مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

اطلاعیه کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری – حکمتیست در رابطه با ترور دو تن از اعضای حزب دمکرات کردستان ایران در اقلیم کردستان!
بامداد روز جمعه ١٦ تیرماه، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دو عضو حزب دموکرات کردستان را در شهر “قلعه دزه” در اقلیم کردستان ترور کردند. در این عملیات تروریستی عادل مهاجر و لقمان آجی جان باختند و یک فعال سیاسی دیگر به نام سعدی مرادپور بشدت زخمی شده. جمهوری اسلامی سابقه طولانی در ترور برون مرزی فعالین و مخالفین سیاسی خود دارد. اما دست زدن به چنین جنایاتی در این برهه زمانی مشخص تلاشی برای اثبات مجدد قدر قدرتی و نمایش ظرفیتی بالا در خلق جنایت و وحشیگری در داخل و خارج مرزهای خود برای بند و بست با حکومت‌های منطقه و سایر دول مرتجع است. جمهوری جنایتکار اسلامی بدنبال خیزش انقلابی دوره اخیر برای نجات خود از شبح سرنگونی حاضر به هر بند و بست و خلق هر جنایتی است. بیش از ۱۵ هزار زندانی و اجرای صدها حکم اعدام و کشتار در زندان‌ها تنها گوشه ای از بربریت و تروریسم عریان علیه مردم معترض و اپوزیسیون در داخل و خارج مرزهاست.

همکاری حکومت اقلیم کردستان با جانیان جمهوری اسلامی هم امر تازه ای نیست. سردمداران این حکومت به جای حفاظت و تامین امنیت اپوزیسیون ایرانی مستقر در آن منطقه، بیشترین تلاش را برای حفظ و تحکیم رابطه با جمهوری اسلامی و در جهت استمرار وابستگی سیاسی و اقتصادی به حکومت اعدام و سرکوب بکار برده اند. سران ریز و درشت احزاب اقلیم کردستان در همکاری و همسویی با جمهوری اسلامی و میدان دادن به جریانات ریز و درشت ارتجاعی مذهبی، زمینه ساز جولان تروریست‌های اعزامی از طرف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان هستند.

چراغ سبز دولت‌های ریاکار غربی به جمهوری اسلامی و بند و بست و معاملات کثیف این دولتها از جمله آزاد کردن تروریست‌های حرفه ای جمهوری اسلامی در واقع هموار کردن راه برای دست زدن به ترور بیشتر و اعدام مخالفین در داخل وخارج از ایران است. هرچند جمهوری اسلامی در سایه ترس و وحشت از خروش انقلابی و برای بقا خود دست به چنین جنایاتی میزند، امروز اما شیشه عمر این رژیم هار در دست توده های عاصی و جوانان معترض و پر شوری است که حکم به سرنگونی این حکومت سرکوبگر داده اند. هیچ درجه از اعمال خشونت و ایجاد جنایت مانع از عزم و اراده مردم متحد و معترض برای سرنگونی انقلابی این رژیم نخواهد شد.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری – حکمتیست ضمن محکوم کردن این ترور جنایتکارانه به خانواده و بازماندگان این قربانیان تسلیت می گوید و از همه جریانات و انسان‌های آزادیخواه میخواهد برای لگام زدن به موج جدید ترور جمهوری اسلامی از هرطریق ممکن بکوشند.

مرگ بر جمهوری اسلامی

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری – حکمتیست
۷ جولای ۲۰۲۳- ۱۶ تیر ۱۴۰۲

ترور یکی دیگر از اعضای حزب دمکرات کُردستان ایران
سیامند شابویی فعال سیاسی اهل اشنویه و از اعضای حزب دمکرات کُردستان ایران در نزدیکی شهر “بحرکه” از توابع هولیر (اربیل) پایخت حکومت اقلیم کُردستان، ترور شد. بر اساس گزارش یکی از منابع حقوق بشری کردستان، ظهر روز چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ (۱۲ جولای ۲۰۲۳)، پیکر بی‌جان یکی از اعضای حزب دمکرات کُردستان ایران به نام سیامند شابویی اهل اشنویه در یک ساختمان نیمه‌کاره واقع در روستای “قادر‌آباد” از توابع شهرستان بحرکه واقع در ۱۰ کیلومتری اربیل، کشف شده است. به گفته این منبع، پیکر این فعال سیاسی در حالی پیدا شده که پشت سر هدف چند گلوله قرار گرفته است.

تداوم اعتراضات مردم زاهدان
روز جمعه ۱۶ تیرماه، مردم زاهدان طبق روال جمعه‌های اعتراضی و در حمایت از توماج صالحی، عباس دریس و زندانیان سیاسی مجدداً دست به تظاهرات زدند. آنها با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی و سردادن شعارهای در محکومیت سیاستهای سرکوبگرانە رژیم اسلامی، خواستار آزادی توماج صالحی، عباس دریس و همە زندانیان سیاسی شدند.

تجمع اعتراضی کارکنان استانداری ایلام‌
روز شنبه ۱۷ تیر۱۴۰۲، کارکنان استانداری ایلام‌ در اعتراض به عدم تحویل زمین‌های شرکت تعاونی مسکن دست به اعتراض زدند. فاز دوم تعاونی مسکن کارکنان استانداری ایلام از سال ۹۰ با خرید یک قطعه زمین از استانداری ایلام تشکیل و بعد از گذشت ۱۲ سال، اداره کل راه و شهرسازی استان مدعی است که این قطعه زمین متعلق به آن دستگاه بوده و از صدور مجوزهای لازم جهت ساخت و احداث مسکن برای اعضا جلوگيري می نماید. لازم به ذکر است قبلا اداره کل راه و شهرسازی در کارگروه مسکن استان نسبت به واگذاری این زمین، موافقت خود را اعلام نموده است.

تجمع کارگران پیمانکاری صنعت نفت با خواست حذف پیمانکار
روز شنبه ۱۶ تیرماه۱۴۰۲، جمعی از کارگران و کارکنان پیمانکاری نفت با حضور در تهران و برگزاری تجمعی در مقابل نهاد ریاست جمهوری خواستار حذف پیمانکار نیروی انسانی شدند. در این تجمع که کارکنانی از شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب، ملی حفاری و … نیز حضور داشتند، نسبت به عدم تحقق وعدهی دولت درخصوص حذف پیمانکار نیروی انسانی اعتراض کردند. کارکنان پیمانکاری شاغل در مناطق عملیاتی نفت که بعلت حضور در محیط کار امکان شرکت در این تجمع را نداشتند با ارسال دست نوشته‌هایی ضمن حمایت از همکاران خود خواستار حذف پیمانکار نیروی انسانی شدند.

تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی دهلران
روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه، جمعی از کارگران پروژه پتروشیمی دهلران در اعتراض به تعطیلی این پروژه و بیکاری حدود ۲۰۰۰ کارگر مقابل فرمانداری ویژه شهرستان دهلران دست به تجمع زدند.

خودکشی یکی از کارگران شرکت قطارهای مسافری رجا
یکی از کارگران پیمانکاری شرکت قطارهای مسافری رجا پس از اخراج از سوی مدیریت شرکت با پریدن روی ریل قطار و اصابت با لوکوموتیو به زندگی خود پایان داد. هویت این کارگر ۵۸ ساله آقای صدیقی عنوان شده است که با بیش از دو دهه سابقه کار و در پی سیاست‌های مدیریت شرکت رجا خصوصاً بختیاری مدیرعامل شرکت به بهانه عدم نیاز به نیرو از کار اخراج شده بود. لازم به ذکر است که با توجه به ماهیت سخت و زیان‌آور بودن کار در راه ‌آهن، آقای صدیقی می‌بایست بازنشسته می‌شد اما به گفته دیگر کارگران، مدیران راه‌ آهن با تبانی با بیمه مانع از محاسبه طرح مشاغل سخت و زیان‌آور برای این‌ کارگران شده‌اند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز، کرمانشاه، شوش و هفت تپه در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهرها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

اعتراض بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان مخابرات خوزستان، خراسان رضوی، کردستان، کرمانشاه، شیراز و تهران در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی مجدداً مقابل ساختمان شرکت مخابرات این شهرها دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی فرهنگیان بازنشسته شهرستان ممسنی فارس
روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته شهرستان ممسنی استان فارس متعاقب فراخوان از پیش اعلام‌شده و در اعتراض به عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان کشوری کرج، سنندج، کرمانشاه، اردبیل و یزد متعاقب فراخوان از پیش اعلام‌شده و در اعتراض به عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی مجروحان جنگ هشت‌ ساله ایران و عراق
روز شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲، مجروحان جنگ هشت‌ساله مقابل بنیاد شهید تجمع اعتراضی برپا کردند که با سرکوب تجمع کنندگان روبرو شد. نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک‌آور به تجمع‌کنندگان یورش بردند. تعدادی از مجروحان جنگ که در تجمع روز شنبه حضور داشتند بازداشت شده و تعدادی نیز مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفتند.

نامه علی فرزند ١٦ سالە عباس دریس بە مردم جهان
مردم مهربان دنیا! من علی دریس بزرگترین فرزند عباس و کفایه هستم. متاسفانه مادرم با شنیدن خبر احتمال محکوم شدن پدرم به اعدام، سکته کرد و ما را تنها گذاشت. اکنون پدرم در خطر اعدام شدن هست، من و برادرانم مهدی دوازده ساله و محمد که هشت سال دارد، میپرسیم آیا این دنیا آنقدر بیرحم است که نگاه کند ما پدرمان را هم از دست بدهیم؟ ما سه کودک از همه سازمانها، دولتها و مردم مهربان دنیا و حتی کودکان در دنیا میخواهیم کمک کنند پدرم اعدام نشود. این خیلی وحشتناک است، کمک کنید پدرم به خانه برگردد. علی دریس ١٦ ساله .

دو جوان افغانستانی در پرونده شاهچراغ اعدام شدند
روز هفدهم تیر ۱۴۰۲، جمهوری اسلامی نعیم هاشم‌قتالی و محمد رامز رشیدی، دو جوان افغانستانی در پرونده شاهچراغ را در ملاء عام اعدام کرد. پیشتر در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۱، مصادف با چهلم قتل زنده ‌یاد مهسا امینی، در حمله مسلحانه‌ای که به حرم شاهچراغ واقع در شیراز صورت گرفت ۱۳ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی شدند. در این رابطه، با فاصله ۲ هفته وزارت اطلاعات ۲۶ تبعه کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان و تاجیکستان را دستگیر کرد. شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس، هویت دو فرد محکوم به اعدام در رابطه با پرونده شاهچراغ را محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشم‌قتالی اعلام کرد و گفت که اتهاماتشان “افساد فی‌الارض”، “بَغی” و “اقدام علیه امنیت کشور” است.

جانباختن موسی اسماعیلی زندانی سیاسی زیر شکنجه
روز شنبه ۱۸ تیر۱۴۰۲ اداره اطلاعات ارومیه با خانواده موسی اسماعیلی زندانی سیاسی، متعاقب ۶۲ روز بازداشت وی تماس گرفته و “بدون هیچ گونه توضیحی” به آنها اعلام کرده‌ که جهت تحویل پیکر فرزندشان به این نهاد امنیتی مراجعه کنند. پس از مراجعه به این نهاد امنیتی اعلام کرده اند فرزند شما مرده و نه تنها جنازه را به این خانواده تحویل ندادەاند به آنها گفته شده که حق برگزاری مراسم ختم در مسجد را نیز ندارید.

جانباختن پیمان گلوانی زندانی سیاسی زیر شکنجه
بنا به گزارش هه نگاو پیمان گلوانی، جوان ۲۰ ساله‌ اهل مهاباد، ۱۴ روز پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی و انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر ارومیه، زیر شکنجه‌های وحشیانه جان باخته است. روز چهارشنبه ١٤ تیر ماه ١٤٠٢ بدلیل عدم هوشیاری از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به بیمارستان خمینی این شهر منتقل شده بود. ماموران امنیتی به خانواده گلوانی اعلام کرده‌اند که وی به دلیل «سقوط از ارتفاع» به کما رفته است. طی چند روزی که پیمان گلوانی تحت مراقبت‌های ویژه بوده دو نفر از ماموران امنیتی در بیمارستان حاضر بوده و اجازه هیچ گونه ملاقاتی به اطرافیان نداده‌اند صرفاً یک بار خواهر پیمان موفق شده که پیمان را ببیند. خواهرش اظهار داشته «بدن و سر و صورت پیمان پر از کبودی بود». خاکسپاری پیکر زنده یاد پیمان گلوانی با حضور گستردە مردم و سردادن شعارهای “شهید نمی‌میرد” و ” آزادی خون می‌خواهد، فرزند نترس می‌خواهد” برگزار شد. مردم مهاباد در این مراسم خاکسپاری اعتراضی بە قتل حکومتی پیمان گلوانی زیر شکنجە نهادهای امنیتی اعتراض کردند.

توماج صالحی به شش سال و سه ماه حبس محکوم شد
اکانت توییتری منتسب به «توماج صالحی»، خواننده رپ معترض نوشته است که او براساس رای اولیه دادگاه، به اتهام «افساد فی‌الارض» به شش سال و سه ماه حبس محکوم شده است. «رزا اعتماد انصاری»، یکی از وکلای آقای صالحی، روز دوشنبه ۱۹ تیر۱۴۰۲، ضمن تایید این خبر در گفتگو با شرق گفت: «بر اساس رای صادره، فقط مجازات اشد در قبال توماج که همین شش سال و سه ماه حبس با احتساب ایام فعلی بازداشت است، اجرایی خواهد شد. او همچنین از اتهامات توهین به بنیانگذار انقلاب و رهبری و ارتباط با دول متخاصم تبرئه شده است».

سپیده قلیان به ۲ سال زندان محکوم شد
سپیده قلیان، فعال کارگری زندانی،‌ به ۲ سال زندان، منع عضویت در گروه‌های سیاسی-اجتماعی، استفاده از تلفن هوشمند و اقامت در تهران و استان‌های همسایه به مدت ۲ سال قطعی محکوم شده است. او اسفند گذشته پس از آزادی مقابل زندان علیه خامنه ای شعار داد و بلافاصله بازداشت شد.

نازیلا معروفیان خبرنگار و دانشجوی علامه بازداشت شد
روز شنبه ۱۶ تیرماه، نازیلا معروفیان، پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شد. هفته گذشته نیروهای وزارت اطلاعات به منزل این دانشجو و خبرنگار یورش بردند و ضمن ضبط وسایل الکترونیکی، گفته بودند باید روز شنبه به دادسرای اوین برود. وی پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شده است.

محکومیت فرهاد نوایی دانش‌آموز اهل مهاباد
فرهاد نوایی، دانش‌آموز ۱۶ ساله اهل شهرستان مهاباد که از هشت ماه قبل در جریان اعتراضات انقلابی بازداشت شده بود به زندان محکوم شد. فرهاد توسط دادگاه کیفری ویژه نوجوانان استان آذربایجان غربی در مهاباد به دو سال حبس محکوم شده است.

تائید حکم پنج سال زندان داودرضوی در داداگاه تجدید نظر
به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، رای دادگاه بدوی علیه داود رضوی، عضو بازنشسته این سندیکا در دادگاه تجدید نظر تائید شده است. وکیل مدافع رضوی در تماس با خانواده او اعلام کرد «سه شنبه ۶ تیرماه لایحه اعتراض نسبت به حکم ناعادلانه علیه این کارگر زندانی تقدیم دادگاه تجدیدنظر شد، و منتظر بودند تا شعبه تجدید نظر مشخص شود، اما در تاریخ۱۱ تیرماه ابلاغیه‌ای ارسال و در آن نوشته شده بود که پرونده به شعبه ۳۶ برای بررسی و رسیدگی فرستاده و حکم ۵ سال حبس تعزیری علیه داود رضوی عینا در دادگاه تجدید نظر تائید شده است».

هاشم خواستار بە ۲ سال و ۶ ماە حبس جدید محکوم شد
هاشم خواستار معلم و فعال سیاسی در زندان وکیل آباد مشهد بە دلیل پروندە جدیدی کە در زندان علیە وی گشودە شدە است، از سوی دادگاە انقلاب مشهد بە اتهام “توهین بە خامنەای و تبلیغ علیە نظام” بە ۲ سال و ۶ ماە زندان محکوم شدە است. هاشم خواستار روز ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ توسط سرکوب‌گران حکومت بازداشت و سپس در شعبه ۴ دادگاه‌ انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری به ۱۶ سال زندان، ۳ سال تبعید و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.

بازداشت ریبوار عبداللهی توسط نیروهای امنیتی در سنندج
بامداد روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه ١۴٠٢، ریبوار عبداللهی فعال کارگری شهر سنندج در نزدیکی “حسین‌آباد” از توابع دیواندره توسط نیروهای امنیتی شهر سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی با ارائه حکم قضایی وی را بازداشت کرده‌اند. تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دسترس نمی‌باشد.

دادگاه رسیدگی بە اتهامات رفیق سلیمی برگزارمیشود
پس از گذشت بیش از ٧ ماه بازداشت، دادگاه رسیدگی به اتهامات رفیق سلیمی روز یکشنبە ٢٥ تیرماه ١٤٠٢ برگزار می‌شود. سلیمی پیشتر نیز در تاریخ ۲۷ فروردین‌ ماه ۱۴۰۲، بە دادگاه انقلاب سنندج احضار شده بود. در جریان این جلسه دادگاهی، رفیق سلیمی به اتهام «ایجاد گروه‌های غیرقانونی و اقدام علیه امنیت ملی کشور» و «افساد فی‌الارض» تفهیم اتهام شده است. به گفته خانواده رفیق سلیمی، این فعال کارگری در جلسه دادگاهی کلیه اتهامات مطروحه علیه خود را رد کرده و به دفاع از خود پرداخته است. رفیق سلیمی روز چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ پس از گذشت بیش از ۵۰ روز بازداشت و شکنجه در بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات، به زندان مرکزی سنندج منتقل شده است.

***