مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

کابوس مرگ رژیک در سالگرد خیزش انقلابی

روز شنبە ٢٥ شهریور سالروز قتل حکومتی مهسا “ژینا” امینی بود. جامعە ایران در شرایط انفجار اجتماعی قرار دارد. رژیم اسلامی که طی یک سال گذشتە با کابوس فروپاشی و مرگ بسر میبرد با توسل بە ابزار سرکوب، در ٢٥ شهریور هم توانست بار دیگر نیمە جانش را نجات دهد. رژیم اسلامی طی ٤٤ سال عمر ننگینش برای ادامە حاکمیت سیاهش تنها با ابزار سرکوب، بگیر و ببند، ماشین اعدامش چە در زندان و چە در خیابان خون پاشیدن، مرتکب جنایت علیە بشریت شدند. رژیم اسلامی طی یک سال گذشتە جدا از کشتار در خیابانها، بیش از ٣٠ هزار نفر از فعالین سیاسی، اجتماعی را دستگیر زندانی، شکنجە و محکوم کردند. رژیم اسلامی طی سە ماهە منتهی بە سالگرد خیزش انقلابی فضای کل جامعە را امنیتی کردند. در شهریور ماە در کلیە استانها و شهرها حکومت نظامی غیر اعلام نشدە برقرار بود و هزاران فعال عرصە های جنبش اعتراضی را بازداشت کردند و یا تهدید و تعهد گرفتند کە نباید در سالروز قتل حکومتی ژینا امینی دست بە اعتراض بزنند. در سقز امجد امینی طی یک هفتە منتهی بە ٢٥ شهریور چهار بار برای عدم برگزاری مراسم جانباختن مهسا بە ادارە اطلاعات سقز بردند و در نهایت وقتی فهمیدند خانوادە امینی از برگزاری مراسم سالگرد قتل حکومتی ژینا منصرف نمیشوند، آنها را در حصر خانگی قرار دادند و شهر را بە پادگان نظامی تبدیل کردند و تانک زره پوش را بالای تپە آرامستان آیچی محل بدفن ژینای عزیز قرار دادند کە در نهایت عصر روز شنبە ٢٥ شهریور نیروهای جنایتکار رژیم اسلامی یک جوان بنام فردین جعفری را بە رگبار بستند، ابتدا از ناحیە سر زخمی کردند کە روز ٢٦ شهریور در بیمارستان جانباخت. رژیم اسلامی در ٢٥ شهریور با گسیل نیروهای سرکوبگر بە خیابانها مانع ایجاد تجمع شدند اما با تاریکی هوا در تهران و اکثر شهرها با سر دادن شعارهای مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر جمهوری اسلامی، مرگ بر خامنەای و شعارهای متعدد و همچنین در خیابانها با ایجاد راه بندان، بوق های ممتد اتومبیلها و سر دادن شعارها، فضای گرامیداشت یک سالە شدن ٢٥ شهریور گرامی داشتە شد.

روز جمعه ۲۴ شهریورماه۱۴۰۲، مردم معترض زاهدان مجددا با سر دادن شعار دست به تظاهرات زدند. بنابر اخبار منتشر شده در روز شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۲ در شهرهای سنندج، دیواندره، مریوان، بانه، اشنویه، بوکان، کامیاران، مهاباد، کرمانشاه، ماکو، سقز، بیجار و ایلام با تعطیل کردن محل کار فضای اعتراضی را فراهم کردند. نهادهای امنیتی در شهر سقز یکی از دریچه‌های آب سد چراغ ویس را باز گذاشته‌اند تا در کنار مسیرهای اصلی آرامستان آیچی، راه‌های فرعی این گورستان را نیز مسدود و از حضور مردم بر مزار ژینا و دیگر جان باختگان این شهر جلوگیری کنند. در همین روز فردین جعفری جوان اهل سقز در مسیر سقز به بانه و نزدیکی آرامستان آیچی توسط نیروهای سرکوبگر حکومتی از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت.

در تهران نیز همزمان با سالگرد خیزش انقلابی فضای امنیتی شدیدی از روز جمعه حکمفرما بود. در میدان انقلاب نبش خیابان جمالزاده از تجمعات بیش از سه نفر بیشترجلوگیری شد و تعداد زیادی بازداشت شدند. ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی حاکی از اعتراضات مردم رشت در سالگرد قتل مهسا امینی و آغاز خیزش سراسری است. دست‌کم ۱۵ نفر را در دهدشت بازداشت کردند. در شهر دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد، اعتراضات شبانه شکل گرفت و مأموران حکومتی در این تجمع به معترضان سلاح ساچمه شلیک کردند و دست‌کم ۱۵ نفر را بازداشت کردند. سید جواد هاشمی‌مهر، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بازداشت ۱۳ مرد و دو زن را تأیید کرد. با وجود گزارش‌هایی مبنی بر شلیک ساچمه او گفت که کسی زخمی نشده است. این مقام امنیتی استانداری گفت که تجمعی در چهار راه شهید مفتح (معروف به آقا شیروان) شکل گرفت. در گزارش‌های منتشرشده دیگری در شبکه‌های اجتماعی آمده بود که تجمعی در امامزاده جابر دهدشت (جابرسیتی) شهر دهدشت هم شکل‌گرفته است.

در روزیکشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۲، مردم معترض همدان در محدوده خیابان بوعلی دست به تظاهرات زدند که همزمان مورد یورش نیروهای امنیتی قرار گرفتند. کاوان رضایی ۱۵ساله، بهنام سموری ۱۷ساله و عرفان براتی ۱۷ ساله به همراه یک تا دو نوجوان ۱۴ ساله، در تاریخ ۲۵ شهریور در شهرهای سنندج، دهلران، بجنورد و تهران توسط پاسداران بازداشت شده‌اند و تاکنون از وضعیت آنها اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

در روز پنجشنبه ۳۰ شهریور ماه نیز مأموران امنیتی برای ممانعت از برگزاری‌ مراسم سالگرد نیکا شاکرمی نیز جاده خرم‌‌آباد به پلدختر را از هر دو طرف مسدود کردند. در همین روز مأموران سرکوبگر حکومتی به خانه جواد حیدری از جانباختگان خیزش سراسری سال ۱۴۰۱ در روستای رحمت آباد بزرگ در قزوین یورش برده و با شلیک گاز اشک آور در داخل منزل، حتی کودکان را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند. پس از این حمله اینترنت در کل روستا قطع شده است.

اجتماعات در محلات تهران، اسلامشهر، کرج، شیراز، سنندج، مریوان، کرمانشاه، خرم آباد، همدان، رشت، گرگان، زاهدان، شاهرود، اراک، ایذه، جونقان و … ، تاکتیک تعرض شبانه جامعه و پاسخ به حکومت نظامی در سالروز خیزش انقلابی بود.

اعضای خانواده حدیث نجفی بازداشت شدند
در ادامه فشارها، سرکوب و بازداشت اعضای خانواده‌های جانباختگان خیزش انقلابی شهریور، افسون نجفی، خواهر حدیث نجفی، با انتشار استوری در صحفه اینستاگرام خود از بازداشت اعضای خانواده‌اش خبر داده است. افسون نجفی نوشته است که از روز (جمعه ۲۴ شهریور) ساعت پنج عصر خانواده نجفی “به طور غیرقانونی و بدون ابلاغیه یا احضاریه” در بازداشت به‌سر می‌برند. او در ادامه نیز با اشاره به ‌این‌که نیروهای امنیتی، “ریختن خونه و کل خونه رو گشتن و گوشی‌ها رو گرفتن و با خود بردن”، درخواست کرده این خبر رسانه‌ای شود. حدیث نجفی، جوان ۲۲ ساله اهل مهرشهر کرج یکی از کشته‌شدگان اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی بود. حدیث نجفی چهارشنبه ‌شب ۳۰ شهریور ۱۴۰۱، حوالی ساعت ۲۰ در بلوار ارم مهرشهر کرج، از جانب نیروهای امنیتی مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای قرار گرفت و جان باخت.

جمعی از زنان زندانی سیاسی در اوین دست به تحصن زدند
در روز شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۲جمعی از زنان زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین اعلام کرده بودند که در “حمایت از مردم علیه حکومت و هم‌صدا با مردم ایران” از ۲۴ شهریور در حیاط زندان دست به تحصن خواهند زد. نرگس محمدی، سپیده قلیان،‌ آزاده عابدینی، شکیلا منفرد،‌ گلرخ ایرایی،‌ محبوبه رضایی و ویدا ربانی از جمله زنان زندانی معترض هستند که پیش‌تر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده بودند: “یک سال از کشته شدن دختر ایران زمین، ژینا (مهسا) امینی به دست مأموران حکومت جمهوری اسلامی گذشت. بغض کشته شدن و اعدام مظلومانه دختران و پسران سرزمین‌مان در خیابان‌ها و زندان‌ها، کور کردن معترضان، بازداشت، شکنجه و زندان به پاخاستگان، زخمی است بر جان و روانمان، اما شعله امید و انگیزه‌ای است برای تداوم مبارزه تا لحظه پیروزی‌مان”. خبرهای منتشرشده حاکی از آنند که تحصن اعتراضی زنان زندانی در زندان اوین برگزار شده و آن‌ها در روز شنبه ۲۵ شهریور همزمان با اولین سالگرد قتل حکومتی ژینا، شال‌ها را آتش زدند. این هفت زندانی سیاسی از مردم ایران و جهان خواسته‌ بوند که “صدای معترضان و مخالفان و مردم باشند و ما را یاری کنند”.

سیزده زندانی تبعید شده به قزلحصار دست به اعتصاب غذا زدند
سیزده زندانی که از دوازدهم شهریور ماه از زندان اوین به قزلحصار تبعید شده اند در بند امن این زندان و در شرایط اسفناکی نگهداری می شوند، بطوریکه از امکانات اولیه زندان هم محروم هستند. این زندانیان از روز شنبه ۲۵ شهریورماه و به مدت سه روز دست به اعتصاب غذا زدند. اسامی سیزده نفری که دست به اعتصاب زده اند به شرح زیر می باشد: سعید ماسوری، جعفر ابراهیمی، کامیار فکور، لقمان امین‌‌پور، افشین بایمانی، سپهر امام‌‌جمعه، زرتشت احمدی‌راغب، محمد شافعی، سامان صیدی (یاسین)، حمزه سواری، احمدرضا حائری، رضا سلمان‌زاده و مسعودرضا ابراهیمی‌نژاد.

یورش نیروهای امنیتی به خانواده بازداشت شدگان در تهران
روزیکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲، خانواده بازداشت شدگان در تهران برای پیگیری وضعیت فرزندان خود به “ستاد فرماندهی یگان امداد تهران بزرگ” مراجعه کرده بودند از سوی مأموران امنیتی و انتظامی مورد یورش و ضرب و شتم قرار گرفتند.

سقوط کارگر جوشکار از ساختمان چهار طبقه در کرمانشاه
روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمانشاه از سقوط جوشکار ۴۰ ساله از طبقه چهارم ساختمان در حال ساخت خبر داد. احسان سهیلی اظهار کرد: ساعت ۱۴:۵۰ روز یکشنبه ۲۶ شهریورماه یک مورد حادثه سقوط از ارتفاع در میدان مرکزی به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد و به دنبال آن آتش‌نشانان ایستگاه‌های شماره یک و گروه نجات ایستگاه مرکزی به محل حادثه اعزام شدند. وی افزود: با حضور آتش‌نشانان در محل مشخص شد که مرد جوان حین جوشکاری اسکلت ساختمان در طبقه چهارم دچار حادثه شده و به طبقه منفی یک سقوط و دچار مصدومیت شدید شده است.

مرگ کارگر ۱۸ ساله بر اثر سقوط از ساختمان
یک کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از ارتفاع ساختمانی در هشتگرد، جان باخت. در این حادثه که عصر روز دوشنبه ۲۷ شهریور در شهر هشتگرد استان البرز رخ داد، کارگری ۱۸ساله در حین کار در ساختمانی در حال احداث از ارتفاع این ساختمان سقوط کرد و بر اثر اصابت به زمین جان خود را از دست داد.

مصدومیت۲۱ کارگر در انفجار «استیل ریزان» قم
در پی وقوع حادثه‌ای که در کارخانه استیل ریزان ذوب فلزات در جاده قم- کاشان اتفاق افتاد ۲۱ کارگر دچار درجات مختلف سوختگی شدند؛ براساس آخرین اخبار، حال یکی از مصدومان وخیم است. بی توجهی کارفرمایان به جان و سلامت کارگران و عدم ایمن سازی محیط کار، کارخانجات و مراکز صنعتی را به قتلگاه کارگران تبدیل کرده است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روزیکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی کرمانشاه در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهر دست به تجمع زدند.

تجمع و راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان مخابرات استانها
روز دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان مخابرات منطقه اهواز، رشت، اراک، شیراز، تهران، خرم آباد، اصفهان، زاهدان، همدان، تبریز و زنجان در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان مجدداً مقابل شرکت مخابرات اهواز دست به تجمع و راهپیمائی زدند. لازم به ذکر است این تجمع بخاطر فضای شدید امنیتی در منطقه کردستان، در محل سالن آمفی تئاتر شرکت مخابرات سنندج برگزار شد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در کرمانشاه، همدان، قم و سنندج مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش
روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل دفتر نماینده مجلس این شهر دست به تجمع زدند.

بازداشت یک معلم اهل دیواندره توسط نهادهای امنیتی
روز شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۲، نهادهای امنیتی شهر دیواندره، آرمان سهرابی، معلم ۳۵ ساله اهل این شهر را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. تا لحظه انتشار این خبر، از نهاد بازداشت‌کننده، علت بازداشت و اتهامات منتسب به این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

جعفر ابراهیمی را بیهوش به بیمارستان انتقال دادند
بر اساس گزارش منتشر شده، جعفر ابراهیمی، معلم زندانی که در تاریخ ۱۲ شهریور ماه همراه با ۱۲ تن دیگر از زندانیان اوین، به سیاه‌چاله‌ای به نام “سلول امن” در قزل‌حصار تبعید شده بود، در اثر وخامت شدید جسمی به بیمارستان رجایی کرج منتقل شد. با این وجود، هیچ بیمارستانی تاکنون پذیرش ایشان را تایید نکرده‌ است و هیچ اطلاعی از وضعیت این معلم زندانی در دسترس نیست. وکیل جعفر ابراهیمی و کامیار فکور، آقای عرفان کرم‌ویسی، برای ملاقات به زندان قزل‌حصار مراجعه کرده است و علی‌رغم اینکه ملاقات وکیل با موکل می بایست حضوری باشد تنها اجازه ملاقات کابینی داده شده است. حضور وکیل در سالن کابینی ملاقات تحت شدیدترین تدابیر امنیتی بوده و تمام وسایل ایشان را در بدو ورود ضبط کرده‌اند در نهایت پس از حدود سه ساعت معطلی برای ملاقات، به ایشان اعلام شد که چون زندانیان این وکیل امنیتی هستند و جرائم سنگین دارند، ایشان نمی‌تواند موکل‌های خود را ملاقات بکند. در حالیکه پیشتر به آقای کرم‌ویسی گفته شده بود که می‌تواند موکل‌های خود، کامیار فکور و جعفر ابراهیمی را ملاقات کند، اما ملاقاتی صورت نگرفت. دیگر زندانیان سیاسی (زندانیان منتقل شده به قزل‌حصار) در اعتراض به این وضعیت، اعلام کردند که تا جعفر ابراهیمی و کامیار فکور نتوانند با وکیل خود آقای عرفان کرم ویسی ملاقات کنند آن‌ها هم با خانواده یا وکلای خود ملاقات نخواهند کرد و به نشانه اعتراض جلوی بند تحصن کردند.

در پی این وضعیت، در نهایت ابتدا به کامیار فکور اجازه‌ی دیدار با وکیل را دادند. بر اساس توضیحات داده شده به آقای عرفان کرم‌ویسی، حال جسمی جعفر ابراهیمی بسیار وخیم شده و به بهداری منتقل شده است. در عین حال، پس از خروج از بهداری هنگامی که خواسته است یک تماس محدود ۳ دقیقه‌ای در اتاق افسر نگهبانی مرکزی با همسر خود بگیرد، در همانجا توسط افسر جانشین و معاونش و چند تن از کادر زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از ناحیه کتف، گردن و پیشانی زخمی شده است.

در ادامه جعفر ابراهیمی هم بعد از انتظار طولانی با همراهی یک افسر حفاظت توانست با وکیل خود دیدار کند. بر اساس گفته‌ی وکیل ایشان، آثار ضرب و شتم گردن، کتف، بدن، مچ دست و پیشانی ایشان به ‌وضوح مشخص بوده است. همچنین بهداری قزل‌حصار در نامه‌ای بر وخامت وضعیت جسمی آقای ابراهیمی تاکید نموده و اعلام کرده است که از آنجاییکه این فعال صنفی معلمان در معرض نابینایی ناشی از عوارض بیماری قرار دارد، می‌بایست هر چه سریعتر به پزشک متخصص اعزام شود تا به وضعیتش رسیدگی شود اما مسئولین زندان از اعزام ایشان امتناع کرده‌اند. لازم به ذکر است که علی‌رغم وضعیت جسمانی وخیم و نیز شدیدتر شدن تاری دید ایشان، اما مانند همیشه بسیار از روحیه‌ی بالایی برخودار بود.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، جعفر ابراهیمی، معلم زندانی در اعتراض به ضرب و شتم در زندان و عدم اعزام به پزشکی قانونی، ضمن پس فرستادن داروهای خود دست به اعتصاب دارو زده است. این معلم زندانی در تماس کوتاهی با خانواده و از طریق وکیل خود، اطلاع داده است که به علت عدم همکاری زندان در اعزام به پزشکی قانونی برای ثبت آثار ضرب و شتم بر بدنش، از تحویل و استفاده از هرگونه دارویی خودداری می‌کند.

جان یونس آزادبر در خطر است
همسر یونس آزادبر طی پیامی ویدئویی از وضعیت وخیم جسمانی و بلاتکلیفی این فعال مدنی در زندان لاکان رشت می‌گوید. یونس آزادبر، شهروند ۶۰ ساله از سوی شعبه یک بازپرسی شهر سنگر با اتهامات واهی سنگینی مواجه شده است. این شهروند ساکن شهر سنگر رشت در تاریخ بیست و هشتم تیر ماه در پی یورش مأموران اداره اطلاعات به منزل شخصی‌اش بازداشت شد. وی از مشکلات متعدد جسمانی از جمله بیماری صرع رنج می‌برد و از دسترسی به دارو و خدمات درمانی محروم شده و جان او در خطر است.

وکیل آرش صادقی از تایید حکم صادره علیه او خبر داد
آقای رامین صفرنیا، در توییتر نوشت: “بعد از واخواهی و برگزاری جلسه رسیدگی، حکم موکلم آرش صادقی که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران صادر شده بود، عینا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تایید شد. بر اساس این حکم، آرش صادقی از بابت اتهام به اجتماع و تبانی به سه سال و هشت ماه حبس و در خصوص اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به هشت ماه حبس، توقیف اموال دو سال تبعید، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال ممنوعیت از عضویت در دستجات و گروه‌های سیاسی، دو سال ممنوعیت حضور در فضای مجازی محکوم شده است. حکم وی در حال حاضر به شعبه یک اجرای احکام ارسال و با پیگیری اینجانب نامه‌ای برای پزشکی قانونی ارسال شده تا در صورت تایید اقای صادقی بتواند برای طی مراحل درمان مهلتی را از اجرای احکام دریافت کند”. آرش صادقی، سال ۱۴۰۰ پس از تحمل پنج سال و شش ماه حبس و ابتلا به بیماری کندروسارکوما (نوعی از سرطان استخوان) از زندان آزاد شده بود. اما در مهر ماه ۱۴۰۱ دوباره بازداشت شد و پس از چندین ماه حبس آزاد شد. او در حال طی مراحل درمانی خود است‌.

سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان بازداشت شد
سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. سمانه اصغری در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، در تاریخ ۱۹ مهرماه در منزل شخصی‌اش توسط شش نیروی لباس‌ شخصی و یک مامور زن که خود را مامور اداره آب معرفی کرده بودند، بازداشت شد. سمانه اصغری ابتدا ۳۵ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند. او پس از پایان بازجویی‌ها در تاریخ ۲۳ آبان ماه به زندان قرچک ورامین منتقل شد و تا پایان آزادی در همین زندان نگهداری شد.

علیرضا عظیمی به بازنشستگی اجباری با کسر گروه محکوم شد
بر اساس حکم هیات تخلفات وزارت که عینا حکم هیات بدوی را تایید کرده است، علیرضا عظیمی فعال صنفی معلمان به بازنشستگی اجباری و تقلیل گروه محکوم شده است. هیات‌های تخلفات به ویژه در یک‌سال اخیر به بازوی اصلی نهادهای سرکوب‌گر تبدیل شده‌اند و با گروگان گیری معیشت فرهنگیان تمام اهتمام خود را صرف خاموش کردن هر صدای معترضی کرده‌اند.

برگزاری جلسه دادگاه کامران ساختمانگر
روز یکشنبه ۲۶ شهریور۱۴۰۲، جلسه رسیدگی به اتهامات کامران ساختمانگر از فعالین شهر سنندج در شعبه اول دادگاه سنندج و بدون داشتن وکیل برگزار شد. اتهامات مطروحه در متن کیفرخواست دادستان و اداره اطلاعات سنندج از جمله فراخوان دادن مردم به اعتراض و اعتصاب در اعتراض به قتل مهسا امینی از طریق مصاحبه با رسانه‌ها، حضور در تجمعات اعتراضی پاییز ۱۴۰۱، انتشار تصویر و پیام دایه شریفه در اعتراض به مرگ مهسا امینی و حمایت علنی از خانواده رامین حسین پناهی و تشویق مردم به اعتراض و حضور در خیابانها علیه نظام از طریق فضای مجازی و همکاری با احزاب سیاسی کردستان اس که وی در قبال اتهامات مطرح شده از خود دفاع نمود.

کیوان مهتدی بعد از نه روز انفرادی به بند عمومی بازگشت
روز یکشنبه۲۶ شهریورماه ۱۴۰۲ کیوان مهتدی نویسنده و عضو کانون نویسندگان که نه روز پیش بخاطر یک فایل صوتی در حمایت از جعفر ابراهیمی و کامیار فکور به انفرادی زندان اوین منتقل شده بود، امروز به بند عمومی زندان بازگشت. این زندانی سیاسی، اردیبهشت۱۴۰۱ بازداشت شد و در حال گذران پنج سال حبس خود می‌باشد.

عاطفه رنگریز پس از بازجویی به زندان شاهرود منتقل شد
عاطفه رنگریز، نویسنده و فعال حقوق زنان و از زندانیان سیاسی سابق، پس از چندین روز بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان، به زندان شاهرود منتقل شد. رنگریز از یکشنبه ۱۹ شهریور در بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان محبوس بود و خانواده از وضعیت و دلیل بازداشت او بی‌اطلاع‌اند. عاطفه رنگریز با یورش مأموران به خانه یکی از بستگانش در سمنان بازداشت شد و سپس سه‌شنبه ۲۱ شهریور در تماس تلفنی کوتاهی از حضورش در بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان خبر داد. علت بازداشت این فعال حامی حقوق زنان و کارگران مشخص نیست.

بازداشت دو فعال کارگری توسط نیروهای امنیتی سنندج
صبح روز سه‌شنبه ۲۸ شهریورماه ١۴٠٢، خبات دهدار به همراه برادرش رامیار دهدار دو فعال مدنی و کارگری شهر سنندج توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی شدند. بر اساس گزارش منتشرشده، نیروهای امنیتی با یورش به منزل شخصی این دو شهروند و با توسل به خشونت اقدام به بازداشت و ضبط وسایل شخصی آن‌ها کرده‌اند. تا لحظه انتشار این گزارش از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دسترس نمی‌باشد. خبات دهدار فعال کارگری و زندانی سیاسی سابق روز پنج‌شنبه ٢٨ مهرماه ١۴٠١ در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز شنبه هفتم آبان‌ماه ۱۴۰۱ با تودیع قرار وثیقه از زندان سنندج آزاد شده بود.

***