مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

قتل عمدی و حکومتی، مهسا “ژینا” امینی، تلاش رژیم اسلامی برای کشتن وجدان میلیونها نفر متنفر از قوانین پوسیده اسلامی بود. سران رژیم اسلامی برای این هدف مهسا را بە قتل رساندن تا با خیال باطل مردم ٨٠ میلیونی جامعە ایران را تسلیم قوانین ارتجاعی و پوسیدە خود میکنند، فکر مبکردند با کشتن ژینا، زنان و اقشار مختلف جامعە را مرعوب و قوانین ضد زن میشوند و این توهین و تحقیر را میپذیرند. اما کور خواندند! زنان، کارگران، فرهنگیان، بازنشستگان، دانشجویان، جوانان عاصی از قوانین، مذهب و فرهنگ ارتجاعی و مردم تشنە آزادی و برابری طی این هفتە با اعتراضات سراسری و کوبندە خود سرنگونی رژیم اسلامی را بە کابوس سران رژیم اسلامی تبدیل کردند! زنان نە تنها تسلیم نشدند بلکە در ابعاد گستردە حجاب را سوزاندند و با رقص آزادی قریب الوقوع را جشن گرفتند. رژیم اسلامی دست از سرکوب بر نداشتە است اما اعتراضات گستردە تر و قدرتمندتر میشود. ما در برنامە جامعە و کارگران صمیمانە بە خانوادە ژینا عزیز تسلیت میگوئیم و خود را بخشی از اعتراض بە جنایت رژیم اسلامی میدانیم و از اعتراضات سراسری شهرهای ایران حمایت میکنیم.

بیانیه های تشکلهای کارگری و احزاب
در رابطە با قتل عمدی و حکومتی مهسا “ژینا” امینی بیانیە هائی از احزاب و نهادهای گوناگون از جملە حزب کمونیست کارگری کردستان عراق، انجمن ندای زنان، شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومە، اتحادیە آزاد کارگران ایران و کانون نویسندگان ایران بە دست برنامه جامعه و کارگران رسیدە است.

زنان سقز پیشرو برداشتن دستجمعی حجاب شدند
جمع کثیری از زنان شرکت‌ کننده در مراسم خاکسپاری مهسا امینی در اعتراض به قتل او روسری خود را از سر برداشتند و آتش زدند.

* کیان درخشان یکی از معترضان شهر سقز در جریان اعتراضات مردمی این شهر، با شلیک مستقیم نیروهای ضد شورش از ناحیه سر به شدت مجروح شد.

عصر روز شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ مردم سنندج در اعتراض به قتل مهسا امینی و در حمایت از مردم سقز به خیابان آمده و دست به اعتراض زدند. میدان آزادی و خیابان‌های منتهی به آن مملو از جمعیت معترض شد و نیروهای گارد ویژه به سمت معترضین گاز اشک‌آور پرتاب کردند. نیروهای امنیتی و انتظامی به مردم معترض حمله‌ور شده و اقدام به ضرب و شتم و بازداشت تعدادی از معترضین نموده‌اند.لازم به ذکر است خطوط اینترنت همراه در سنندج ‌و دیگر شهرهای کردستان به شدت دچار اختلال شد.

طی روز اول اعتراضات در سقز دست‌کم ۳۳ نفر با شلیک مستقیم نیروهای یگان ویژه مجروح شده‌اند که ۵ نفر از آنها به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به مراکز درمانی تبریز منتقل شده‌اند. پارسا صحت ٢٣ ساله، نچیروان معروفی ۱۸ ساله و کیان درخشان به همراه دو نفر دیگر که همگی از ناحیه چشم مجروح شده‌اند به دلیل وضعیت وخیم جسمانی به مراکز درمانی تبریز منتقل شده‌اند.

بازداشت لیلا میرغفاری
در جریان اعتراضات روز جمعه ۲۵ شهریور به دنبال جان باختن مهسا امینی، لیلا میرغفاری، فعال مدنی در مقابل بیمارستان کسری بازداشت شده است. خانم میرغفاری طییک تماس تلفنی با خانواده اش از انتقال خود به بازداشتگاه پلیس امنیت تهران خبر داده است. او حین بازداشت توسط یکی از عوامل پلیس زنی به نام سرهنگ به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و موبایل او را هم ضبط کرده اند. خانم غفاری بعد از مدتی موقتا آزاد شد.

زانیار محمد نژاد روز جمعه مقابل بیمارستان کسری بازداشت شد
روز جمعه ۲۵ شهریور زانیار محمدنژاد در تجمع مقابل بیمارستان کسری در اعتراض به قتل مهسا امینی بازداشت شده است. زانیار محمدنژاد ۲۳ ساله، اهل سنندج و ساکن تهران است.

*۲۷ شهریور شاهد تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران، دانشجویان پردیس هنرهای زیبا بودیم. دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه هنر تهران، علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان و الزهرا نیز در اعتراض به قتل مهسا امینی در محوطه دانشگاه تجمع کرده و با سر دادن شعار دست به اعتراض زدند.

* در روز دوم اعتراضات، یکشنبه، خیابان‌های سنندج مملو از نیروهای گارد ویژه بود که با قساوت تمام با اسلحه‌های ساچمه‌ای به سمت معترضین شلیک می‌کردند. مردم سنندج در اینروز وسیعا خروشیدند و به مقابله با نیروی سرکوب پرداختند. شامگاه یکشنبه نیروهای امنیتی در تجمعات اعتراضی مردم سنندج، فرانک رفیعی فعال محیط‌ زیستی این شهر را در میدان اقبال (آزادی) دستگیر کردند.

لطف‌اله احمدی از فعالین مدنی سنندج بازداشت شد
شب یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱، لطف‌اله احمدی از فعالین مدنی شهر سنندج و از اعضای گروه کوهنوردی چل‌چه‌مه توسط مأموران امنیتی بازداشت شد.

*از دقایق ابتدایی صبح روز دوشنبه ۲۸ شهریور شهرهای سقز، بوکان، مهاباد، مریوان، سردشت، بانه و سنندج اعتصاب عمومی را در اعتراض به قتل مهسا امینی آغاز نمودند. در سنندج خبرها حاکی از تعطیلی اماکن کسب ‌و کار در خیابان فردوسی، بازار سنندجی راسته طلافروشان، خیابان شاپور، ناصرخسرو، خیابان سیروس، چال شیطان و دیگر محلات و خیابان‌ها بود.

تأیید جانباختن دستکم دو نفر از معترضین دیواندره
بر اساس گزارش‌های منتشرشده، در اعتراضات روز دوشنبه ۲۸ شهریور شهر دیواندره دو نفر از معترضین در این شهر به نام‌های فواد قدیمی و محسن محمدی که بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مسلح مجروح شدە بودند، جان باختند. در دیواندره نیز شاهد حماسه مردمی بودیم. شهر در وضعیت تماماً جنگی بود و نیروهای سرکوبگر به سمت مردم شلیک می‌کردند و قصد کشتار مردم معترض را داشتند. آنها در شلیک‌های هوایی از فشنگ جنگی استفاده می‌کردند و مردم با چنگ و دندان نیروهای سرکوب را عقب راندند.

شروع تجمع اعتراضی در تهران
روز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ فعالین زنان به همراه جمع‌هایی از مردم طبق فراخوان از پیش اعلام شده ‌در اعتراض به قتل مهسا امینی در بلوار کشاورز، تقاطع حجاب دست به تجمع زدند. خبرها و ویدیوهای منتشر شده حاکی از حمله نیروهاییگان ویژه و یورش مأموران سرکوبگر به مردم دارد.

گسترش اعتراضات در دانشگاه ها
دانشجویان دانشگاههای صنعتی شریف، علم و صنعت، بهشتی، دانشگاه خوارزمی کرج، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه یزد در صحن دانشجو نیز از صبح سه شنبه به صحنه اعتراضات پیوستند. نیروهای حراست و بسیجی‌ها به تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت یورش بردند و با دانشجویان درگیر شدند.

بازداشت دو تن از فعالین مدنی مریوان توسط نیروهای امنیتی
روزدوشنبه ریبوار کامرانی‌پور و امجد ساعدی از فعالین مدنی شهر مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. اعتزاضات گسترده در شهرهای سنندج، بوکان، مهاباد، مریوان، دیواندره، قروه، کامیاران، دهگلان، گوهردشت کرج، مشهد، رشت، اصفهان، تکاب و سایر شهرها شدت گرفته و خبرها حاکی از درگیری شدید مردم با نیروهای سرکوبگر بود. نیروهای یگان ویژه با گلوله‌های رنگی و ساچمه‌ای به مردم معترض حمله کردند.

مهناز محمدی، فیلم ساز و فعال حقوق زنان دستگیر شد!
مهناز محمدی، فیلم ساز و فعال حقوق زنان در تجمع اعتراضی تهران در عصر روز دوشنبه ۲۸ شهریور همراه با تعداد دیگری از فعالان حقوق زنان بازداشت شد.

اعتراضات در روز سه شنبه
روز سه شنبه در اراک، تبریز، ایلام، کرمانشاه، زنجان، همدان، قزوین، ارومیه، قم و پیرانشهر هم اعتراضات آغاز شد. در تهران درگیری نیروی سرکوب و معترضین از جمله در خیابان فلسطین گسترش یافت و تا نیمه شب ادامه داشت. همچنین در کرمان، رفسجان، بندرعباس، شیراز، خرم آباد و آبدانان و بیرجند و بجنورد مردم و نیروی سرکوب درگیر شدند. در سه شنبه ۲۹ شهریور ماه زکریا خیال، نوجوان ۱۶ ساله، در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی در پیرانشهر کشته شده است. فرجاد درويشى اهل روستاى بالو در اعتراضات شب سه شنبه در شهرك وليعصر ارومیه توسط نیروهای سرکوبگر امنیتی هدف تیراندازی قرار گرفت و در حین انتقال به مراکز درمانی به شدت جراحات جانش را از دست داد. در جریان اعتراضات سه شنبه در کرمانشاه یک زن ۵۵ ساله به نام مینو مجیدی کشته شده است. و شمار کشته شدگان اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف ایران به ۸ نفر رسیده است که هویت دو نفر از دیگر جانباختگان، رضا لطفی از دهگلان و فریدون محمودی از سقز است.

بازداشت شهروندان در سنندج
براساس گزارش‌های منتشرشده روز ۲۹ شهریورماه، یک شهروند جوان با هویت کاویان کریمی در خیابان فردوسی این شهر توسط مأموران امنیتی بازداشت شد. گشین محمدیان و فرهاد سنندجی و همچنین امیر غلامی از فیلمسازان و فعالین مدنی شهرستان سنندج در نیز توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند. فرانک رفیعی، باران ساعدی، ماهرو هدایتی، آزاده جماعتی و بهار زنگی‌بند از فعالین زنان شهر سنندج در روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند و تاکنون اطلاعی از وضعیت آنها در دست نیست.

در کامیاران نیز روز دوشنبە احسان فاتحی هنگام بازگشت از محل کارش و در جریان دستگیری های گسترده بازداشت شدە است. خانم اوین راستی از فعالین زنان مریوان نیز از بازداشت شدگان است.

خبرهای منتشرشده حاکی از بازداشت مسعود کردپور و خسرو کردپور از روزنامه‌نگاران و مسئولین آژانس خبری موکریان است. آنها شامگاه سه‌شنبه ۲۹ شهریور توسط نیروهای امنیتی بوکان بازداشت شده و از سرنوشت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱، ساعت حدود ۴ عصر مأموران اداره اطلاعات سنندج با مراجعه به محل کار مظفر صالح‌نیا عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، وی را بازداشت کرده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل کرده‌اند.

روز چهارشنبه ۳۰ شهریور، رضا شریفه معلم بازنشسته و فعال جنبش معلمان اهل سنندج توسط مأموران اداره اطلاعات این شهر در منزل خود بازداشت شد. به گفته‌ خانواده رضا شریفه، او از بیماری قند خون رنج میبرد و باید مدام دارو مصرف کند و هم به کرونا مبتلا شده بود اما با اینحال مأموران او را با خود بردند و پیگیری‌های خانواده تاکنون هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.

اسامی شهرهای کە تا روز جمعە دست بە اعتراض زدند:
تا روز جمعە اکثر شهرها در سراسر ایران همچون تهران، سقز، سنندج، ساوە، دهگلان، گرمسار، تبریز، شیروان در خراسان شمالی، شهر جدید پرند، اشنویە، بوکان، مهاباد، اندیشە فاز ١ کرج، قوچان، آمل، ساری، شهسوار، رضوانشهر ِگیلان، گنبد کاووس، سرابله ِایلام، تالش، ورامین، سمنان، سردشت، اسلام آباد غرب، پاکدشت، دهلران، اردبیل، کیش و قشم، زاهدان، زرین‌شهر اصفهان، مرند، نورآباد ممسنی، دهلران، پاکدشت، قوچان، اشنویه، پرند و اندیشه، شیروان، گرمسار، ساوه، دزفول، تنکابن، رودسر، نهاوند، کرمانشاە، کامیاران، دیواندرە، بانە، مرند، شیراز، همدان، زاهدان، ایلام ارومیە، مشهد و اکثر دانشگاه ها … وارد اعتراضات گستردە و سراسری شدند که تاکنون در جریان مبازرات علیه رژیم فاسد اسلامی بی سابقه بوده و این جوش و خروش مردمی نشان از نفرت بی حد و مرز مردم از جنایات این رژیم خونخوار و پایان صبر و تحمل چهل وچهار ساله است. بیش از نود شهر ایران و صدها منطقه در این شهرها در هفته جاری در اعتراضات بمیدان آمدند.

تداوم اعتراضات مردمی در سنندج
بنابر گفته حاضرین، فضای به شدت سنگین امنیتی بر شهر حاکم است و نیروهای گارد ویژه از استان‌های دیگر به سنندج منتقل شده‌اند. نیروهای سرکوبگر با خشونت تمام با معترضین برخورد کرده، اما مردم معترض با جسارت در مقابل آنها مقاومت می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از تعداد بالای مجروحین و بازداشت‌شدگان دارد.

جمعه اول مهر، اعتراضات ادامه دارد
امروز جمعه اول مهر ماه، علیرغم قتل بیش از ٣٧ نفر و مجروح شدن دهها نفر و بازداشتهای گسترده، علیرغم تظاهرات حکومتی برای سرکوب “آشوب” بعد از نماز جمعه و تشدید خشونت نیروهای سرکوب، تهدیدهای ارگانهای حکومتی از ارتش و سپاه تا امامان جمعه و قطع اینترنت، شلیک مستقیم گلوله جنگی و قتل زنان و مردان مبارز، حرکت وسیع اعتراضی علیه حکومت ادامه دارد. جوانان در شهرهای مختلف از جمله در تهران در مناطق و خیابانهای ستارخان، نیاوران، تهران پارس، بلوار فردوس، جنت آباد، صادقیه، شریعتی پل صدر، تجریش، اکباتان، قیطریه، نازی آباد و پارک وی در جریان بوده است. گزارشها و فیلمها از جمعیت وسیع و درگیری در صادقیه و پل ستارخان خبر میدهد.

بجز تهران در شهرهای مختلف بزرگ و کوچک استانهای ایران در جمعه شب اعتراضات ادامه داشت و معترضین علیه سرکوبگران ایستادند و در موارد زیادی آنها را فراری و گوشمالی دادند. زنان دستجمعی حجاب سوزاندند و علیه سران حکومت و خامنه ای شعار دادند. ماموران سرکوب و باندهای لباس شخصی بسمت مردم تیراندازی می کنند و در مناطق مختلفی در پشت بام ها صدای شعار علیه خامنه ای و جمهوری اسلامی شنیده میشود. گزارش های امشب از اجتماع و تظاهرات در شهرهای؛ قرچک ورامین، قم، مهرشهر و فردیس کرج، محلات و خیابانهای سنندج، بوکان، هشتگرد، کوهدشت، مرو دشت، خرم آباد، تبریز، اردبیل، مشهد، رشت و … خبر میدهند. در برخی شهرها معترضین با کوکتل مولوتف به جنگ گله موتور سواران و ماشین های نیروی انتظامی و ارتش آمدند. نیروهای سرکوب تلاش کردند قبل و بعد از نماز جمعه مناطق کلیدی شهرها، میدانها و محلات را کنترل کنند اما نتوانستند از گسترش اعتراض ممانعت کنند.

اجتماعات ایرانیان خارج از کشور و اعتراض به حضور رئیسی در سازمان ملل
کشته شدن مهسا امینی در ایران با تجمع ایرانیان معترض و خشمگین در برخی کشور‌های جهان همراه شده است. هزاران نفر از ایرانیان در سراسر دنیا از جمله لندن، مادرید، شهرهای مختلف آلمان همچون برلین، کلن، دوسلدورف و فرانکفورت در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی و سایر کشورهای اروپا مانند سوئد، نروژ، یونان، فنلاند، هلند، سوئیس، قبرس و… دوشادوش مردم در داخل کشور دست به تجمعات اعتراضی زده اند و تلاش می کنند تا صدای مردم ستمدیده ایران را به گوش جهانیان برسانند. صدها نفر از ایرانیان ساکن در سیدنی و ملبورن استرالیا و ونکوور، کلگری و تورنتو در کانادا برای نشان دادن خشم و اعتراض خود به سیاست‌های جنایتکارانه جمهوری اسلامی در مرکز این شهرها تجمع کردند. این اعتراضات در آمریکا در سن دیگو، لس آنجلس و همچنین در واشینگتن، مقابل دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی و مقابل کاخ سفید شکل گرفته است. در نیویورک نیز هم‌زمان با ورود ابراهیم رئیسی به این شهر، ایرانیان ساکن آمریکا تجمع گسترده ای را علیه حضور او در سازمان ملل برگزار کردند.

بازتاب گسترده قتل حکومتی مهسا امینی در جهان
هشتگ مهسا امینی با عبور از پنج میلیون توییت بە ترندی جهانی تبدیل شد. قتل مهسا امینی در پی بازداشت توسط گشت ارشاد در تهران، به شکل کم سابقەای موجی از همدردی و همبستگی در ایران ایجاد کردە است. به طوری کە هشتگ فارسی مهسا امینی در شبکه اجتماعی توییتر با بیش از ۳ میلیون و ٧٠٠ هزار توییت بە ترندی جهانی تبدیل شد. اخبار مربوط به مرگ مهسا امینی در سطح جهانی هم بازتاب زیادی داشتە است. هشتگ‌های “ایران، حجاب و مهسا امینی” به انگلیسی در ٢۴ ساعت گذشتە به صورت میلیونی، توسط کاربران غیر ایرانی توییتر مورد استفادە قرار گرفتەاند. بسیاری از رسانه ها و خبرگزاری های مهم دنیا و همچنین شخصیت های سیاسی و هنری مشهور در جهان به قتل مهسا امینی واکنش نشان داده و از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کردند.