مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

سران رژیم جنایتکار اسلامی مرتکب جنایت دیگری شدند!

حامد باقری، جوان پرشوری کە روز چهارشنبە ٢٢ شهریور در گلشهر کرج در حال فراخوان بە مردم برای تجمع اعتراضی بمناسبت سالروز خیزش انقلابی پس از قتل حکومتی ژینا امینی بود، با شلیک مستقیم چهار گلوله توسط ماموران رژیم اسلامی بە قتل رسید و جان عزیزش را از دست داد. حامد باقری، اهل روستای “تجراکبر کلهر” اسلام‌آباد غرب از توابع کرمانشاه بود. سرکوبگران رژیم اسلامی کە در سالگرد خیزش انقلابی برای سرنگونی رژیمشان بە وحشت افتادە اند، جسد بی جان حامد باقری را گروگان گرفتەاند و بە اذیت و آزار خانوادە بستگان حامد باقری پرداختە اند.
اعتصاب کارگران پالایشگاه آدیش جنوبی
روز یکشنبه ١٩ شهریور۱۴۰۲، کارگران پالایشگاه آدیش جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه از حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زده و تجمع اعتراضی زدند.
کارگران شرکت جهانپارس دست به اعتصاب زدند
روز یکشنبه ۱۹ شهریور۱۴۰۲، کارگران شرکت جهان پارس شاغل در سایت یک پتروشیمی بوشهر واقع در عسلویه به دلیل پرداخت نشدن حقوق دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زدند.
قتل سە کارگر ساختمانی در مشهد، تهران و پارس جنوبی
در مشهد یک کارگر ساختمانی۴۴ ساله هنگام جوشکاری در یک ساختمان در حال ساخت از آسانسور سقوط کرد. رئیس فرمانده انتظامی مشهد علت سقوط این کارگر را “نامعلوم” عنوان کرد و گفت که او به‌دلیل “شدت جراحات” جانش را از دست داد. در تهران نیز ریزش مصالح ساختمانی از جرثقیل موجب مرگ یک کارگر در یک ساختمان در دست ساخت شد. بنابر گزارش‌ها رها شدن یک‌باره مصالح از قلاب جرثقیل و سقوط آن بر روی کارگر موجب مرگ او شد. هویت هیچیک از کارگران اعلام نشده است. در ادامه فعالیت‌های تعمیرات اساسی پالایشگاه دوم پارس جنوبی، روز یکشنبه ۱۹ شهریور ماه ساعت ۲:۴۵ بامداد، سه نفر از کارگران پیمانکاری تعمیرات در حین انجام کار در یکی از واحدها به دلیل سهل‌انگاری شرکت پیمانکاری (لیدوما) و مسئول تعمیرات اساسی این شرکت دچار حادثه شدند. در این حادثه علی‌رغم تلاش‌های سریع تیم ایمنی و پزشکی مستقر در پالایشگاه یک نفر فوت و ۲ نفر مصدوم شدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان
روز یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ ،بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان،بازنشستگان تامین اجتماعی کرمانشاه، دزفول، شوشتر و رشت در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان از جمله همسان‌سازی حقوق‌ها ‌و درمان رایگان مجدداً دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان مخابرات منطقه اهواز، شهرکرد، اصفهان، کرمان، اراک، تهران ، شیراز، سنندج ، بندرعباس، همدان، زنجان، خرم آباد، ساری، رشت و مشهد در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین ‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات این شهرها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.
‏تجمع اعتراضی بازنشستگان صدا و سیما در تهران
روز دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان صدا وسیما در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان مقابل مسجد بلال صدا وسیما در تهران دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری ایلام، قم، خرم آباد ، سنندج، همدان، کرمانشاه، قزوین، رشت، تهران و اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان کشوری دست به تجمع زدند.
احضار ۳۰ دانشجوی دانشگاه بهشتی
بر اساس گزارش‌ شورای صنفی دانشجویان‌ کشور، دست‌کم ۳۰ دانشجو در آستانه سالگرد و بازگشایی دانشگاه بهشتی‌، جهت اخد تعهد به حراست کل این دانشگاه احضار شدند. حراست این دانشگاه دانشجویان را احضار کرده و تعهدی مبنی بر عدم شرکت در اعتراضات احتمالی ترم جدید از آن‌ها اخد کرده است. همچنین برخی از دانشجویان که پیش‌تر نیز تماس‌های تهدید آمیزی را از شمار‌ه‌های خصوصی دریافت کرده بودند، مجددا توسط حراست مورد تهدید قرار گرفتند. همچنین حراست، دانشجویانی که حاضر به امضای تعهد نشدند را تهدید کرد که از فارغ‌ التحصیلی‌شان جلوگیری می‌شود. با نزدیک شدن به سالگرد قتل ژینا امینی، تماس‌ نهادهای امنیتی و احضار دانشجویان و فعالین دانشجویی در اغلب دانشگاه‌ها افزایش یافته است.
احضار حسین‌ واحدی و محمود صفدری به دادگاه بجنورد
شعبه ۵ دادگاه کذایی بجنورد طی دو ابلاغیه جداگانه این دو فعال معلمان را برای محاکمه احضار کرده است. محمود صفدری مسئول سازمان معلمان خراسان شمالی و حسین واحدی بازرس انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی است. پیش‌تر نیز دادگاه فرمایشی پرونده‌هایی جداگانه برای زهرا عوض‌زاده و محمدرضا رمضانزاده از اعضای هیات مدیره خراسان شمالی تشکیل داده بود.
تداوم پرونده‌ سازی و صدور احکام سنگین برای معلمان
در ادامه‌ پروندە سازیهای کذایی برای معلمان و اساتید دانشگاه، دبیر فیزیک دبیرستانهای سقز، خانم شیلان یوسفی با ۲۳ سال سابقه تدریس، طی پرونده‌ سازی و شکایت حراست شهرستان و استان، با صدور حکمی کاملا غیرانسانی کە از سوی هیئت بدوی تخلفات اداره کل آموزش و پرورش کردستان صادر شده، بە بازنشستگی اجباری با کسر دو گروه محکوم گردید، هیئت تخلفات وزارت آموزش و پرورش این حکم را عینا تائید نموده و از سازماندهی وی برای سال تحصیلی جدید ممانعت بە عمل آورد. اتهام خانم شیلان یوسفی حضور در تجمعات صنفی معلمان و حمایت از اعتراضات مردمی در سال گذشتە از طریق فعالیت در فضای مجازی، عنوان شده است.
احضار مجدد ابوالفضل خوران به دادگاه
در فاصله یک هفته از “محکومیت ۶ سال و ۸ ماه حبس تعزیری، ۷۲ ضربه شلاق، ۲ سال محرومیت از فضای مجازی، ۲ سال تبعید به شهر دلفان” بار دیگر این فعال معلمان، روز ۱۳ شهریور۱۴۰۲ به اتهام تبلیغ علیه نظام به شعبه ۶ بازپرسی دادسرای عمومی اراک احضار شده است. این در حالیست که ابوالفضل خوران پیش‌تر در شعبه اول دادگاه کذایی و شعبه ۱۰۵ کیفری اراک، با اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه شده است.

نازیلا معروفیان آزاد شد
نازیلا معروفیان، خبرنگار اهل سقز و ساکن تهران که برای چهارمین بار طی چند ماه اخیر توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بود، روز شنبه ۱۸ شهریورماه با تودیع قرار کفالت به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.
کیوان مهتدی به انفرادی اوین منتقل شد
کیوان مهتدی در پی انتشار فایلی صوتی در حمایت از جعفر ابراهیمی و کامیار فکور و دیگر زندانیان بند ۴ که به قزل‌حصار منتقل شده بودند به دستور محمودی، رییس بند ۴ زندان اوین و هدایت‌الله فرزادی رییس این زندان، به صورت تنبیهی به انفرادی منتقل شده است. کیوان مهتدی همراه همسرش، آنیشا اسدالهی، از اردیبهشت ۱۴۰۱ در زندان اوین به سر می‌برد و محکومیت ۵ ساله خود را می‌گذراند.
رضا شهابی کارگر زندانی از حق تماس تلفنی محروم شد
روز ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ مسئولین زندان اوین، رضا شهابی کارگر زندانی و عضو هئیت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد را به دلیل اعتراض به انتقال کیوان ‌مهتدی به سلول انفرادی از حق تماس تلفنی محروم کرده‌اند.
پرونده ‌سازی جدید در خصوص فعال معلمان، عاتکه رجبی
دستگاه قضایی و وزارت اطلاعات در اقدامی هماهنگ برای خاموش کردن صدای عاتکه رجبی، معلم معترض با پرونده ‌سازی‌های جعلی علاوه بر تحمیل حکم حبس در تلاش هستند ایشان را اجباری در بیمارستان روانی بستری نمایند و تحت مداوای مدنظر خود قرار دهند. چند روز پیش دادگاه این معلم اخراجی در حالی برگزار شده بود که قاضی بدون ارسال ابلاغیه و دادن مهلت قانونی برای حضور در دادگاه تنها به تماس با وثیقه‌گذار بسنده کرده و در حالیکه فرصت مطالعه پرونده به خانم رجبی و وکیل ایشان داده نشده بود، جلسه دادگاهی را برگزار کرده بود و متعاقب آن بلافاصله حکم زندان را برای ایشان صادر کرد.
حال نامساعد جسمانی داود رضوی در زندان و عدم حضور پزشک
داود رضوی عضو هئیت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد امروز ۲۱ شهریور طی تماس تلفنی که با خانواده داشت، از حال جسمانی نامساعد خود خبر داده است. این فعال کارگری چند روزی است که مبتلا به بیماری سرماخوردگی شدید (مشکوک به سویه جدید کرونا) با علائم سر درد، بدن درد، تهوع و… شده است و امروز شدت بیماری به حدی رسید که توان مراجعه به جلسات فیزیوتراپی تجویز شده را نداشت.