن است کە بتواند عمر رژیم اسلامی را از محاصرە اعتراضات انقلابی کارگران، زنان، فرهنگیان، بازنشستگان و دانشجویان نجات دهد. خیزش انقلابی جاری اعدام هیمن مصطفایی را جنایتی دیگر بر پرونده قطور پر از جنایت سران رژیم اسلامی میداند و روزی در دادگاە های علنی باید جوابگوی همە این جنایتها باشند!

رای بدوی دادگاه اسلامی شیراز برای ۸ نفر از معلمان
دادگاه اسلامی شیراز در بیستم خرداد برای اعضای انجمن صنفی فرهنگیان فارس احکام زیر را صادر و به این معلمان ابلاغ کرد:

عبدالرزاق امیری /دو سال زندان با پابند. زهرا اسفندیاری/ دو سال زندان با پابند. ایرج رهنما/ پنج سال حکم تعزیری. افشین رزمجویی/ پنج سال حکم تعزیری. مژگان باقری/ پنج سال حکم تعزیری. غلامرضا غلامی/ پنج سال حکم تعزیری. محمدعلی زحمتکش/ پنج سال حکم تعزیری. اصغر امیرزادگان/ پنج سال حکم تعزیری.

۲۱ نفر از دانشجویان دانشگاه بهشتی از امتحانات پایان ترم محروم شده اند
دانشگاه بهشتی ۲۱ نفر از دانشجویان را با دو بهانه شرکت در تجمع شنبه ۳۰ اردیبهشت و تن ندادن به حجاب اجباری در جلسه امتحان از ادامه امتحانات محروم کرد. پیش از این با نصب غیرمنتظره مصوبه وزارت علوم مبنی بر محرومیت دانشجویان به گفته آن‌ها «بدججاب» از امتحانات پایان ترم، ریاست دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دکتر حسین صمصامی برگه یکی از دانشجویان را پاره کرده و نام او را به کمیته انضباطی گزارش داده بود. اکنون با گذشت دو هفته از امتحانات بر لیست دانشجویان محروم از امتحان افزوده شده و تعدادی نیز پس از احکام انضباطی و ورود نهادهای امنیتی به تجمع ۳۰ اردیبهشت، با ممنوعیت از حضور در جلسه امتحان مواجه شده‌اند.

اعتراض کارگران فروشگاه‌های H&M در اسپانیا به حقوق کم
کارگران فروشگاه‌های زنجیره‌ای H&M خواستار دستمزد بیشتر و حجم کاری کمتر هستند. به گزارش خبرگزاری رویترز، صدها نفر از کارگران فروشگاه‌های زنجیره‌ای H&M روز سه‌شنبه در مقابل یکی از فروشگاه‌های این شرکت سوئدی بزرگ در مرکز مادرید تجمع کرده و به‌ عدم افزایش مزد خود اعتراض کردند. کارگران فروشگاه‌های زنجیره‌ای H&M در این اجتماع خواستار دستمزد بیشتر و حجم کاری کمتر شدند و فروشگاه را مجبور کردند برای چند ساعت کار را تعطیل کند.

حدود ۴۰۰۰ فروشنده نیز قصد دارند در ۲۲ ژوئن و ۲۶ ژوئن، درست زمانی که فصل فروش تابستانی آغاز می‌شود، به دعوت دو اتحادیه بزرگ اسپانیایی CCOO و UGT اسپانیا اعتصاب کنند. کارگران گفتند که پس از ناکامی در رسیدن به توافق دستمزد با مدیریت پس از ماه‌ها مذاکره تصمیم به اعتصاب گرفتند و آخرین جلسه روز دوشنبه ۱۲ ساعت به طول انجامید. پرسنل فروشگاه‌ها ادعا کردند که H&M بسیار کمتر از رقبای اصلی خود، مانند والمارت، ایندیتکس و زارا مزد پرداخت کرده است. سانتیاگو سانزا، کارگر ۴۲ ساله مغازه که در اعتراض مادرید شرکت کرده است، گفت: کارگران اچ و ام در اسپانیا کمتر از ۱۰۰۰ یورو در ماه درآمد دارند که این بسیار درآمد پایینی محسوب می‌شود. او افزود: اکثر کارکنان به صورت پاره وقت، حدود ۲۴ ساعت در هفته کار می‌کردند، بنابراین حقوق کمتری دریافت می‌کردند. سانزا گفت: ما باید دستمزدها را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم. کارگران مغازه در مادرید همچنین از ساعات کاری بیش از حد در فروشگاه‌ها شکایت کردند و گفتند که کارمندان مجبور شدند بدون هیچ گونه پرداخت اضافه کار یا حمایت اضافی، ساعات خالی کار همکاران خود را در مرخصی پزشکی یا استعلاجی خود پوشش دهند.

معترضان تابلوهایی را حمل می‌کردند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود: «دیگر حقوق با تخفیف وجود ندارد» و «کاری که سه کارگر انجام می‌دهند، توسط یک نفر انجام می‌شود». H&M از اظهارنظر در مورد خواسته‌های کارگران خودداری کرد اما صرفا اعلام کرده است: به حقوق کارکنان و کارگران مجموعه برای ابراز آزادانه نظر احترام می‌گذارد. در اوایل سال جاری، فروشگاه زنجیره‌ای دیگر کل اسپانیا به نام ایندیتکس با افزایش ۲۰ درصدی متوسط دستمزد کارگران مغازه در بازار خانگی خود در اسپانیا در پاسخ به درخواست کارگران برای دستمزد بیشتر برای جبران افزایش قیمت‌های مصرف کننده موافقت کرد. آینارا کورتز، فروشنده ۳۸ ساله، که ۱۶ سال است در H&M کار می‌کند، گفت: افزایش Inditex ما را به دنبال دستمزدهای بهتر سوق داده است. براساس گزارش سالانه این شرکت برای سال ۲۰۲۲، اسپانیا ۳.۷ درصد نیروی کار فعال کشور در بخش خدماتی متعلق به فروشگاه‌ها است. همچنین از ۱۰۰ هزار نیروی کار H&M در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است که ۷۵ درصد آن‌ها زن هستند. این فروشگاه لباس بیش از ۱۰۰۰۰۰ کارمند فروشگاه زنجیره‌ای دارد که هر کدام در بازار اصلی خود، یعنی ایالات متحده آمریکا، و کشور اصلی خود یعنی پادشاهی سوئد، مشغول به کار هستند.